“Stilismul” este
rupere de comuniunea cu Biserica Ortodoxa Universala
Lupta impotriva tuturor ereziilor trebuie dusa
din Biserica, nu din afara Ei. Zelotistii radicali numiti la noi, in general,
stilisti, sunt si schismatici, si eretici, adica sectari. Sunt schismatici
pentru ca s-au rupt de Biserica, iar eretici sunt pentru ca considera
calendarul ca fiind o dogma, avand in vedere raportul lor fata de calendar,
desi se contrazic spunand ca “problema”[1] calendarului
nu e dogma.
Pe baza canonului 15 de
la sinodul I-II din Constantinopol, din anul 861[2], se
poate intrerupe comuniunea cu ierarhul locului daca acesta propovaduieste
erezia in public: “Cele ce sunt randuite
pentru presbiteri, episcopi, si mitropoliti, cu mult mai vartos se potrivesc
pentru patriarhi. Drept aceea daca vreun presbiter, sau episcop, sau
mitropolit, ar indrazni sa se departeze de comuniunea cu propriul sau patriarh,
si nu ar pomeni numele acestuia, precum este hotarat si randuit in dumnezeiasca
slujba tainica, ci mai inainte de infatisarea in fata sinodului si de osandirea
definitive a acestuia, ar face schisma, Sfantul Sinod a hotarat ca acela sa fie
cu totul strain de toata preotia, daca numai se va vadi ca a facut aceasta
nelegiuire. Si acestea s-au hotarat si s-au pecetluit pentru cei ce sub
pretextul oarecaror vinovatii se departeaza de intaii lor statatori, si fac
schisma si rup unitatea Bisericii. Caci cei ce se despart pe sine de comuniunea
cea cu intaiul statator al lor pentru oarecare eres osandit de sfintele
canoane, sau de Parinti, fireste adica, de comuniunea cu acela, care
propovaduieste eresul in public, si cu capul descoperit[3] il invata in Biserica,
unii ca acestia nu numai ca nu se vor supune certarii canonicesti,
desfacandu-se pe sinesi de comuniunea cu cel ce se numeste episcop chiar
inainte de cercetarea sinodiceasca, ci se vor invrednicii si de cinstea
cuvenita celor ortodocsi. Caci ei nu au osandit pe episcopi, ci pe
pseudoepiscopi si pe pseudoinvatatori, si nu au rupt cu schisma unitatea
Bisericii, ci s-au silit sa izbaveasca Biserica de schisme si de dezbinari.”
Dar nu se poate face sinod paralel, ceea ce este
schisma.
schisma.
Manastirea Esfigmenu
este schismatica, apartine zelotistilor radicali[4]
floriniti, in ciuda faptului ca staretul esfigmenit, Metodie, cu intreaga obste, au intocmit o declaratie scrisa ca sa se dezvinovateasca de acuzele
patriarhului ecumenic ca ar apartine de falsul mitropolit si arhiepiscop Kallinikos[5]
(florinit). Vezi link-ul: https://saccsiv.wordpress.com/2011/12/18/manastirea-asediata-esfigmenu-declara-ca-nu-a-aderat-la-stilisti-obstea-recunoaste-institutia-patriarhiei-ecumenice-dar-nu-pomenesc-numele-actualului-patriarh-ecumenic-bartolomeu-pe-care-il-numesc/
Bisericile zelotiste radicale (stiliste) sunt
necanonice ca si hirotoniile lor. Sfantul Vasile cel mare spunea: “inceputul
separarii a fost schisma, iar prin aceasta despartire ei nu mai au Harul
Sfantului Duh care nu li se mai da din momentul despartirii lor. La inceputuri,
inainte de despartire, acestia aveau harul preotiei si prin punerea mainilor
transmiteau acest har, sfintilor, iar dupa schisma au devenit laici incat nu
mai aveau puterea harului nici pentru a boteza, nici pentru a hirotoni: cei
rupti de Biserica au devenit astfel incapabili de a transmite si altora harul
Sfantului Duh. De aceea cei botezati de catre ei sunt socotiti ca si botezati
de catre laici, iar daca revin la Biserica mama trebuie primiti prin rebotezare.”[6].
De asemenea, trâmbiţa de aur a
Bisericii noastre, Sfântul Ioan Gură de Aur, spunea: “Atenţie! Schisma nu o poate spăla nici chiar
sângele mucenicesc”
[7].
Nu negam faptul ca noul calendar este favorabil
noilor curente ecumeniste (la presiunile masoneriei), si ca are deviatii
canonico-liturgice, dar aceasta nu inseamna ca trebuie sa ne rupem de Biserica.
Calendarul gregorian nu este acelasi cu calendarul neoiulian, datele zilelor
calendaristice coincid pana in anul 2800, de la 2800 la 2900 se interfereaza,
iar de la 2900 coincid din nou. Anatemele date de mai multe sinoade si
patriarhi in legatura cu calendarul gregorian (nu neoiulian), au legatura cu
sarbatoarea Pastilor (sa nu coincida pastile crestin cu pastile evreiesc, dar
nici inaintea acestuia) – nu sunt valabile deoarece nu e o chestiune dogmatica,
calendarul nefiind erezie.
A se vedea si enciclica Patriarhiei Ecumenice: http://www.danionvasile.ro/blog/apostazia-patriarhiei-ecumenice-%E2%80%93-enciclica-din-1920/
Vedeti si chestiuni canonice legate de
sarbatoarea Pastilor: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/04/data-pastilor-si-sfanta-lumina-de-la.html
A se vedea si cartea arhimandritului Epifanie
Theodoropoulos: “Intre cele doua extreme – ecumenismul si stilismul[8]”: http://www.scribd.com/doc/51013281/Cele-doua-extreme-Ecumenismul-si-Stilismul
Vedeti si referatul mitropolitului Augustin
Kandiotis de Florina in privinta chestiunii vechi calendariste: https://acvila30.wordpress.com/2010/10/04/mitropolitul-augustin-de-florina-in-incercarea-de-a-depasi-sinodal-dezbinarea-produsa-de-schimbarea-calendarului-in-grecia/
Articolul
mitropolitului Serafim al Pireului “O
ratacire comuna – zelotismul radical si ecumenismul sincretist”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/08/19/mitropolitul-serafim-de-pireu-o-ratacire-comuna-zelotismul-radical-si-ecumenismul-sincretist/
Articolul Cuviosului Paisie
Aghioritul “Cele doua rani opuse ale
Bisericii – ecumenismul si stilismul”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/07/cuviosul-paisie-aghioritul-si-cele-doua-rani-opuse-ale-bisericii-de-azi-ecumenismul-si-stilismul/
Articolul (interviu) al
monahiei Fotini de la manastirea Petru Voda – Paltin in care Parintele Iustin
Parvu spune ca a te rupe de Biserica este tot erezie: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/07/cuviosul-paisie-aghioritul-si-cele-doua-rani-opuse-ale-bisericii-de-azi-ecumenismul-si-stilismul/
Scrisoarea parintelui
Mihai Valica “Catre cei iesiti din
Biserica”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/12/10/pr-mihai-valica-scrisoare-catre-cei-iesiti-din-biserica/
Adin Lucian Roman
[1] Pentru cei care se
limiteaza la chestiunea de masura timpului calendaristic, aceasta chestiune a
“devenit” o “problema” (n. ed.).
[2] Ce e de fapt al VIII -lea
Sinod Universal al Bisericii, unii il considera a fi un Sinod Local. Chiar daca
ar fi un sinod local, el este recunoscut de intreaga ortodoxie.
[3] Expresia “capul
descoperit” se refera la propovaduirea fatisa, nu indirecta sau ascunsa a
ereziei.
[4] Din punct de vedere al Bisericii
Ortodoxe toti schismaticii care s-au rupt de Biserica, pe motivul calendarului,
sunt radicali
[8] In varianta originala in
limba greaca se foloseste cuvantul “Zelotismul”. In varianta tradusa in limba
romana intalnim “Stilismul”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.