joi, 16 iulie 2015

Zelotismul radical si “problema” calendarului – motiv de cadere in schisma prin lipsa discernamantului.

“Stilismul” este rupere de comuniunea cu Biserica Ortodoxa Universala





Lupta impotriva tuturor ereziilor trebuie dusa din Biserica, nu din afara Ei. Zelotistii radicali numiti la noi, in general, stilisti, sunt si schismatici, si eretici, adica sectari. Sunt schismatici pentru ca s-au rupt de Biserica, iar eretici sunt pentru ca considera calendarul ca fiind o dogma, avand in vedere raportul lor fata de calendar, desi se contrazic spunand ca “problema”[1] calendarului nu e dogma.

            Pe baza canonului 15 de la sinodul I-II din Constantinopol, din anul 861[2], se poate intrerupe comuniunea cu ierarhul locului daca acesta propovaduieste erezia in public: “Cele ce sunt randuite pentru presbiteri, episcopi, si mitropoliti, cu mult mai vartos se potrivesc pentru patriarhi. Drept aceea daca vreun presbiter, sau episcop, sau mitropolit, ar indrazni sa se departeze de comuniunea cu propriul sau patriarh, si nu ar pomeni numele acestuia, precum este hotarat si randuit in dumnezeiasca slujba tainica, ci mai inainte de infatisarea in fata sinodului si de osandirea definitive a acestuia, ar face schisma, Sfantul Sinod a hotarat ca acela sa fie cu totul strain de toata preotia, daca numai se va vadi ca a facut aceasta nelegiuire. Si acestea s-au hotarat si s-au pecetluit pentru cei ce sub pretextul oarecaror vinovatii se departeaza de intaii lor statatori, si fac schisma si rup unitatea Bisericii. Caci cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu intaiul statator al lor pentru oarecare eres osandit de sfintele canoane, sau de Parinti, fireste adica, de comuniunea cu acela, care propovaduieste eresul in public, si cu capul descoperit[3] il invata in Biserica, unii ca acestia nu numai ca nu se vor supune certarii canonicesti, desfacandu-se pe sinesi de comuniunea cu cel ce se numeste episcop chiar inainte de cercetarea sinodiceasca, ci se vor invrednicii si de cinstea cuvenita celor ortodocsi. Caci ei nu au osandit pe episcopi, ci pe pseudoepiscopi si pe pseudoinvatatori, si nu au rupt cu schisma unitatea Bisericii, ci s-au silit sa izbaveasca Biserica de schisme si de dezbinari.” Dar nu se poate face sinod paralel, ceea ce este
schisma.

            Manastirea Esfigmenu este schismatica, apartine zelotistilor radicali[4] floriniti, in ciuda faptului ca staretul esfigmenit, Metodie, cu intreaga obste, au intocmit o declaratie scrisa ca sa se dezvinovateasca de acuzele patriarhului ecumenic ca ar apartine de falsul mitropolit si arhiepiscop Kallinikos[5] (florinit). Vezi link-ul:  https://saccsiv.wordpress.com/2011/12/18/manastirea-asediata-esfigmenu-declara-ca-nu-a-aderat-la-stilisti-obstea-recunoaste-institutia-patriarhiei-ecumenice-dar-nu-pomenesc-numele-actualului-patriarh-ecumenic-bartolomeu-pe-care-il-numesc/

Bisericile zelotiste radicale (stiliste) sunt necanonice ca si hirotoniile lor. Sfantul Vasile cel mare spunea: inceputul separarii a fost schisma, iar prin aceasta despartire ei nu mai au Harul Sfantului Duh care nu li se mai da din momentul despartirii lor. La inceputuri, inainte de despartire, acestia aveau harul preotiei si prin punerea mainilor transmiteau acest har, sfintilor, iar dupa schisma au devenit laici incat nu mai aveau puterea harului nici pentru a boteza, nici pentru a hirotoni: cei rupti de Biserica au devenit astfel incapabili de a transmite si altora harul Sfantului Duh. De aceea cei botezati de catre ei sunt socotiti ca si botezati de catre laici, iar daca revin la Biserica mama trebuie primiti prin rebotezare.[6]

De asemenea, trâmbiţa de aur a Bisericii noastre, Sfântul Ioan Gură de Aur, spunea: “Atenţie! Schisma nu o poate spăla nici chiar sângele mucenicesc” [7].

Nu negam faptul ca noul calendar este favorabil noilor curente ecumeniste (la presiunile masoneriei), si ca are deviatii canonico-liturgice, dar aceasta nu inseamna ca trebuie sa ne rupem de Biserica. Calendarul gregorian nu este acelasi cu calendarul neoiulian, datele zilelor calendaristice coincid pana in anul 2800, de la 2800 la 2900 se interfereaza, iar de la 2900 coincid din nou. Anatemele date de mai multe sinoade si patriarhi in legatura cu calendarul gregorian (nu neoiulian), au legatura cu sarbatoarea Pastilor (sa nu coincida pastile crestin cu pastile evreiesc, dar nici inaintea acestuia) – nu sunt valabile deoarece nu e o chestiune dogmatica, calendarul nefiind erezie.


Vedeti si chestiuni canonice legate de sarbatoarea Pastilor: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/04/data-pastilor-si-sfanta-lumina-de-la.html

A se vedea si cartea arhimandritului Epifanie Theodoropoulos: “Intre cele doua extreme – ecumenismul si stilismul[8]”: http://www.scribd.com/doc/51013281/Cele-doua-extreme-Ecumenismul-si-Stilismul


            Articolul mitropolitului Serafim al Pireului “O ratacire comuna – zelotismul radical si ecumenismul sincretist”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/08/19/mitropolitul-serafim-de-pireu-o-ratacire-comuna-zelotismul-radical-si-ecumenismul-sincretist/

            Articolul Cuviosului Paisie Aghioritul “Cele doua rani opuse ale Bisericii – ecumenismul si stilismul”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/07/cuviosul-paisie-aghioritul-si-cele-doua-rani-opuse-ale-bisericii-de-azi-ecumenismul-si-stilismul/

            Articolul (interviu) al monahiei Fotini de la manastirea Petru Voda – Paltin in care Parintele Iustin Parvu spune ca a te rupe de Biserica este tot erezie: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/07/cuviosul-paisie-aghioritul-si-cele-doua-rani-opuse-ale-bisericii-de-azi-ecumenismul-si-stilismul/

            Scrisoarea parintelui Mihai Valica “Catre cei iesiti din Biserica”: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/12/10/pr-mihai-valica-scrisoare-catre-cei-iesiti-din-biserica/



Adin Lucian Roman






[1] Pentru cei care se limiteaza la chestiunea de masura timpului calendaristic, aceasta chestiune a “devenit” o “problema” (n. ed.).
[2] Ce e de fapt al VIII -lea Sinod Universal al Bisericii, unii il considera a fi un Sinod Local. Chiar daca ar fi un sinod local, el este recunoscut de intreaga ortodoxie.
[3] Expresia “capul descoperit” se refera la propovaduirea fatisa, nu indirecta sau ascunsa a ereziei.
[4] Din punct de vedere al Bisericii Ortodoxe toti schismaticii care s-au rupt de Biserica, pe motivul calendarului, sunt radicali
[5] In limba romana: Calinic.
[8] In varianta originala in limba greaca se foloseste cuvantul “Zelotismul”. In varianta tradusa in limba romana intalnim “Stilismul”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.