In scrisoarea catre parintele Iustin Parvu, parintele
Gheorghe Calciu, nu scrie ca nu doreste sa fie dezgropat, ci chiar dimpotriva, mentioneaza ca: “daca din diferite ratiuni voi fi dezgropat”…
Scrisoarea e un act de smerenie profunda in duhul Sfintilor
Parinti ai Bisericii Ortodoxe.
Afland de vestea neputrezirii trupului parintelui Gheorghe
Calciu Dumitreasa nu putem spune decat ca ne-am bucurat. Martirul anticomunist
a fost placut lui Dumnezeu pentru viata sa exemplara, cu caderile si urcusurile
momentelor prin care a trecut. Indiferent daca, sfintele sale moaste, s-ar fi
dezgropat sau nu, cei care i-au cunoscut viata stiau ca e un placut al lui
Dumnezeu. Parintele Eftimie Mitra de la schitul “Sfintii Români”, cu radacini
in manastirea Petru Voda, unde l-a si cunoscut pe preotul marturisitor, spune
ca scrisoarea trimisa parintelui Justin Parvu e un act de smerenie fiind
interpretata de mass-media in mod fortat ca fiind un act oficial testamentar.
-L-ati cunoscut pe părintele Gheorghe
Calciu?
-Cu mila lui Dumnezeu l-am întâlnit de câteva ori la
manastirea Petru Voda. Eram rasofor și am purtat câteva discuții cu sfintia sa.
I-am luat si patru interviuri pe care le-am publicat in revista “Puncte
Cardinale” si alte cateva publicatii. Nu as putea spune ca l-am cunoscut atat
de aproape, dar a fost suficient cat sa imi dau seama ca nu era un om ca noi
ceilalti. Avea un duh de pace care se simtea in preajma sa. In acelasi timp se
vedea la sfintia sa si o fermitate pornita dintr-o convingere interioara.
-In ce consta aceasta
fermitate?
-In primul rand in crezul sau si
in dragostea de neam. Vorbea clar si fara ezitari despre erezia ecumenista,
despre cipurile biometrice, despre neam si tot ceea ce este romanesc. Cand am
fost prima data la manastire, ca pelerin, am primit de la parintele Iosif Pasca
un manunchi de foi xeroxate care cuprindea cele sapte cuvinte ale parintelui
Calciu. In acele cuvinte se vedea taria de caracter si puterea cuvantului
parintelui Calciu. Asa am inceput sa prind drag de sfintia sa. As recomanda
oricui sa le citeasca, chiar daca sunt din perioada comunista, ele sunt
valabile si azi, cu atat mai mult cu cat ce se intampla atunci se repeta azi,
dar sub alta forma.
-Ati aflat ca a fost dezgropat? Trupul sau a fost gasit neputrezit? Care e
cauza nestricaciunii?
-Da, am aflat si m-am bucurat mult
cand am vazut acele imagini la televizor. Picioarele erau intacte. Din pacate
doar atat s-a putut vedea. Unii spun ca acest lucru se datoreaza substantelor chimice cu care a
fost tratat pentru a nu putrezi pana in tara. Trebuia adus din America pentru a
fi ingropat la manastirea Petru Voda, conform dorintei sale. A vrut sa fie
ingropat in acelasi loc cu parintele Justin si alti colegi de suferinta din
inchisori. De asemenea si dorinta parintelui Justin a fost sa fie ingropat tot
in cimitir alaturi de camarazii sai de suferinta. Nu sunt in masura sa ma
pronunt, nu sunt specialist chimist. Alte motive de neputrezire a trupului
pot fi pacatele sau blestemul. In acest caz ar fi trebuit sa creasca parul si
unghiile, sa miroase urat, sa se innegreasca si sa se umfle, ceea ce nu s-a
intamplat. Asa ca aceasta ipoteza pica din start. Consider ca neputrezirea este datorata sfinteniei vietii sale, a cugetului sau smerit si plin de pietate
fata de tot ce poate fi duhovnicesc. Ca sa fie sfant nu trebuie neaparat sa
aiba sfinte moaste, asta e o dovada pe langa sfintenia vietii, pe langa tot
trecutul sau demn si evlavios. Daca exista si aceasta dovada, cu atat mai mult
putem spune ca e sfant. M-as indoi ca aceste substante chimice sa isi faca
efectul si dupa sapte ani. Indiferent care ar fi motivele neputrezirii
trupului, nu gresim sa spunem ca e sfant.
-Sunt unii care spun ca parintele Teodot si cei care l-au dezgropat sunt
infiltrati ai SRI-ului si au avut ca scop profanarea parintelui Calciu.
-Ma tem ca asta e o diversiune a
celor ce au vrut cu orice pret sa nu se afle ca trupul parintelui a fost gasit
neputrezit. E un fel de a arunca cu noroi in altcineva pentru a nu se vedea
mizeria in care te afli. Cine spune acest lucru despre Teodot, ori nu-l
cunoaste, ori are anumite scopuri ascunse. Il cunosc pe Teodot de cand a
intrat in manastire. E un om onest si ravnitor in cele duhovnicesti si asta se vedea inca de pe vremea cand era frate incepator. Parintele Justin avea mare incredere in el, tocmai
pentru ca era foarte sincer in felul in care punea problema vietii monahale si
a mantuirii. De profanare nu poate fi vorba. Sunt convins ca a facut-o din
evlavie. In Moldova e obiceiul ca la sapte ani dupa decesul cuiva sa se faca
dezgroparea. Se intampla ca unii sunt neputreziti din cauza unor pacate grele
sau a unor blesteme si in cazul acesta trebuiesc facute dezlegarile de rigoare.
Teodot are evlavie la sfintii marturisitori care au patimit in inchisorile
comuniste; in acest context, e de inteles ca era cumva nerabdator sa gaseasca
sfintele moaste pentru a le pune la inchinare ca si altii sa se poata bucura
duhovniceste de acest lucru. Aceasta din respect si nicidecum cu intentii de profanare.
Cine gandeste cat de putin isi da seama de aceasta de la sine.
-Cei care sustin
asta sunt tocmai din preajma parintelui Justin.
-Sa nu credeti ca toti din preajma parintelui Justin sunt
sinceri. Cu durere o spun. Unii au stat pe langa parintele sa isi faca imagine,
altii sa-l compromita, iar altii din dragoste sincera si curata fata de sfintia
sa. Nu cred ca ar fi bine sa intru in astfel de detalii, cel putin deocamdata
nu cred ca e cazul. Din pacate multi au preluat anumite stiri fara sa le
verifice.
-Cine sunt aceia?
-Deocamdata nu cred ca e cazul sa dau nume, dar daca va fi
nevoie nu voi ezita. Promit.
-Fiul parintelui Calciu a intervenit cerand sa fie reinhumat.
-Daca fiul parintelui Calciu ar
avea cat de putina traire duhovniceasca nu ar fi procedat astfel. Din respect
fata de parintele Calciu nu doresc sa discut despre acest subiect. Sunt altii
mai in masura sa vorbeasca despre acest lucru. Fosti colegi ai parintelui care
ii cunosc familia mai de aproape. Totusi cred ca cineva l-a pornit intr-o anume
directie. Indiferent ce ar fi fost, nu a procedat corect sa ameninte
manastirea cu chemarea in instanta. Cred ca lucrurile se puteau rezolva
discutand cuviincios, nu cu scandaluri publice si amenintari.
-Ei spun ca parintele Calciu a lasat in testament sa nu fie dezgropat.
-Ati vazut acest testament? La
vazut cineva in original?
-Nu l-am vazut, dar in presa se spune despre un testament in care se
specifica acest lucru.
-Despre existenta unui testament
nu putem vorbi atata timp cat nu exista un document original. Daca acest
document exista cu adevarat ar fi bine facut public, fotografiat sau scanat. Poate
va referiti la ultima scrisoare catre parintele Justin. Juridic vorbind,
aceasta scrisoare nu are valoare testamentara, e o scrisoare plina de piosenie
transmisa parintelui Justin in care ii multumeste pentru primire. In scrisoarea
respectiva e exprimata trairea intr-un duh profund ortodox, autentic trait.
Pocainta si smerenia ca mod de viata nu ca un comportament impus. Sa reflectam
putin la ceea ce spun Sfintii Parinti despre constiinta de a fi
pacatos. Sfantul Marcu Ascetul spune ca sfintii nu din smerenie spuneau ca sunt
pacatosi, ci din convingere. Un sfant este convins despre sine ca e cel mai
mare pacatos nefiind nevoie sa recurga la exercitii de smerenie. Pe parintele
Justin Parvu nu l-am auzit niciodata sa spuna despre sine „eu, smeritul” sau „eu, pacatosul” dar era convins ca e cel mai pacatos om de pe pamant
fara sa exteriorizeze acest simtamant. In aceasta scrisoare parintele Calciu transmite duhul
acesta autentic ortodox pentru ca a avut revelatia sfinteniei sale si si-a
cautat loc de ingropare in Romania. E clar ca de aceea a fost pe la manastire,
pe la parintele Justin. Dupa aceasta intalnire ii scrie o scrisoare, prin care
il roaga sa ii fie primit trupul in manastire, in cimitirul manastirii,
indiferent daca va pleca din aceasta viata in Romania sau in America. In
aceasta scrisoare nu scrie ca nu doreste sa fie dezgropat, ci chiar dimpotriva
spune ca daca din diferite ratiuni, cum ar fi de exemplu o noua cladire sau
alte cauze, va fi dezgropat si i se va gasi
trupul neputrezit atunci sa fie ingropat in alta parte si dat uitarii. Aceasta
e o marturie cutremuratoare a parintelui Calciu care a avut revelatia propriei
sfintenii, dar in acelasi timp traind profund pocainta. O revelatie
asemanatoare a avut si parintele Ilie Lacatusu de la Bucuresti. Cu putin timp
inaintea decesului, parintele Lacatusu, aflandu-se pe patul spitalului, a spus
ca daca va pleca din aceasta lume in 22 iulie si sotia sa va muri peste 15 ani
sa fie ingropata langa el. Daca parintele Calciu vroia sa nu fie descoperit ar
fi ramas in America si acolo nimeni nu l-ar mai fi dezgropat. Parintele Calciu
stia de acest obicei, al dezgroparii dupa sapte ani, in Moldova. Pentru a sta
ascuns, un loc mai potrivit decat America nu s-ar fi gasit. E clar ca acesta e
un exemplu de pocainta vie. Scrisoarea respectiva dovedeste fara tagada ca este
sfant, dupa felul cum scrie. Interpretarea fortata a scrisorii
parintelui Calciu catre parintele Justin este un abuz din partea celor care au
vrut sa tagaduiasca neputrezirea trupului parintelui Calciu. In cazul in care
am lua continutul scrisorii ad litteram am putea spune ca e o dorinta personala si
nicidecum un testament. Parintele Justin a predicat la inmormantarea parintelui Calciu desi in textul scrisorii se specifica dorinta ca nici un preot sa nu rosteasca vreun cuvant despre sfintia sa. "Incalcarea" acestei dorinte dovedeste ca parintele Justin a privit scrisoarea ca pe un gest de smerenie si nicidecum ca pe un testament. Daca vedem scrisoarea in duhul profund ortodox ne dam
seama, fara prea multe stradanii, ca e vorba de o inalta traire duhovniceasca
pe care o intalnim si la multi dintre sfinti. Uitandu-ne putin in canonul
Sfantului Andrei al Cretei de la rugaciunea de iesire cu greu a sufletului, la
anumite cantari, vedem o mare asemanare cu felul in care parintele Calciu a
scris aceasta scrisoare. E deosebit de frumos felul in care se expune vederea
starii de pacatosenie. Desigur nu s-a inspirat de acolo, dar duhul si felul in
care se pune problema trecerii din viata aceasta e acelasi. Cred ca in cantarea
a sasea sau a saptea, nu imi amintesc exact, Sfantul Andrei scrie intr-un duh
foarte smerit, autentic ortodox, ca omului nu-i este de folos ca trupul sa fie
cantat de oameni in timp ce sufletul se chinuie in iad. Acest mod de a vedea
pacatosenia, in canonul respectiv, seamana foarte mult cu duhul scrisorii
parintelui Calciu. De aici se vede clar trairea sfinteniei sale. Desi stia ca
trupul ii va fi gasit neputrezit, a preferat sa se considere cel mai mare
pacatos spunand ca acest fapt se datoreaza pacatelor si
nicidecum din motive de sfintenie. Dorinta ca descoperirea moastelor sale sa
fie tainuita e un alt semn de traire profunda pe care doar un om duhovnicesc o
poate percepe. O parte a presei s-a hazardat in a-si da cu parerea despre
lucruri pe care, practic, nu are cum sa le perceapa in adevaratul lor inteles. Acest
exemplu il avem si in Evanghelie. De multe ori, Mantuitorul Iisus Hristos, dupa
ce savarseste o minune, a cerut ca aceasta sa fie tainuita.
-Atunci de ce s-au grabit sa il reingroape atat de repede? S-au temut de
amenintarile fiului parintelui Calciu?
-Felul in care au decurs
lucrurile dovedeste ca s-au temut de ceva. Nu as putea spune exact de ce s-a
procedat astfel, dar se vede ca lucrurile au fost putin cam fortate.
Cred ca in acea situatie trebuia mai mult discernamant. Cu putin inainte, un an
sau doi, au fost gasite moastele parintelui Atanasie Stefanescu. A fost pentru
toti o bucurie si nimeni nu s-a scandalizat. De ce a fost nevoie acum de acest
circ ieftin? Nu s-a facut nici o cercetare, totul s-a facut in mare graba. Cine a avut interesul si ce s-a castigat?
-Ce ar fi facut parintele Justin in calitate de staret al manastirii, daca
era in viata, tinand cont de situatia de fata?
-Greu de spus. Cine ar putea sti
ce decizie ar fi luat? Ce pot sa va spun e ca l-ar fi cinstit ca pe un sfant. Cu
siguranta va pot spune ca parintele Justin nu ar fi cedat presiunilor de nici
un fel. Ar fi gasit solutia cea mai potrivita. In primul rand cred ca s-ar fi
rugat ca Dumnezeu sa il lumineze ce sa faca si apoi ar fi luat o decizie. Ca
staret ai responsabilitati uriase. E usor de dat cu parerea, dar cand sa iei
decizii trebuie sa cumpanesti bine fiecare amanunt. Chiar daca l-ar fi
reingropat, tinand seama ad litteram de cele mentionate in scrisoare, cred ca ar
fi facut-o cu cinstea cuvenita unui sfant. Sa presupunem ca ar fi decis sa il
ingroape. In acest caz, l-ar fi asezat cu cinstea cuvenita intr-un sicriu
pentru inchinare anuntand ca va fi reingropat in data cutare facandu-i
si o slujba. In felul acesta, cine ar fi dorit sa se inchine trupului sfintit
sa o poata face pana la acea data. Poate l-ar fi lasat mai mult la inchinare,
cel putin o perioada. Nu stiu sa spun, e chiar complicat sa raspund la aceasta
intrebare. Cealalta varianta ar fi aceea ca spre slava lui Dumnezeu si a
sfintilor care au patimit in inchisori, sa il fi lasat pentru totdeauna la
inchinare. Poate ca i-ar fi explicat fiului parintelui Calciu ca tatal sau e un
sfant si ar fi bine sa ramana la inchinare. Poate l-ar fi convins sa isi
schimbe anumite conceptii si sa urmeze exemplul de viata al tatalui sau. Vedem
ca si alti sfinti care au patimit in inchisori au sfintele moaste la vedere. De
exemplu parintele Ilie Lacatusu sau cei din osuarul de la Aiud. Aceasta e o
marturie in plus prin care se dovedeste vizibil, pentru cei ce au nevoie de
dovezi vizibile, ca acei „razvratiti” si „dusmani ai poporului”, cum erau
catalogati de stapanitorii acelor timpuri, sunt placuti in fata lui Dumnezeu. Dar
mai presus de aceste asa-zise dovezi e vorba de evlavia populara din Romania
fata de sfinti. Si in alte tari ortodoxe sfintele moaste sunt puse la
inchinare, tocmai pentru acest motiv, evlavia. Indiferent ce ar fi decis
parintele Justin in aceasta situatie, parintele Calciu tot sfant ramane. Mai
mult de atat nu stiu ce sa va spun.
-Credeti ca va fi canonizat?
-Cine credeti ca isi va asuma
aceasta responsabilitate? Nu vedeti ca cei ce ar trebui sa faca primele demersuri
in acest sens dau din umeri cand aud de sfintii din inchisori? Cat a fost in
viata parintele Justin nu au zis prea multe impotriva, dar acum incep sa iasa
la iveala. In ce priveste Sinodul nostru, nu cred ca se grabeste, cu atat mai
mult ca se fac presiuni mari pe cai politice sa se ascunda trecutul
legionarilor. Aceasta ca, in mod oficial, sa se dea noi interpretari, aceleasi
pe care le-au dat si istoricii din perioada comunista.
-Ce interpretari?
-Din pacate istoria oficiala a
Romaniei e facuta dupa cum poruncesc puternicii zilei. Cam asta e istoria
oficiala. Chiar parintele Calciu spunea in acest sens: „adevarata istorie o are doar Biserica”. Crin Antonescu a incercat,
sa propuna o lege prin care daca cineva vorbeste pozitiv despre legionari sa fie
pedepsit cu inchisoarea. Nu stiu daca s-a reusit, dar in aceasta directie se
tinde. Parintele Gheorghe Calciu, parintele Ilie Lacatusu, parintele Arsenie
Papacioc, parintele Justin Parvu, Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide si altii care
au suferit in inchisori cunoscuti sau necunoscuti au fost membri ai fratiilor
de cruce. Asta asa ca sa intelegeti de ce mai marii nostri spun ca nu e cazul
sa discutam inca despre canonizarea celor care au patimit in inchisori. Nu
trebuie sa-i judecam, sunt si ei oameni, au greutatile lor, dar cam asta e
situatia.
-Ce ati dori sa ii transmiteti parintelui Hariton?
-Ce sa ii spun? Daca am sa ii
spun ceva am numarul de telefon al manastirii. Acum trece prin grele incercari.
Nu e usor sa fii in pielea lui. Dumnezeu sa ii ajute sa tina flacara credintei
mai departe, sa isi poata duce crucea, ca nu e usoara, sa poata mentine
dragostea si unitatea in obste. Mai degraba le-as aminti parintilor din manastire
ca printre ultimele cuvinte ale parintelui Justin a fost si acela catre obste
in care a subliniat de cateva ori cuvantul unitate.
Cine il iubeste cu adevarat pe parintele Justin sa nu nesocoteasca acest
cuvant, acest indemn la dragoste si unitate, cel putin in acest caz e foarte
necesar sa se tina seama de el.
Anca Budau, ASTRADROM –
Bihor
Redam mai
jos scrisoarea integrala a parintelui Gheorghe Calciu Dumitreasa catre
parintele Iustin Parvu:
Prea Cuvioase Parinte
Staret Iustin,
Prea Cuviosi Parinti Ieromonahi, Ierodiaconi, Monahi si
frati ai obstii
Sfintei Manastiri a Sfintilor Arhangheli Mihail si
Gavriil,
Vine o vreme cand oamenii trebuie sa se opreasca din
goana lor si sa se gandeasca macar o clipa la drumul pe care l-au facut si la
ceea ce a mai ramas de implinit.
Dupa toate aparentele, Dumnezeu a
hotarat sa puna capat zilelor mele pamantesti si sa ma cheme la El, sa-mi ceara
socoteala pentru toate faptele pe care le-am facut in viata aceasta, bune sau
rele.
Sunt speriat, ca multe sunt pacatele mele, dar nu
sunt deznadajduit. Inaintea lui Dumnezeu nu se ascunde nici lacrima, nici din
lacrima o farama… Si El ia in seama nu numai faptele noastre, ci si stradaniile
noastre. Si cred cu tarie in
cuvintele Mantuitorului „mila voiesc, iar nu jertfa”. Fara mila lui Dumnezeu, cine se poate
mantui?!…
Multumesc lui Dumnezeu ca inainte
de a muri mi-a dat sa vin pe la Manastirea Petru-Voda, sa ma mai adap o data la
duhul crestin ortodox din care ati facut telul suprem al lucrarii acestei
manastiri si al traitorilor ei, ca am primit mangaierea Sfantului Maslu si
podoaba binecuvantarilor.
Prea Cuvioase Parinte Staret si
Prea Cuvioasa Obste, introducerea aceasta lunga a fost fàcuta in ideea de a-mi da binecuvantarea ca sa fiu inmormantat in
cimitirul manastirii, printre cei smeriti si printre cei nevrednici, desi
smerit n-am fost indeajuns, iar nevrednic am fost cu prisosinta.
Curand dupa moartea mea va veni
si preoteasa Adriana, caci este in varsta ca si mine. Mi-a fost tovarasa de o viata in lupta pe care am
dus-o, in suferinta prin care am trecut, in lacrimile pe care le-am varsat
impreuna si niciodata nu m-a parasit in timpul vietii. Prea Cuvioase Parinte Staret,
binecuvantati sa fie langa mine si-n viata eterna de dincolo!
Crucea sa fie foarte simpla, numai numele si data
nasterii si a mortii, cu un indemn scurt catre tot crestinul care va trece pe
acolo sa se roage pentru noi.
Daca voi muri in Romania, tot
procesul inmormantarii va fi mult simplificat. Daca voi muri in America,
lucrurile vor fi mai complicate, dar oricum va fi, doresc, Parinte, sa ma
primiti in cimitirul manastirii.
Stiu ca inmormantarea mea va fi inconjurata de o
anumita valva, pe care n-o merit in moarte, precum n-am meritat-o nici in
viata.
Oamenii vor vorbi, vor crea legende, dar Dumnezeu va
deosebi adevarul de legenda si ma va arata asa cum am fost, ca un pacatos si
nevrednic.
Daca la inmormantarea mea va veni
vreun episcop sau alt ierarh si va dori sa vorbeasca, sa vorbeasca, caci
Dumnezeu a dat arhiereului duhul invatarii, si daca el va tacea, cine va vorbi
pentru noi in fata lui Dumnezeu?… Daca insa nu va veni nici
un ierarh, nimeni sa nu vorbeasca, pentru ca mai de folos este rugaciunea de
iertare pe care cineva o spune pentru cel adormit decat toate laudele pe care o
minte omeneasca le poate constitui in fraze frumoase, dar care valoreaza mai
putin decat un simplu „Dumnezeu sa-l ierte”.
Am vorbit mai sus despre acel duh de pietate
populara care poate gresi, care poate crea false minuni. De aceea Va rog, Prea
Cuvioase Parinte Staret, sa gasiti o cale prin care sa impiedicati asemenea
lucruri: fie ca veti lasa la
manastire un document, fie ca veti pune acest document in sicriul meu. Diavolul
s-ar putea folosi de aceasta mitologie populara spre a impiedica putrezirea
trupului meu si atunci ar putea fi ratacirea din urma mai mare ca cea dintai.
Daca peste ani, din anumite nevoi
de constructie sau din alte cauze, trupul meu va fi dezgropat si, spre uimirea
multora, va fi neputrezit, preotii sa citeasca peste el rugaciuni de desfacere
a blestemului, ca trupul sa se risipeasca in cele din care fost alcatuit, ca nu
de la Dumnezeu se va fi facut minunea aceasta, ci din inselarea celui rau.
Sa fie legati preotii care m-au
vazut sa nu vorbeasca niciodata despre aceasta minune falsa si trupul pus
intr-o alta groapa spre a fi uitat pentru totdeauna.
Prea Cuvioase Parinte Staret, pentru viata mea ati
fost o mare binecuvantare, si obstea, si manastirea. Pentru toate dau slava lui
Dumnezeu si-L rog sa ma ierte pe mine pacatosul ca mi-a dat dulceti
duhovnicesti pentru care eu n-am miscat un deget si oameni pe care nu i-am
meritat.
Va sarut dreapta cu smerenie, cu
lacrimi si cu pocainta,
28 octombrie 2006 Preot
Gheorghe Calciu
Spitalul Militar Bucuresti