Duminica Floriilor.
Ev. Ioan XII, 1-18.
1.Pentru Mântuitorul comuniunea
frăţească şi prietenia are o mare valoare.
2.Întotdeauna la Mântuitorul
primează iubirea. Dragostea a fost cea care l-a dus să-l învieze din morţi.
3.Tot dragostea L-a mânat să facă
cină în casa lui Lazăr. Nu era vorba de o desfătare numai cu mâncări, ci şi
trăiri înalte duhovniceşti, recunoştinţe sincere ca şi obrazul Mariei care-I
spală picioarele şi Le şterge cu părul capului ei.
4.În Evanghelie ar fi vorba de
două Marii: păcătoasa din casa lui Simon Petru şi Maria sora lui Lazăr. S-ar
părea atitudinile asemănătoare, dar se deosebesc ca personae.
5.Pentru oamenii duhovniceşti
valorile spirituale primează peste cele materiale.
6.Înfăţişările exterioare
trădează de multe ori cele din lăuntru, lipsă de sinceritate.
7.Atitudinea lui Iuda pare
dinafară nobleţe sufletească, stăpânit de simţăminte mici legate de lucruri
materiale, nu de cele înalte şi sfinte cum se părea. De fapt însăşi Evanghelia
arată această diferenţă dintre iubirea lui faţă de săraci şi iubirea lui faţă
de bani.
8.Atitudinea înţeleaptă a
Mântuitorului chiar şi faţă de Iuda dovedeşte pedagogia sfântă cu care ştia să
mustre. Toată buna înţelegere faţă de oricine.
9.De foarte multe ori noi oamenii
suntem mişcaţi mai mult din curiozităţi de a vedea săvârşind minuni decât alte
simţăminte mult mai presus decât orice minune.
10.Ne mirăm de lucruri care nu-s de
mirare şi nu ne mirăm de lucruri care sunt vrednice de mirare.
11.Spre exemplu: ura este o
realitate grozavă „ o minune rea”, „o minune primejdioasă” ce merge până la
distrugerea omului. Acest fapt trebuie să ne mire că au fost în stare să ucidă
un om care nu avea nici o vină.
12.Orbiţi de ură nu se bucură de
binefacerile unui om.
13.Puterea credinţei despre care
se vorbeşte nu este autentică atunci când numai că ai văzut o minune crezi. Adevărata
putere a credinţei este o tărie duhovnicească ce nu se reduce doar la simple
convingeri ocazionale. Astfel de credinţă nu este adâncă şi nu durează precum
s-a dovedit a doua zi: ei care au crezut în Iisus cereau să-l omoare.
14.Este o mare taină a fiinţei
omeneşti această nestatorinicie pe cărările vieţii. Este o mare plinire
statornicia în lucru bun.
15.Intrarea în Ierusalim şi
răstignirea sunt concludente în această privinţă. La o distanţă de timp aşa
scurtă, atitudine aşa diferenţiată. De la „Osana!” la „Răstigneşte-l!”
16.De multe ori aceste
diferenţieri se întâmplă în aceeaşi zi spre marea frământare şi nefericire a fiinţei noastre.
17.Desigur statornicia şi lucrul
bun cer adevărate eroisme spirituale.
18.Lucrurile sfinte, duhovniceşti
se înţeleg foarte rău. Chiar în preajma Mântuitorului fiind, trăind lângă El,
înţelesurile Lui erau greu de înţeles pentru ei. Fapt ce se întâmplă şi astăzi.
Adevărurile sfinte se înţeleg greu de noi oamenii fiind prea încătuşaţi în
unele cugetări izvorâte din patimile noastre.
19.Istoria ne stă mărturie cât de
greu s-au înţeles adevărurile despre Dumnezeu, Maica Domnului, Icoane, Sfinţi,
Biserică. Au fost necesare atâtea sinoade, atâta har pentru stabilirea
învăţăturii Bisericii. Unii şi-au dat viaţa pentru adevăr şi au suferit. Ne
gândim la Sf. Atanasie cel Mare, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazians, Maxim
Mărturisitorul, Grigorie Palama.
20.Psihologia mulţimii e foarte
interesantă, cum reiese din carte lui Emile Zola –„Psihologia mulţimilor”-, cum
reiese din afirmaţia lui Luther „blestemate sunt mulţimile, mai bine le lăsăm
papei”, cum reiese din evenimentul de
faţă: după „Osana!” aceleaşi mulţimi strigau „Răstigneşte-l!”.
21.Pentru o întărire în dreapta
credinţă, pentru o statornicire în adevăr nu este de ajuns nici chiar o minune.
Exemplul Sf. Apostoli şi mai ales al Sf. Petru. Este cu adevărat o minune
statornicirea pe a binelui cărare după exemplul Sf. Părinţi şi martiri ai
Bisericii.
(Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, Episcopul
Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, Oradea, 1999, p.191-194)