Într-un interviu acordat Marinei Zioziu pentru
ziarul grecesc Ethnos,
Patriarhul-Papă al Alexandriei, Teodor al II-lea, și-a exprimat părerea despre
situația din Ucraina și a dat detalii, printre altele, despre acțiunile care
sunt întreprinse pentru rezolvarea conflictului. Iată ce a afirmat pe această
temă:
„Pe 18 aprilie v-ați întâlnit în Cipru cu
Întâistătătorii Bisericilor Antiohiei, Ierusalimului și Ciprului la convocarea
Arhiepiscopului Ciprului, Hrisostom. Una din temele pe care le-ați discutat a
fost și autocefalia în Biserica Ortodoxă a Ucrainei. Puteți să împărtășiți cu
noi gândurile și poziția pe care o va ține Arhiepiscopia Alexandriei pe această
chestiune?
M-am născut în Grecia, în Creta, respect și
iubesc pe Sanctitatea Sa, Patriarhul nostru Ecumenic Bartolomeu pentru că mi-a
făcut cunoștință cu Criticopulos (fotbalist grec, n.n.) în Spili în 1978 și în
principal marele dar pe care mi l-a făcut la Marele Sinod din Creta a fost să
vină să vadă în Micrasiatissa pe mama mea acasă.
Am trăit în Ucraina, am trăit durerea și schisma
Bisericii din Ucraina. Totuși știu foarte bine și Biserica Rusă pentru că am
trăit în sânul ei zece ani întregi și Patriarhia Alexandriei legături
emoționante cu ea.
Dacă
există mănăstirile noastre, bisericile noastre, este prin rublele pe care le-au
dat țarii Rusiei în epoca aceea.
Toate
au fost înnoite cu banii marilor boieri din pământul rusesc. Legăturile
Patriarhiei Alexandriei cu Biserica Rusă sunt mari și nu pot fi stinse.
Totuși
avem aproape de noi această uriașă problemă a autocefaliei, care a fost cedată
și avea dreptul să o cedeze Patriarhul Ecumenic Bartolomeu.
Desigur,
nu avem nici o obiecție să ia autocefalie orice Biserică. Cu toate acestea,
ceea ce a scindat Bisericile sunt oamenii care au luat autocefalia și vedem
acum că deja Filaret (Patriarhul onorific de Kiev) convoacă Sinod pentru ca să
anuleze deciziile Consiliului Unirii.
Deci
astfel am zis cei trei Întâistătători cu pricepere și rugăciune către fratele
nostru, Arhiepiscopul de Cipru, care a făcut deja o călătorie în Ungaria,
Serbia, România și a vorbit cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe despre
situația bisericească din Ucraina să se întâlnească cu Patriarhul Ecumenic.
Arhiepiscopul de Cipru este un ierarh înțelept, are bunătate și iubește
Biserica.
Există
soluții pentru toate problemele. Patriarhul nostru Ecumenic Bartolomeu este
Patriarhul romeității, pe care îl cinstim toți și-l iubim. Nu uităm că
subiectul acesta nu este dogmatic. În chestiunea autocefaliei există soluție.
Arhiepiscopul
Ciprului va stărui să ceară din partea Sanctității Sale să întâi o întâlnire
între Patriarhul Ecumenic și Patriarhul Moscovei, pentru că pe cei doi
Întâistătători îi leagă o prietenie adâncă și după aceea vom face o întâlnire
neoficială toți Întâistătătorii ca fie acceptat de toți ceea ce va reieși.
Epoca noastră are atâtea probleme și nu ne permitem luxul să fim scindați.
Arhiepiscopul Ciprului va face acest efort, în
timp ce ne vom găsi din nou în scurt timp la Nicosia împreună cu
Întâistătătorii Bisericilor Antiohiei și Ierusalimului. Pentru noi, Patriarhiile străvechi de Alexandria,
Antiohia și Ierusalim, Biserica Ciprului a fost un punct de referință.
Arhiepiscopul
Hrisostom de Cipru ne-a dat metoace, biserici și locuri ca să avem fiecare o
delegație și să putem să ne întâlnim. Cred că se poate găsi soluție. Pur și
simplu să lase fiecare cele personale de-o parte și să vedem dincolo de toate
interesul Bisericii.
traducere de ierom. Lavrentie Carp
traducere de ierom. Lavrentie Carp
Nota noastră (theodosie.ro):
Declarațiile
din acest interviu sunt foarte interesante și descoperă o perspectivă
neașteptată. Deși există o străduință în sensul rezolvării schismei din
Ucraina, Întâistătătorii implicați (din Cipru, Alexandria, Antiohia și
Ierusalim) par să aibă un rol de arbitri pe criteriul unei păci lumești, nu
duhovnicești. Se observă un stil de negociere, nu de rezolvare după voia lui
Dumnezeu și după normele canonice ale Bisericii.
O importanță
foarte mare, de altfel chiar subliniată, o joacă apartenența etnică, nu
bisericească. Patriarhii greci se vor susține între ei. Desigur, asta rămâne de
văzut până la capăt, pentru că măcar este invocată greșeala de a fi acordată
autocefalia unor schismatici.
Dacă se va
ajunge la un compromis în care Constantinpolul să iasă basma curată și
recunoscut ca primat al Ortodoxiei, este posibil ca problema ucraineană să ducă
la o problemă majoră, similară cu cea din Creta, adică acceptarea papismului de
nuanță orientală.
Deși popoarele
slave (rușii, sârbii și bulgarii) este posibil să se coalizeze tot pe criterii
etnice, totuși au argumente canonice solide. Unul dintre ele este acela că Georgiei i-a fost acordat statutul de Patriarhie
de către Antiohia, după cum menționează canonistul
Balsamon (sec. XI). Acest fapt anulează efectiv primatul pretins al
Constantinopolului în Ortodoxie și dreptul exclusiv de a recunoaște drept
autocefale Bisericile Locale.
Din păcate,
credința ortodoxă ajunge tot mai mult o religie pământească, la discreția
influenței puternicilor pământului. Mai există și teologi care țin mai mult la
Hristos decât la naționalitate, cum ar fi Protopr. Prof. Teodor Zisis și
Protopr. Nicoale Manolis, care vor organiza o manifestare cu tema: Autocefalia
ucraineană și noua ecleziologie a Fanarului. În afara celor care au
întrerupt pomenirea ierarhilor semnatari în Creta, ar fi de remarcat poziția a
12 Chilii din Sfântul Munte în apărarea Bisericii de intruziunea
Constantinopolului. În rest, tot mai puține voci care au curajul mărturisirii
și care să favorizeze prin pozițiile lor luarea unor decizii corecte.
Biserica Rusă devine tot mai izolată și atacată de
puterile politice din cauza apărării dreptei credințe. Probabil nu atât
conducătorii ei oficiali, sinodalii, au acest merit, cât evlavia poporului de
rând. Ierarhii ruși sunt la fel de implicați în manifestări ecumeniste și în
ambiții de putere ca și ceilalți. În schimb, credința oamenilor de rând este
cea care nu îngăduie trădări mari. Din acest exemplu ar trebui să învățăm toți
că este importantă atitudinea fiecăruia dintre noi, oricât de neînsemnați am fi
sau ni s-ar părea că suntem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.