Vizita Papei
Francisc – observații preliminare
Nu am
urmărit îndeaproape etapele vizitei Papei Francisc, dar este evident că a avut
un ecou în rândul populației prin mediatizarea excesivă și foarte bine
calculată, chiar înainte de sosirea în România. Exprim aici câteva impresii
pentru moment, care probabil vor trebui dezvoltate ulterior.
Despre prestația papei și zgomotul din jurul ei:
– a
folosit în București Dacia Logan, dar forțele de ordine mobilizate au fost
impresionante. În Iași a folosit papa-mobilul probabil din precauție față de
„recalcitranții” din Moldova. Una peste alta, nu este chiar atât de smerit și
apropiat de oameni pe cât ar dori să dea impresia, ci totul ține mai mult de
imagine;
– deși
inițial, prin februarie, s-a făcut vorbire de circa 300.000 de pelerini
așteptați la slujbele oficiate de Papă, au fost prezenți mult mai puțini, nici
pe departe jumătate. Cei mai mulți au fost ungurii la Șumuleu. Ba chiar în
zilele imediat premergătoare nu a fost anunțat un număr la fel de mare, ci în
jur de 50.000. Aceasta arată un interes manifestat într-o strategie de imagine
pentru a umfla importanța și impactul. Cifra mare inițială trebuia să justifice
pregătirile și emoția, apoi reducerea viza o revenire la realitate pentru a nu
cădea în derizoriu și de mincinoși. În final, prezența oamenilor nu a arătat
valul de simpatie așteptat, ca să fim sinceri. Dar va recunoaște presa oficială
acest lucru? Evident că nu;
–
slujba de la Blaj s-a ținut după ritualul bizantin, oficiată de greco-catolici,
iar Crezul a fost rostit cu adaosul Filioque (Duhul Sfânt purcede și de la
Fiul);
– Papa
s-a străduit să transmită mesajul de unitate cu ortodocșii în puținele
prilejuri pe care le-a avut, dar a mai spus că se află în România în calitate
de pelerin. S-a reconciliat chiar și cu romii, cărora le-a cerut iertare. În
lipsa unui mesaj de împăcare reală, a făcut uz de unul diplomatic, care să dea
bine;
–
bineînțeles, partea cea mai importantă a fost beatificarea celor 7 episcopi
greco-catolici, un afront grosolan la adresa țării gazdă
și cultului majoritar ortodox. După ce Papa Ioan-Paul II a adus cinstire „martirilor” greco-catolici la
cimitir cu ocazia vizitei din 1999, acum s-a trecut la un alt nivel, mult mai
evident. Se dorește o împăcare cu ortodocșii, dar în termeni catolici, poate
chiar să devenim uniați.
Reacțiile și primirea oficialilor BOR,
între corectitudine și slăbiciune:
– contrar așteptărilor pesimiste, Patriarhul a
arătat că se poate să nu fie ecumenist. L-a primit pe Papa ca pe un pelerin,
accentuând lucrul acesta și în discursul din catedrală, fără declarații
împăciuitoare, ci chiar de detașare și delimitare;
– deși
nu este chiar corect să fi fost primit papa în catedrală, lucrul acesta s-a
întâmplat și la bulgari. Probabil că după aceea și catolicii au căutat o altă
formulă, prin care să evite umilința de acolo. Iarăși, nu cred că a fost vorba
de rugăciune în comun în catedrală, cel puțin nu explicită. Patriarhul chiar a
făcut distincția: „Am acceptat propunerea părţii catolice să oferim Sanctității
Voastre şi creştinilor catolici prezenţi aici în această Catedrală
posibilitatea să rostească rugăciunea Tatăl nostru în limba latină şi
să intoneze câteva cântări pascale catolice”. Cu alte cuvinte, e vorba de o
curtoazie și atât. Prin asta a arătat că se poate să respecte linia ortodoxă.
Desigur că ar fi putut evita cu totul întâlnirea, însă acest lucru nu cred că
este posibil realmente, mai ales că nici alte Patriarhii (georgiană și bulgară)
nu l-au făcut;
– față
de comunicatul inițial al Patriarhiei, întâlnirea efectivă a fost mult mai
cuminte. Rostirea rugăciunii „Tatăl nostru” de către catolici nu a fost
prezentată ca fiind conformă cu practica din diaspora română (dialog sau
cooperare de ordin cultural sau de altă natură), ci ca o gratitudine pentru
lăcașurile oferite în Italia și alte țări din Occident. Diferența de la o zi la
alta, de la comunicatul anterior și până la primirea oficială, este evidentă,
ceea ce arată grija pentru detalii, dar și conștientizarea acestora. Mai mult,
site-ul Basilica nu s-a axat zilele acestea pe vizita Papei, ci strict pe
întâlnirea cu ierarhii ortodocși;
–
totuși, după cum relatează alte site-uri, discuția din studioul Trinitas TV a avut
un caracter eminamente ecumenist. Nu am urmărit și nici nu este disponibilă
acea emisiune, dar impactul ei a fost maxim, la momentul transmisiunii în
direct. Lucrul acesta nu poate fi trecut cu vederea dacă luăm în calcul faptul
că nimic nu se mișcă fără știrea Patriarhului. Altfel spus, există o grijă de a
nu da apă la moară „extremiștilor” și „răzvrătiților”, dar apropierea
ecumenistă trebuie promovată în continuare. Rezerva afișată la primirea Papei
nu pare a fi una spre normalizare, spre ieșirea din ecumenism, ci mai mult o
fentă care nu dă încredere.
Cu ce rămânem?
Manifestările
oficiale, ale papei, dar și ale ierarhilor noștri, nu reprezintă credința
autentică, apostolică. Manierismul, iubirismul și entuziasmul nu sunt trăsături
ale Evangheliei și crucii, nu țin de Duhul pe care Hristos a venit să-L arunce
pe pământ. Ne mulțumim cu atitudinea formală care ni se prezintă, dar ar trebui
să ne căutăm de suflet și ar trebui să urmărim ca Biserica Ortodoxă să fie o
exponentă reală a dreptei credințe. Altfel, totul este ca o trădare dozată a
ierrarhiei superioare față de credincioși, care pune o presiune ilogică pe
fiecare dintre noi. În loc să genereze apropiere de Dumnezeu și repere de încredere,
așa cum ar fi menirea ei, ierarhia induce confuzie sau ne determină la
vigilență și precauție față de acțiunile ei pe cei care ne mai cunoaștem
crezul. Arată că poate și ia aminte la acțiunile retractorilor și la
potențialele reacții, dar încă nu a făcut nici un gest care să dovedească buna
ei credință. Nu se poate doar cu jumătăți de măsură, care eventual să acopere
trădările din spate, cea mai evidentă fiind cea de la Sinodul din Creta. După
un derapaj de o asemena anvergură este datoare măcar cu o mărturisire și o
poziție care să compenseze.
Poate
va replica cineva că și pe vremea Bizanțului au existat limitări, că se impunea
o conduită oficială, nu chiar „pescărească”. Totuși diferența evidentă, care
este scăpată din vedere, este că atunci trădările erau trădări și mărturisirea
credinței era lege. Și, cel mai important, au existat mereu ierarhi
mărturisitori, de la Sf. Fotie la Sf. Iosif, care s-a opus unirii de la Lyon,
până la Sf. Marcu Evghenicul, pentru a exemplifica doar pe cei din
perioada târzie bizantină.
E de
remarcat că Papa nu a vizitat niciodată Rusia. S-a întâlnit cu
Patriarhul Chirile tocmai în Havana. O
fi având Rusia alt statut în geopolitica actuală, în care jocurile credinței au
un loc principal? Mai mult, se dorește ca noi, românii, să fim înscriși pe
o anumită axă? Deocamdată speculații, dar nu chiar nefondate.
Este necesară o atitudine curată și
mărturisitoare din partea fiecărui credincios și mai ales din partea preoților
(care sunt foarte trădători și fricoși vis-a-vis de ecumenismul semnat în
Creta). Victimizarea și înjurarea episcopilor nu cred că folosește la nimic,
pentru că am fost preveniți chiar de Hristos că vor fi trădări de credință și
sminteli la care va trebui să facem față, nu să fugim de ele și să ne temem.
Dar, evident, Biserica are nevoie cel mai mult de episcopi sănătoși în
credință, care încă nu se lasă văzuți în România. Eu personal apreciez atitudinea bună a
Patriarhului, dar ca gest de etapă ce ar trebui confirmat pe viitor. Altfel, nu
rămâne decât o păcăleală ieftină.
Nu în
ultimul rând pasivitatea BOR este evidentă față de parcursul religios al Papei în
România, deși a fost invitat doar ca șef de stat.
Ieromonah Lavrentie
Carp
Ce sa caute papa in rusia,nu-l primesc rusi pe papa,cert este ca trebuie sa spunem răspicat NU ECUMWNISMULUI,NU rugăciunea cu papistasii,ceea ce este rugăciunea comună în fiecare an în diferitele culte trebuie anatemizate ,dialog da,dar nu Ecumenism,vizita această a fost politic,daca întrebi romanii ce prefera intre papa si patriarh sa vedem ce aleg,mai ales ca presa are grija ce acest popor sa arate " adevărul " , deci,nu ecumenism,nu sinod creta,doar ADEVARUL
RăspundețiȘtergereNu va supărați că intreb,dar nu publicati comentarii?
RăspundețiȘtergereBa da bublicam. La ce comentariu va referiti?
Ștergere