Pas cu pas spre o
nouă schismă,
sau zelul fără
discernământ al unor nepomenitori?
Liderul nepomenitorilor extremişti, Mihai Silviu
Chirilă, lansează la Rădeni ideea existenţei unei Biserici „adevărate” şi
alteia „oficiale”. Ei au decis deja care este BOR-ul adevărat.
Deoarece unii dintre credincioşii Bisericii
Române au fost influenţaţi de blogurile extremiste (SACCSIV, ortodoxinfo,
invataturilesfintilorparinti, ortodoxos.ro etc.) să nu participe la slujbele
din bisericile unde sunt pomeniţi ierarhii din motivul că acolo nu ar fi valide
Sfintele Taine, vom veni cu câteva detalii lămuritoare.
Iniţial nepomenitorii au susţinut că nu vor
face schismă în Biserică. La început n-i s-a spus că oprirea pomenirii şi neparticiparea
la slujbe, unde sunt pomeniţi ierarhii eretici, constă într-o formă de protest
şi îngrădire faţă de erezia ecumenistă. Ulterior, unii dintre nepomenitori, au
început să afirme că preoţii care pomenesc ierarhii nu mai au Har lucrător şi
în Potirul pomenitorilor nu ar fi Trupul şi Sângele lui Iisus Hristos sau, sub o
formă indirectă, Împărtăşania la preoţii care pomenesc ierarhii ar fi spre
osândă. După opinia lor, doar Împărtăşania primită de la nepomenitori ar fi
sfinţitoare. Această inovaţie, adăugată ulterior, şi făcută public de către
monahul Sava, la Rădeni, are tendinţa de a ne depărta de Biserică şi a ne
direcţiona spre o rupere de Trupul lui Hristos care este Biserica Ortodoxă.
Acesta este unul dintre motivele pentru care nici un ierarh ortodox din lume nu
acceptă să participe la sinaxa nepomenitorilor din Grecia care va avea loc în 4
aprilie.
Pe adresa de emai a redacţiei am fost
întrebaţi dacă vom merge la „sinaxa inter ortodoxă din localitatea Oreokastro, langa Tesalonik - Grecia”. Avem câteva suspiciuni în ce priveşte această
„sinaxă”.
Iniţial, în conferinţa de la
Rădeni, dar şi pe diferite bloguri, n-i s-a spus că va fi un mare „Sinod
panortodox” care va anatemiza erezia ecumenistă din Creta şi pe susţinătorii
acesteia. Nu trecem cu vederea afirmaţiile „misionarului ortodox” Vasile Vieru,
care pe blogul SACCSIV spunea că preoţii pomenitori, după aşa-zisul „sinod” din
Grecia (care defapt este „sinaxă”), vor fi primiţi în „biserică” doar ca
mireni. În care „biserică”? În cea în care va exista Har după „Sinodul
nepomenitorilor” din Grecia?
Iată ce spune Vasile Vieru: „Problema celor care gândesc aidoma e însă
următoarea: acum încă mai pot întrerupe pomenirea şi rămâne preoţi (neinteresanta
„caterisirea” care va veni din partea ierarhilor ecumenişti), însă după un
Sinod anti ecumenist (care, evident, ca va da şi anatemei) poate să tot vină în
Biserică, este aşteptat cu drag, dar va veni ca... mirean”
Vezi detalii aici: https://saccsiv.wordpress.com/2017/02/01/catre-pomenitorii-nehotarati-dupa-sinodul-anti-ecumenist-nu-veti-mai-fi-preoti/
În paragraful reprodus mai sus Vasile Vieru, care este şi „portavocea”
nepomenitorilor din România, spune că după aşa-zisul „Sinod” (căci aşa era
denimit atunci) din Grecia pomenitorii vor fi primiţi în „biserică” doar ca
mireni. Deci, în care Biserică? În cea în care există Har? Căci după cum ne
este prezentată situaţia, la pomenitorii din BOR, după opinia domnului Vieru,
nu ar mai fi Har care să sfinţească Sfintele Taine, iar cei care se împărtăşesc
la pomenitori se ard cu foc şi merg în iad. Deci să înţelegem că se
preconizează o altă „biserică”? Să sperăm că nu.
Vasile Vieru (SACCSIV) este cel
care va decide în viitor soarta Bisericii? El hotărăşte la care preoţi e validă
hirotonia? Tot el decide dacă „anatemele” fostului preot Ciprian Staicu şi ale
celor care merg în Grecia, sunt sau nu sunt valide? Din comentariile de pe
blogurile sale tragem concluzia ce fel de cititori are Vasile Vieru, ce idei şi
concepţii au cei din gruparea sa, iar cine se asociază cu ei nu poate fi altfel
decât cu aceleaşi concepţii. Acesta este motivul principal pentru care mulţi
preoţi antiecumenişti, dar şi mulţi mireni s-au dezis de mişcările extremiste
cu nucleul la Rădeni şi promovate de blogurile sus amintite.
Tendinţa extremistă a unor
bloguri de genul SACCSIV a creat sminteală chiar şi între mulţi dintre cei mai
înverşunaţi opozanţi ai „Sinodului” din Creta. Astfel, pentru a evita o nouă
schismă, mulţi dintre antiecumenişti au îndemnat credincioşii să participe la
slujbele pomenitorilor. Reacţia extremiştilor nu a fost de îndreptare, ci
neputând să se smerească, au aruncat cuvinte jignitoare asupra acestora
catalogându-i: „vânduţi ierarhilor”, „trădători”, „ecumenişti”, „compromişi”, „infiltraţi”,
„uzurpatori”, „înşelaţi” etc. Astfel comentatorii articolelor acestor bloguri
şi-au intrat în rol aruncând cu noroi în cei care au alte opinii decât ale lor.
Un exemplu este comentatorul „Pamvo” care, după informaţiile noastre, este şi
administratorul blogului „Strana ortodoxă”, nimeni altul decât părintele
Calinic de la mănăstirea Frăsinei, un apropiat al lui Vasile Vieru.
Mihai Silviu Chirilă |
Ideilor extremiste ale lui
SACCSIV şi ale colaboratorului său Mihai Silviu Chirilă, li s-a alăturat şi
fostul preot Ciprian Staicu. Pe blogul „Prietenii Sfântului Efrem” (administrat
de C. Staicu) am citit, cu câteva săptămâni în urmă, că va fi un „Sinod” la
care vor participa ierarhi, preoţi şi mireni din toate ţările ortodoxe, prilej
cu care vor fi anatemizaţi ereticii ecumenişti. Articolul a avut câteva mii de
vizualizări făcând multă vâlvă în acele zile. Atenţia era îndreptată spre
punctul al treilea unde, participanţilor li se impunea oprirea pomenirii
ierarhilor de care aparţin canonic. Din acest punct 3 tragem concluzia că la
aşa-zisul „Sinod” vor participa doar nepomenitorii. Din anunţul făcut de pr.
Matei Vulcănescu, pe câteva bloguri din România, am aflat că nu va mai fi un
„Sinod panortodox”, ci doar o sinaxă a nepomenitorilor greci unde pot participa
şi nepomenitori din alte ţări ortodoxe, aşadar şi din România.
După apariţia anunţului părintelui Matei
Vulcănescu, articolul de pe blogul lui Ciprian Staicu a fost modificat. De ce? Administratorul
nu îşi asumă responsabilitatea pentru afirmaţiile făcute? Mai grav decât
acestea este afirmaţia prin care spune că după „Sinaxa/Sinodul” din Grecia, cei
care acum pomenesc ierarhii vor fi reprimiţi în „biserică” doar prin mirungere.
Ne punem aceeaşi întrebare: în care „biserică” vor fi reprimiţi credincioşii
prin mirungere? În BOR, în care se află în prezent? Sau mai există alta despre
care încă nu am aflat? Sau poate că vom afla de existenţa unei alte „biserici”
după sinaxa din 4 aprilie? Această afirmaţie este foarte gravă. Să înţelegem că
fostul preot Ciprian se delimitează de Biserica Ortodoxă Română al cărui Har nu
îl mai recunoaşte şi al cărei Împărtăşanie nu o mai consideră validă? Dacă
recunoaşte Harul în BOR, de ce mai e nevoie de mirungere? Să sperăm că nu îşi
va păstra aceste convingeri, pentru binele său... Dacă orgoliile îl vor mâna în
această direcţie, o va face pe propria răspundere, dar să nu mai tragă şi pe
alţii după el. Acesta, cu adevărat, este un motiv de caterisire – fără
discuţie.
Noi sperăm că Ciprian Staicu va renunţa la
aceste concepţii, ca şi noi să-i putem spune în continuare „părintele Ciprian”.
O mare sminteală în rândul
credincioşilor a apărut după ce nepomenitorii au început să ducă o campanie de
ponegrire a părintelui Arsenie Boca şi după conferinţa părintelui Sava de la
Rădeni unde aceştia s-au delimitat de BOR spunând că Sfintele Taine la preoţii
care pomenesc ierarhi ai BOR ar fi invalide, iar credincioşii s-ar împărtăşii
spre osândă. N-i s-a spus că la Rădeni va fi o „mare sinaxă naţională”, ceea ce
nu a existat, totul s-a rezumat doar la o Liturghie şi o conferinţă. La aceasta
părintele Sava a făcut câteva afirmaţii contradictorii şi chiar aberante semnalate
şi de preotul Gheorghe Aniţulesei (jud. Suceava).
Detalii vedeti
aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/03/monahul-sava-lavriotul-si-tendintele.html
Dacă la început, monahul aghiorit
susţinea că Harul ierarhilor eretici care au semnat în Creta poate fi luat doar
de către un alt sinod, prin caterisire, încet şi pe neobservate, prin
interpretări personale, părintele Sava induce ideea că în BOR, la preoţii
pomenitori, nu ar mai lucra Harul primit la hirotonie, iar Împărtăşania
acestora n-ar fi validă. În acest sens, profesorul Cristian Marc a dezvăluit
modul ascuns prin care nepomenitorul athonit inducea concepţia unei noi teorii
care îndreaptă (direct sau indirect) subconştientul unora dintre adepţi să nu mai recunoască lucrarea
Harului în BOR.
Detalii
vedeţi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/04/nepomenitorii-si-au-schimbat-directia.html
A nega validitatea Sfintelor Taine în Biserică e primul pas spre schismă.
Al doilea pas e izolarea sau autoizolarea adepţilor faţă de membrii
(comunitatea) Bisericii. Al treilea pas e declararea unei grupări care să fie
considerată „Biserica adevărată”, iar ultimul pas este căutarea unei forme
juridice prin care noua grupare să funcţioneze în legalitate. Astfel, prin
inducerea concepţiei că ar exista o „biserică adevărată” şi o „biserică
oficială”, în subconştientul adepţilor racolaţi se conturează ideea unei
„biserici adevărate”, în care există Har, şi alta „oficială” în care nu ar fi
valide Sfintele Taine. Firesc, cele două „biserici” (adevărată şi oficială) la
început sunt prezentate ca fiind aceeaşi, ca mai apoi, treptat, să se facă o
delimitare între ele, una având Har, iar alta neavând Har (Taine invalide). Astfel,
în conferinţa de la Rădeni, teologul nepomenitorilor, Mihai Silviu Chirilă,
accentuează acest lucru folosind de câteva ori expresia „biserica oficială”.
Unul dintre opozanţii pseudosinodului din
Creta este şi părintele Matei Vulcănescu din Grecia. Acesta într-un interviu cu
părinţii nepomenitori de la Lacul Frumos spunea că oprirea pomenirii este un
mod de protest şi de îngrădire faţă de erezia ecumenistă, dar şi un mod de a
face presiune asupra ierarhiei să respingă acest “Sinod” controversat care s-a
ţinut în insula Creta. Nu s-a pomenit nimic de nevaliditatea Sfintelor Taine la
preoţii pomenitori şi nici de lucrarea Harului în BOR. Amintim că şi Biserica
Greciei, din care face parte părintele Matei, este în comuniune cu ierarhii din
România. Dacă ar fi să ne luăm după logica nepomenitorilor extremişti din
România, nici părintele Vulcănescu şi întreaga Biserică a Greciei, nu ar avea
Împărtăşanie validă, doar din simplu motiv că sunt în comuniune cu ierarhi care
au semnat în Creta. După aceeaşi logică, chiar şi Bisericile Bulgariei, a
Georgiei, a Antiohiei, sau a Rusiei nu ar avea Împărtăşanie validă pentru că se
află în comuniune cu ierarhii din România (şi cu preoţii care îi pomenesc pe
aceştia) care au semnat acele documente controversate. In comparatie cu nepomenitorii
care pe parcurs şi-au schimbat opiniile, părintele Vulcănescu şi-a păstrat o
poziţie echilibrată asemenea cum a avut-o iniţial.
Amintind
de abuzurile şi tendinţele schismatice ale preoţilor nepomenitori Antim Gâdioi
şi Ieronim Cosma, monahul Teodot Rogojină spunea că aceştia interzic ucenicilor
să mai meargă la slujbe în bisericile din BOR pentru că acolo nu ar mai exista
Har, iar cei care ar merge la aceste slujbe sunt opriţi de la Împărtăşanie.
Detalii vezi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/03/monahul-teodot-rogojina-se-dezice-de.html
Tot monahul Teodot atrage atenţia asupra unor citate de la Sfinţii Părinţi folosite greşit de Mihai Silviu Chirilă punând anumite învăţături ale Sfinţilor Părinţi în contextul propriilor opinii cu tendinţe schismatice. Astfel în "omilia" domnului Chirilă apar citate de la diferiţi Sfinţi ai Bisericii Ortodoxe, pe care acesta le interpretează după bunul plac. Monahul Teodot Rogojină aduce la lumină şi atenţionează asupra falselor interpretări ale unor citate folosite de către liderul şi teologul nepomenitorilor extremişti.
Detalii vedeti aici: https://monahulteodot.wordpress.com/2017/04/02/ispita-citatului-despre-omilia-dlui-mihai-silviu-chirila/
IPS Ieremia de Gortina |
Mai mulţi ierarhi greci care luptă pentru
respingerea documentelor controversate de la “Sinodul” din Creta, îndeamnă
preoţii şi credincioşii să nu oprească pomenirea din motiv că există riscul ca
lucrurile să degenereze în extreme sau chiar în despărţirea unora de Biserică.
Printre cei care nu recomandă oprirea pomenirii este IPS Serafim de Pireu, IPS
Ierotheos Vlachos, IPS Ieremia de Gortina, IPS Atanasie de Limasol etc.
Detalii vezi aici:
Părintele Mihai Andrei Aldea, unul dintre
teologii români care s-a exprimat categoric împotriva “Sinodului” din Creta,
publicând studii aprofundate prin care arăta devierile acestuia, spune că
oprirea pomenirii este justificată faţă de unii ierarhi, dar această atitudine
să nu ducă la scindare: “Întreruperea pomenirii ierarhilor strict
pe temeiul acceptării Sinodului din Creta este din punct de vedere duhovnicesc
nepotrivită şi contraproductivă în această clipă; soluţia reală este dialogul,
chiar dacă acesta este respins de susţinătorii sinodului cretan, soluţia reală
este realizarea şi răspândirea, cu multă rugăciune, dragoste şi tărie, a unor
studii profunde asupra documentelor presinodale şi sinodale, asupra
pregătirilor, desfăşurării şi consecinţelor Sinodului din Creta”. De asemenea, părintele Mihai Aldea
atrage atenţia în mod special la modul de abordare şi la scopul luptei
împotriva ereziei ecumeniste: “Înainte de
a putea trece la întreruperea pomenirii trebuie epuizate toate celelalte
mijloce de sprijinire a ierarhului pentru ca acesta să vadă problemele
Sinodului din Creta. Câtă vreme o argumentaţie convingătoare există doar în
mintea noastră şi, eventual, a ucenicilor noştri, aceasta nu are mare valoare.
Supunerea argumentaţiilor şi părerilor noastre pleromei Bisericii este o
obligaţie sfântă. Iar pleroma Bisericii nu este alcătuită din eterodocşi din
„biserici paralele” sau felurite alte grupări exterioare Bisericii, nu este
alcătuită din cei care pretind că vorbesc „în duh ortodox” şi folosesc limbaj
abject şi atacuri la persoană, nu este alcătuită din colaboratori fideli ai
serviciilor secrete şi alţii asemenea. Pentru a supune argumentaţiile şi părerile
noastre pleromei Bisericii, trebuie ca ele să aparţină ideatic şi formal
Teologiei Ortodoxe. Trebuie să vină dintr-o asemenea trăire, dintr-o asemenea
gândire şi prezentare astfel încât, date publicului, să poată fi preluate spre
analiză, combatere, completare, acceptare etc., de către orice ortodox.
Desigur, asta nu se va întâmpla cu materiale construite pe injurii, atacuri la
persoană şi alte manifestări pătimaşe, care vor fi preluate doar de către cei
pătimaşi, nu de ortodocşii trăitori”.
Detalii vedeţi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/03/preotul-mihai-aldea-despre-fenomenul.html
În predica postată pe internet, în luna
decembrie 2016, părintele Eftimie Mitra a făcut o scurtă prezentare a
reacţiilor apărute în România, după “Sinodul” din Creta. În această predică a
detaliat pe larg aspecte despre oprirea pomenirii, luând apărarea preoţilor
nepomenitori, dar în acelaşi timp a făcut şi următorul avertisment: “Dacă auziţi pe cineva spunând că în
Biserică nu mai este Har, acolo să nu mergeţi”. Aceasta este limita până
unde se pot întinde protestele împotriva ereziei ecumeniste, pentru a rămâne în
Biserică. De asemenea, părintele Eftimie ne îndeamnă să nu mergem nici la
nepomenitorii care contestă validitatea Sfintelor Taine în BOR: “Schisma apare când cineva consideră că nu
mai este Har în Biserică sau când spune că preoţii pomenitori nu mai au
Împărtăşanie validă. Nu oprirea pomenirii este schismă. La schismă se poate
ajunge prin interpretări personale despre Harul lucrător în Biserică la preoţii
şi episcopii pomenitori. Au ajuns unii să considere că după sinaxa nepomenitorilor
din Grecia, doar la ei va lucra Harul. E o aberaţie care duce clar la schismă.
După cei care gândesc astfel să nu vă luaţi, să-i ocoliţi pentru a nu fi
părtaşi la căderea lor.”
Detalii
vedeţi aici:
Sfântul Paisie Aghioritul a oprit
pentru puţină vreme pomenirea patriarhului Atenagora de la Constantinopol.
Văzând că o parte dintre nepomenitori au porniri schismatice, a considerat că e
mai bine pentru Biserică să se reia pomenirea. Întrebat fiind care este motivul
reluării pomenirii a spus: „Este ca şi
cum s-ar fi îmbolnăvit maica mea (Biserica) şi voi îmi spuneţi să nu o iubesc
din acest motiv. Însă eu acolo voi fi! Întru Una, Sfântă, Sobornicească,
Universală şi Apostolească Biserică! O voi iubi, dar voi da şi ajutor ca să fie
toţi credincioşi”[1]. Vorbind
despre duşmanii Bisericii, unii spuneau că sunt masonii, alţii ecumeniştii,
alţii că sunt sectarii etc. Sfântul Paisie spunea că adevăraţii duşmani ai
Bisericii putem fi chiar noi: „V-aţi
gândit vreodată că poate suntem chiar noi înşine? Pentru că, dacă am fi fost
creştini corecţi şi desăvârşiţi, nu ar mai fi existat nici măcar un om care să
nu fie ortodox”[2].
Se observă clar atitudinea duhovnicească a Cuviosului Paisie în situaţii
similare cu cea de azi, din România. El consideră că decât să se ajungă la
alunecări, e de preferat să luptăm cu răul din Biserică, motiv pentru care a
fost criticat de către nepomenitorii lui Atenagoras care căzuseră şi ei în
extreme.
Printre nepomenitorii care au
avut o atitudine constantă şi echilibrată se află şi părintele Macarie Banu de
la Schitul Oituz. Acesta a oprit pomenirea ierarhului său din motive de protest
faţă de erezie, nu pentru că Tainele nu ar fi valide la pomenitori. Această
poziţie şi-o păstrează şi în prezent. Văzând pericolul unei posibile rupturi de
BOR, pe motivul invocat de alţi nepomenitori că nu ar fi validă Liturghia la
preoţii pomenitori, le-a recomandat credincioşilor să meargă la bisericile unde
mergeau şi înainte, să ţină legătura cu BOR, protestând în continuare împotriva
ereziei ecumeniste. Pentru această atitudine echilibrată, a fost criticat pe
toate blogurile extremiste, în special pe cele administrate de Vasile Vieru.
Mai multe detalii despre atitudinea echilibrată a părintelui Macarie de la
Oituz, puteţi găsi urmărind predicile din duminicile Postului Mare (anul 2017)
postate pe YouTube – au fost preluate şi pe ASTRADROM.
Monahii nepomenitori de la
Schitul Oituz au emis un comunicat referitor la sinaxa din Grecia, în care
menţionează că nu au mandatat pe nimeni să-i reprezinte în cadrul acesteia.
Motivează acest lucru spunând că o delegaţie mandatată pentru un scop ar fi
trebuit să se întrunească pentru a stabili unele detalii pentru a exista o
opinie comună.
Detalii vezi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/04/nepomenitorii-de-la-schitul-ortodox.html
Sinaxa din 4 aprilie, care va avea
loc în localitatea Oreokastro,
langa Tesalonik – Grecia, va fi
o sinaxă a nepomenitorilor. Acolo nu va participa nici un ierarh (nu excludem
ipoteza ca anumiţi ierarhi să dea binecuvântare unor clerici sau credincioşi
din eparhiile acestora să participe/asiste la acea sinaxă). Din România
participă doar preoţi nepomenitori, a căror opinie, despre validitatea
Sfintelor Taine în BOR, deja o cunoaştem. Nu a existat o sinaxă a
nepomenitorilor din România, în care să se discute aceste opinii, motiv pentru
care ei nu au o opinie oficială publică, ci doar afirmaţii şi mărturii
individuale. Unii au opinii diferite, iar alţii se abţin să-şi dea cu părerea
despre validitatea Sfintelor Taine în BOR. Din acest motiv nu putem considera
pe toţi nepomenitorii din România având aceeaşi atitudine extremistă. Rămâne de
văzut dacă şi nepomenitorii greci vor aproba opinia nepomenitorilor români care
neagă validitatea Sfintelor Taine în BOR.
pr. Antim Gâdioi |
Mai rămâne de lămurit o chestiune. Deşi liderii nepomenitorilor
extremişti Ciprian Staicu, pr. Antim Gâdioi, Mihai Silviu Chirilă, şi cei din
gruparea lor, spun că recunosc lucrarea Harului în BOR, în afirmaţiile lor omit
mereu un detaliu foarte important. Ei consideră că „adevărata” BOR este la cei
care au oprit pomenirea ierarhilor din BOR „oficială”. De aceea, de multe ori,
în afirmaţiile lor, nu specifică la care BOR se referă, la cea „oficială”, sau
la cea „adevărată”? Această ambiguitate lasă loc de interpretări. În opinia lor
BOR „oficială” este cea în care se pomenesc ierarhii, iar BOR „adevărată” este
cea în care sunt Tainele Valide. Despărţirea nepomenitorilor extremişti faţă de
„pomenitorii eretici” este tot mai accentuată.
Realitatea este că, acel canon 15, care
permite nepomenirea ierarhului eretic, nu este obligatoriu. Aceasta arată clar că
validitatea Sfintelor Taine nu constă în pomenirea sau nepomenirea ierarhului,
ci în harul primit prin hirotonie. Cei care susţin cu vehemenţă că lucrarea
Harului ar depinde de pomenirea ierarhului, nu au dovezi canonice, ci folosesc
câteva citate de la Sfinţii Părinţi pe care le pun în contextul dorit de ei.
Regretabilă este şi atitudinea ierarhiei
BOR, care a recurs la caterisiri ale unor preoţi nepomenitori. Această măsură
abuzivă şi dictatorială, a determinat pe unii nepomenitori să alunece în extreme.
Pe lângă orgoliile unor nepomenitori au mai contribuit şi frustrările celor
caterisiţi, care au transformat lupta împotriva ereziei ecumeniste şi a
pseudosinodului din Creta, într-o luptă personală faţă de ierarhii care îi
prigonesc.
Suntem alături de cei care luptă împotriva
ereziei ecumeniste, dar nu putem fi alături şi de aceia care cad în extreme
spunând că Împărtăşania, Botezul, Cununia etc., la preoţii din BOR nu ar fi
valide, doar pentru simplul motiv că aceştia îşi pomenesc ierarhii. Această
distanţare a unor nepomenitori duce la ruptură, iar în acest caz, caterisirile
lor, pe motiv de schismă, sunt valide.
Noi sperăm că nepomenitorii români se vor întoarce acasă luminaţi de Duhul Sfânt, fără a se scinda de antiecumeniştii pomenitori care au rămas în BOR, aşa cum e ea, cu neputinţele ei care trebuiesc vindecate din interior.
prof. Cristian Marc
Va inselati in privinta dlui Matei Vulcanescu. El este capul dezbinarii si al extremismului din moldova. El e in comuniune cu ierarhii si ierarhul lui e in comuniune cu restul sinodului, dar in Romania indeamna la galceava. Aici are niste orgolii sau sicane vechi cu ierarhii. De ce nu intrerupe el pomenirea si de ce nu se delimiteaza el de episcopul Serafim daca tot e asa viteaz? E usor sa traiesti bine in Grecia si pe alti preoti creduli din romania sa-i indemni sa se rupa de ierarh ca mai apoi sa ramana pe drumuri.. plus ca dl Matei V. e colaboratorul nr 1 al extremistilor de la Radeni. Sinaxa din Grecia care se voia a fi sinod se va dovedi a fi un mare fâs de unde vor veni mai pusi pe schisma. Pace!
RăspundețiȘtergereNicaieri nu a aparut public vreo dovada ca pr. Vulcanescu ar fi implicat in aceste chestiuni. Puteti aduce dovezi?
ȘtergereSpre exemplu, dovezi despre ratacirile nepomenitorilor din Romania exista, inregistrari, martori etc.
Despre faptul ca Vulcanescu ar fi implicat in aceasta schisma nu exista nici o dovada. Daca ar exista dovezi, problema ar sta cu totul altfel.
Apai daca el i-a prostit pe cei de la Radeni si pe altii sa intrerupa pomenirea, ce mai vreti? De ce nu intrerupe el pomenirea Mitropolitului Serafim daca e viteaz? Ca doar Ips Serafim e in comuniune cu semnatarii din Creta..
ȘtergereDe ce nu publica interviuri cu avva Iulian si dupa ce batranul si-a dat seama ca a fost inselat de catre dezbinatori? De ce nu spune motivul pt care a plecat din Romania si motivul pt care nu e primit in aici sa slujeasca? De ce nu merge la ips Ierotheos sau la Ips serafim sa le spuna predici despre intreruperea pomenirii?
Si dacă in Grecia vor merge pe aceeași linie vor cădea in schismă de nu mai pot fi recuperati.
RăspundețiȘtergereSe vede clar că au tendințe schismatice.
RăspundețiȘtergereDvs D-le Prof Cristian Marc sunteti teolog?..
RăspundețiȘtergereGhici.
ȘtergereE un lingău fără bărbăție care ascultă de nevasta arsenistă.
ȘtergerePe voi schismaticii va inteleg de ce sunteti impotriva pr Arsenie.
ȘtergerePentru ca nu s-a rupt de Biserica.
Revin cu rugamintea sa se mentioneze clar si exact cine/in care conferinta/la ce minut/si in ce context a facut afirmatia pe care o tot sustineti legsta de har.
RăspundețiȘtergereAlexandruandre
Daca citesti articolul de mai jos vei gasi ora, minutul, din conferinta de la Radeni in care spunea ca Impartasania la pomenitori "BOR oficiala"
Ștergerehttp://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/04/nepomenitorii-si-au-schimbat-directia.html
Sava a introdus subtil ideea de schisma, pe neobservate.
La Oradea a fost echilibrat, apoi a introdus la Bucuresti ideea de neparticipare la slujbele preotilor din BOR.
La Radeni a introdus ideea ca Impartasania la preotii din BOR nu mai e valida
Peste tot spune (aparent) ca este Har in BOR, dar se contrazice prin afirmatiile extremiste cu tendinte schismatice pe care le face.
Citeste articolul din link-ul de mai sus si vei gasi ceea ce cauti.
Pentru o mai buna intelegere iti recomand sa-i citesti articolele si sa-i urmaresti conferinta de la Radeni.
Multumesc
ȘtergereIn Comunicatele de ieri ati lămurit câteva aspecte esențiale. Am inteles că unii nepomenitori de la noi nu au căzut în extreme. Mă bucur de ei că sunt oameni echilibrati in care putem avea încredere. Ce facem cu cei ce se pierd luati de valurile "mărturisirii" fără discernământ? Am înțeles situația, se vede de la sine. Trebuie căutate soluții pentru salvarea celor care au luat-o pe arătură. Ce putem face pentru ei?
RăspundețiȘtergereSa va fie rusine de ceea ce scrieti aici! Nimeni din cei enumerati mai sus nu ne-a indemnat sa nu mai fim in comuniune cu erezia, ci sf Parinti ale caror carti le-am citit si pe care am dorit sa-i ascultam!Gresea sf Maxim Marturisitorul cand nu era in comuniune cu niciunul?Daca cineva NU este de acord cu pr Arsenie Boca , nu este pe linia buna?De ce se vrea cu tot dinadinsul sa nu se analizeze corect dreapta credinta a acestui parinte?Nu vreti sa recunoasteti ca ar fi posibil sa aiba abateri de la dreapta credinta?O spun cei ce l-au cunoscut si ai caror duhovnic a fost , ex pr Adrian Fageteanu! Stiti voi mai bine decat ei, cei de azi care nu l-ati cunoscut ?Lasa ti -l in grija Domnului,si daca nu a gresit in materie de dreapta credinta ,va fi acolo unde-i va fi locul !
RăspundețiȘtergereEsti cumva din gruparea lui Vasile Vieru si Mihai S. Chirila?
ȘtergereAnonimule tulburat, ce te agiti asa?
ȘtergereTe deranjeaza ce scrie aici?
Ce treaba ai tu cu pr Arsenie Boca?
Nici acum nu va linistiti din rautatile voastre?
Oare cui ar trebui sa-i fie rusine?
Nu vezi ce duh tulburator ai?
Se vede clar ce tendinte are situl asta domnule. Ce promovati atata sminteala si dezinformare in Post. Post de carne de porc tineti, dar de om nu. V-ati activat acum in preajma Sinaxei cu " patru" articole care nu va fac cinste. Despre lupta anti ecumenista sa mai vorbim, daca voi muscati cu atata viclenie pe acei preoti si monahi, care chiar au riscat atat de mult, si au dus singuri lupta anti ecumenista in timp ce domnile voastre ati stat in stand by ?
RăspundețiȘtergereDin cate se pare nu slujeste extremistilor.
ȘtergereNu e asa?
Scriu din Grecia.
RăspundețiȘtergereAm fost surprinsa cand am aflat ca prof Teodor Zisis nu mai vine. La fel nici alti mari teologi greci.
Se zvoneste ca a fost o cearta imensa intre pr Sava sustinut de cativa zelotisti athoniti si teologii greci.
Pr Sava le-a cerut sa teologilor greci sa indemne lumea sa nu mai mearga la bisericile unde sunt pomeniti ierarhii, iar prof Zisis nu a fost de acord.
La fel se pare ca prof Teodor Zisis a spus ca Sfintele Taine la pomenitori sunt valide. Asta i-a deranjat pe organizatorii zelotisti si a iesit taraboi.
Sunt curioasa sa vad daca totusi prof Teodor Zisis va aparea la sinaxa de aici.
Se simte multa tensiune si forfota.
Romanasii nostrii sunt cam putini.
Dupa atata valva pe internet, se pare ca s-a ramas doar cu galagia. Nimic concret.
Se rostesc mereu anateme, dar nu stiu cine le va lua in considerare.
Se pare ca este un esec mai mare decat a fost la Radeni.
Va mai scriu cand se termina totul.
va intreb...
RăspundețiȘtergerepe cine d...u intereseaza atat de mult de ce s-a intamplat in Creta, cand oamenii nu mai au bani de mancare, nu mai isi permit sa-si plateasca facturile din salariile mizere care exista in tara asta. Bine ca are BOR bani sa cumpere un clopot cu 425.000 euro... plus ca ei au mereu bani sa contruiasca cate o biserica, cate o manastire... (fara sa judec, din partea mea sa fac 1000000000000, nu ma deranjeaza), dar raman altele in ruina si sunt unele monumente istorice si nu se face nimic in acest sens....se astepta finantare, serios?, bine ca asteapta pt unele bani de finatare ca nu au, dar pe cealalta parte au sa ridice de la zero o alta biserica sau manastire la distanta de cativa km una de alta...
Iertati nu vreau sa par un nesimtit, dar mi se par niste lucruri foarte reale.
Probabil ca mai sunt persoane interesate si de mantuire, nu doar de viata materiala...
ȘtergereAm ajuns acsa,
RăspundețiȘtergerein Grecia a fost frumos, dar la sinaxa nu am priceput mare lucru. important e ca s-a pronuntat categoric impotriva ecumenismului.
Romanii nostri au avut doua comunicate frumoase. In rest cam plictisitor...
A fost un restaurant mare, select, elegant, dar asta nu ma incantat.
Locul de la prezidiu rezervat pt prof. Teodor Zisis, a fost gol pana la final.
Imi cer iertare ca ma bag si eu in discutie cu atata lume "de specialitate".Dar doresc sa-mi spun si eu parerea mea de muritor de rand.Aceste disensiuni din sanul Bisericii sunt in masura sa innebuneasca un om de rand,care nu stie teologie la nivelul celor de specialitate ,vrea sa faca tot ce poate spre propria mantuire si nu stie dupa care sa se ia.Inteleg ca "Sinodul" este o mare erezie-si deduc ca trimisii BOR care au semnat documentele acestui sinod s-au raliat ereziei,deci sunt eretici.Preotii care-i pomenesc la Sfanta Liturghie devin si ei eretici prin aceasta pomenire,prin "partasie".Atunci sa-mi spuna si mie cineva,cum poate lucra Harul alaturi de aceasta erezie?Sfintii Parinti spun foarte clar ca acei parinti care ,din diverse motive sau constrangeri,devin eretici,cad din Har.Atunci spovedania si impartasania mea cum pot fi valide ,daca le efectueaza un parinte cazut din Har?Cei care sustineti ca nepomenitorii au dreptate,deci pomenitorii sunt eretici,va asumati dvs.raspunderea pentru sufletul meu?Va insusiti TOATE pacatele mele in cazul in care spovedania si impartasirea mea la un pomenitor nu-s valide?La Judecata ce va sa vie va puneti sufletul pentru al celor pe care-i sfatuiti sa mearga linistiti la preotii pomenitori sa primeasca Sfintele Taine din mana lor?Va rog sa ma iertati,dar deruta asta e in masura sa piarda multe suflete.
RăspundețiȘtergere"Patriarhia Bulgariei a rămas ortodoxă. Aceasta se dovedeşte prin faptul că a avut tăria să respingă documentele eretice din Creta. ..."-scrie in articolul dvs.
RăspundețiȘtergereDeci Patriarhia noastra,care NU "a avut taria sa respinga documentele eretice din Creta" cum este?Cum sunt trimisii BOR care au semnat "documentele eretice din Creta"?
Cum adica canonul 15 nu e obligatoriu?
RăspundețiȘtergereExista canoane optionale? Daca exista canoane optionale, de ce mai exista?
Da, exista.
ȘtergereDaca citesti canonul 15 vezi ca scrie ca: "Cine opreste pomenirea pseudoepiscopului este apreciat".
De aici tragem concluzia ca cei care vor aprecieri sa fie declarati eroi o pot face.
Le dorim succes, dar daca vor sa fie eroi, atunci sa nu se mai vaicareasca ca niste muieri pe internet.
Acum au adaugat vaicaierilor si cerseli. SACCSIV si cateva bloguri extremiste au inceput cerseala sub pretextul ca au nevoie de bani pentru obiecte de cult.
ȘtergereNu vor obiectele, ci doar banii.
Chestia este ca cerseala este facuta astfel incat sa nu poata fi verificati ce fac cu banii.
Spun ca banii vor merge la un preot, al carui nume nu il poate spune la nimeni. Mai au si un cont al carui proprietar e cam dubios.
Un articol plin de minciuni si insinuari fara nici o legatura cu adevarul.
RăspundețiȘtergereNU mi se par a fi minciuni. Ce scrie aici s-a adeverit deja. Cei care urmaresc situatia au vazut aceste lucruri de la sine. Mai degraba cred ca te deranjeaza ce scrie aici. Oare de ce?
Ștergere