Când a fost sincer
părintele Sava? La Oradea sau la Rădeni?
Este sau nu este Har în Biserica Ortodoxă?
Contradicţiile teologice din afirmaţiile
părintelui Sava Lavriotul, precum şi lupta acerbă dusă de nepomenitori
împotriva părintelui Arsenie Boca ne-a făcut să ne punem serioase semne de
întrebare referitor la linia pe care au început să meargă nepomenitorii din
România. Am susţinut cu tot sufletul mărturia părintelui Sava la conferinţele
organizate de ASTRADROM împotriva „Sinodului” din Creta, dar afirmaţiile sale,
cu tendinţă schismatică, făcute ulterior, ne-au determinat să ne revizuim
poziţia faţă de acest monah aghiorit.
Comunicatul asociaţiei noastre poate fi găsit aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/03/ne-delimitam-de-tendintele-extremiste.html
Pentru a lămuri mai clar care sunt câteva dintre contradicţiile teologice ale
monahului Sava Lavriotul vom prezenta unele afirmaţii pe care le-a făcut în
timpul conferinţelor din România. E important de observat şi contextul în care
au fost făcute acestea.
Redăm mai jos cuvintele părintelui
Sava de la conferinţa din Beiuş (vezi întrebările 5 şi 6, începând cu minutul
1:12:15):
-Mai există Har în bisericile unde preotul pomeneşte pe unul dintre
ierarhii care au semnat în Creta?
Părintele Sava:
Desigur
că există Har. Noi nu vorbim de căderea automată din Har. Pentru a nu exista
Har trebuie mai întâi să fie caterisiţi, trebuie să se strângă un alt sinod,
care să condamne pe aceşti episcopi şi să-i caterisească în erezia lor.
Problema însă nu constă în aceea dacă există sau nu există Har. Har există,
însă problema este în altă parte. Problema este că există contaminare atâta
timp cât există comuniune cu astfel de episcopi, pentru că Sfintele Taine nu
se contaminează, nu se întinează, însă ne întinăm noi pentru că nu mergem spre
Sfintele Taine cu credinţa cea bună, aşa cum trebuie, ortodox. Sfânta
Împărtăşanie este lumină pentru cel drept, pentru cel ortodox, însă pentru acei
care nu sunt vrednici, este foc.
-Dacă Sfântul Sinod al BOR va ratifica documentele semnate în Creta, putem
considera BOR căzut din Har? Să aşteptăm să se întâmple? Ajunge zilei răutatea
ei.
Părintele Sava:
Cred
că am răspuns deja la aceasta. Pentru ca cineva să cadă din Har, aşa cum am
spus mai devreme, va trebui să fie judecat întâi. Noi nu suntem sinod, sinod
ortodox ca să putem condamna pe cineva, noi cerem însă să se ţină un sinod
ortodox care să condamne acest sinod din Creta. Dacă nu sunt condamnaţi nu
putem spune că sunt eretici, însă noi îi vom urma? (nu putem spune despre ei că sunt eretici și nu se vor
mântui până nu sunt condamnați de un sinod, dar putem spune despre învățătură,
cea din Creta și ecumenismul în general, că este eretică! A nu condamna
păcătosul ci păcatul, acest principiu se aplică! n.n.) Ca să vă dau un exemplu, pentru a putea înţelege. Dacă spre exemplu,
un om comite o nelegiuire, ucide pe cineva, acesta este în esenţă criminal.
Însă fără să fie judecat, sau înainte de a fi judecat, nu poate merge la
închisoare. Trebuie mai întîi să fie judecat, apoi condamnat, şi apoi poate fi
trimis la închisoare să-şi ispăşească fapta. Acelaşi lucru se întâmplă şi în
cazul sinodului. (însă pentru a se preveni alte fapte grave există arestul
preventiv, în vederea judecății, ceea ce este similar cu întreruperea pomenirii
și neparticiparea la slujbele lor, pentru a preveni infestarea, n.n.)
În conferinţa de la Oradea, din data de 9 octombrie 2016, părintele Sava
avea aceeaşi poziţie. Spunea că Harul este valid până la condamnarea de către
un sinod. Vezi întrebarea 6 (începând cu min 1:11:46):
-Ierarhii care au
participat la Sinod mai au ei continuitatea Harului? Si daca nu, care ar trebui
sa fie pozitia noastra?
Părintele Sava:
Noi nu cautam acuma sa vedem daca ei au sau nu au Har. In mod normal din
vreme ce nu au fost caterisiti ei au Har. Noi nu avem acest fel de abordare
in Biserica noastra – este un mod de abordare papist (Parintele spune ca, caderea automata din Har prin marturisirea ereziei nu
este o invatatura ortodoxa, ci papistasa – romano si greco-catolicii invata
despre caderea automata din Har fara condamnare de catre un Sinod n.n.). Noi nu putem avea comuniune cu ecumenistii
deoarece exista contagiunea ereziei, nu pentru ca Sfintele Taine s-ar intina.
Reiese clar că neparticiparea
la slujbe este datorată protestului şi îngrădirii faţă de erezie, nicidecum din
motiv că Împărtăşania nu ar fi validă. Tot la Oradea, mai spunea (începând cu
minutul 1:32:51):
-Pe ce credeti ca
se bazeaza PS Longhin de Banceni cand spune ca episcopii care au semnat la
Sinodul din Creta au cazut din Har?
Părintele Sava
Nu stiu daca episcopul Longhin a spus acest lucru. Insa, noi credem
urmatoarele (Sfintii Parinti au spus urmatoarele): ca sa cada cineva din Har
trebuie sa fie caterisit, ar fi trebuit sa fie caterisit. Noi nu suntem
Sinod. Noi cerem un Sinod care sa condamne acest Sinod eretic din Kolymbari,
Creta. Acest lucru pe care il spune episcopul Longhin nu cred ca are intelesul
ca si-au pierdut Harul sfintitor, ci ca au pierdut Harul de la Dumnezeu pentru
ca au coabitat cu ereticii si pentru ca au recunoscut erezia. (Care este diferenţa dintre "Harul Sfinţitor"
si "Harul de la Dumnezeu"? n.n.)
Deoarece la conferinţa de la
Rădeni din 19 ianuarie 2017, s-a afirmat că Sfinta Împărtăşanie nu ar fi validă
la preoţii pomenitori, ne vedem datori a le aminti credincioşilor că aceasta
este o părere personală, dar nu şi o realitate. Această părere personală a
monahului Sava nu are valoare universală. A nu recunoaşte lucrarea Harului care
sfinţeşte Sfintele Taine la preoţii pomenitori este o clară tendinţă de rupere
de Biserică şi poate duce foarte uşor la schismă.
Monahul aghiorit se contrazice în
propriile afirmaţii, spunând câteva luni mai târziu că există trei moduri de
clasificare a validităţii Împărtăşaniei. Aceste clasificări personale, nu sunt
recunoscute de către tradiţia Bisericii şi nici nu sunt adoptate de către vreun
sinod local sau ecumenic. Pentru a argumenta cele spuse, se foloseşte de numele
Sfântului Nicodim Aghioritul (fără a da sursa), dar contextul nu se potriveşte
cu situaţia în care suntem acum.
Clasificarea sa arată în felul următor:
1.
Taine valide le consideră a fi Tainele ortodocşilor (a nepomenitorilor).
2. Taine
invalide le consideră a fi Tainele ecumeniştilor care încă nu au fost
condamnaţi sinodal. În această categorie introduce şi pe preoţii care luptă
împotriva ereziei ecumeniste, dar îşi pomenesc ierarul de care aparţine
canonic.
3.
Taine inexistente sunt Tainele eterodocşilor (protestanţi, catolici etc.)
care au fost deja condamnate sinodal.
Ne referim în continuare la „Tainele invalide” despre care monahul aghiorit
vorbeşte începând cu minutul 1:09:36, al conferinţei de la Rădeni. În prezent, aceasta
este opinia faţă de lucrarea Harului în BOR la aproape toţi preoţii nepomenitori
din România.[1]
În conferinţa de la Rădeni, părintele Sava spunea:
“A doua categorie
pe care părintele a lăsat-o la sfârșit este cea care ne interesează pe noi, e
vorba de Tainele invalide. În cazul acestor Taine nu putem spune că, Taina
nu are loc, ci faptul că noi nu ne sfințim prin Tainele respective. Noi
n-am spus niciodată că în momentul de față ceea ce săvârșesc ereticii nu sunt,
de fapt, Taine, e vorba de ecumeniștii care nu au fost încă condamnați sinodal.
Și cineva ne va
întreba: bine, dar în cazul acesta de ce nu putem merge să ne împărtășim la ei,
dacă ei au Taine? Pentru că prin Tainele lor nu mai primim har. Pentru
că atunci când noi ne împărtășim împreună cu ereticii, noi de fapt ne
împărtășim de credința lor, și ne întinăm prin credința lor. Tainele în
sine nu se întinează, Hristos nu se întinează, așa cum cineva se duce și se
împărtășește fără să fie pregătit și fiind păcătos, fără pocăință, nu se
sfințește prin faptul că se împărtășește, nu este luminat de Harul Dumnezeiesc,
ci este nimicit de acesta, același lucru se întâmplă și cu ereticii
ecumeniști.”
În
continuare, monahul Sava face o apologie referitoare la Împărtăşania din BOR
care, după părerea sa, dacă e primită de la preoţi pomenitori ar fi spre
osândă. El spune pe de o parte că este Har la preoţii din BOR, dar pe de altă
parte se contrazice spunând că Împărtăşania, botezul, cununiile, spovedania,
maslurile etc., făcute de către aceşti preoţi nu ar fi valide. Astfel recomandă
că cei care vor să primească Tainele Bisericii valide să meargă la nepomenitori
căci doar la ei Harul lucrează. În concluzie, nepomenitorii spun că se jertfesc
pentru Biserică, dar vor să vină oamenii doar la slujbele lor căci doar la ei
totul e valid. De râs sau de plans? Învăţătura Bisericii, prin canoanele Ei,
spune altfel. Ca Împărtăşania să nu fie spre osândă, credinciosul trebuie să
aibă vrednicia de a o primi, iar despre preot nu spune nimic. Singura condiţie
care i se pune preotului pentru a putea administra Tainele Bisericii este să nu
fie oprit de la slujire sau caterisit. Atâta timp cât preotul nu este
caterisit, iar credinciosul are binecuvântarea duhovnicului să se împărtăşească,
de ce trebuie să desconsiderăm validitatea Sfintei Împărtăşanii la preoţii din
BOR? Oare nu a depăşit părintele Sava anumite limite? Sau ştie el mai bine
decât Sfinţii Părinţi care au alcătuit canoanele Bisericii Ortodoxe?
Dacă comparăm cu atenţie ce a spus la Oradea
sau la Beiuş, cu ceea ce a spus câteva luni mai târziu la Rădeni, observăm că
monahul Sava Lavriotul se contrazice. La Oradea şi Beiuş spunea că Harul
lucrează la episcopii şi preoţii eretici până la o condamnare sinodală, în timp
ce la Rădeni spunea că Tainele la preoţii pomenitori din BOR sunt invalide:
Oradea: "Noi nu putem avea
comuniune cu ecumenistii deoarece exista contagiunea ereziei, nu pentru ca
Sfintele Taine s-ar intina."
Beiuş: "Desigur că există Har. Noi nu vorbim de căderea automată
din Har. Pentru a nu exista Har trebuie mai întâi să fie caterisiţi, trebuie să
se strângă un alt sinod, care să condamne pe aceşti episcopi şi să-i
caterisească în erezia lor."
Rădeni: "Și
cineva ne va întreba: bine, dar în cazul acesta de ce nu putem merge să ne
împărtășim la ei, dacă ei au Taine? Pentru că prin Tainele lor nu mai primim
har."
În afirmaţiile făcute la Rădeni, monahul aghiorit face o
tîlcuire şi adaptare în funcţie de opiniile personale. Propunem o comparaţie
integrală a textelor de la cele trei conferinţe. E bine de ştiut că negarea
Harului în Biserică şi invaliditatea Sfintei Împărtăşanii este primul pas spre
o nouă schismă.
Joaca de-a Harul
pe care o face monahul Sava, este evidentă. Ne întrebăm: în intervalul de timp
de la conferinţele din Oradea şi Beiuş (octombrie 2016) şi până la conferinţa
de la Rădeni (ianuarie 2017) a fost cumva vreun sinod care să condamne erezia
ecumenistă? Poate o fi fost, dar nu ştie nimeni! Ştie cumva părintele Sava
despre un astfel de sinod? Ne-am bucura să ne spună şi nouă.
Dacă un astfel de
sinod nu a avut loc, de ce monahul Sava, şi cei de un gând cu el, şi-au
schimbat opiniile? Indiferent care ar fi acestea, sunt păreri personale, nu au
valoare universală.
O afirmaţie pe
care monahul Sava a făcut-o la Rădeni este: Pentru
că atunci când noi ne împărtășim împreună cu ereticii, noi de fapt ne
împărtășim de credința lor. Să înţelegem că antiecumeniştii devin eretici
prin faptul că se împărtăşesc cu ecumeniştii? Nicăieri în canoanele Bisericii
Ortodoxe nu se specifică acest lucru. Canonul 15 este opţional, ceea ce arată
clar că argumentul folosit de monahul Sava este forţat. Pentru a-şi argumenta această
afirmaţie, aduce citate de la anumiţi Sfinţi Părinţi, pe care le scoate din
context, interpretându-le după bunul plac.
Prin expresia din
paragraful de mai sus, îşi justifică, afirmaţia că Împărtăşania din BOR nu ar
fi validă. El susţine că, dacă un preot antiecumenist pomeneşte ierarhul
ecumenist, acesta devine părtaş ereziei ecumeniste, ceea ce este fals. Biserica
Georgiei a respins învăţăturile eretice din Creta şi se află în comuniune cu BOR.
La fel şi Biserica Bulgariei şi cea a Antiohiei. Să înţelegem că, după
argumentele monahului Sava, aceste Biserici locale ar fi în erezie, doar pentru
că acceptă să slujească cu ierarhi din România? Absurd complet, fără discuţii.
După aceeaşi logică, nepomenitorii extremişti susţin că ierarhii greci care au
luptat împotriva deciziilor neortodoxe din Creta ar fi şi ei eretici pe motivul
că nu au oprit pomenirea? Să înţelegem că ÎPS Ieremia de Gordina, ÎPS Serafim
de Pireu, ÎPS Ierotheos Vlachos etc., au Împărtăşanie invalidă pentru că sunt în comuniune cu ierarhii din
România? Această teorie, stă la baza nepomenitorilor care fac parte din
gruparea monahului Sava. Un om cu o trăire duhovnicească şi o gândire teologică
echilibrată nu poate avea astfel de concepţii.
Amintim că la
schitul românesc Prodromu din Sfântul Munte, nepomenitorii slujesc împreună cu
pomenitorii şi se împărtăşesc din acelaşi potir. Cum să înţelegem aceasta? Este
sau nu este validă Sfânta Împărtăşanie în acest caz?
Aceste opinii le
împărtăşesc şi Mihai Silviu Chirilă, cei de la schitul Rădeni (jud. Neamţ),
părintele Antim Gâdioi, preotul Mihai Popescu, cele 10 maici de la Văratec şi
alţii care au fost influenţaţi de către aceştia. Dacă nepomenitorii din România
şi mentorul lor Sava Lavriotul, au început să nege într-un mod ascuns sau pe
faţă (direct sau indirect), existenţa Harului şi validitatea Împărtăşaniei în
BOR, fostul preot Ciprian Ioan Staicu, pe blogul “Prietenii Sfantului Efrem”,
afirmă în mod vădit că la sinaxa nepomenitorilor, din 4 aprilie 2017, care va
avea loc în localitatea Oreokastro, lângă Tesalonik (Grecia), se va impune
participanţilor să oprească pomenirea, ca şi cum aceasta ar fi unica soluţie şi
“scopul” celor care vor să păstreze credinţa ortodoxă. Ulterior a modificat
acel anunţ, dar a avut câteva mii de vizualizări (îl avem copiat, la redacţie).
Tot pe blogul său a afirmat că după acea “sinaxă” cei care nu au oprit
pomenirea vor fi primiţi în “biserică” prin mirungere. În care “biserică”? Există
vreo “biserică” despre care noi nu ştim? De ce prin mirungere? Nu e validă
mirungerea în BOR?
Prin atitudinea sa,
monahul Sava şi cei de pe blogurile extremiste (care au aceleaşi opinii) încearcă
să-i determine (în mod forţat) pe preoţi să oprească pomenirea pentru a nu fi
criticaţi pe blogurile lor. Argumentele
aduse de nepomenitorii extremişti ating subiecte sensibile şi vitale în viaţa
duhovnicească: Sfînta Împărtăşanie, botez, cununie, ierurgii, înmormântări etc.
Acestea sunt folosite să îndrepte minţile noastre într-o direcţie schismatică,
duc la o rupere faţă de preoţii din BOR, consideraţi de către gruparea celor de
la Rădeni, ca fiind „laşi”, „fricoşi”, „trădători”, „eretici[2]” etc.
Este cât se poate de vizibil că opiniile
lor despre Har, forţează abuziv direcţionarea noastră doar spre nepomenitori,
pe motivul că doar la aceştia ar fi valide Tainele Bisericii. De aici până la
schismă nu mai e mult. Din păcate ambiţiile nepomenitorilor nu mai ţin seama de
consecinţe. Ei caută citate prin care să îşi argumenteze atitudinile şi
direcţia pe care au apucat-o, uită de lupta teologică împotriva „Sinodului” din
Creta şi duc o luptă cu confraţii lor antiecumenişti (pomenitori) din BOR care
încearcă să-i tempereze. Acum au devenit eroi virtuali, îşi dau între ei
aprecieri (like-uri, comentarii etc). Ce le mai trebuie?! Acum sunt „ortodocşi
adevăraţi”. Şi-au pierdut enoriaşii din parohii, iar acum caută alţii pe
internet. Acesta a fost scopul opririi pomenirii?
Dacă există Har la
preoţii din BOR, de ce Sfintele Taine la “pomenitorii fricoşi” nu sunt valide?
Doar pentru că nu sunt “curajoşi” să oprească pomenirea? Doar pentru că nu vor
să fie părtaşi la concepţiile extremiste ale nepomenitorilor din Neamţ şi ale
blogurilor lui Vasile Vieru, care aruncă cu noroi în preoţii care nu au oprit
pomenirea?
Ne mai punem câteva întrebări:
-De ce nepomenitorii extremişti
duc o campanie de denigrare a părintelui Arsenie Boca, faţă de care mulţi
români au o mare evlavie?
-De ce se încearcă o
demolare a unui stâlp al ortodoxiei româneşti din perioada comunistă (dar şi
azi) în care mulţi români au încredere?
-Cine are interes să
creeze o nouă “biserică” (singura în care este Har şi în care vom fi primiţi
prin mirungere) şi, în acelaşi timp, să lovească în stâlpii ortodoxiei
româneşti?
-Cine sunt acei
“părinţi aghioriţi cu viaţă sfântă care nu se arată oamenilor” despre care ne
spunea părintele Sava? O fi cumva zelotişti athoniţi?
Sperăm că nu e premeditat…, cel puţin deocamdată să o luăm
ca pe o simplă nebunie…
Lupta împotriva
ereziei ecumeniste trebuie dusă cu arme duhovniceşti, cu înţelepciune şi
sinceritate. Scopul nostru este să informăm pleroma despre ereziile din Creta, nu
să ne atragem adepţi aşa cum caută unii nepomenitori. Nu e aşa, părinţilor
nepomenitori? La o astfel de “lucrare mărturisitoare” nu vrem să fim părtaşi.
prof. Cristian Marc
Obs.
Pe adresa de email a asociaţiei am primit mesaje, din ţară şi
diaspora, din partea unor credincioşi care si-au manifestat nemulţumirea
că unii nepomenitori se autodeclară reprezentanţi ai românilor la
sinaxa din Grecia, 4 aprilie 2017.
Menţionăm că Mihai Silviu Chirilă şi Ciprian Staicu nu pot reprezenta credincioşii BOR la acea "sinaxă", deoarece este o întrunire doar între nepomenitori. Eventual ar putea reprezenta doar pe cei care au oprit pomenirea ierarhilor sau pe cei care refuză să meargă la Bisericile de care aparţin canonic. Aceştia sunt foarte puţini la nivelul întregii ţări.
Menţionăm că Mihai Silviu Chirilă şi Ciprian Staicu nu pot reprezenta credincioşii BOR la acea "sinaxă", deoarece este o întrunire doar între nepomenitori. Eventual ar putea reprezenta doar pe cei care au oprit pomenirea ierarhilor sau pe cei care refuză să meargă la Bisericile de care aparţin canonic. Aceştia sunt foarte puţini la nivelul întregii ţări.
[1]
Singura excepţie fiind a ieromonahului Macarie Banu de la schitul Oituz
(Bacău) care, în predicile sale din Postul Mare, a afirmat o altă opinie.
Aceste predici au fost făcute public prin intermediul internetului.
[2]
Pentru a despărţii credincioşii de
preoţii antiecumenişti din BOR, monahul Sava induce ideea că aceşti preoţi ar
fi eretici pentru că pomenesc ierarhi ecumenişti la slujbe.
Am observat că se fac unele exagerări, dar nu m-am gândit că ar putea duce la o depărtare ușoară de BOR.
RăspundețiȘtergereDin cate se pare, se încearcă o rupere treptată si pe neobservate.
Lucrurile au început să fie pe față.
La sinaxa din Grecia nu au chemat nici un preot antiecumenist pomenitor. Asta arată că între ei nu este comuniune. E clar că această sinaxă este doar pt nepomenitori.
RăspundețiȘtergereParcă văd ce comunicate bombă cor trage. Si ce anateme sofisticate si pompoase la adresa pomenitorilor...
Un parinte cu care ne cunoastem ne-a sunat sa ne spuna ca fostul pr. Ciprian Staicu este nemultumit pentru ca ii recunoastem caterisirea. Mentionam ca initial nu am recunoscut caterisirea lui Ciprian Staicu, dar vazand ca se delimiteaza tot mai mult de BOR si de preotii pomenitori(chiar si de cei antiecumenisti)se autoexclude din Biserica si se arunca singur in schisma.
RăspundețiȘtergerePreotului respectiv ii raspundem ca avem motive intemeiate sa consideram in acest moment caterisirea lui Ciprian Staicu valida.
Preotului Ciprian Staicu ii raspundem:
- Atata timp cat considerati invalida Impartasania la pomenitorii din BOR inseamna ca sunteti in schisma fata de acestia si caterisirea este pe drept.
- Atata timp cat nu recunoasteti botezul fetitei dumneavoastra pe care l-ati facut inainte de a opri pomenirea inseamna ca sunteti in schisma fata de Biserica in care v-ati botezat copilul.
- Atata timp cat nu recunoasteti valida mirungerea in BOR inseamna ca sunteti in schisma fata de Biserica in care ati fost uns cu Sfantul si Marele Mir.
Cand va deziceti de cele trei motive pentru care sunteti in schisma o sa va consideram preot, iar caterisirea care vi s-a dat invalida.
De dumneavoastra depinde.
Noi asteptam cu drag sa va zicem din nou PARINTE.
Prof. Cristian Marc
mi se pare ca exagerati, inca nu se stie ce se va intampla in Grecia pe 4 aprilie...
RăspundețiȘtergerear fi bine sa nu va pripiti si sa il acuzati pe pr. Ciprian, poate avea o pozitie ortodoxa foarte buna. Iar daca nu, atunci sa i se aduca aceste acuze. Asa ar fi cel mai corect!
Nu cred ca l-a acuzat nimeni pe pr. Ciprian si nu l-a atacat nimeni la persoana. Citeste cu atentie articolul si te vei convinge. Din cate observ eu sunt niste discutii teologice, pareri si concluzii...
ȘtergerePr. Ciprian recunoaste ca a botezat fetita a doua oara in articolul postat recent pe blogul sau(Prietenii Sfantului Efrem).
In schimb, evita sa spuna daca recunoaste ca Impartasania la pr. pomenitori din BOR este valida.
Nepomenitorii sustin ca este Har in BOR, dar in acealasi timp spun ca Impartasania nu este valida in BOR oficial.
Credeti voi ca vor spune tot ce o sa faca acolo?
ȘtergereAcum că ati dat în vileag lucrarea lor, vor fi mai prudenti in afirmațiile publice.
Doamne, lumineaza-i pe toti si intelepteste-i !
RăspundețiȘtergerehttps://www.aparatorul.md/vor-veni-vremurile-cand-veti-fi-vanduti-de-ciobani-de-pastorii-vostri/ adormitilor si orbilor cititi si ascultați aici
RăspundețiȘtergereOrganizatorii la sinaxa din Grecia nu au invitat preoti pomenitori antiecumenisti, deci e clar ca s-au invitat doar ei intre ei, nepomenitorii. Altfel nu-mi explic de ce doi nepomenitori reprezinta opozitia din BOR. Pe langa asta, se observa o prapastie tot mai adanca intre nepomenitori si antiecumenistii pomenitori.
RăspundețiȘtergereNepomenitorii considera ca antiecumenistii pomenitori nu au Sfinte Taine valide. Asta dovedeste ca exista o rupere intre ei.
Claudia,
ȘtergereNu pot exista logic preoti pomenitori antiecumenisti. Cine-i pomeneste pe antiecumenisti fata de toata lumea, in fata ingerilor si a lui Hristos la liturghie, sunt ecumenisti chiar daca in sinea lor gandesc ca sunt antiecumenisti.
Ai vazut tu vreun mucenic in vechime care sa jertfeasca la idoli, desi i se dadea voie sa creada in particular in Hristos?
Anonimule, de unde scoti aceste idei?
ȘtergerePrin asta te declari singur rupt de Biserica. Dupa mintea ta ar trebui sa ne rupem de Biserica si sa ne facem alta? Asta e schisma in toata regula.
Astradrom, exagerati, cautati nod in papura si faceti dezbinare peste dezbinare. Va dati cu stangul in dreptul si tare va mai place. Mie una nu imi place deloc sa vad cum ASTRADROM saboteaza nepomenitorii. Asteptati sinaxa din Grecia!
RăspundețiȘtergereNu cred ca Astradrom saboteaza nepomenitorii prin aceste articole,asa cum vrei tu sa dai impresia. Nu condamna nimeni oprirea pomenirii si nu am vazut vreodata pe Astradrom sa condamne oprirea pomenirii, mi se pare corecta atitudinea lor, prin faptul ca trage un semnal de alarma asupra unor exagerari pe care le fac nepomenitorii. E bine sa-i mai traga si pe ei cineva de maneca, atunci cand o iau pe aratura.
ȘtergereGabi Olteanu, ai perfecta dreptate.
ȘtergereAtentie mare la comunicatele nepomenitorilor. Cand afirma ca recunosc harul in BOR nu specifica la care BOR. La BOR "adevarata" sau BOR "oficiala"?
RăspundețiȘtergereIn conferinta de la Radeni participantii vorbeau de 2 BOR-uri: una oficiala si una adevarata.
Am observat si eu duplicitatea lor atunci când vorbesc de BOR. La conferința de la Rădeni s-a folosit expresia"Biserica oficială".
ȘtergereCând nepomenitorii vorbesc de BOR, nu specifică dacă se referă la Biserica"adevărata" sau la cea"oficială", lasă ca fiecare să înțeleagă ce vrea.
asta ai inteles tu , dar asta nu inseamna ca este asa
ȘtergereFoarte bine explicat, logic si clar. Felictari.
RăspundețiȘtergereAm pus un comentariu pe blogul Prietenii Sfântului Efrem, dar nu a fost publicat. Îi puneam lui Ciprian Staicu o întrebare:
RăspundețiȘtergere-Daca se consideră caterisit pe nedrept, de ce nu pune dosarul integral pe blogul sau? Sa vedem si noi motivele reale. Nu ar fi corect?
Nepomenitorii de la Oituz considera ca cei doi laici care reprezinta nepomenitorii din Romania nu ii reprezinta si pe ei.
RăspundețiȘtergerehttp://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2017/04/nepomenitorii-de-la-schitul-ortodox.html