La schitul Lacul Frumos din Vâlcea a fost aplicat
articolul 22 (doc.6) din Creta
Staretii si staretele din Valcea sustin ca ieromonahul Grigorie
s-ar fi despartit de Biserica Ortodoxa si ca ar fi in ratacire, ceea ce este o minciuna.
Staretul Grigorie a
fost înlocuit cu protosinghelul Efrem Gavrilă, adus de la manastirea Cozia.
Acesta mărturiseşte că acceptă şi recunoaşte deciziile luate în cadrul
sinodului din Creta, implicit acceptând şi erezia ecumenistă. Demiterea sa este
un abuz în funcţie fără a exista un motiv canonic. Ierarhii BOR nu au
explicaţii teologice sau canonice pentru a-i condamna pe clericii care au oprit
pomenirea cu adepţii sinodului tâlhăresc din Creta. Pentru a-şi justifica
deciziile, ierarhii se folosesc de “regulamentele” făcute de ei, ignorând
învăţătura Bisericii şi canoanele Sinoadelor Ecumenice şi Locale. Celor care se
împotrivesc ecumenismului le aduc acuze nefondate: “o fac din mândrie”, “sunt
fanatici”, “răzvrătiţi”, “neascultători” etc.
Marturisirea de
credinta a Staretului Grigorie:
Stareţul
Grigorie si monahii de la schitul Lacul Frumos au ramas in schit si sunt decisi
să nu îl părăsească. Conform canonului 15 de la Sinodul I-II de la
Constantinopol (861), obstea de la Lacul Frumos s-a decis să întrerupă pomenirea
la slujbă a ierarhului locului, care la rândul său, este în comuniune cu
ierarhii ce au semnat şi adoptat deciziile controversate ale sinodului din
Creta, considerat de către mulţi teologi şi ierarhi ai Bisericii, ca fiind un
sinod tâlhăresc. Deoarece noul stareţ acceptă hotărârile stabilite la sinodul
din Creta, conform aceluiaşi canon, monahii schitului nu îl pomenesc nici pe
acesta.
Fostul
stareţ este conştient că va avea o cruce grea de purtat pentru mărturisirea sa,
dar în acelaşi timp este decis să urmeze calea monahală şi să nu-şi schimbe
convingerile considerând că nu funcţia sau confortul sunt importante în viaţa
monahală, ci trăirea şi credinţa nealterată a Bisericii lui Hristos. De
asemenea trăieşte cu convingerea că Biserica lui Hristos nu va cădea niciodată,
chiar dacă unii ierarhi, preoţi sau stareţi de mănăstiri au apostaziat.
Documentul trimis de obstea schitului superiorului ierarhic:
Într-o
discuţie avută cu un preot de la o parohie din apropierea schitului Lacul
Frumos aflăm că atitudinea stareţului Grigorie a ajuns şi la urechile
mitropolitului Irineu al Olteniei şi chiar la Patriarhie. Acesta a prevăzut
încă de atunci că asupra părintelui Grigorie se vor lua măsuri: “Am convingerea că ierarhul nostru va fi nevoit
să resolve cumva această problemă. Nu va putea rămâne aşa. Dacă nu va face
nimic va fi luat şi el la întrebări de mitropolit sau de patriarh pentru că îl
tolerează”. Cert este că ierarhul
locului a convocat o sinaxă a stareţilor din eparhie în cadrul căreia toţi
stareţii au trebuit să semneze că susţin decizia superiorului lor ierarhic.
Nici Arhiepiscopia de Vâlcea şi nici Mitropolia Olteniei nu au făcut public
motivele oficiale ale destituirii stareţului Grigorie. Ei pretend ca obstea de
la Lacul Frumos s-ar fi rupt de Biserica Ortodoxa folosind aceasta ca motiv de
a-l schimba pe fostul staret. Misterul destituirii şi lipsa transparenţei
trezesc noi suspiciuni în rândul enoriaşilor.
Documentul semnat de stareţii
manastirilor este urmatorul:
“Astăzi, 09.08.2016, Noi, Stareţii şi Stareţele din Arhiepiscopia
Râmnicului, întruniţi în Sinaxă la Centrul Eparhial am hotărât următoarele:
1. În conformitate cu Statutul pentru Organizarea şi Funcţionarea
Bisericii Ortodoxe Române şi Regulamentul pentru organizarea vieţii monahale,
ne exprimăm dezabrobarea şi delimitarea faţă de acţiunile monahilor de la
Mănăstirea “Lacul Frumos”, cu privire la documentele Sinodului Bisericii
Ortodoxe ţinut în Creta, la întreruperea pomenirii Chiriarhului nostru, Înaltpreasfinţitul
Părinte Arhiepiscop Varsanufie la sfintele slujbe şi separarea lor faţă de
Biserica Ortodoxă Română;
2. În acelaşi timp cu nădejde în Preasfânta Treime, ne rugăm pentru redobândirea păcii sufleteşti, căinţă faţă de rătăcirea în care se află şi reîntoarcerea lor în comuniune cu noi toţi şi Chiriarhul nostru, precum şi revenirea lor la o viaţă monahală conformă cu Învăţăturile şi Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe”.
2. În acelaşi timp cu nădejde în Preasfânta Treime, ne rugăm pentru redobândirea păcii sufleteşti, căinţă faţă de rătăcirea în care se află şi reîntoarcerea lor în comuniune cu noi toţi şi Chiriarhul nostru, precum şi revenirea lor la o viaţă monahală conformă cu Învăţăturile şi Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe”.
Vezi articolul semnat de Letiţia
Lazăr: http://evenimentvalcean.ro/staretii-si-staretele-manastirilor-valcene-se-dezic-de-monahii-tradatori-de-la-manastirea-lacul-frumos/
De bună
voie, sau poate din alte motive, stareţii au semnat ca adopta sinodul din
Creta. Despre marturia lor de credinta nu comentam. Lasam la constiinta fiecaruia
dintre ei sa decidă daca a procedat corect. In analiza ce va urma vom dezbate
doar chestiuni canonice referitor la acest caz. Nu înainte de a mentiona ca
pana în prezent, doi ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române si-au mentionat
poziţia de neîncredere faţă de documentele semnate în creta: PS Galaction si PS
Macarie.
Detalii vedeti aici:
PS Galaction: http://sinodultalharesc.tk/un-ierarh-roman-marturiseste-m-abtinut-semna-ratacirea-din-creta/
A se vedea si declaratia IPS Teofan, de pe site-ul oficial
al Mitropoliei Moldovei: http://iasi.mmb.ro/comunicat/comunicat-de-presa-legatura-cu-reactii-ale-unor-credinciosi-din-mitropolia-moldovei
Din
discutiile purtate cu unul dintre staretii lacasurilor monahale din Valcea
aflam ca nu stia prea multe din cele ce s-a discutat la sedinta din 9 august de
la centrul eparhial. I s-a prezentat ca “parintele
Grigorie este un razvratit si trebuie schimbat pentru ca a crezut niste
minciuni de pe internet si s-a despartit de Biserica”. Din pacate nu doar
in Valcea s-a instaurat aceasta diversiune. Multor preoti si stareti de
manastiri din Romania li s-a spus de catre superiorii lor ierarhici ca
marturiile ierarhilor greci si rusi (traduse in romana), care au fost publicate
pe internet, sunt false, fiindu-le recomandat sa le ignore. Mentionamm ca
marturiile ierarhilor care au demascat dedesubturile (morale si teologice) din
Creta au fost preluate de pe site-uri oficiale, conform surselor cinate la
fiecare articol/marturie in parte. Faptul ca acestea au fost ascunse de catre
ierarhia romana nu inseamna ca sursele nu sunt reale.
Pentru că
mesajul său a fost interpretat eronat, in 16 august 2016, părintele Grigorie a adus noi precizări
referitoare la decizia sa: https://saccsiv.wordpress.com/2016/08/17/ierom-grigorie-manastirea-lacul-frumos-de-ce-am-intrerupt-pomenirea-chiriarhului/
Nu au
lipsit nici reactiile: https://saccsiv.wordpress.com/2016/08/15/scrisoare-catre-staretii-participanti-la-sinaxa-eparhiei-valcii-intruniti-impotriva-monahilor-de-la-manastirea-lacul-frumos/
O scurtă analiză
canonică:
Articolul 22 din documentul “Relaţiile
Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine”, semnat în Creta şi de delegaţia
română, spune:
„Biserica Ortodoxa condamna orice tentativa
de dezbinare a unitatii Bisericii, din partea unor persoane individuale sau a
unor grupuri, sub pretextul pastrarii sau a unei presupuse aparari a ortodoxiei
autentice. Dupa cum marturiseste intreaga viata a Bisericii Ortodoxe, pastrarea
credintei ortodoxe autentice este asigurata numai prin sistemul sinodal, care
constituie din totdeauna, in sanul Bisericii, cea mai inalta autoritate in
aspecte de credinta si reguli canonice (can. 6, Sin I Ec)”[1]
Acest articol din
document nu a fost introdus întâmplător. Însăşi existenţa sa arată ca
organizatorii (si semnatarii) se asteptau ca documentele semnate de ei sa fie
contestate de pleroma Bisericii, motiv pentru care si-au luat masuri de “protectie”.
Acest paragraf se refera la clericii care vor lua atitudine impotriva
continutului documentelor folosindu-se expresia „presupuse aparari a ortodoxiei”. Stiind ceea ce
semneaza, se pare că ierarhii semnatari ai documentelor din Creta se asteptau
la reactii de impotrivire? Practic, prin acest articol, semnatarii si-au creat
o protectie, in mod abuziv, prin care, in mod dictatorial, sa impuna intregii
Biserici Ortodoxe noile decizii ecumeniste.
Intrebarea
noastra este prin ce anume se distruge unitatea Bisericii? Criteriul ortodoxiei
este afirmarea Adevarului Ortodox si combaterea ereziilor. Cei care distrug
unitatea Bisericii nu sunt cei care contesta si condamna ecuemnsimul si toate
ereziile ce sunt vehiculate de teologi si ierarhi, azi in Biserica Ortodoxa, ci
din contră, schisma este facută de cei care acceptă ecumenismul si Sinodul
acesta apostat si eretic, desparţindu-se de învaţătura Bisericii Ortodoxe, după
cum se arată în analiza multor teologi si ierarhi (IPS Serafim de Pireu, IPS
Hieroteos Vlachos, PS Longhin Jar, Metallinos, Tselneghidis, Theodor Zisis, etc
si alti ierarhi din Bisericile Locale Ortodoxe).
Recomandăm a se
citi şi studiul teologic al preotului român Mihai Andrei Aldea referitor la
documentele finale ale sinodului din Creta. http://www.atitudini.com/2016/07/parintele-mihai-andrei-aldea-concluzii-asupra-sinodului-intrunirii-din-creta/
Mai mulţi ierarhi
români şi adepţi ai ereziei ecumeniste, neavând argumente teologice, prin care
să răspundă situaţiei, aduc justificări lipsite de conţinut patristic,
dogmatic, canonic etc., acuzând că cei ce au luat atitudine împotriva ereziei
sunt “mândri”, “nesupuşi”, “neascultători”, “despartiti de Biserica” etc. Dar
cum se explică faptul că până la decretarea sinodului au fost cuminţi, şi
dintr-o dată, după ce au citit documentele finale semnate de către delegaţia
română, au devenit “răzvrătiţi”? De ce nu au fost şi înainte la fel de
“răzvrătiţi”? Aceasta este şi atitudinea episcopului Ioachim de la Bacău, în
cazul părinţilor de la schitul Oituz, dar şi a altor ierarhi care se văd în
situaţii similare.
Aplicarea canonului 15 de la Constantinopol
(861) nu înseamnă schism asa cum pretend ierarhii romani care au semnat
documentele eretice din Creta.
Să înţelegem că prin aceasta Sfinţii părinţi au făcut canoane
prin care să se producă schismă în Biserică? Aşa s-ar înţelege după
interpretarea incorectă şi abuzivă a ierarhilor români. Din câte se pare,
părintele Grigorie a rămas în Biserica Ortodoxă, vieţuieşte în continuare în
schitul de la Lacul Frumos, unde a vieţuit şi înainte de aplicarea regulamentara
a canonului 15 (Sin I-II) şi unde are de gând să rămână să-şi ducă crucea pe
care şi-a asumat-o. Este membru al Bisericii Ortodoxe Române şi aşa are de gând
să rămână. Unde e schisma, preasfinţiilor voastre? Unde e “despartirea de Biserica” parintilor stareti si maicilor starete din
Valcea? S-a rupt părintele Grigorie de învăţătura Bisericii Ortodoxe sau a
părăsit Biserica Ortodoxă? Nu, nicidecum. Şi nici nu are de gând să o facă. În
cazul acesta decizia de a-l destitui este un abuz în funcţie, care are la bază
orgoliile şi acoperirea unor nelegiuri şi compromisuri prin minciună şi
impunere de pe o poziţie ierarhică superioară, cu alte cuvinte: abuz si
dictatură.
Iata si enunţul
canonului 15 de la Constantinopol (861):
“Cele ce sunt randuite
pentru prezbiteri, episcopi si mitropoliti, cu mult mai vartos se potrivesc
pentru patriarhi. Drept aceea daca vreun prezbiter, sau episcop, sau
mitropolit, ar indrazni sa se departeze de comuniunea cu propriul sau patriarh,
si nu ar pomeni numele acestuia, precum este hotarat si randuit in dumnezeiasca
slujba tainica, ci mai inainte de infatisarea in fata sinodului si de osandirea
definitiva a acestuia, ar face schisma, Sfantul Sinod a hotarat ca acela sa fie
cu totul strain de toata preotia, daca numai se va vadi ca a facut aceasta
nelegiuire. Si acestea s-au hotarat si s-au pecetluit pentru cei ce sub
pretextul oarecaror vinovatii se departeaza de intai statatorii lor, si fac
schisma si rup unitatea Bisericii. Caci cei ce se despart pe sine de comuniunea
cea cu intaiul statator al lor pentru oarecare eres osandit de sfintele
sinoade, sau de Parinti, fireste adica, de comuniunea cu acela, care
propovaduieste eresul in public, si cu capul descoperit il invata in Biserica,
unii ca acestia nu numai ca nu se vor supune cercetarii canonicesti,
desfacandu-se pe sinesi de comuniunea cu cel ce se numeste episcop (mitropolit,
patriarh –n.n.) chiar inainte de
cercetarea sinodiceasca, ci se vor invrednici si de cinstea cuvenita celor
ortodocsi, caci ei nu au osandit pe episcop (mitropolit, patriarh –n.n.), ci pe pseudoepiscopi (pseudomitropolit,
pseudopatriarh –n.n.) si pe pseudo
invatatori, si nu au rupt cu schisma unitatea Bisericii, ci s-au silit sa
izbaveasca Biserica de schisme si dezbinari.”
Canonistul ortodox din Romania,
arhidiacon prof. univ. dr. Ioan N. Floca de la Sibiu, in explicatia dată canonului
aplicat de părintele Grigorie spune ca în cazul în care erezia este vădită,
fostul stareţ, avea nu doar dreptul, ci chiar datoria, sa ia o astfel de pozitie:
“In cazul in care superiorul
propovaduieste in public, in biserică, vreo învatatură eretică, atunci
respectivii au dreptul şi datoria ca imediat să se despartă de acel superior. În
acest caz nu numai ca nu vor fi sanctionaţi, dar vor fi apreciaţi, pentru că au
osândit legal pe cel vinovat si nu s-a răsculat împotriva acestuia”. În
tradiţia Bisericii, oprirea de la slujire a superiorului este cauzată de două
motive:
1. Trecerea în altă jurisdicţie canonică sau despărţirea
de Biserică;
2. Mustrarea superiorului pentru erezie sau comuniune cu
ereticii;
Primul motiv
pică sin start deoarece fostul stareţ nu a părăsit Biserica Ortodoxă şi nici
mănăstirea “Lacul Frumos” sau eparhia unde este inchinoviat.
Episcopul Locului nu a vrut sa isi
pronunte marturia fata de sinodul din Creta, aceasta fiind considerat o
tainuire a Adevărului.
Un caz similar, cu al obştei de la Lacul
Frumos, este cel al unor clerici din Biserica Rusiei. Ierarhi, preoţi de parohii
şi stareţi de mănăstiri au oprit pomenirea patriarhului Chiril pentru că a
semnat un document controversat cu papa (în Cuba) şi pentru că a semnat
documente premergătoare ale sinodului din Creta care conţineau ambiguităţi şi
deschideau căi pentru decretarea ecumenismului ca stare oficială în Biserică.
În cele din urmă, cu o săptămână înainte de sinod, Biserica Rusiei a decis, în
mod oficial, să nu se prezinte în Creta. Clericii ruşi încă nu au reluat
pomenirea patriarhului cerând în continuare ieşirea Bisericii Ruse din
Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB). Staretii si staretele manastirilor
valcene ce spun despre acest lucru? S-au despartit clericii rusi de Biserica
Ortodoxa prin nepomenirea patriarhului? Nu. Deloc. Au ramas uniti in Biserica
Rusiei luptand impotriva ereziei, asemenea parintelui Grigorie pe care
sfintiile voastre l-ati osandit pentru ca a avut taria sa spuna NU instaurarii
ecumenismului in mod oficial la nivel de Biserica.
Vedeti si cazul similar al episcopului Longhin: http://www.aparatorul.md/a-gresit-ps-longhin-oprind-comuniunea-cu-patriarhul-kiril-al-rusiei-reactii-in-biserica-rusa-la-documentul-semnat-de-patriarhul-kiril-si-papa-francisc-la-havana-in-cuba/
Despre
condamnarea ereziei Filioque de catre Parintii Rasaritului si de catre Papa de
la Roma, sau canonul 15, de la Sinodul I-II de la Constantinopol (861),
considerat de catre multi teologi a fi sinodul VIII Ecumenic, nu se mentioneaza
nimic in documentele finale din Creta. Falsul semnaturilor, presiunile,
calomniile si amenintarile aduse asupra unor ierarhi care, din motive de
constiinta, au refuzat sa semneze documentele, nu au fost condamnate prin nici
un articol din cadrul sinodului din Creta, iar aceste gesturi pun la indoiala că
în acest sinod ar fi lucrat Duhul Sfant.
Acest asa-zis
sinod, prin acest paragraf 22, in care se considera ca şi criteriu ultim –
sistemul sinodal – se ridica pe sine la rang de papism in Biserica Ortodoxă.
Sinstemul Sinodal nu asigură în mod magic Dreapta Credinţă şi criteriul crediţei
revelate, ci numai atunci când cei care se întrunesc în Sinod sunt luminaţi de
Duhul Sfânt, sunt sinceri si nu ratifică texte prefabricate. Nu am luat aici in
discutie decat acest text, asta nu insemna ca celelalte texte sunt bune, nicidecum,
ci contin calcari grave de canoane, sociologii umaniste iefitne, erori
teologice grave, etc. A se vedea comentariul la paragrafele 1, 3, 4, 5, 6, 8,
16, 17, 18 şi 19 ale documentului din Creta, exprimate in scrisoarea laicilor
bihoreni către Sinodul BOR.
Organizatorii
acestui sinod l-au numit „Mare” desi sunt cateva patriarhii ortodoxe care nu-l
recunosc nici macar ca fiind pan-ortodox, s-a numit de la sine „Sfant” fara a
accepta o comparaţie cu învaţătura sinoadelor recunoscute de întreaga Biserică
Ortodoxă sau dreptul de a i se aduce contestatii, in plan teologic, de către
cler si popor, motiv pentru care au creat si acest articol 22. Acest paragraf
este specific sinoadelor talharesti care incearca sa isi impuna deciziile in
forta, fara a accepta dezbateri teologice.
A se vedea si
Rezolutia de la Chisinau in privinta Sinodului din Creta, dar si Rezolutia
Clericilor si monahilor din Grecia.
Declaraţia de la
Chişinău[2]
Domnul Dimitrie
Tselenghidis (Grecia), ca dogmatist al Bisericii Ortodoxe, are adânca
convingere că ecumenismul este cea mai mare erezie eclesiologică, dar și cea
mai riscantă poli-erezie care a apărut vreodată în istoria Bisericii. Și
aceasta deoarece ecumenismul, datorită caracterului său sincretist, recomandă
cea mai insidioasă contestație a credinței Bisericii lui Hristos, dar și cea
mai gravă falsificare a ei. Tocește într-un grad inacceptabil conștiința
dogmatică a pleromei Bisericii și generează confuzie în jurul identității credinței
noastre. În mod viclean golește integritatea credinței mântuitoare a Bisericii
– lucru care are consecințe soteriologice grave – cu considerația că toate
credințele religioase sunt soteriologic valabile (adica au putere mantuitoare), atunci când susține că toate credințele eterodoxe și ale
celorlalte religii sunt căi care conduc la aceeași mântuire.
Declaratia de la
Chisinau spune foarte clar că acceptarea fără proteste a acestui text
eclesiologic din Creta sau respingerea lui neoficială conduce la pătrunderea
panereziei ecumenismului direct în Biserică, conduce cu alte cuvinte la
coexistența a două tradiții dogmatice (eclesiologice) contradictorii: cea care
este mărturisită în Simbolul de Credință despre Biserica cea Una, Sfântă,
Sobornicească și Apostolică și cea a unei Biserici fără precedent în istorie,
străine și eretice, o Biserică a multor „biserici eterodoxe”.
Declaratia de la
Chisinau ne mai spune ca Trupul lui Hristos, Biserica, este prezentată de
Sinodul din Creta in chip „schizofrenic”[3],
iar nu având ”mintea lui Hristos”, ci un Hristos cu multe „păreri”, adică cu
credințe dogmatice diferite. Și, cu toate că Biserica este mijlocul prin care „înţelepciunea lui Dumnezeu cea de multe
feluri a devenit cunoscută acum începătoriilor şi stăpâniilor, în ceruri”,
ea se prezintă acum în acest text de la Kolimbari (Creta) ca fiind lipsită de
însușirea fundamentală a Cincizecimii, adică de unitate, în virtutea căreia „Duhul Sfânt […] a adunat limbile cele
osebite, ale amestecului tuturor neamurilor într-o singură glăsuire laolaltă a
credinței în Treimea cea nezidită”.
Concepţiile organizatorilor sinodului din Creta[4]
Sinodul din
Creta a fost organizat de Patriarhia de Constantinopol. Suspiciunile ierarhilor
şi teologilor greci si rusi au pornit de la modul de organizare privind votarea
documentelor, dar şi de la conţinutul documentelor preliminare care, în mare
parte, erau influienţate de gândirea teologică a organizatorilor.
Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului, în lucrarea
sa de doctorat intitulată “Despre
codificarea Sfintelor Canoane şi a orânduielilor canonice în Biserica Ortodoxă”[5],
la pagina 73, aduce următoarele propuneri, care ulterior au devenit inovaţii: “Nu mai pot fi puse în practică astăzi
vechile dispoziţii canonice care reglementau relaţiile creştinilor ortodocşi cu
eterodocşii şi cu cei de alte religii, ci trebuie modificate. Nu e cu putinţă
ca Biserica să aibă dispoziţii
canonice care opresc intrarea în biserici a eterodocşilor şi rugăciunea în
comun cu aceştia, de vreme ce Biserica, prin
reprezentanţii ei se roagă împreună cu eterodocşii pentru unirea definitivă
întru credinţă, iubire şi nădejde. Mai multă dragoste trebuie să inunde multe
dintre dispoziţiile noastre canonice pentru a le însufleţi. Unele dispoziţii
canonice trebuie modificate pentru a deveni mai iubitoare de oameni şi mai
realiste. Biserica nu poate şi nu trebuie să trăiască în afara spaţiului şi
timpului”
Tot patriarhul de Constantinopol spunea: “În ceea ce priveşte prima părere,
susţinătorii ei interpretează literal anumite Sfinte Canoane, care se referă la
împrejurări şi erezii care au dispărut în timp. Astăzi există o realitate
bisericească în jurul nostru care nu poate fi ignorată. Duhul Sfânt, Care «unde
voieşte suflă» (Ioan 3.8) şi nu se limitează la trecut, e fără îndoială prezent
şi printre eterodocşi.”[6]
Aberaţiile teologice ale patriarhului Bartolomeu urmează
să fie puse în aplicare printr-un sinod ecumenic sau pan-ortodox: “Subliniem încă o dată că Sfintele Canoane
ale Sinoadelor Ecumenice şi cele ale Sinoadelor Locale şi ale Sfinţilor
Părinţi, adeverite de acestea nu sunt neschimbătoare, ci irevocabile – cel
puţin de jure – până la schimbarea sau abrogarea lor de către un Sinod Ecumenic
ulterior, pentru că este un principiu al Dreptului Bisericesc şi al Dreptului
în general ca dispoziţiile juridice să poată fi schimbate sau înlăturate numai
de o instanţă egala sau mai mare decât aceea care le-a emis”[7].
Ce parere au staretii si staretele manastirilor valcene despre afirmatiile patriarhului Bartolomeu de la Constantinopol? Sunt doar cateva extrase dintr-un articol in care este demascata intentia patriarhului de a se folosi de acest sinod pentru a-si atinge scopurile neortodoxe.
Ce va urma?
Din discutiile cu apropiati ai parintelui Grigorie, aflam
ca acesta nu are intentia sa faca contestatie, ci doar sa marturiseasca ceea ce
ii spune constiinta. Pe ceilalti stareti care l-au osandit ii iarta si ii lasa
la judecata lui Dumnezeu, traind cu speranta ca atunci cand isi vor da seama de
situatia reala si de gravitatea documentelor ce s-au validat in Creta, isi vor
revizui atitudinea, dupa cum parintele Iustin Parvu a prorocit inca din anul
2013: „Preotii de azi care tac, se vor
convinge ei insisi de aceste pericole si se vor indrepta”.
Vezi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/08/parintele-iustin-parvu-prevazut-ca-in.html
Aceste decizii sunt aplicabile si in Romania datorita
semnaturilor delegatiei oficiale a BOR.
prof. Marian
Vanca
(licentiat in
teologie ortodoxa)
[3] Este o expresie folosită de mai mulţi
teologi Greci. Se referă la o schizofrenie din punct de vedere teologic.
[4]
Detalii se pot
vedea aici:
[5] Publicată
la Tesalonic, anul 1970, pe atunci arhimandritul Bartolomeu Arhondonis. Mai multe detalii despre teza de
doctorat al patriarhului Bartolomeu se pot găsi în cartea “Rugăciunea în comun cu ereticii – abordare a practicii canonice a Bisericii”,
de pr. Anastasie Goţopulos, ed. Predania, anul 2013, pag. 95-105 (tradusă din
greacă de pr. Ciprian Staicu).
[6]Revista
Kanon, nr.6 (1983), Viena (Austria),
text din articolul „The Problem of
Oikonomia today”.
[7] Pr. Anastasie Goţopulos, “Rugăciunea în
comun cu ereticii...”, op cit., pg. 97 (vezi nota 227).
UN ALT MĂRTURISITOR: Protosinghelul ELEFTERIE TĂRCUȚĂ, de la Catedrala Arhiepiscopală „Sfânta Parascheva„ din Roman, NU-L MAI POMENEȘTE LA SLUJBE pe Ioachim Băcăuanul
RăspundețiȘtergereIată că mărturisitori tot apar. De data asta chiar sub nasul lui Ioachim Băcăuanul…
http://psaltirea.ro/files/Scrisoare%20Protos%20Elefterie.pdf
http://psaltirea.ro/de-importanta-actuala
60. Protos. Elefterie Tărcuță de la Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, Sf. Parascheva – Scrisoare de întrerupere a pomenirii ierarhului – adresată ÎPS Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului.
https://danielvla.wordpress.com/2016/08/18/un-alt-marturisitor-protosinghelul-elefterie-tarcuta-de-la-catedrala-arhiepiscopala-sfanta-parascheva-din-roman-nu-l-mai-pomeneste-la-slujbe-pe-ioachim-bacauanul/comment-page-1/#comment-3713
Parintele staret Grigorie,,este un puternic curajos ,a sustinut invatatura celor sapte sinoade,,,prin aceasta a trecut la aplicabilitate ,,respectand si marturisind erezia din insula Creta.El este cel caruia totii de buna credinta trebue sa-i urmam,,nu trebuie sa cadem in capcana ecumenismului impus de cei care vor sa impuna o religie mondiala unica,,satanica
RăspundețiȘtergerehttp://prieteniisfantuluiefrem.ro/2016/08/20/comentariu-la-raspunsul-ips-ioachim-catre-protosinghelul-elefterie-tarcuta/
RăspundețiȘtergereComentariu la răspunsul ÎPS Ioachim către protosinghelul Elefterie Tărcuță
https://preotiantiecumenisti.wordpress.com/2016/08/17/lista-preoti-antiecumenisti-romani/
RăspundețiȘtergere