Patriarhi de la Constantinopol căzuti în erezie.
Ierarhi şi teologi de renume au tras mai multe semnale de
alarmă referitor la acest „sinod pan-ortodox”.
De ce organizatorii au ales ca acesta sa aiba loc in
Creta?
Organizatorii
sinodului din Creta sunt adepţii ereziei ecumeniste. Sanctitatea Sa Bartolomeu
de la Constantinopol a încercat, de aproape două decenii, oficializarea ecumenismului
printr-un sinod pan-ortodox. Pentru a se putea face rugăciuni în comun cu
ereticii el propune ca „unele dispoziţii
canonice trebuie modificate”.
Mai mulţi ierarhi
şi teologi ai Bisericii Greciei nu acceptă hotărârile din Creta deoarece conţin
ambiguităţi şi lasă loc aplicării ereziei ecumeniste. Ei luptă „în cuvânt” pentru apărarea crezului
ortodox.
Consiliul
Mondial al Bisericilor (CMB) este instrumentul cel mai eficient al ereziarhilor
ecumenişti. A fost înfiinţat după cel de al doilea Război Mondial. În componenţa
sa intră mai multe organizaţii religioase care împărtăşesc credinţe
diferite. Patriarhia de Constantinopol
este prima care a intrat în această organizaţie religioasă eretică, atrăgând
după ea şi alte patriarhii ortodoxe. La început nimeni nu avea nici o bănuială,
dar la scurt timp, unii ierarhi şi teologi ortodocşi au început să tragă primul
semnal de alarmă. Printre aceştia sunt IPS Irineu al Samosului, Evloghie
Korilas şi alţii[1].
Treptat, s-a
observat că mişcarea ecumenică este îngreunată datorită canoanelor Bisericii
Ortodoxe care pun stavilă solidă împotriva ereziei în general. Pentru a acorda
o portiţă deschisă scopurilor CMB, ecumeniştii încearcă mereu să caute pretexte
care să fie acceptate şi să pară a fi bine intenţionate. În strategia lor,
ecumeniştii se folosesc mereu de duplicitatea afirmaţiilor, a motivaţiilor, dar
mai ales a prezentării planurilor pe care le au şi vor să le pună în aplicare.
Astfel, pentru a nu fi respinşi, ei nu neagă că ce a rânduit Biserica primară
prin canoane n-ar fi de la Duhul Sfânt, dar susţin că acestea sunt depăşite în
raport cu epoca în care trăim. Bazându-se pe starea căldicică pe care o au o
mare parte dintre credincioşii şi clericii ortodocşi, dar şi pe strategiile
diplomatice (de nemărturisire) ale unor arhierei ai Bisericii Ortodoxe, această
teorie îşi găseşte un postament util prin care să introducă laxismul în
sufletele şi minţile credincioşilor ortodocşi. În felul acesta se cultivă un
pseudo-creştinism, cu o teorie lumească, depărtat de la creştinismul primar,
dar pus în aplicare cu multă abilitate.
Această teorie pseudo-creştină s-a născut în sânul masoneriei, a teozofiei,
a cercetaşilor, a Clubului Rotary şi a altor organizaţii similare, fără a fi
preocupată de Adevăr, dogmă sau mântuirea omului[2].
Scopul ei este globalizarea în plan religios[3].
Sf. Iustin Popovici |
Primul patriarh
al Constantinopolului care avea în plan să oficializeze ecumenismul
la nivel pan-ortodox a fost Athenagoras. Despre acest patriarh ecumenist,
sfântul Iustin Popovici, din Serbia, scrie: „Patriarhul
Constantinopolului? Acesta prin comportamentul său neo-papistaş, atât în
gânduri cât şi în fapte, de vreo zece ani încoace sminteşte conştiinţele
ortodoxe, negând Adevărul unic şi prea drept al Credinţei şi Bisericii Ortodoxe
recunoscând catolicismul şi alte erezii ca având aceeaşi cinste şi valoare cu
Adevărul, cât şi pe pontiful suprem, cu toată mândria lui demonică şi
anti-eclezială. Şi pregăteşte de mai înainte cu o uşurătate şi rapiditate
sinucigaşă, după modelul Vaticanului, acest aşa-numit «Mare
Sinod Panortodox», nu pe o temă de bază evanghelică şi
sfânt-tradiţională a mântuirii omului şi a lumii, ci pe o tematică
scolastico-protestantă limpede. Îl pregăteşte bineînţeles, ca un turn Babel al
lumii contemporane anarhiste şi nihiliste, fără participarea adevăraţilor
mărturisitori ortodocşi, purtători ai Credinţei, Teologiei, Tradiţiei şi
Eclesiologiei Ortodoxe. În ultima vreme, patriarhul Atenagoras a devenit
obârşia anarhismului şi nihilismului în lumea ortodoxă. Aghioriţii îl numesc,
pe drept cuvânt, eretic şi apostat, în epistolele lor adresate către el deschis
prin intermediul presei.”[4]
Sfântul Paisie Aghioritul l-a mustrat pe Patriarhul Athenagora pentru că a cedat presiunilor ridicând anatemele spunându-i printr-o scrisoare:
Sfantul Paisie Aghioritul |
"Mânat cam de o astfel de dragoste
lumească, şi Patriarhul nostru ajunge până la Roma. În vreme ce s-ar
cuveni ca mai întâi să arate dragoste faţă de noi, copiii lui, şi faţă
de Mama noastră Biserica, el, din păcate, şi-a trimis dragostea foarte
departe. Rezultatul a fost că a odihnit pe fiii săi cei lumeşti, care
iubesc lumea şi au această dragoste lumească, dar ne-a scandalizat
profund pe noi, pe fiii Ortodoxiei, mari şi mici, care au frică de
Dumnezeu. Cu durere în suflet mărturisesc că,
dintre toţi filounioniştii pe care i-am cunoscut, nu am văzut pe nici
unul să aibă nu miez, dar nici măcar coajă duhovnicească. Cu toate
acestea, ştiu să vorbească despre dragoste şi unire, deşi ei înşişi nu
sunt uniţi cu Dumnezeu, fiindcă nu L-au iubit.
Aş vrea să-i rog cu căldură pe toţi
fraţii noştri filounionişti: deoarece tema unirii Bisericilor este un
lucru duhovnicesc, şi pentru asta avem trebuinţă de dragoste
duhovnicească, să o lăsăm în seama celor care L-au iubit mult pe
Dumnezeu şi sunt teologi precum Părinţii Bisericii, iar nu funcţionari,
în seama celor care s-au dăruit şi se dăruiesc în întregime pe ei
înşişi slujirii Bisericii (în locul lumânării mari)3, pe care i-a aprins focul dragostei lui Dumnezeu şi nu bricheta paraclisierului.
Să nu uităm că nu există doar legi
fizice, ci şi duhovniceşti. Prin urmare, viitoarea urgie a lui Dumnezeu
nu poate fi înfruntată de o asociaţie de păcătoşi – căci atunci îndoită
pedeapsă vom primi – ci de pocăinţă şi de împlinirea poruncilor lui
Dumnezeu.
De asemenea, să nu uităm că Biserica
Ortodoxă nu are nici o lipsă. Singurul ei neajuns este lipsa ierarhilor
şi păstorilor serioşi cu principii patristice. Cei aleşi sunt puţini,
dar aceasta nu trebuie să ne neliniştească, căci Biserica este a lui
Hristos şi El o conduce. Nu este biserică care se zideşte din piatră,
nisip şi var de către credincioşi şi se distruge de focul barbarilor,
ci este Însuşi Hristos. Şi „cine va cădea pe piatra aceasta se va
sfărâma, iar pe cine va cădea îl va strivi” (Matei 21, 44). Atunci când
va trebui, Domnul va ridica sfinţi, precum Marcu Eugenicul şi Grigorie
Palama, ca să adune pe toţi fraţii noştri care au fost scandalizaţi, să
mărturisească Credinţa Ortodoxă, să întărească Tradiţia şi astfel să
pricinuiască bucurie mare Maicii noastre.
În vremurile noastre vedem că mulţi fii
credincioşi ai Bisericii noastre, monahi şi mireni, din păcate, s-au
desprins de Ea, din pricina filounioniştilor. Cred că nu este deloc bine
să ne despărţim de Biserică de fiecare dată când Patriarhul greşeşte,
ci fiecare are datoria şi obligaţia de a protesta şi de a lupta după
puterile sale în sânul Bisericii. A întrerupe pomenirea Patriarhului, a
te desprinde şi a crea propria Biserică, şi a continua să vorbeşti de
rău pe patriarh cred că este un lucru iraţional"
vezi scrisoarea integrala: http://sinodultalharesc.tk/sf-paisie-aghioritul-sa-nu-uitam-ca-biserica-ortodoxa-nu-nici-o-lipsa-singurul-ei-neajuns-este-lipsa-ierarhilor-si-pastorilor-seriosi-cu-principii-patristice/
.
IPS Augustin de Florina |
Era clar pentru toţi că un sinod
pan-ortodox nu era convocat pentru apărarea învăţăturii credinţei ortodoxe ci
pentru ca erezia ecumenistă să poată fi „aprobată canonic” şi nicidecum pentru
a se combate vre-o erezie sau abatere de la învăţătura Bisericii Ortodoxe, aşa
cum ar fi firesc să se facă, după modelul patristic. Referindu-se la acest
fapt, ÎPS Augustin Kandiotis al Florinei, reliefează: „Dacă motivul principal pentru care Sinoadele Ecumenice sunt convocate,
este erezia, într-adevăr există un motiv serios ca să se întrunească un Sinod
Ecumenic. Iar motivul acesta este: înafară de alte rătăciri şi eresuri, care
trebuie osândite, este şi erezia tuturor ereziilor. Este o erezie contemporană,
produsul confuziei duhovniceşti a zilelor noastre. Numele ereziei? Ecumenism.
Susţinătorii lui consideră că adevărul revelat nu se află deplin într-o Biserică
şi nici doar într-o religie sau sistem filozofic, ci că el se află răspândit,
nici mai mult nici mai puţin, în toate Bisericile şi religiile şi în toate
sistemele filozofice. Şi ca atare, potrivit lor, ortodoxia nu poate spune că
posedă întreg adevărul revelat şi că este «stâlp şi temelie
a adevărului»; visterie a Cuvântului lui Dumnezeu, izvorul limpede şi
nedeşertat spre care neamuri şi popoare trebuie să se întoarcă ca să scoată apa
vie şi nemuritoare. Neprimind unicitatea Ortodoxiei, partizanii ecumenismului
se întorc către alte izvoare tulburi potrivit profetului. Aceştia, ca să le
vină mai uşor, ca un acoperământ comun, tind spre un amalgam de elemente
variate pentru a crea o nouă religie sau mai bine spus supra-religie, un
amestec de adevăr şi minciună care să fie pe placul tuturor ideologiilor şi
concepţiilor oamenilor. Ecumenismul este revenirea curentului din vechime, a
sincretismului prin care strămoşii noştrii de demult, îndoindu-se despre
adevărul religiilor lor, încercau să potolească setea lor metafizică, deoarece
în acest curent al sincretismului s-au contopit multe şi diferite revărsări de
doctrine.”[5]
IPS Chiril - Constantinopol |
Primul pas a fost făcut de Athenagoras prin ridicarea anatemelor. Următorul pas a fost pregătit în timp ca mai apoi să fie aplicat la nivel de sinod panortodox. În cele din urmă, un sinod care
să deschidă porţile spre o globalizare în plan religios a fost posibil să se
ţină abia în anul 2016 (în Creta), aceasta şi datorită teologilor de seamă şi a
unor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe care, în această perioadă, s-au opus
categoric oficializării eresului ecumenist la nivel pan-ortodox. În urma unor afirmaţii şi
fapte (tertipuri, ameninţări, presiuni, injurii etc.) ce au fost sesizate la
sinodul din Creta se pun întrebări serioase asupra rânduielii şi învăţăturii
propovăduite de reprezentanţii Patriarhiei de Constantinopol. În cadrul
discuţiilor ce au avut loc pe marginea controversatului document “Relaţiile
Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine”, episcopul Chiril al
Patriarhiei Ecumenice spunea că Biserica cea Una, despre care s-a stabilit la
primul Sinod Ecumenic, după cum se menţionează şi în “Crez”, nu este doar cea
orotodoxă ci include si celelalte “biserici” neortodoxe. Cu alte cuvinte lupul
pus pază la oile lui Hristos le risipeşte cu propriile idei lipsite de temei
patristic, canonic şi teologic.
sau http://sinodultalharesc.tk/pseudo-mitropolitul-chiril-patriarhia-ecumenica-biserica-marturisita-in-crez-nu-este-cea-ortodoxa/
Afirmaţia ierarhului Chiril nu este altceva
decât o blasfemie la adresa Bisericii lui Hristos, o sfidare şi o ignoranţă la
adresa Sfinţilor Părinţi ai Bisericii pe care o reprezintă. Amintim că mulţi
sfinţi pe care Biserica îi are în sinaxare au murit pentru ca învăţătura
Bisericii să rămână nealterată, în timp ce un păstor fără turmă îndrăzneşte să
arunce astfel de afirmaţii prin care să aducă sminteală în rândul Bisericii lui
Iisus Hristos.
Nu departe de afirmaţia acestui ierarh deviat
de la învăţătura Bisericii Ortodoxe este însuşi Patriarhul Bartolomeu al
Constantinopolului, care în lucrarea sa de doctorat intitulată “Despre
codificarea Sfintelor Canoane şi a orânduielilor canonice în Biserica Ortodoxă”[6], la
pagina 73, aduce următoarele propuneri, dar care ulterior au devenit inovaţii:
“Nu mai pot fi puse în practică astăzi vechile
dispoziţii canonice care reglementau relaţiile creştinilor ortodocşi cu
eterodocşii şi cu cei de alte religii, ci trebuie modificate. Nu e cu putinţă
ca Biserica să aibă dispoziţii
canonice care opresc intrarea în biserici a eterodocşilor şi rugăciunea în
comun cu aceştia, de vreme ce Biserica, prin
reprezentanţii ei se roagă împreună cu eterodocşii pentru unirea definitivă
întru credinţă, iubire şi nădejde. Mai multă dragoste trebuie să inunde multe
dintre dispoziţiile noastre canonice pentru a le însufleţi. Unele dispoziţii
canonice trebuie modificate pentru a deveni mai iubitoare de oameni şi mai
realiste. Biserica nu poate şi nu trebuie să trăiască în afara spaţiului şi
timpului”. Aceste inovaţii, patriarhul Bartolomeu încearcă să le
oficializeze în toate patriarhiile ortodoxe autocefale printr-un sinod
pan-ortodox. Ţinând seamă de inovaţiile sale în materie de teologie, propuse încă
din tinereţe, se explică cum şi de ce a fost posibilă ascensiunea sa rapidă la
tronul patriarhal de la Constantinopol.
În modul său diplomat, patriarhul nu se pronunţă pentru
încălcarea şi nesocotirea canoanelor Bisericii Ortodoxe, dar printr-un
artificiu diplomatic (demonic/viclean) propune înlăturarea lor printr-o “codificare”,
ce urmează să o aplice în viitor, asupra Dreptului Canonic al Bisericii
Ortodoxe. Pentru a ascunde intenţia sa de a schimba canoanele Bisericii, sanctitatea
sa Bartolomeu menţionează că nici un canon nu trebuie modificat, în schimb
propune să fie “adaptat” la noile cerinţe ale timpului. După opinia sa aceste
cerinţe sunt necesare pentru Biserică, incercând să inducă ideea că ce au
statornicit Sfinţii Părinţi în canoane e lipsit de dragoste faţă de cei ce au
încălcat credinţa lăsată de Iisus Hristos, iar cei ce se împotrivesc deciziilor
sale sunt fundamentalişti, mândri şi neascultători. Se vede clar şi limpede
duhul eretic şi lipsit de argument teologic, slugarnic mondialismului politic,
al sanctităţii sale Bartolomeu care încearcă, prin expresii diplomatice, să
impună globalizarea în plan religios asupra întregii Biserici Ortodoxe şi să
elimine din faşă orice opoziţie sau rezistenţă ortodoxă.
În realitate patriarhului Bartolomeu nu i se împotriveşte
un preot sau un ierarh, ci prin glasul unora ca aceştia se aude învăţătura
Sfinţilor Apostoli şi a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii. Ierarhii şi teologii
care îi amintesc de respectarea învăţăturii Bisericii nu fac altceva decât să
respecte ceea ce Biserica a rânduit deja prin cele şapte Sinoade Ecumenice şi Sinoadele
Locale recunoscute de întreaga Biserică.
Pentru a-şi justifica erezia, patriarhul aduce explicaţii
prin care spune, contrar învăţăturilor Sfinţilor Părinţi, că şi la eretici,
schismatici, la sectele desprinse din Biserică ar lucra harul Duhului Sfânt. “În ceea ce priveşte prima părere,
susţinătorii ei interpretează literal anumite Sfinte Canoane, care se referă la
împrejurări şi erezii care au dispărut în timp. Astăzi există o realitate
bisericească în jurul nostru care nu poate fi ignorată. Duhul Sfânt, Care «unde
voieşte suflă» (Ioan 3.8) şi nu se limitează la trecut, e fără îndoială prezent
şi printre eterodocşi.”[7]
Aberaţiile teologice ale patriarhului Bartolomeu urmează
să fie puse în aplicare printr-un sinod ecumenic sau pan-ortodox. In acest sens patriarhul mentioneaza: “Subliniem încă o dată că Sfintele Canoane
ale Sinoadelor Ecumenice şi cele ale Sinoadelor Locale şi ale Sfinţilor
Părinţi, adeverite de acestea nu sunt neschimbătoare, ci irevocabile – cel
puţin de jure – până la schimbarea sau abrogarea lor de către un Sinod Ecumenic
ulterior, pentru că este un principiu al Dreptului Bisericesc şi al Dreptului
în general ca dispoziţiile juridice să poată fi schimbate sau înlăturate numai
de o instanţă egala sau mai mare decât aceea care le-a emis”[8].
Pentru a-şi pune în aplicare erezia, patriarhul Bartolomeu a insistat să
organizeze un sinod pan-ortodox care să aducă noile sale principii eretice ca
formă oficială în Biserica lui Hristos. Pentru că situaţia politică din Turcia
nu era favorabilă organizării unui sinod pan-ortodox, Patriarhul Bartolomeu a
decis ca lucrările sinodului să se desfăşoare în Creta, insula unde erezia
ecumenistă a pătruns în toate structurile eclesiastice. Practic locaţia nu a
fost aleasă întâmplător, ci acolo unde mediul era propice obţinerii unui
rezultat prin care să se ofere o decizie finală favorabilă intenţiei
patriarhului Bartolomeu. De ce nu a ales Rusia, dacă problema era participarea
delegaţiei ruse în Turcia? Sau Pireu, Atena sau Tesalonic?
Afirmaţia patriarhului “Biserica nu poate şi nu trebuie să trăiască în afara spaţiului şi
timpului” limitează Biserica la timp şi spaţiu ceea ce este o încercare de
minimalizare a lucrării Duhului Sfânt în Biserica Ortodoxă.
Pentru a-şi justifica inovaţiile, patriarhul în lucrarea
sa, spune: “Nu e cu putinţă ca Biserica
să aibă dispoziţii canonice care opresc
intrarea în biserici a eterodocşilor şi rugăciunea în comun cu aceştia, de
vreme ce Biserica, prin
reprezentanţii ei se roagă împreună cu eterodocşii pentru unirea definitivă
întru credinţă, iubire şi nădejde”[9].
Afirmaţia nu are nici un argument teologic sau canonic fiind caracterizată
de o părere personală potrivnică învăţăturii Bisericii. Adică să înţelegem că
Sfinţii Părinţi au fost influenţaţi de alt duh decât Duhul Sfânt? Că ei nu au
avut dragoste? Că ei nu doreau ca cei ce s-au rupt de Biserică să revină în
staulul lui Hristos? Dacă un „reprezentant” al Bisericii încalcă învăţătura ortodoxă
nu înseamnă că trebuie să „modificam” canoanele
care îl opresc de la păcat. E ca şi cum am spune că trebuiesc schimbate legile
unui stat pe motivul că există parlamentari care le încalcă. Aşa ceva se poate
doar în politică, în parlament, dar nu într-un sinod. O rugăciune împreună cu
ereticii nu îi ajută să revină la dreapta credinţă, ci mai degrabă îi
încurajează în rătăcirea lor, lăsându-i să trăiască cu impresia că şi ei sunt
părtaşi Bisericii lui Hristos, deşi s-au rupt demult de ea. De ce canoanele
Bisericii nu pot fi aplicate astăzi? Pentru că sunt o piedică în aplicarea
globalismului în plan religios? Părintele Dumitru Stăniloae, după participarea
la câteva întruniri în CMB a concluzionat că “ecumenismul este produsul masoneriei, iarăşi vor să relativizeze
credinţa adevărată”[10].
Motivele menţionate de patriarh sunt puerile deoarece a
iubi pe aproapele sau pe vrăşmaş nu constă în încălcarea canoanelor. Părinţii
de la Muntele Athos nu sunt de accord cu slujirea cu ereticii, dar pe toţi
eterodocşii care vizitează Sfântul Munte îi tratează cu multă ospitalitate şi
dragoste de aproapele, asemenea ca pe pelerinii ortodocşi. Exemple de acest gen
sunt nenumărate. Iată că motivul (pretextul) “dragostei” şi “nădejdii” invocate
de S.S. Bartolomeu cade din principiu.
Practic, propunerile patriarhului Bartolomeu nu fac
altceva decât să submineze cele şapte Sinoade Ecumenice, lovind la temelia
Bisericii lui Hristos, în numele “dragostei” şi a “nădejdii” globalizatoare: “Nu mai pot fi puse în practică astăzi
vechile dispoziţii canonice care reglementau relaţiile creştinilor ortodocşi cu
eterodocşii şi cu cei de alte religii, ci trebuie modificate”[11].
Aceste modificări nu sunt altceva decât o schimbare în mod oficial
printr-un sinod pan-ortodox a canoanelor care opresc comuniunea cu ereticii.
Organizându-se periodic astfel de sinoade, treptat, de la un sinod la altul, se
introduc şi noile modificări care nu sunt altceva decât falsificarea, prin
diplomaţie, la nivel pan-ortodox, a canoanelor Bisericii Ortodoxe.
În susţinerea ipotezei sale S.S. Bartolomeu susţine că
anumite canoane sunt depăşite, motivând nevoia de a le actualiza pe
considerentul că au fost făcute în alte împrejurări istorice. Canoanele la care
face referire sunt cele care opresc rugăciunile în comun cu ereticii. Urmând
logica patriarhului suntem conduşi într-un impas ecclesiologic. Oare ereziile
actuale nu sunt tot erezii? Filioque, purgatoriul, infailibilitatea papală,
azima (ostia), imaculata concepţie nu sunt tot erezii? Ce să mai spunem de
ereziile protestante care sunt foarte grave! Canoanele nu se referă doar la un
anumit tip de erezie, ci la toate, indiferent de “timp şi spaţiu”.
Sfântul Grigorie Palama (sec. XIV) spunea că “Pe latini nici îngerii nu-i pot schimba,
oferindu-le leacul care să-i vindece de mincinoasa lor slăvire”[12],
în timp ce Sfântul Simeon Arhiepiscopul Tesalonicului îi caracterizeaza pe
apuseni ca “erezie apărută după sinodul
al VII-lea Ecumenic”[13].
În comentariul la Canonul 47 Apostolic, Sfântul Nicodim Aghioritul (sec. XVIII)
spune direct şi clar: “catolicii sunt
eretici”[14]. Sfântul Nectarie de Eghina spune: „catolicii
sunt şi eretici, dar şi schismatici”[15]. Nu
în ultimul rând amintindu-l pe Sfântul Marcu Eugenicul (1440), cel care prin
lipsa semnăturii sale a nevalidat sinodul de la Ferrara-Florenţa, care spunea:
“Prin urmare, ca pe nişte eretici i-am
părăsit pe aceştia şi de aceea ne-am despărţit de ei, (…) eretici sunt, astfel
ca pe nişte eretici i-am tăiat de la noi, (…) deci, cum dintr-o dată ni se prezintă
ca ortodocşi aceştia care deja de atâţia ani şi de către atâţia Părinţi şi
învăţători au fost socotiţi drept eretici? (…) să fugim de ei precum fuge
cineva de un şarpe, (…) de vânzătorii şi negustorii de Hristos. ”[16],
tot el, în şedinţa a XXV-a a sinodului de la Ferrara-Florenţa, spunea că: “Din nici o altă pricină nu ne-am despărţit
de latini, decât numai că sunt nu doar schismatici, ci şi eretici.”[17]
Toţi Sfinţii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe mărturisesc la unison că apusenii au
căzut în erezie.
Sinoadele de la Constantinopol din anii 879[18],
1170, 1450, 1722, 1838, 1895, precum şi patriarhii semnatari ai enciclicii de
la 1848 au condamnat Filioque şi toate ereziile papistaşe. Ca urmare a influenţei
patriarhului Bartolomeu de Constantinopol, primul sinod din istoria Bisericii
Ortodoxe care oferă o portiţă deschisă ereziei ecumeniste este cel din Creta,
din anul acesta (2016). Oare întâmplător, pentru prima dată în istoria
Bisericii noastre, la un sinod ortodox, “a fost nevoie” de reprezentanţi ai
papei ca şi observatori? Mai adăugăm faptul că, documentele finale “Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul
lumii creştine” sunt contestate de tot mai mulţi teologi. Pentru acceptarea
acestora, asupra unor ierarhi care au refuzat să semneze, s-au făcut presiuni,
s-a recurs la ameninţări, şantaje, injurii şi calomnii.
Pentru a nu se înţelege greşit, trebuie menţionat că
Biserica Greciei, prin pleroma ei şi o parte din ierarhii ei, nu aprobă
căderile patriarhului de Constantinopol. O parte dintre arhiereii prezenţi la
sinod (ciprioţi, greci, sârbi) au refuzat să semneze documentele finale din
Creta, din motive de conştiinţă. Sinodul nu poate fi considerat pan-ortodox
pentru că nu au participat toate Bisericile Ortodoxe Autocefale, fapt menţionat
oficial şi de Biserica Rusiei, Georgiei şi a Antiohiei. A se vedea si mărturia IPS Hierotheos Vlahos, participant la Sinodul din Creta, fiind unul dintre ierarhii care au refuzat să semneze: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/category/ips-hierotheos-vlachos/
La sinodul din Creta, delegaţia Bisericii Române a adus
un amendament prin care nu recunoştea ca “Biserici” pe cei ce s-au despărţit de
Biserica lui Hristos, propunând denumirea de “Confesiuni şi comunităţi eterodoxe”. În cele din urmă
reprezentanţii noştri au renunţat la această denumire semnând documentele
finale aşa cum sunt ele în momentul de faţă. Sperăm ca la următoarele şedinţe
ale Sinodului Sfintei Biserici Ortodoxe Române, sinodalii noştri vor reveni la
opţiunea corect ortodoxă pe care au propus-o iniţial.
ieromonah Eftimie
Mitra
PS. La 11 august prăznuim pe
unul dintre ierarhii cu viaţă sfântă care au stat pe scaunul patriarhal de la
Constantinopol: Sfântul Nifon, patriarhul evlavios şi cu dragoste de Dumnezeu.
Să ne rugăm sfântului Nifon să lumineze minţile întunecate de duhul lumesc al
acestor vremuri tulburi în care domneşte haosul şi să mijlocească pentru aceia
care au căzut în capcana ecumenismului indiferent că au făcut-o de teamă,
neatenţie sau frică.
[1][1]
Arhim. Haralambie D. Vasilopoulos,
„Ecumenismul fără mască”, editat de Manastirea Petru Vodă, p. 79;
[2] Idem, p. 91;
[3] Pr Gh. Calciu Dumitreasa, „ZIUA”
(Bucureşti), din 5 dec. 1998, p. 8;
[4] Arhim Haralambie D. Vasilopoulos, op.
cit., p. 103;
[5]
Idem, p. 103-104;
[6] Publicată
la Tesalonic, anul 1970, pe atunci arhimandritul Bartolomeu Arhondonis. Mai multe detalii despre teza de
doctorat al patriarhului Bartolomeu se pot găsi în cartea “Rugăciunea în comun cu ereticii – abordare a practicii canonice a Bisericii”,
de pr. Anastasie Goţopulos, ed. Predania, anul 2013, p. 95-105 (tradusă din
greacă de pr. Ciprian Staicu).
[7]Revista
Kanon, nr.6 (1983), Viena (Austria),
text din articolul „The Problem of
Oikonomia today”.
[8] Pr. Anastasie Goţopulos, “Rugăciunea în
comun cu ereticii...”, op cit., p. 97 (vezi nota 227).
[9] Vezi nota 6
[10]
“Ortodoxia şi internaţionalismul religios”, ed. Scara, Bucureşti, 1999, p. 72.
[13] “Opere complete”, anul 1882, apud. Pr.
Anastasie Goţopulos, op. cit., p. 26;
[14] Pr. Anastasie Goţopulos, op. cit., p.
25, vezi nota 27;
[16] „Monumentele dogmatice şi simbolice ale
Bisericii Ortodoxe Soborniceşti”, Athena, 1952, p. 353-362, apud. Pr. Anastasie Goţopulos, op. cit., p. 25-26;
[17] Pr. Anastasie Goţopulos, op. cit.,
p. 26, vezi nota 25;
[18] Erezia Filioque a apărut înainte de schismă, în Spania. La acest sinod au
participat şi reprezentanţi ai papei care au condamnat erezia Filioque. După ce
această erezie a fost acceptată oficial de episcopul Romei, în 1050, s-a produs
schisma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.