Câteva aspecte istorice și canonice care arată ilegalitatea prin care s-a întemeiat o organizație religioasă ortodoxă rusească pe un teritoriu românesc.
Părintele Mihai Andrei Aldea a realizat o serie de articole unde arată interpretarile greșite a grupărilor de nepomenitori în chestiunea propagandei rusofile din Basarabia: https://mihaiandreialdea.org
Canonicitatea Bisericii Ruse în Moldova.
Scurt răspuns propagandei rusofile
Aflu cu durere că revine o minciună rusească mai veche împotriva Românilor: aceea că Biserica Română nu ar fi canonică între Prut și Nistru, ci aceea rusească.
Minciuna se pretinde întemeiată pe canoanele Bisericii. Mai precis, pretind că
s-ar întemeia pe Canonul 17 Sinodul IV Ecumenic.
Că a fost o viață
creștină bine rânduită, canonică, în Moldova
de peste Prut se știe foarte bine din vechime (Iorga, 1912:135-138 ș.cl.). Dar
să fie adevărat că schimbările aduse de ocupația rusească ar fi fost canonice?
Sau că au devenit canonice în vreun fel sau altul?
Hai să vedem faptele în contextul lor.
Răpirea Basarabiei a fost ultimul act al Războiului Ruso-Turc
din 1806-1812. El a fost pornit de Rusia cu dorința de a pune stăpânire (cel
puțin) pe Principatele Române în întregime (Purici,
2011:13ș.u.).
În acea vreme
era mitropolit canonic al Moldovei vestitul Veniamin
Costachi.
Din 1792 episcop de Huși, în 1796 mutat la Roman, Veniamin
Costachi devine Mitropolit al Moldovei în 1803. În 1806, atunci când Rusia
invadează Principatele Române Dunărene, Veniamin Costachi devine locțiitor de
domn. Aceasta este o veche rânduială romană constantinopolitană (”bizantină”),
ca cel dintâi dintre episcopi să fie locțiitorul împăratului i.
Rușii însă voiau să ocupe cu totul Țările Române și să le
rusifice. Creștin adevărat și patriot român, Mitropolitul Veniamin era stavilă
acestei lucrări. Prin urmare, după ce soarta războiului le apare ca favorabilă,
îl izgonesc pe Mitropolitul Veniamin, punându-l sub pază la Neamț. Acesta
continuă totuși să conducă de aici Biserica din Moldova. Moștenirea paisiană
făcea (și) din Neamț o cetate duhovnicească ce nu se pleca protestantismului
etno-filetist pseuodo-ortodox al Rusiei ii. Împotrivirea
Mitropolitului Veniamin față de intervențiile eterodoxe rusești în Moldova,
oricât de diplomatică, era insuportabilă invadatorilor. Spre a netezi calea
către rusificare, ocupanții conduși de Kușnikov l-au impus drept „exarh”, dependent de Biserica Rusă (adică de Guvernul
Rus ce o conducea!) pe trădătorul Gavriil Bănulescu-Bodoni iii. Care a fost proclamat
„exarh” pentru „Moldova, Valahia și Basarabia” (Purici, 2011:14).
Pentru a înțelege la
ce a colaborat Gavriil, să vedem o descriere rusească a începutului ocupației rusești:
„În urma
rechizițiilor efectuate în anii 1806‐1807, mărturisea comandantul rus [s.n.],
„Basarabia a fost transformată într‐un adevărat deșert de către trupele
noastre”. Rechizițiile forțate de produse alimentare, care depășeau toate
posibilitățile reale ale Principatelor române, au condus în cele din urmă, în
toamna anului 1810 și primăvara anului următor, la o foamete ce a lovit crunt
populația. În paralel, autoritățile de ocupație au început să adopte măsuri în
vederea încorporării țărilor române în cuprinsul Imperiului Țarist. În vara lui
1808, Kuşnikov a dispus pregătirea unui recensământ al populației, precum și
introducerea numelui familiei imperiale în slujbele din bisericile moldovene și
muntene. Faptul că țarul Alexandru I era sigur că va anexa principatele române
se desprinde și din măsura adoptată la 30 iulie 1808, când, printr‐un ucaz
imperial, au fost desființate consulatele rusești din Iași și Galați.” (Purici,
2011:14-15)
Avem de-a face,
absolut clar, cu o ocupație păgână,
sălbatică, prin nimic creștinească. Aceasta
este ocupația care îl înlătură de mitropolitul canonic Veniamin Costachi și
instalează marioneta rusească Gavriil Bănulescu-Bodoni.
După blestematul
tratat dintre blestemații invadatori Turci și Ruși (din 16 Mai 1812), cei din
urmă păstrează din Moldova teritoriul de la est de Prut. Partea dintre Prut și
Nistru este denumită Basarabia, după o denumire românească veche pentru sudul
Moldovei (pe care Rușii au crezut-o neromânească). Iar trădătorul Gavriil
Bănulescu-Bodoni devine „exarh” rus doar pentru această parte – transformată în
provincie rusească. În 1813 „exarhatul” este declarat „arhiepiscopie rusească”,
având la conducere aceeași iudă „blândă”, același lup în blană de oaie prin
care etnofiletismul rusesc își atinge țelurile de rusificare.
Chiar și sursele rusești descriu efectul acestui act asupra
populației băștinașe astfel:
„Istoricul basarabean
rusofil Leon Casso menționa că populația provinciei anexate „a început, către
sfârșitul anului 1812, să emigreze în Principatul Moldovei (…) Era o fugă în
masă: plecau mai ales țăranii, după ce‐şi îngrămădiseră în grabă catrafusele
într‐o căruță, și se îndreptau spre Prut pentru a ajunge pe malul drept, care
rămăsese sub dominație turcească”. Generalul rus Pavel Kiselev scria, la rândul
său, că locuitorii fugeau din Basarabia, „preferând jugul turcesc, greu pentru
ei, administrației noastre”.” (Purici, 2011:18)
Mitropolitul Veniamin
Costachi revine în Iași îndată după retragerea trupelor dușmane (ruse). Și
protestează față de ocupația rusească de la este de Prut, față de ruperea
teritoriilor canonice ale Mitropoliei Moldovei.
La 26 Octombrie 1812
un asemenea protest, semnat de mitropolit și de ceilalți membrii ai Divanului
Moldovei (vechiul Sfat Domnesc al Țării) este trimis în străinătate
(Zamfirache, 2018) (Purici2011:17). Fără ecou, desigur.
Mitropolitul Veniamin va continua însă, cât va trăi, să respingă
raptul rusesc.
Orice om rațional și
cinstit își dă seama că invocarea Canonului 17 Sinodul IV
Ecumenic în acest context, drept favorabil Bisericii Ruse, este
în cel mai bun caz o absurditate, dacă nu o escrocherie drăcească. Dar să vedem
ce spune acest canon:
„Parohiile de la țară
(de pe câmp) sau de prin alte sate să rămână nestrămutate la episcopiile care
le țin (dețin, stăpânesc) și mai ales dacă stăpânindu-le pe ele fără silă [s.n.], le-au cârmuit pe ele timp de
treizeci de ani. Iar dacă în cuprinsul celor treizeci de ani s-a iscat (născut)
ori s-ar putea isca (naște) vreo neînțelegere asupra lor, să fie îngăduit celor
ce spun că se nedreptățesc (năpăstuiesc) să facă pâră (să introducă acțiune)
despre acest lucru la sinodul episcopiei
(mitropoliei) [s.n.]. Iar dacă cineva s-ar nedreptăți de către mitropolitul său propriu [s.n.], să se
judece de către exarhul diecezei [s.n.] sau [s.n.] de către scaunul Constantinopolului,
după cum s-a zis mai înainte (can. 9 IV).
Iar dacă vreo cetate s-ar fi înnoit prin puterea împărătească, sau dacă s-ar
înnoi de acum înainte (în viitor), atunci alcătuirilor politice și obștești să
urmeze și orânduirea parohiilor bisericești.” (Floca, 2005:95-96)
Acest canon, se vede
limpede, se referă la ”stăpânirea” (aparținerea) parohiilor din cătune sau sate de către horepiscopi (azi, de către protoierei) sau
episcopiile locale. Iar primul principiu, fundamental, este ca stăpânirea
acelor parohii să fie făcută fără silă. Această
condiție anulează total orice pretenție că Biserica Rusă ar
putea invoca acest canon în favoarea sa în privința Basarabiei sau Bucovinei.
Pentru că acestea au fost luate prin silă,
schimbarea structurii bisericești s-a făcut total și prin silă (vezi și Canonul
30 Apostolic, Canonul 35 Apostolic, Canonul 12 Sinodul IV Ecumenic etc.,
ce de asemenea opresc și osândesc pe vecie folosirea
forței de stat sau altor forțe lumești pentru asemenea schimbări!).
De fapt lucrurile stau exact pe dos
decât spune propaganda rusofilă: Biserica Românească a Moldovei a stăpânit
aceste parohii dintre Prut și Nistru (și din alte părți ocupate de Ruși) fără silă, sute și sute de ani. Adică de zeci și zeci
de ori peste termenul de 30 de ani prevăzut în acest canon. Altfel spus, Canonul 17 Sinodul IV Ecumenic dovedește canonicitatea stăpânirii Bisericii Românești în
Basarabia și Bucovina și osândește inovațiile rusești (sau
ucraineene) vechi și noi.
Și pentru a merge cu
demonstrația până la absurd, dacă ar fi avut
Biserica Rusă vreo pretenție la oricare dintre parohiile din Basarabia sau
Bucovina, ce trebuia să facă, după acest canon? Conform Canonului 17 Sinodul IV Ecumenic avea treizeci de ani să facă pâră la sinodul episcopiei
sau mitropoliei! Ceea ce nu s-a întâmplat niciodată.
Să notăm că disputarea se face „către mitropolitul său propriu”, nu către un
așa-zis episcop instalat de forțele de ocupație! Mai ales că un asemenea
„episcop” este cu totul anticanonic și,
deci, anticreștin, după cum vom vedea mai jos.
Pe scurt, a pretinde
cineva că acest canon susține în vreun fel imixtiunea Bisericii Ruse în
teritoriile canonice românești este în cel mai bun caz o absurditate. Dacă nu
este o susținere conștientă a nimicirii rânduielilor Bisericii lui Dumnezeu și
a înlocuirii Capului Biserici prin stat (ceea ce este lepădare de Dumnezeu și
lucrare satanică).
Iar ca să trecem și
mai departe de hotarele absurdului, să observăm că Mitropolitul Veniamin
Costachi a protestat față de imixtiunea rusească, repetat. Inclusiv la Constantinopol. Ai cărui
patriarhi au respins imixtiunea rusească –
deși, desigur, doar formal, căci nu aveau mijloace prin care să facă altceva.
Deci chiar și în cel mai patologic caz, în care întoarcem pe dos Canonul 17 Sinodul IV Ecumenic, tot avem o situație
perfect canonică a Bisericii Române și perfect necanonică a Biserici Ruse.
Pe aceeași linie,
trebuie observat că numirile lui Gavriil Bănulescu-Bodoni în felurite scaune
încalcă total Canonul 14 Apostolic. Acesta interzice mutarea episcopului din eparhia sa
(Floca, 2005:16). Excepțiile au nevoie de (a) o
foarte puternică motivație pastorală și (b) chibzuința și cererea
stăruitoare a multor episcopi. Condiții
ce lipsesc în toate numirile lui Gavriil
Bănulescu-Bodoni în teritoriile canonice ale Bisericilor locale românești. La
fel se încalcă și Canonul 33 Apostolic. Dar aceaste necanonicități, deși
urâte, sunt mult întrecute de următoarele!
Canonul 30 Apostolic spune clar:
„Dacă vreun episcop,
folosind stăpâniri (dregători) lumești, s-ar face prin ei stăpân peste vreo
biserică, să se caterisească și să se afurisească [s.n.],
de asemeni și toți părtașii (complicii) lui.” (Floca, 2005:25)iv
Canonul 35 Apostolic spune clar:
„Episcopul să nu
îndrăznească să facă hirotonii în afara eparhiei sale, în cetățile și satele ce
nu-i sunt supuse lui; iar de s-ar dovedi că a făcut aceasta fără încuviințarea
celor ce stăpânesc [canonic n.n.] cetățile sau satele acelea, să se caterisească
și ei, și cei pe care i-a hirotonit.”
Aceste canoane anulează orice pretenție de canonicitate a Bisericii Ruse în
Basarabia sau Bucovina! Căci și în una, și în cealaltă,
instalarea episcopilor și clerului ce ține de Rusia s-a făcut prin invazie
militară și forța administrației militariste rusești. Și, după cum se vede
clar, nu există termen de prescripție pentru aceste nelegiuiri! Adică
fie că a trecut o oră, fie că a trecut un mileniu, fie că au trecut un miliard
de ani, actele sunt nelegiuite și nule, iar vinovații nepocăiți
sunt anatema în vecii vecilor, amin!
Iată, pe scurt, în
doar trei pagini, un răspuns dat amintitei idei rușinoase din propaganda
filorusă etnofiletistă și etatistă (adică eretică). Rușinoasă, căci acela care
a auzit-o și a cercetat cu inima deschisă, a văzut îndată adevărul.
Într-adevăr, în această privință canoanele Bisericii sunt foarte limpezi. Și nu
le poate răstălmăci decât cel care vrea să schimbe adevărul.
Cine are urechi de auzit să audă!
Dumnezeului nostru slavă, acum și pururea și în vecii vecilor,
amin!
Bibliografie selectivă
1. Bezviconi, G.
(1943) Viața bisericească a Odesei. 1794-1943, Tipografia
Sfintei Mânăstiri Neamțu
2. Floca, Arhid. Prof.
Dr. Ioan N. (2005) Canoanele Bisericii Ortodoxe.
Note și comentarii, Ediția a III-a îmbunătățită, Ediție îngrijită de
Dr. Sorin Joantă, Sibiu
3. Iorga, N.
(1912) Basarabia noastră, Editura și Tipografia Societății
„Neamul Românesc”, Vălenii de Munte
4. Păcurariu, Preot
prof. Dr. Mircea (1981) Istoria Bisericii Ortodoxe Române,
Vol. 3, E.I.B.M.B.O.R., București
5. Purici, Prof. Univ.
Dr. Ștefan (2011) Istoria Basarabiei, Ed. Semne,
București
6. Zamfirache, Cosmin
Pătrașcu (2018) Cum a ajuns Basarabia sub stăpânirea rusească.
Teritoriul dintre Prut și Nistru, vândut în schimbul păcii într-un han din
București, adevărul.ro, 09.10.2018, https://adevarul.ro/stiri-locale/botosani/cum-a-ajuns-basarabia-sub-stapanire-ruseasca-1895716.html
i Similar, în România, conform acestor rânduieli
juridice romane în vigoare cel puțin din vremea Sfântului Împărat Iustinian
(527-565), Patriarhul României este locțiitorul împăratului/domnitorului până
când se revine la monarhie.
ii Atingem aici o problemă istorico-teologică ridicolă, antiserghianismul. Aceasta este o mișcare a Rușilor din diaspora interbelică și post-belică, ce pretinde că Biserica Rusă și-a pierdut harul din clipa în care Patriarhul Serghie s-a supus autorităților sovietice (sau de la un anume act al acestuia – nu există un consens în această privință). Doar că dacă antiserghianismul este corect, deja de la Petru I (1682-1725) „Biserica Rusă” și-ar fi pierdut harul, căci supunerea față de protestantismul petrin a fost și mai cumplită, relativismele dogmatice fiind și mai rele decât în timpul Comunismului. Existența numeroșilor sfinți ruși din secolul al XIX-lea infirmă însă această ideologie.
Harta minimă a Moldovei lui
Ștefan cel Mare
(fără ținuturile de la est de Nistru)
47 de ani părțile dintre Prut și Nistru au ținut de Mitropolia
Moldovei, fără nicio contestare,
numai sub acest domnitor
În fapt, nu există nicio pretenție rusească religioasă asupra acestor teritorii
decât odată cu invaziile rusești de la 1789 încolo
Despre subiect: https://youtu.be/Zni90cp77jo?si=et3EsJvnyq2tbejf
RăspundețiȘtergereTeoria par. Mihai Aldea a necanonicitatii întemeierii "cu sila" a Mitropoliei Chișinăului e gresita: https://youtu.be/Zni90cp77jo?si=ZFklryv-SINPH07q
RăspundețiȘtergereDeoarece două persoane din gruparea propagandiștilor pro-ruși au postat cele două comentarii de mai sus (sub anonimat), propunem să vedeți și blogul părintelui Mihai Andrei Aldea în care, în mai multe episoade, arată greșelile de interpretare ale nepomenitorilor din România angajați în propaganda rusofilă din Basarabia
RăspundețiȘtergerehttps://mihaiandreialdea.org