În urmă cu aproximativ o lună, trei preoţi nepomenitori din România au
semnat o mărturisire de credinţă care cuprindea aceleaşi învăţături cu cele
emise, puţin timp mai târziu, de către sinaxa de la Volos din Grecia.
Sinaxa de la Volos, din Grecia este compusă
din preoţi care luptă împotriva ereziei ecumeniste. Din această sinaxă fac
parte si preoţi pomenitori, dar şi preoţi nepomenitori. Faptul că nepomenitorii
din această sinaxă au rămas împreună cu pomenitorii arată că nu sunt în
schismă.
Nepomenitorii care au rupt
comuniunea cu preoţii pomenitori au fost excluşi din această sinaxă deoarece
prin aceasta au căzut în schismă. Un exemplu în acest sens este cel al
monahului Sava Lavriotul, căruia i s-a interzis să mai participe la aceste
sinaxe. Cu atât mai mult că acest monah era în legături cu monahi zelotişti
care îndemnau la ruperea credincioşilor de Biserica Ortodoxă.
Deşi nu s-au adunat într-o
sinaxă, la data de 10 decembrie 2017, trei preoţi nepomenitori din România au
semnat o declaraţie de credinţă asemenea celor din sinaxa de la Volos. Alături
de ei a semnat şi un preot pomenitor antiecumenist, ceea ce arată că cei trei
nepomenitori Macarie Banu, Atanasie Parfeni şi Lavrentie Carp nu sunt căzuţi în
schismă.
Menţionam că mărturisirea de
credinţă a celor trei nepomenitori din România, a fost publicată înainte de
sinaxa de la Volos, dar cuprinde aceleaşi convingeri şi opinii.
În cele ce urmează, vom publica integral respectivul document:
Mărturisirea credinței și
osândirea ecumenismului
~ întreruperea pomenirii și evitarea
schismei ~
«De va
rămâne în voi ceea ce ați auzit de la început,
veți rămâne și voi în Fiul și în Tatăl» (1Ioan 2,24)
Rămânând fermi pe poziția pe care am avut-o dintru început,
continuăm pe toate căile să tragem un semnal de alarmă celor ce încă mai au o
sensibilitate față de adevăr. În timp ce depunem eforturi pentru a păstra aprinsă
candela dreptei credințe, care deja fumegă îngrijorător, ne întristăm de faptul
că cele două direcții (erezia și schisma), care sfâșie unitatea Bisericii, se
accentuează tot mai mult în lucrarea lor de a o stinge.
Deși era de datoria lor să păstreze intactă Ortodoxia la Sinodul
din Creta, ierarhii din Biserica noastră nu suportă nici o mustrare de
conștiință pentru greșeala făcută, își mențin linia amăgitoare a ecumenismului,
ba, mai mult, încearcă să ne compromită prin acuze nefondate la adresa celor
care luptă fățiș împotriva ecumenismului. Pe de altă parte, cei care ar trebui
să se lupte la unison pentru apărarea Ortodoxiei se învrăjbesc tot mai mult
între ei, derutând în fel și chip poporul lui Dumnezeu, având tendințe
zelotiste, rupând comuniunea cu pliroma Bisericii, lucru ce va putea duce către
schismă.
Reacția
noastră imunitară împotriva ereziei ecumenismului, față
de erorile dogmatice care sunt strecurate în trupul Bisericii, constă în:
-
mărturisirea permanentă și cu tărie a
adevărului de credință care spune: „Un Domn, o credință, un botez” (Ef. 4, 5),
„una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică” (Crezul);
-
osândirea ecumenismului ca erezie
ecleziologică ce desființează granițele și identitatea Bisericii prin
recunoașterea ereticilor ca membri ai ei, deschizând calea spre o panerezie
(erezie generală);
-
solicitarea adresată ierarhilor din
Biserica Ortodoxă Română de a părăsi Consiliul Mondial al Bisericilor și
mișcarea ecumenică în general;
-
condamnarea evenimentului din Creta ca
Sinod tâlhăresc;
-
oprirea pomenirii episcopilor care au
semnat în Creta documente ce conțin erezii.
Câteva din elementele ce demonstrează că acțiunea de oprire a
pomenirii nu poate fi etichetată ca schismă sunt următoarele:
- pomenirea ierarhului nu
înseamnă părtășie la credința lui personală, ci la
cea primită de la Sfânta Biserică, pe care el a jurat la hirotonie să o
păzească și să o propovăduiască. Acest lucru se evidențiază chiar în explicarea
Sfintei Liturghii: Întâi pomenește, Doamne,
pe arhiepiscopul nostru. Din aceasta se arată supunerea față de superior și că
slujitorul este părtaș la credința și la predania acestui arhiereu pomenit și
succesor al Tainelor, iar nu un inițiator nou sau născocitor al simbolurilor
aduse/slujite de el (Patrologia Graeca 140, 460-461). Doar pomenirea unui
episcop eretic (precum Papa) sau schismatic constituie adoptarea unor credințe
și predanii străine;
- întreruperea pomenirii ierarhului
nu constituie schismă, adică rupere de Sfânta Biserică, ci vizează
tocmai consolidarea Bisericii în jurul lui Hristos, piatra ei de temelie, de pe
care nici „porțile iadului nu o vor
birui” (Mt. 16, 18);
- practica întreruperii
pomenirii este veche în tradiția bisericească și este consemnată indirect de
Canoanele 31 Apostolic și 15 al Sinodului I-II Constantinopol. Acestea nu
prevăd obligativitatea opririi pomenirii ierarhului ce are abateri
dogmatice, ci doar atestă faptul că această măsură nu poate fi sancționată
canonic, ba este chiar lăudată;
- oprirea pomenirii
nu este o rupere a comuniunii cu Sfânta Biserică, cu clericii, monahii
și mirenii care au gândire ortodoxă și osândesc ecumenismul, chiar dacă n-au
oprit pomenirea. Ea este o încercare de trezire a conștiinței episcopului,
clerului și poporului. Clericii și credincioșii care au întrerupt pomenirea izolează
erezia și se delimitează doar de cei cu cuget eretic, în schimb au comuniune
liturgică cu aceia care, indiferent dacă pomenesc sau nu pe episcopul lor, nu
primesc ecumenismul și Sinodul din Creta;
- afirmăm că doar
un Sfânt Sinod are autoritatea să se pronunțe asupra situației de criză în care
se află astăzi Sfânta Biserică. Doar un asemenea Sinod are competența
să îi judece pe ierarhii care au semnat în Creta;
- nu-i catalogăm drept eretici
la propriu (excomunicați) pe adepții ecumenismului (ierarhii semnatari
în Creta și alți simpatizanți), ci doar ca propovăduitori în public și cu capul
descoperit ai unei erezii;
- recunoaștem că sunt valide Sfintele
Taine săvârșite în Biserica Ortodoxă Română. Ierarhii nefiind
condamnați sinodal, Tainele săvârșite de ei sunt valide. Recomandăm însă
poporului drept credincios să dea dovadă de discernământ duhovnicesc, să lupte
împotriva ecumenismului și să participe la sfintele slujbe săvârșite de
clericii care mărturisesc ortodox și nu impun erezia ecumenismului, chiar dacă
au oprit sau nu pomenirea;
- nu pomenim alt ierarh, nu creăm
structuri separate și nu înființăm biserici paralele, rămânând
fii ai Bisericii Ortodoxe Române.
Considerăm
că toată această situație ar fi fost evitată dacă ierarhii noștri ar fi avut o
deschidere sinceră față de cei care le-au transmis din timp neliniștile lor
față de documentele propuse dezbaterii și aprobate ulterior în Creta. Credem că
nu este târziu nici acum ca sinodalii să se dezică de învățăturile greșite
promovate prin Sinodul tâlhăresc din Creta printr-o mărturisire publică de
credință, din care să fie clar pentru toți, clerici și mireni, că sunt în
dreapta credință. Astfel ar da dovadă de maximă responsabilitate față de
mântuirea păstoriților lor atât de tulburați de evenimentele care au zguduit
Sfânta noastră Biserică.
Atragem atenția că cei care
privesc cu indiferență la amploarea pe care o ia erezia ecumenismului prin
adoptarea ei la Sinodul din Creta sau consideră drept schismă întreruperea
pomenirii, cât și cei care se folosesc de această măsură într-un mod ce conduce
la schismă se abat de la duhul Ortodoxiei, aflându-se luptători împotriva
Duhului Sfânt. Ne rugăm ca Dumnezeu să izbăvească Biserica Sa din ghearele
ereziei, de aceea considerăm că este fundamental ca toți cei cu cuget ortodox
să păstrăm și să trăim adevărul de credință întru legătura păcii, folosindu-ne
de oprirea pomenirii sau de alte mijloace de mărturisire.
Data: 10.12.2017
Ierom. Macarie Banu
Ierom. Atanasie Parfeni
Ierom. Lavrentie Carp
Ierom. Eftimie Mitra
Când vă veți convinge că oprirea pomenirii ierahilor e singura măsură eficientă de luptă contra ereziei ecumeniste ? Lupta surdă pe internet despre smintelile unor preoți nepomenitori e apă de ploaie...
RăspundețiȘtergereDin cate spun nfaptele, singura masura spre schisma este oprirea pomenirii. Pe siteul nepomenitorilor ortodoxinfo, s-a recunoscut acest lucru, chiar daca mai tarziu (cand Mihai Chirila a ajuns in conflict cu Sava pentru ca au vrut sa atraga adepti unul de la altul).
ȘtergereOrtodoxinfo sustinea ramura schismatica a nepomenitorilor, iar acum de cand Mihai Chirila a fost exclus din sinaxele lui Sava a pornit site-urile pe care le finanteaza impotriva celor de la Radeni.
RăspundețiȘtergereCata contradictie si ipocrizie. Pana ieri mancau din acelasi blid, iar acum se anatemizeaza reciproc. Asta este duhul demonic care stapaneste pe acesti nepomenitori.
Este posibil ca un preot,din cauza semidoctismului,sa acuze episcopul de o paruta erezie?
RăspundețiȘtergereCe spun canoanele despre un preot care abuzeaza de dreptul de a nu pomeni pe episcop sub diferite pretexte parute bune?
Discutam chestiunea IN PRINCIPIU.
pt ca unii pot argumenta ca makarie rataceste asa cum el argumenteaza ca sinodul rataceste
Si daca el ramane nepomenitor pana la sfarsitul vietii pamantesti si nici macar peste 2 veacuri nu va fi vreun sinod care sa caseze deciziile sinodului din creta,care va fi situatia lui makarie ca razvratit impotriva sinodului caruia a jurat sa'i faca ascultare la tunderea in monahism?
Aceasta situatie este perfect posibila, cel putin teoretic: unii preoti pot fi in inselare judecand sinodul desi ei vad lucrurile pe dos: sinodul abereaza si ei sunt in adevar.
Deci: ce spun canoanele despre preotii care din prostie sau rea credinta se folosesc de dreptul de a intrerupe pomenirea ierarhului locului?
Si nu in ultimul rand,ce solutie ofera canoanele pt situatia preotului care slujeste liturghia fara a pomeni un ierarh,oricare ar fi el?
Cum poate fi valida savarsirea tainelor fara pomenirea unui ierarh desi ni s'a precizat clar de catre parintii apostolici "nimic din cele ale preotiei sa nu faceti fara episcop"?
0oamenii acestia au ajuns ca in numele dreptei credinte sa creeze o ortodoxie lipsita de ierarh adica de tip neolutheran. Este posibil ca si laicatul sa plece pe acest drum: episcopii sunt eretici,preotii le sunt fideli,peste 2-3 decenii preotii nepomenitori pot sa dispara din cauze naturale,deci hai sa facem liturghie fara preot....
Nu cumva se ajunge in extremis la protestantism in haina rituala ortodoxa?