Sinaxa
clericilor şi monahilor din Grecia a condamnat sinodul din Creta şi a cerut
Sinodului Local Elen să nu recunoască documentele controversate ale acestuia.
Sinaxa de la Volos s-a întrunit, în luna
septembrie a.c., pentru a
discuta câteva teme de importanţă majoră. Printre acestea s-a discutat şi
despre lucrările sinodului ecumenist din Creta, prilej cu care s-a emis un
comunicat[1]. În acest document se arată devierile „sinodului”
cretan şi se apreciază curajul mărturisitorilor care au întrerupt pomenirea
ierarhilor eretici.
În continuare vom prezenta varianta în limba română:
SINAXA CLERICILOR ȘI MONAHILOR ORTODOCȘI
e-mail:
synaxisorthkm@gmail.com
SCRISOARE – ΜĂRTURISIRE DESCHISĂ CU REFERINȚĂ
LA “SINODUL” DIN CRETA
“Sfântul
și Marele Sinod” a cărui pregătire a durat mai multe decenii, a fost convocat
și și-a desfășurat lucrările în Colimbari, Creta la 19-26 iunie anul curent.
Cu
toate că scopul de bază a sinodului, conform declarațiilor organizatorilor, a
fost întărirea și demonstrarea unității Ortodocșilor, din păcate s-a reușit
exact opusul, divizarea și dispersarea atât la nivel de conducere
(bisericească), cât și în rândul credincioșilor.
1.
Sinodul distruge unitatea și provoacă divizare.
Din
cele 14 Biserici autocefale au lipsit 4 Biserici: a Antiohiei, a Rusiei, a
Bulgariei, a Georgiei, iar dimpreună cu ele au lipsit bineînțeles și
credincioșii pe care îi reprezintă - mai mult de jumatate din totalul
credincioșilor Ortodocși. Lipsa acestor Biserici, de la sinod, nu a fost
cauzată de motive precum: condiții nefavorabile în regiunile lor, conflicte
armate, calamități naturale, epidemii ș.a., dar motivul lipsei a fost: văditul
dezacord cu privire la regulamentul lucrărilor “sinodului” și o sumedenie de
poziții antipatristice și antiortodoxe a textelor pregatite pentru discuție la
acest “sinod”. S-a cerut competent amânarea “sinodului” pentru a se ajunge mai
întâi la unanimitate – o condiție declarată ca fiind absolut necesară
pentru convocarea sinodului, dar și pentru păstrarea unității, însă cu părere
de rău această doleanță a bătut “la urechi care nu aud”, receptive, însă, din
câte pare, la alte voci, care doresc divizarea Ortodocșilor și eroziunea
autoconștiinței dogmatice a lor.
Din
numărul total a episcopilor Bisericii Universale, majoritatea au lipsit,
deoarece pentru prima dată în istoria Bisericii și în premieră anticanonică au
fost selectați, conform unor criterii discutabile, un număr mic de episcopi,
fiind disprețuită egalitatea arhiereilor și a fost divizat intenționat corpul
episcopal prin: îndepărtarea episcopilor, prin excluderea problemelor, a
nelinistilor, a întrebărilor, și doleanțelor păstoriților.
Mai
mult ca atât, în premieră și într-un mod inacceptabil nu s-a ținut cont nici de
unitatea și egalitatea episcopilor care au luat parte la lucrările sinodului,
odată ce au fost lipsiți de dreptul la vot. A încetat să mai fie valabilă,
iarăși în premieră, în istoria sinoadelor dar și în tradiția canonică,
egalitatea tuturor episcopilor.
Hotărârile sinodale au fost votate doar de cei 10 Întâi-stătători
prezenți, care după cum s-a exprimat cel care a fost prezent la “Sinod”
episcopul sârb de Bașka, Irineu Bulovici, au procedat asemenea “colegiului
papei”. În realitate este substituită instituția sinodală a Bisericii Ortodoxe,
odată ce chiar și din partea cercurilor patriarhale este susținută în mod
vădit teza de inspirație papală precum că Întâistătătorul nu este “primus
inter pares” (primul între egali), dar “primus sine paribus” (primul
fără egali). O astfel de provocare a egalității sinodale și penetrarea culturii
monarhice papale, a avut loc în Colombari, Creta. În mod îndreptățit multi
arhierei a Bisericii Ortodoxe Elene, în lumina unor astfel de conditii
antisinodale, anticanonice, papistașe, autoritare și monarhice, s-au împotrivit
să ia parte la acest “Sinod”, ca obiecte ornamentale, ca “glastre cu
flori” sau membri de escortă a Întâistătătorilor. Dar
iraționalitatea acestui decor antisinodal, care chiar de la început a avut
semințele divizării și dispersării s-a arătat și în alte momente. Vom pomeni
cele mai caracteristice exemple. Din cei 25 de reprezentanți ai Bisericii
Serbiei, 17 au refuzat să semneze contraversatul text “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, dar
odată ce a fost votat de Întâi-stătătorul Bisericii Sârbe, este considerat ca
votat de către toți reprezentanții, trecand cu vederea faptul că majoritatea au
fost împotrivă.
Din partea
Bisericii Ciprului 4 episcopi nu au votat respectivul text, dar pentru a nu fi
observat vidul creat în locul iscăliturilor, arhiepiscopul Ciprului, fără
autorizare din partea respectivilor episcopi, a substituit, iscălind
în locul lor.
În Biserica Elenă, în timp ce a
existat o hotărâre sinodală omofonă (a Bisericii Elene), de a fi propuse
îndreptări semnificative care neutralizau în mare parte construcția ecumenistă
a textului contraversat, Preafericitul Arhiepiscop Ieronim, fără autorizarea
sinodului Bisericii Elene i-a convins pe reprezentanți în afara sinodului
și sau retras – excepție ÎPS Ieroteos de Nafpaktos – recunoscând eclesialitatea
ereticilor eterodocși.
Aceasta a
fost unica luptă între Ortodoxie și erezie, ce a avut loc în Creta, iar
Ortodocșii din păcate s-au predat ușor în fața panereziei Ecumeniste.
Inlocuirea din textul sus pomenit a propoziției: “altor Biserici și
confesiuni creștine”, care recunoștea ereziile drept biserici, cu
propoziția “altor comunități și confesiuni creștine” a fost
propusă de Biserica Elenă, Sf. Munte și mulți episcopi a altor Biserici,
care respingea pe bună dreptate folosirea termenului ”biserici” cu
privire la eretici.
Cu părere de rău Arhiepiscopul
Ieronim și cei dimpreună cu el – excepție unul – au abandonat propunerea
ortodoxă, fără autorizarea Sinodului Bisericii Elene, și au acceptat varianta
contradictorie și în mare parte dificil de interpretat: “confesiuni și
biserici eterodoxe” expresie care nici pe eretici nu ii multumeste –
deoarece termenul “eterodox” anulează termenul ”biserici”, – dar nici pe Ortodocși nu ii multumeste deoarece
termenul “biserici” anuleaza termenul “eterodocși”. După cum
corect a fost menționat de către raportori, dar și de către cei care au votat
chipurile “concilianta și împăciuitoarea variantă”, ia în derâdere și pe unii
și pe alții: pe Ortodocși care neagă că ereticii sunt biserici dar și pe
eretici care se consideră a fi biserici. Termenul “biserici eterodoxe” e
ca și cum am spune: “fecioară desfrânată”, “bolnav sănătos”, “ateism cu frică
de Dumnezeu”.
2.
Sinodul ecumenist – nimic comun cu Sinoadele Ortodoxe
ale Bisericii.
Procedura convocării și lucrărilor ”Sinodului” -
antisinodală, necanonică, antiortodoxă – a provocat rupturi și divizări în
rândul celor 14 Biserici Autocefale, dar și în rândul episcopilor respectivelor
Biserici, între Întâistătători și ceilalți reprezentanți ai sinoadelor
Bisericilor locale și bineînțeles în rândul credincioșilor, care văd pe
păstorii lor că nu se înțeleg între ei, se contrazic unii pe alții și fiind
dezinformați se află în derivă. Dar mai rea este contradicția între Biserica
contemporană și cea a Sfinților Apostoli, a Sf. Părinți a Uneia Sfinte
Sobornicești și Apostolicești Biserici. “Sinodul” din Creta nu are nimic comun
cu Sinoadele Bisericii Ortodoxe, Sinoade care urmează unul după altul, invocând
unul pe altul, ca întruniri a unuia și aceluiași Sinod a Bisericii ca Trup Unic
a lui Hristos care dăinuiește peste veacuri. Toate Sinoadele (ortodoxe)
mărturisesc că urmează invariabilul postulat ortodox: “următori ai Sfinților
Părinți” de a nu “schimba hotarele consfințite de Sfinții Părinți” că nu
inovează, nu modifică, nu adaugă și nu înlătură nimic din ce au stabilit
precedenții Sfinți Părinți. “Sinodul” din Creta a schimbat totul în modul
convocării și lucrărilor lui, a rupt unitatea și continuitatea lui cu Sinoadele
(ortodoxe) precedente și este un “altfel de sinod – unul diferit
de precedentele” precum sincer și într-un mod lăudăros a recunoscut la acest “Sinod”
Arhiepiscopul Albaniei, Anastasie. Cu adevărat, nu este un sinod ortodox, dar
este unul ecumenist, nu al Bisericii (Ortodoxe), dar a panereziei Ecumenismului.
Așa a fost planificat (“Sinodul”) și așa încetul cu încetul a înaintat, fără a dezvălui în perioada pregătirilor
scopul lui adevărat. Cei care dirijează cele cu privire la “unirea
bisericilor”, care conduc spre o unire sincretistă cu nivelarea ereziilor cu
Ortodoxia, a luminii cu întunericul, a adevărului cu minciuna, a lui Hristos cu
Antihristul, au convins pe liderii Ortodocșilor, Papistașilor și Protestanților
să nu pretindă exclusivitatea eclesiologică, dar să recunoască pe toți
creștinii, oriunde ar fi botezați, în oricare confesiune si erezie s-ar afla –
că sunt biserici și aparțin (fiecare în parte) de O BISERICĂ. Pentru
protestanți cu eclesiologia lor fără hotare unde fiecare crede și face ce
dorește, acest lucru nu a fost deloc dificil, și l-au aplicat mai întâi în “Consiliul
Mondial al Bisericilor” la care am aderat și noi (ortodocșii), banalizând
Mireasa lui Hristos, Una Sfântă Sobornicească și Apostolească Biserică, egalându-o
cu cea mai de pe urmă erezie protestantă. Papistașii au renuntat la
eclesiologia exclusivistă la Conciliul II Vatican, adoptând o eclesiologie
lărgită, prin admiterea unor elemente eclesiologice în special in Biserica
Ortodoxă, pe care au început să o numească “Biserică soră” și completând
această eclesiologie (lărgită) prin recunoașterea primatului papal. Acum noi
(ortodocșii) suntem Biserică incompletă (căreia îi lipsește ceva). Din acest
motiv în dialogul teologic cu Roma unii reprezentanți (ortodocși) tind spre
recunoașterea primatului papal deoarece se pare că se simt incompleți.
3.
Introduce o eclesiologie eretică.
La acordul impus din afară, a
părăsirii exclusivității eclesiastice, adică a faptului că numai noi ortodocșii
constituim Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică, a reacționat
Patriarhia Ecumenică încă de la începutul sec. XX. În enciclica patriarhală de
la 1920 “Către Bisericile lui Hristos de pretutindeni”, se vede și din titlu,
dar și din conținutul textului că este recunoscută eclezialitatea creștinilor
care până atunci erau considerați eretici: monofiziților, papistașilor și
protestanților. Această linie greșită a fost promovată mai ales de către
patriarhul ecumenic Atenagora, care s-a angajat prin declarații și acțiuni
concrete, de a recunoaște eclezialitatea ereticilor, dar și mai aprig
susținător a acestei poziții s-a dovedit a fi actualul patriarh ecumenic
Bartolomeu, care a format o comisie specială cu ajutorul căreia a efectuat
chipurile actualizarea și îmbunătățirea vechilor texte presinodale, prin
recunoașterea chiar și a botezului ereticilor, adică recunoașterea sinodală a
Ecumenismului. De acolo se trage și reacția negativă la propunerea Bisericii
Ortodoxe Elene de a fi înlocuit textul “altor biserici creștine” cu “altor
comunități creștine”.
Toate
aceste teme evident nu pot fi abordate pe larg doar în cadrul acestei
scrisori –mărturisiri deschise. Au fost analizate de către vrednici episcopi și
cadre academice – trei dintre care iscălesc prezentul text – de conferințe
științifice, întâlniri interortodoxe dar și în diverse publicații. Acei dintre
episcopi care veghează și conștientizează marele pericol a divizării și
schismelor în rândul păstoriților, ar trebui să dea o atenție deosebită “Sinodului”
din Creta, la cea mai apropiată ședință a sinodului ierarhiei (în Bisericile
locale).
Asa cum stim eclesialitatea papistașilor a fost recunoscută deja de către unii
reprezentati ortodocsi la dialog în rușinosul și trădătorul text de la
Balamand, Liban (1993), în dialogul cu Romano-Catolicii, iar eclezialitatea
Protestanților și Monofiziților la adunările generale ale așa zisului “Consiliu
Mondial al Bisericilor” în Porto Alegre Brazilia (2006) și Pusan Coreea de Sud
(2013). Faptul ca “Sinodul” din Creta a evitat de a se expune pe marginea
conținuturilor dialogurilor teologice (nu a condamnat aceste texte) dar și a
participării noastre (a ortodocșilor) la ”Consiliul Mondial al Bisericilor” – ba
dimpotrivă, cel mai grav este că această participare este laudată (nn.
considerandu-se acest Consiliu o platforma de dialog care aduc “Bisericile”
mai aproape unele de altele in vederea refacerii unitatii pierdute – ceea ce însemnă
un dialog ce nu are baze ortodoxe, ci baze protestante) – ne arată că în
realitate există o dorinţa de recunoaștere (indirectă) a faptului că
eterodocsii au Har, Taine, succesiune Apostolică (Balamand), (n.n. dar si
teoria Bisericilor incomplete).
“Sinodul”
din Creta se face astfel aliat și promovator a panereziei Ecumeniste, contrar
tuturor sinoadelor (ortodoxe) precedente a Bisericii care în loc să recunoască
eclezialitatea ereziilor, le-au condamnat și le-au anatematizat. Cuvântul erezie
nu se întâlnește în textele “Sinodului” absolut deloc, iar propunerii
Sfântului Munte de a fi interzise rugăciunile în comun cu ereticii nu i-a fost
acordată nici o atenție. Prin urmare, nu numai că în ceea ce ține de procedura
convocării și lucrărilor, dar și în ceea ce ține de hotărârile luate – mai ales
recunoașterea Ecumenismului și a ereziilor drept biserici – întâlnirea unui
număr oarecare de episcopi în Creta, nu poate fi caracterizată – numită nici
ca Sinod, nici Sfânt, nici Mare.
“Sinaxa clericilor și monahilor” luptă
pentru a descuraja înaintarea panereziei ecumeniste prin inițiative istorice:
compunerea și răspândirea în 2009 a ”Mărturisirii de credință împotriva
Ecumenismului”, a textului cu referire la “Noua eclesiologie a patriarhului
Ecumenic Bartolomeu” (2014), (a Marturisirii de la Schitul Romanesc „Prodromu”
adoptata de Sinaxa de la Volos), ș.a. Care au fost iscălite de arhierei, sute
de clerici și monahi și zeci de mii de credincioși. Cu puțin timp înainte de
convocarea ”Sinodului” din Creta am coorganizat împreună cu Mitropoliile de
Gortina și Megalopoli, a Mitropoliei Glifadei, Mitropoliei de Kithira și
Mitropoliei de Pireu o mare conferință științifico-teologică la data de 23
Martie 2016 în Pireu cu tema: “Sfântul
și Marele Sinod. Mari pregătiri fără așteptări”, deasemenea au fost
organizate o serie de întâlniri interortodoxe înainte și după ”Sinod” cu
reprezentanți ai patriarhiei Bulagariei și Georgiei, și de asemenea cu
Mitropolia Moldovei a Bisericii Ortodoxe Ruse.
4.
Încetarea pomenirii.
Motivul pentru care am purces la întocmirea acestei scrisori-marturisire, cu
posibilitatea de a fi iscălită și de
către cei care sunt de acord, este să rugăm pe ierarhi să nu accepte/valideze
hotărârile “Sinodului” din Creta, care după cum am arătat, nu are nimic comun
cu sinoadele ortodoxe ci dimpotrivă este un ”Sinod” antiortodox și ecumenist.
Pentru prima oară un text sinodal a Bisericii Ortodoxe caracterizează ca
pozitiv ecumenismul, și este salutată participarea ortodocșilor la mișcarea
ecumenistă. Cerem, în primul rând, să fie respins și anulat contraversatul text
“Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul
lumii creștine” deoarece modificările propuse nu au fost acceptate și nu au
fost votate de mulți episcopi în Creta. Unde este unitatea omofonă cu referință
la temele ce țin de credință? Atunci când sunt recunoscute drept biserici
ereziile și ne rugăm în comun cu ereticii, acestea nu sunt teme ce țin de
credință? Să fie analizată posibilitatea convocării unui nou Sinod Panortodox
cu proceduri și hotărâri ortodoxe, “Sinodul” din Creta să fi considerat drept o
adunare presinodală a episcopilor și să fie schimbate hotărârile lui.
Înțelegem
că nu este atât de simplu de făcut acest lucru și înțelegem interesele celor
puternici care se bucură de hotărârile ecumeniste și primii pași de
recunoaștere a Ecumenismului și disculparea ereziei. Noi suntem datori să
îndeplinim datoria noastră, iar la cârma Bisericii stă Hristos. Accentuăm că
mulți dintre clerici, monahi și laici s-au scandalizat și sunt gata să
întrerupă pomenirea episcopilor care vor accepta hotărârile acestui “Sinod”,
conform Sfintelor Canoane 31 al Sf. Apostoli și al 15-lea al Sinodului I-II de
la Constantinopol (861), fără a cădea sub incidența pedepsei, dar dimpotrivă să
fie lăudați pentru că are loc un protest “lecuitor” care apără Biserica de
pericolul ereziilor și a schismelor. Deja unii au înaintat la întreruperea
pomenirii, iar pe Sf. Munte, absolut îndreptățit, mulți dintre monahii de la
chilii si pesteri, avand in vedere ca episcopul direct al lor este și
liderul și predicatorul ecumenismului, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, părinţii
athoniţi nu mai vor să pomenească numele lui la sfintele Liturghii si slujbe.
Săvârșesc o mare greșală canonică și eclesiastică acei care în loc sa laude,
condamnă pe monahii si clericii care țin la tradiția patristică, canonică și
aghioritică.
5.
Rolul și responsabilitatea membrilor Bisericii
Ortodoxe.
De-a lungul istoriei bisericești multiseculare binecredinciosul popor a lui
Dumnezeu a fost apărătorul și
păstrătorul adevărurilor credinței noastre ortodoxe, este judecătorul
corectitudinii și valabilității hotărârilor oricărui sinod, credincioșii sunt
aceia care priveghează și cu ajutorul conștiinței dogmatice și eclesiastice
acceptă sau resping hotărârile sinoadelor.
Acelaș lucru se întâmplă și cu “Sinodul”
din Creta care a eludat ecleziologia ortodoxă, a anulat sinodalitatea, a calcat
în mod brutal hotărâri ale Sinoadelor Ecumenice și locale, a ignorat și
respins tradiția patristică și teologică a Bisericii noastre Ortodoxe.
Suntem
chemați cu toții, ca mădulare a plinătății Bisericii noastre să nu tăcem ci
dimpotrivă să exprimăm conștiința noastră ortodoxă dar și îndreptățita
indignare cu privire la cele întâmplate la “Sinodul” din Creta.
Cu stimă și respect,
Pentru
”Sinaxa clericilor și monahilor ortodocși”
Arhim.
Atanasie Anastasiu, Proegumenul Sf. Mănăstiri Marea Meteoră
Arhim.
Sarandis Sarandos, clericul parohei Adormirea Maicii Domnului, Amarusio,
Atiki
Arhim.
Grigorie Hadzinicolau, Egumenul Sf. Mănăstiri Sf. Treime Gadzea, Volos
Prot.
Gheorghie Metalinos, Profesor emerit a Facultății Teologice Universitatea
din Atena
Prot.
Teodor Zisis, Profesor emerit a Facultății Teologice Universitatea din
Tesalonic
Septembrie 2016
NOTĂ:
Clericii, monahii și laicii care susțin
această mică depunere de
mărturisire ortodoxă o pot face scriind: ” Sunt
de acord cu Scrisoarea-Omologie deschisă cu referire la ”Sinodul” din Creta și
iscălesc”, numele, familia, profesia (în cazul clericilor sau monahilor
statutul/funcția) și să fie trimise la una din următoarele adrese:
·Ediția “To Palimpsiston”
Țimiski 128, 546 21 Tesalonic
·Sinaxa Romeilor Ortodocși “Fotis
Condoglu” C.P. 107 421 32 Tricala
[1]
La acea sinaxă, s-a mai discutat despre
problema religiei în şcoli şi alte probleme care au apărut în ultima perioadă,
în Biserica Greciei. În prezentul text s-a tradus doar ceea ce se referă la pseudo-sinodul
din Creta, restul fiind chestiuni de importanţă locală. Textele cuprinse între
paranteze au fost adăugate de traducător pentru a explica sau nuanţa anumite
expresii folosite în documentul grecesc.
sant de acord cu hotararile Sinaxa de la Volos cu :
RăspundețiȘtergereScrisoarea-Omologie deschisă cu referire la ”Sinodul” din Creta și iscălesc”
Spirea Bataiosu ,mirean,com.Branesti,jud.Dambovita
Deci, asta arata ca nepomenitorii nu sunt schismatici asa cum in mod mincinos spuneau cei de la revista "Familia Ortodoxa" si de la siteul ActivNews
RăspundețiȘtergereSustin Sinaxa de la Volos cu Scrisoarea - Omologie Deschisă cu referire la "Sinodul" din Creta si iscalesc:
RăspundețiȘtergereCucuteanu Doina, profesor, loc. Buzău, jud.Buzău
” Sunt de acord cu Scrisoarea-Omologie deschisă cu referire la ”Sinodul” din Creta și iscălesc'' - Lupu Athena - economista.Doamne ajuta .
RăspundețiȘtergereSunt de acord cu Scrisoarea-Omologie deschisă cu referire la ”Sinodul” din Creta și iscălesc” : Iulian Severin , mirean , Breaza , judetul Prahova , Romania.
RăspundețiȘtergere” Sunt de acord cu Scrisoarea-Omologie deschisă cu referire la ”Sinodul” din Creta și iscălesc'' - Mogos Maria Dumitra - pensionara.Doamne ajuta .
RăspundețiȘtergereSunt deacord si semnez Textul Marturisire a Sinaxei de la Volos ca sa raman in Biserica lui hristos si sa imi mantuiesc sufletul! preot Matei Vulcanescu, Mitropolia Pireului
RăspundețiȘtergere