In
opinia parintelui Zaharia de la Essex, ecumenismul nu e o erezie, iar
reprezentantii Bisericii Ortodoxe marturisesc dreapta credinta in fata
eterodocsilor.
Recent, parintele Zaharia Zaharou, de la manastirea Essex din Anglia,
a avut o serie de conferinte prin Romania. A vorbit foarte frumos despre
smerenie, ascultare, rugaciune etc. In cele ce urmeaza ma voi opri asupra a
doua subiecte sensibile pe care parintele Zaharia le trateaza intr-un mod
deosebit fata de duhovnicii mari din Romania: ecumenismul si indosarierea
electronica.
Depsre actele cu cip, parintele Zaharia, ii indeamna pe credinciosi sa
faca ascultare de arhierei, iar alteori refuza sa discute subiectul. Parintele Rafail
Noica la conferinta de la Cluj din anul 2012 spunea ca are incredere in
deciziile pe care le vor lua arhiereii.
In ce priveste
ecumenismul, parintele Zaharia spune ca implicarea Bisericii Ortodoxe in
miscarea ecumenista are rolul de a marturisi ortodoxia celor care s-au abatut
de la dreapta credinta.
-
Parinte Zaharia, sunteti de acord sau nu cu afirmatia urmatoare: Duhovnicul in a carui credinta a patruns
erezia, poate pierde harisma discernamantului? Este bine ca ortodoxia sa
participe la miscarea ecumenica? (Ceea ce inseamna mai ales ca erezia se leaga probabil de miscarea ecumenica).
- Despre duhovnicul care a fost atins de
erezie, nu putem vorbi asa, nu putem pune diagnosticul asa.
Nu trebuie sa ne grabim in a pune diagnostic in asemenea situatii. Unele
biserici iau parte in miscarea ecumenica, biserici ortodoxe, si aduc acolo
marturia ortodoxa. Pe de alta parte, traim intr-o lume a dialogului. Si faptul
de a refuza dialogul nu cred ca ajuta, mai ales pe cei care intr-o anumita
masura cauta si ei sa se impartaseasca de descoperirea dumnezeiasca. Desi
prezenta ortodoxiei in aceasta miscare ecumenica este inevitabila ca marturie,
putem spune ca ecumenismul nu este
problema Bisericii Ortodoxe. Este mai mult problema catolicilor si a
protestantilor. (02 noiembrie 2014 – conferinta Bucuresti)
Teoretic suna foarte frumos, dar realitatea e cu totul alta. Din
raspuns se poate observa ca parintele Zaharia nu considera ecumenismul ca fiind
erezie. Nu cunoastem nici un protestant sau catolic care sa fi cunoscut
ortodoxia si sa se fi intors in sanul Bisericii mama in urma participarii reprezentantilor
BOR la intrunirile ecumeniste, atat in Romania cat si in strainatate. In schimb
cunoastem multe cazuri de apostazie de la dreapta credinta a unor ierarhi care
au participat la intrunirile interconfesionale ecumeniste. Exemplificam pe
fostul mitropolit Nicolae Corneanu al Banatului care s-a impartasit din acelasi
potir cu catolicii (greco-catolicii sunt
un rit al Bisericii Romano-Catolice infiintat de Vatican in tarile ortodoxe).
Un alt exemplu este cel al episcopului Sofronie Drincec de la Oradea care a
“sfintit” Aghiasma Mare impreuna cu catolicii de Boboteaza, si acum este sustinut
de Patriarhul Daniel pentru Mitropolia Timisoarei. In acelasi context amintim
pe ierarhul Nifon de Targoviste care, in cadrul intalnirii ecumenice de la Busan
din Corea de Sud, a semnat un document in care sustinea teoria ramificatiilor,
pe PS Siluan Manaila din Ungaria si alti preoti si arhierei care au slujit
alaturi de eretici cu prilejul unor intruniri ecumeniste. (despre documentul semnat
de IPS Nifon vezi aici: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2014/03/31/ips-serafim-pireu-ips-nifon-busan-cmb/)
Prin aceste “marturisiri” de credinta, clericii
nostri obisnuiesc credinciosii ortodocsi cu idea de impreuna-slujire cu
ereticii. Unii credinciosi ortodocsi, urmand exemplul ierarhilor
“marturisitori” din miscarea ecumenica, considera ca a sluji cu cei de alte
credinte nu e nici o problema deoarece “toti avem acelasi Dumnezeu” si “Noi
trebuie sa ii iubim pe cei de alte religii pentru ca si ei sunt oameni ca si
noi” etc. Se vede clar intentia ierarhilor BOR de a ne spala pe creier
viz-avis de cele doua subiecte pe care ni le prezinta in mod denaturant, in
functie de propriile lor neputinte.
Nu putem sti cat de constient este parintele Zaharia de ecumenismul de
la noi, dar o afirmatie facuta de dansul ma pune pe ganduri. Parintele Zaharia
spunea ca: “Exista unii zeloti care se
impotrivesc participarii Bisericii in miscarea ecumenica. Acestia incurca
lucrarea arhiereilor (romani-n.n.) de
a marturisi ortodoxia. Zelotismul acesta nu e placut in fata lui Dumnezeu ca
vine din mandrie”. Cunoaste cumva parintele Zaharia un arhiereu care sa fi
spus in cadrul intrunirilor ecumenice ca ortodoxia este dreapta credinta? Noi
nu cunoastem astfel de cazuri…, cu regret o spun.
Cu tot respectul fata de parintele Zaharia, tin sa cred ca
informatiile pe care le are despre participarea BOR la miscarea ecumenista sunt
insuficiente. Nu as vrea sa cred altceva…, Doamne fereste sa fie o incercare de
manipulare cu buna stiinta…
Aurelian Nedelcu
(profesor de religie)
Iata ce spun cativa dintre “zelotii” din
Romania despre participarea la miscarea ecumenista:
Parintele Dumitru
Staniloae spune ca ecumenismul este produsul masoneriei: “Eu nu prea sunt pentru ecumenism; socotesc
ca ecumenismul e produsul masoneriei; iarasi vor sa relativizeze credinta
adevarata. A avut dreptate Biserica: nu prea suntem uniti. Ecumenismul este
panerezia timpului nostru. De ce sa mai stau de vorba cu ei care au facut
femeile preoti, sunt de accord cu homosexualii, nu se mai casatoresc…”.
(“Schimbarea la fata”, nr.2, pg. 8, din noiembrie 1997 – revista editata de
ASCOR Bucuresti). Tot parintele Dumitru Staniloae mai spune ca: “Biserica Romano-Catolica si Biserica
Ortodoxa nu sunt doua surori. Nu exista decat un cap al Bisericii, Iisus
Hristos. Nu poate exista decat un singur trup, adica o singura Biserica. Deci
notiunea de Biserici surori este improprie” (“Omagiu memoriei parintelui
Dumitru Staniloae”, Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1994, pg.
93)
Parintele Gheorghe
Calciu Dumitreasa spune ca ecumenismul este o forma a globalismului in plan
religios: “Miscarea ecumenica este o
forma a miscarilor internationalist pe plan religios, in care se incearca
desfiintarea natiunilor, instituirea unor noi guverne mondiale, pe care nimeni
nu le-a uns si care urmaresc doar gloria lor, buna lor viata si satisfacerea
dorintelor de a conduce popoarele. Ecumenismul acesta este in sine o actiune
diabolica si sunt de accord cu unii teologi greci care spun ca ecumenismul este
cea mai mare erezie a secolului nostru(…)”. (“Ziua”, 5 decembrie 1998, pg.
8 - ziar central, Bucuresti)
Parintele Arsenie Papacioc de la Techerghiol spune ca ecumenismul vine din
partea celor care s-au despartit de ortodoxie pentru a ascunde ca nu sunt in
Adevar: "Ecumenismul acesta, lupta aceasta, de venit, vine din partea lor. N-au
identitate! Îi roade pe suflet faptul că nu sunt cu Adevărul (…) Ecumenismul
este o problemă care nu va reuşi niciodată; decît o vorbă stearpă, o vorba continuă, cu
acelaşi titlu pentru că nu se lasă ei. Noi tăcem; noi nu am stricat nimic. Ca
să ne împăcăm trebuie să vină la Ortodoxie, absolut, de unde au plecat (…) Noi
nu avem ce ceda. Ce să cedăm? " (“Singur Ortodoxia”, cuvantul I, pag
23)
Parintele Cleopa Ilie de la Manastirea Sihastria spune ca unirea religiilor
trebuie sa fie facuta mai intai dogmatic astfel incat cei ce au adaugat inovatii
sa revina la credinta din perioada apostolica: “Fratilor, Unirea Bisericii nu este lucru omenesc ci dumnezeiesc. Nu-i
in puterea noastra. Iata cum vad eu: sa punem post si rugaciune catre Dumnezeu
si cand va veni Duhul Sfant sa ne gaseasca ca la Sfintii Apostoli (…) Asta este
lucrarea Duhului Sfant. Iar daca va veni Duhul Sfant, cand il cerem cu post si
rugaciune, cand va veni, la toate mintile arhiereilor catolici si ortodocsi va
fi aceeasi gandire . Deci asta sa cerem de la Dumnezeu, ca El poate face unitate de
vederi in toate privintele… Iar daca este vorba sa se creada, sa se faca
unitate de credinta, atunci numai Dumnezeu stie… Noi nu” (“Ne vorbeste parintele Cleopa”, vol. 3, Ed. Episcopiei
Romanului, 1996, pg.75-76)
Parintele Iustin Parvu de la Petru Voda spune ca la baza ecumenismului nu se
afla dragostea crestina ci viclenia unei religiozitati mondialiste fara Hristos:
"Ecumenismul este un mare fals, ei
vorbesc în numele unei iubiri înafara lui Hristos, care te exclude din Adevăr. Dacă ecumeniştii ar iubi cu adevărat lumea nu
ar dezmoşteni adevărul de valoarea şi bogăția spirituală a tradiției Bisericii,
a Sfinților Părinți. Dezmoştenesc creştinismul de frumusețea harică. De
la ei s-a dus Dumnezeu, rămâne doar egoul lor (…) Eliminarea lui Dumnezeu din
lume şi din sufletul omului, pe orice cale acesta este scopul ecumenismului, pe
care l-a combătut şi Sf. Justin Popovici. Ecumenismul şi globalizarea reprezintă
avangarda vremurilor apocaliptice. " (“Până nu vom avea un conducător cu frica lui Dumnezeu care să țină drept
predania Bisericii, nu vom putea ieşi din criza actuala” - interviu
realizat de monahia Fotini, 25 ianuarie 2012 pentru nr. 21 al revistei ATITUDINI)
Canoane ale Bisericii Ortodoxe care interzic slujirea cu
ereticii:
Canoanele
apostolice:
“Daca
cineva s-ar ruga, chiar in casa, impreuna cu cel afurisit (scos din comuniune),
acela sa se afuriseasca”. (can. 10)
“Episcopul
sau presbiterul sau diaconul, daca numai s-a rugat impreuna cu ereticii, sa se
afuriseasca, iar daca le-a permis acestora sa savarseasca ceva ca si clerici sa
se cateriseasca”. (can. 45)
“Poruncim
sa se cateriseasca episcopul sau presbiterul care a primit (ca valid) botezul
ori jertfa (euharistia) ereticilor. Caci ce fel de impartasie are Hristos cu
Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?”
(can. 46)
“Daca
un cleric sau laic ar intra in sinagoga (adunarea iudeilor sau a ereticilor)
spre a se ruga, sa se cateriseasca si sa se afuriseasca”.
(can. 64)
Aceste canoane apostolice sunt intarite
prin sinoadele ecumenice si locale ale Bisericii, cat si prin invataturile
Sfintilor Parinti.
Aceste canoane se refera la tot ce este
erezie, inclusiv la ereziile catolice si protestante. Patriarhii Rasaritului,
in enciclica de la 1848 declara catolicismul ca fiind erezie.
Am primit acest articol pe adresa de e-mail
a redactiei. L-am publicat integral lasand ca observatiile noastre sa le facem
la sfarsit:
1. Este de stiut ca
ecumenismul nu a adus nici un folos ortodoxiei ci chiar dimpotriva s-au facut
multe compromisuri.
2. Conferintele
sustinute de parintele Zaharia in Romania au avut binecuvantare arhiereasca…
3. In opinia unor
participanti la conferinte, parintele Zaharia si parintele Rafael Noica, evita
sa dea un raspuns clar despre subiecte sensibile ca: ecumenismul si
indosarierea electronica. Raspunsurile lor sunt considerate evazive si din
acest motiv nu se poate sti cu exactitate care sunt parerile lor personale
referitor la aceste subiecte.
4. Indiferent care ar
fi opinia personala a celor doi parinti, noi avem cuvintele marilor nostri
duhovnici care si-au asumat responsabilitatea pentru invatatura lor despre
ecumenism si indosarierea electronica .
5. Parintele
Zaharia spune sa avem incredere in
arhierei la modul general. Poate daca spunea sa avem incredere doar in
arhiereii care pastreaza invataturile Bisericii, ale Sfintilor Parinti, lucrurile
erau mai clare.
6. Parintele Zaharia
poate ca nu cunoaste situatia reala a compromisurilor facute de unii ierarhi si
preoti romani in contextul acestei miscari ecumeniste.
7. Indiferent de
parerile personale ale parintilor Zaharia si Rafael referitor la ecumenism si
indosarierea electronica, ei raman duhovnici cu traire inalta si nu e cazul sa
tragem concluzii pripite. E bine totusi sa li se aduca si lor la cunostinta ca
nu toti ierarhii din Romania urmeaza calea Sfintilor Parinti ai ortodoxiei.
Daca, dupa ce li s-a adus la cunostinta situatia reala din Romania, raman la
aceleasi “sfaturi” putem sa ne punem semen de intrebare. Ramane de vazut.
VREA SI EL SA AIBA O VIATA LINISTITA.
RăspundețiȘtergerefoarte frumos din partea dlui profesor Aurelian ca a intervenit cu acest articol .....sa mai cunoastem si noi care este adevarul fiindca multi nu stim despre canoanele sfintilor parinti ca tre sa le pastram cu sfintenie...noa asta e cu mantuirea noastra nu ne putem juca musai sa stie cat mai multa lume care e situatia de fapt si cu ecumenismul si cu actele cu cip .. da daca ne trezim in al 12 ceas. Doame ajuta!
RăspundețiȘtergereAti vazut imixtiunile satanice in iconografia bisericeasca sustinute de episcopul sofronie drincec?
RăspundețiȘtergereE SI ACEASTA ATITUDINE UN MOD DE A NU ITI STRICA REPUTATIA. DE OBICEI IN SUBIECTELE SENSIBILE NU SE BAGA ORICINE CACI EXISTA RISCUL SA APARA RIPOSTE. ASTFEL DE OAMENI ARUNCA MEREU GREUL IN SPINAREA ALTORA. ...
RăspundețiȘtergereIN CAZUL DE FATA RMARTURISIRII E ARUNCATA IN SPINAREA ARHIEREILOR.