Situația grea prin care trec românii dintre Prut și Nistru,
dar și lipsurile duhovnicești ale acestei zone sunt cât se poate de evidente.
Salvarea românilor de peste Prut vine prin Biserică, deoarece Biserica este
mama care întotdeauna a ținut unit neamul românesc. Atât în Moldova, cât și în
Ardeal, Muntenia, Oltenia, Banat, Maramureș sau Dobrogea se vorbea aceeași
limbă, limba vlahilor din vechime. Moldovenii lui Ștefan erau cunoscuți cu
numele de vlahi, sau valahi, așa cum erau numiți și românii din alte principate
românești.
În prima parte a reportajului, episcopul Veniamin Goreanu, din cadrul Mitropoliei Basarabiei, amintește despre trecutul istoric al românilor din Moldova, urmașii lui Ștefan cel Mare, dar și al strămoșilor daco-romani cu capitala în munții Orăștiei la Sarmizegetusa. Astfel, referindu-se la momentele ocupațiilor rusești din anii 1812 și 1944, arată că românii au fost acolo organizați în structuri bisericești bine definite, care au încetat activitatea doar în perioadele de suprimare. În acest context menționează că Mitropolia Basarabiei nu a fost desființată, ci doar înlocuită teritorial, în mod silit, sub presiunile politico-militare ale Rusiei. Din punctul de vedere canonic, această mitropolie a existat în continuare, dar nu a avut activitate deoarece teritoriul ei canonic a fost răpit de armatele rusești. Mai apoi, în anii de libertate și-a reluat funcționarea în mediul ei firesc și normal, conform canoanelor rânduite de Biserica Ortodoxă Universală din care Mitropolia Basarabiei face parte.
În acest context, în mai puțin de 30 de ani după
redobândirea libertății teritoriale, prin decizie a Sinodului BOR, Mitropolia
Basarabiei și-a reluat activitatea în anul 1992, fiind înregistrată de
autoritățile de la Chișinău în 2002 ca urmare a deciziei unei instituții
internaționale. Detalii aici: https://youtu.be/yIOY0WBhtUg?si=zZtVq6CLNi5Kl9u0
În a doua parte a acestui interviu, ierarhul basarabean
răspunde unor întrebări de ordin duhovnicesc de mare importanță pentru
creștinii zilelor noastre. Astfel explică cum trebuie ținut postul ortodox care
nu se rezumă doar la regimul alimentar, ci în special la dobândirea virtuților,
lupta cu viciile și neputințele firii umane căzute în păcat. De asemenea,
ierarhul mai vorbește despre stările de tristețe și singurătate pe care omul
contemporan le are și din care cu greu reușește să iasă. În acest context, PS
Veniamin menționează că acestea pot fi învinse doar cu o trăire autentică
ortodoxă în comuniunea reală cu Iisus Hristos.
La începutul reportajului, jurnalistul Nicolae Chicu pune
câteva întrebări legate de contextul războiului ruso-american din Ucraina, țară
vecină cu Republicii Moldova. În acest context ierarhul basarabean menționează
că nu este de acord cu nici un război, sub nici o formă, exemplificând ororile
care se cunosc deja în țara vecină. Ierarhul consider că orice neînțelegeri
politice sau de orice natură e bine să se resolve fără a fi urmate de victime
omenești.
Totuși, pentru românii dintre Prut și Nistru, efectele
nefaste ale ocupației ruse au lăsat amprente grele asupra modului de gândire a
unei părți însemnate a populației, ca rezultat al deznaționalizării românilor
basarabeni prin anumite instituții, ONG-uri, organe de presă dar mai ales prin
Biserica subordonată Patriarhiei Moscovei.
O scurtă prezentare
Episcopul Veniamin
Goreanu este originar Republica Moldova, fiind născut în Comuna Puhoi, Raionul
Anenii Noi, în anul 1975. La începutul anului 2008 a fost hirotonit ierodiacon
și apoi ieromonah pe seama mănăstirii Antim. Între anii 2003-2018 a îndeplinit
numeroase funcții în cadrul Administrației Patriarhale şi a Arhiepiscopiei Bucureştilor.
Este triplu licențiat în Drept,
Teologie și Ştiinţe Politice şi Administrative. Din anul 2006 este doctor în
Teologie. A fost ales de Sfântul Sinod Episcop pentru Basarabia de Sud, în
şedinţa de lucru din 24 mai 2018.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.