23 aprilie
Biserica a rânduit sfinților câte o zi de prăznuire în calendar. Printre sfinții pe care îi cinstim în această perioadă este si Sfântul Gheorghe, numit și purtătorul de biruință. Acesta s-a nascut în Capadocia, Turcia de azi, iar mormântul său se află în Izrael, apropae de Tel Aviv.
În cele ce urmează vom reda viața acestui mare sfânt al Bisericii, prăznuit cu mare evlavie de români la data de 23 aprilie în fiecare an:
Sceptrul împărăţiei Romei luându-l cu nevrednicie păgânul Diocleţian,
foarte mult se silea la necurata slujbă idolească. El mai întâi cinstea
pe Apolon vrăjitorul, ca şi cum i-ar fi fost mai înainte vestitor de
cele ce vor să fie. Pentru că diavolul petrecând în acel idol
neînsufleţit, dădea răspunsuri la cei ce-l întrebau, cu minciună
proorocind despre cele ce vor să fie, deşi niciodată nu se împlineau
proorociile lui. Odată, întrebând Diocleţian pe Apolon despre un lucru,
diavolul i-a dat un răspuns că acesta: "Nu pot cu adevărat, ca mai
înainte să-ţi spun cele ce vor să fie, căci împiedicare îmi fac oamenii
cei drepţi pe pământ şi pentru aceea mint Tripoadele cele de farmece în
capişti; pentru că drepţii sleiesc a noastră putere".
Deci, a întrebat Diocleţian pe slujitori: "Cine sunt drepţii aceia
de pe pământ, din pricina cărora zeul Apolon nu poate să proorocească?"
Iar slujitorii i-au răspuns: "Creştinii de sub cer sunt drepţii aceia".
Aceasta auzind-o Diocleţian, s-a umplut de mânie şi de iuţime asupra
creştinilor şi prigonirea cea de deasupra lor care abia încetase, a
ridicat-o iarăşi. Şi îndată a trimis sabia sa prigoni-toare asupra
oamenilor lui Dumnezeu celor drepţi, nevinovaţi şi fără prihană, cu
poruncă ucigătoare, în toate părţile stăpânirii sale.
Şi puteai să vezi atunci închisorile barbarilor, tâlharilor şi ale
făcătorilor de ruşine deşarte, însă erau pline de cei ce mărturiseau pe
adevăratul Dumnezeu. Puteai să vezi felul caznelor celor mai înainte
obişnuite, lepădându-se ca simple, iar altele noi şi mai cumplite
aflându-se, prin care în toate zilele mulţimea creştinilor era
schingiuită pretutindeni. Iar după ce în toate părţile şi mai ales
dintre ale Răsăritului s-au adus la împărat multe scrisori pline de
clevetiri asupra creştinilor, care îl înştiinţau că cei ce nu ţin
porunca lui întru nimic, şi care se numesc creştini, numărul acelora
este fără de sfârşit; pentru că atâta s-au înmulţit, încât este de
trebuinţă, că ori să-i lase să petreacă în credinţă, ori cu război să se
ridice asupra lor.
Atunci împăratul a chemat de pretutindeni la sine în Nicomidia, pe
antipaţi şi pe ighemonii săi la sfat, pe domni, pe boieri şi pe tot
senatul său adunându-l; le-a descoperit mânia să asupra creştinilor şi
poruncea, ca fiecare să dea sfat la lucrul ce le era pus înainte. Deci,
mulţi grăind multe, la sfârşit singur tiranul a vărsat o otravă ca
aceasta, că nimic nu este mai cinstit şi mai de bună trebuinţă decât să
se cinstească zeii cei vechi părinteşti. Şi toţi învoindu-se cu sfatul
lui, le-a zis iarăşi: "Dacă astfel toţi socotiţi şi pe aceasta cu
osârdie doriţi să o faceţi şi a mea dragoste mult se cinsteşte de voi,
apoi sârguiţi-vă cu totul să pierdeţi credinţa creştinească cea
potrivnică zeilor noştri, din toată împărăţia noastră. Şi ca să puteţi
mai cu înlesnire a săvîrşi această, eu cu toate puterile voi ajuta
vouă". Deci, toţi au primit şi au lăudat acel cuvânt împărătesc. Însă
Diocleţian şi senatul au voit, ca şi al doilea şi al treilea rând să se
adune la acelaşi sfat şi au înştiinţat poporul; după aceea au întărit ca
neschimbată să fie porunca aceasta.
În acea vreme, în cetatea Romanilor era minunatul ostaş al lui
Hristos, Sfântul Gheorghe, cu neamul din Capadocia, fiu de părinţi
creştini vestiţi, din tinereţe învăţând bună credinţă. Acela din
copilăria sa a rămas orfan de tată, sfârşindu-se tatăl său prin
mucenicească nevoinţă pentru Hristos, iar maica lui s-a mutat cu el în
Palestina, căci de acolo era cu neamul şi avea acolo multe averi şi
moşteniri. Iar după ce Gheorghe a ajuns la vârsta desăvârşită, fiind şi
frumos la faţă, s-a arătat şi foarte viteaz cu trupul; pentru aceea s-a
rânduit în oaste şi s-a pus tribun peste ostaşii unei cete vestite. În
acea boierie fiind, după ce şi-a arătat vitejia sa în războaie, s-a
cinstit cu dregătoria de comit şi de voievod de către împăratul
Diocleţian, mai înainte de a şti că este creştin, la douăzeci de ani ai
vârstei sale, după ce maica lui se sfârşise întru Domnul.
Şi când acel sfat tirănesc se săvârşea spre pierderea creştinilor,
Sfântul Gheorghe era lângă împăratul. Deci, în ziua dintii, văzând atâta
pornire a păgânilor asupra creştinilor şi că sfatul lor cel nedrept nu
poate de loc a se schimba, s-a chibzuit cu judecată, că acea vreme este
potrivită mântuirii. Şi îndată, toate cele ce le avea la sine, aurul,
argintul şi hainele le-a împărţit săracilor; pe robii care erau cu sine
i-a liberat şi celelalte averi pe care le avea în Palestina a hotărât să
le împartă la cei ce n-au, iar pe robi să-i libereze. Şi în a treia zi,
în care sfatul cel sângeros al păgânului împărat şi al domnilor lui
celor necuraţi, făcut cu nedreptate spre uciderea nevinovaţilor
creştini, era să se întărească, Sfântul Gheorghe, viteazul ostaş al lui
Hristos, lepădând toată frica omenească şi întărindu-se întru Unul
Dumnezeu, având numai frică Lui în sine, a stat cu faţa luminată şi cu
minte bărbătească în mijlocul adunării celei mari păgâneşti şi fără de
lege şi unele ca acestea a început a le zice:
"Până când, o, împărate şi voi domni şi sfetnici, care, fiind
rânduiţi pentru îndreptarea legilor bune şi a judecăţilor celor drepte,
porniţi mânia voastră asupra creştinilor şi înmulţiţi nebunia voastră,
întărind hotărârile cele fărădelege şi judecăţile cele nedrepte,
dându-le asupra oamenilor nevinovaţi, care n-au făcut nimănui
strâmbătate? Pentru ce îi prigoniţi şi chinuiţi pe creştini prin a
voastră păgânătate silind pe aceia, care au învăţat a ţine bine sfânta
credinţă? Pentru că idolii voştri nu sunt dumnezei. Deci, nu vă amăgiţi
cu minciunile, căci Hristos este Unul Dumnezeu şi Acela Unul, întru
slava lui Dumnezeu Tatăl; toate s-au făcut prin El şi cu Duhul Lui Cel
Sfânt toate s-au alcătuit. Ori singuri să cunoaşteţi adevărul şi să
învăţaţi dreapta credinţă, ori pe cei ce ţin de adevăr şi de dreapta
credinţă, nu-i tulburaţi cu nebunia voastră!"
De nişte cuvinte ca acestea ale lui Gheorghe şi de îndrăzneala lui
cea neaşteptată minunându-se toţi, şi-au întors ochii către împărat
vrând să audă ce va răspunde la aceste vorbe. Iar împăratul, ca un ieşit
din minţi sau ca un asurzit de tunet, şedea tăcând, înăbuşind în sine
pornirea de mânie. Apoi a făcut semn unuia din cei ce şedeau cu el,
prieten al său, cu numele Magnenţie, cu dregătoria antipat, ca să
răspundă lui Gheorghe. Iar Magnenţie, chemând la sine mai aproape pe
sfânt, i-a zis: "Cine te-a îndemnat la o atât de mare îndrăzneală şi
grăire?" Răspuns-a sfântul: "Adevărul!" Magnenţie i-a zis: "Care este
adevărul acela?" Răspuns-a Gheorghe: "Adevărul este Însuşi Hristos, Cel
prigonit de voi". Zis-a Magnenţie: "Dar şi tu eşti creştin?" A răspuns
Sfântul Gheorghe: "Sunt rob al lui Hristos, Dumnezeul meu, şi spre El
nădăjduind, în mijlocul vostru am stat de voia mea, ca să mărturisesc
pentru adevăr".
Cu aceste cuvinte ale sfântului s-a pornit spre ceartă adunarea
aceea, unii zicând unele şi alţii altele, apoi se auzea un glas şi o
strigare fără de rânduiala, precum se obişnuieşte a se face într-o
mulţime de popor păgân. Atunci Diocleţian, poruncind prin vorbitori să
fie tăcere, şi-a întors ochii spre sfânt şi, cunoscându-l, i-a zis
astfel: "Eu şi mai înainte m-am minunat de bunul tău neam, o, Gheorghe!
Sfatul tău şi vitejia judecând-o a fi vrednică de cinste, te-am cinstit
nu cu dregătorii mici; iar acum, deşi nu grăieşti spre folosul tău, însă
eu iubind înţelepciunea şi bărbăţia care este în tine, cele de folos te
sfătuiesc ca un tată şi te îndemn să nu te lipseşti de slava ostăşească
şi de cinstea dregătoriei tale şi să nu-ţi dai floarea tinereţilor tale
la munci, prin nesupunerea ta; ci să aduci jertfă zeilor, căci mai mare
cinste vei lua de la noi".
Iar Sfântul Gheorghe a răspuns: "O, de ai fi cunoscut, mai ales tu
singur, împărate, prin mine, pe adevăratul Dumnezeu şi I-ai fi adus
jertfă de laudă Lui, te-ar fi învrednicit împărăţiei celei mai bune şi
fără de moarte, de vreme ce aceea de care acum te îndulceşti este o
împărăţie nestatornică, deşartă şi degrab pieritoare. De aceea şi cele
dintr-însa sunt vremelnice şi nimic nu folosesc pe cei ce le au. Deci,
nimic din acelea nu poate să-mi slăbească buna mea credinţă către
Dumnezeul meu şi nici un fel de chin nu-mi va îngrozi sufletul, nici îmi
va clinti mintea".
Acestea zicând sfântul, iar împăratul fiind cuprins cu totul de
mânie şi nelăsându-l să-şi sfârşească cuvintele, a poruncit celor
înarmaţi, care stăteau înainte, să scoată din adunare cu suliţele pe
Gheorghe şi să-l arunce în temniţă. Iar ostaşii, săvârşind degrabă
porunca lui, o suliţă atingându-se de trupul sfântului, îndată fierul
s-a făcut asemenea plumbului; pentru că s-a turtit ca plumbul, iar gura
mucenicului s-a umplut de laudele lui Dumnezeu. Ducând ostaşii pe
mucenic în temniţă, l-au întins la pământ cu faţa în sus, bătându-l
peste tălpile picioarelor, punându-i o piatră mare pe piept, căci astfel
le poruncise tiranul. Iar sfântul răbdând, neîncetat înălţa mulţumire
lui Dumnezeu, până în ziua următoare.
Sosind ziua, împăratul iarăşi a chemat la cercetare pe mucenic şi
văzându-l turtit de greutatea pietrei, l-a întrebat, zicând: "Oare te-ai
pocăit, Gheorghe, sau încă petreci în nesupunerea ta?" Iar sfântul,
având pieptul turtit de piatră, abea putea să grăiască şi i-a zis: "Dar
oare într-atâta slăbănogire, o, împărate, mă socoteşti că am ajuns, ca
pentru atât de mică suferinţă să-mi lepăd credinţa? Mai lesne vei slăbi
tu chinuindu-mă, decât eu fiind muncit". Atunci Diocleţian a poruncit să
aducă o roată mare de muncire, sub care erau aşternute scânduri, pline
de fiare ascuţite şi înfipte în ele, asemenea unor săbii, ţepuşe şi
cuţite; iar acele fiare erau unele drepte, iar altele strâmbe, după
asemănarea undiţelor. Pe acea roată a poruncit să lege pe mucenic şi,
întorcând roata, să-i taie tot trupul cu acele fiare ascuţite, ce erau
înfipte în acele scânduri sub roată. Aşa, fiind sfântul muncit şi în
bucăţi tăiat şi ca o trestie sfărâmându-se, răbda cu vitejie; şi mai
întâi în munca aceea, cu mare glas se ruga lui Dumnezeu, nescoţând nici
un suspin; ci ca unul ce doarme şi nu simte, astfel răbda.
Iar împăratului, părându-i-se că mucenicul este mort, bucurându-se a
lăudat pe zeii săi şi a strigat, zicând: "Unde este Dumnezeul tău,
Gheorghe? Pentru ce nu te-a scăpat de nişte munci ca acestea?" Deci, a
poruncit să-l dezlege de la roată, ca pe un mort, iar el s-a dus la
capiştea lui Apolon. Apoi deodată s-a înnorat văzduhul, s-a făcut tunet
înfricoşat şi mulţi au auzit un glas de sus, zicând: "Nu te teme,
Gheorghe, căci sunt cu tine!" Apoi după puţin s-a făcut o strălucire
mare şi neobişnuită şi s-a arătat îngerul în chip de tânăr preafrumos,
stând lângă roată ca purtător de lumină, strălucind cu faţa şi, punând
mâna pe mucenic, i-a zis: "Bucură-te!" Şi nimeni nu îndrăznea să se
apropie de roată şi de mucenic cât timp s-a văzut acolo cel ce se
arătase. Iar după ce s-a făcut nevăzut, mucenicul s-a pogorât singur de
pe roată, dezlegat de îngerul lui Dumnezeu şi tămăduit de răni; apoi
stătea cu trupul sănătos, mulţumind lui Dumnezeu şi chemând pe Domnul.
Ostaşii, văzând aceasta, au fost cuprinşi de spaimă mare şi
nedumerire şi, alergând, au spus împăratului, care era încă în capişte
la săvârşirea necuratei jertfe idoleşti, urmând după ostaşi şi Sfântul
Gheorghe, care a stat înaintea împăratului în capişte. Văzându-l
împăratul, întâi n-a crezut că este Gheorghe, ci i se părea că este
altul care seamănă cu el. După aceea cei ce stăteau aproape de împărat,
căutând cu dinadinsul către mucenic, au cunoscut că este chiar Gheorghe,
şi încă şi mucenicul singur a strigat cu mare glas: "Eu sunt Gheorghe".
Şi toţi s-au spăimântat şi, nepricepând, au tăcut multă vreme, iar doi
dintre bărbaţi care erau acolo, cinstiţi cu dregătoria curţii, Anatolie
şi Protoleon, fiind mai înainte învăţaţi în credinţa creştină, văzând
acea minune străină, s-au întărit desăvârşit în credinţa lui Hristos şi
au strigat, zicând: "Unul este Dumnezeu mare şi adevărat! Dumnezeul
creştinilor". Şi îndată împăratul a poruncit ca să-i prindă şi fără de
nici o cercetare să-i scoată afară din cetate şi să fie tăiaţi cu sabia.
Şi mulţi au crezut atunci în Hristos, dar îşi tăinuiau credinţa,
neîndrăznind să o mărturisească de frică.
Împărăteasa Alexandra, fiind încă în capişte şi văzând acolo pe
mucenic tămăduit prin minune şi auzind de arătarea îngerească, a
cunoscut adevărul şi voind cu îndrăzneală să mărturisească pe Hristos, a
oprit-o eparhul şi mai înainte de a şti împăratul, a poruncit să o ducă
acasă. Iar făcătorul de rău Diocleţian, neputând să facă nici un bine, a
poruncit să-l arunce pe Sfântul Gheorghe într-o groapă cu var nestins
şi să-l lase acolo până a treia zi. Sfântul, ducându-se acolo, se ruga
către Domnul cu mare glas, zicând: "Mântuitorul celor necăjiţi, scăparea
celor izgoniţi, nădejdea celor fără de nădejde, Doamne Dumnezeul meu,
auzi rugăciunea robului Tău şi caută spre mine şi mă miluieşte.
Izbăveşte-mă de meşteşugirile potrivnicului, şi-mi dă putere, ca până la
sfârşit, să păzesc neschimbată mărturisirea numelui Tău cel Sfânt. Nu
mă lăsa, Stăpâne, pentru păcatele mele, ca să nu zică niciodată
vrăjmaşii mei: "Unde este Dumnezeul lui?" Arată puterea Ta şi
preamăreşte numele Tău în mine, netrebnicul robul Tău. Trimite pe
îngerul Tău, pe păzitorul nevredniciei mele, Cel ce ai prefăcut în rouă
cuptorul Babilonului şi pe sfinţii Tăi tineri i-ai păzit nevătămaţi,
Doamne, că bine eşti cuvântat în veci. Amin".
Aşa rugându-se şi îngrădindu-şi tot trupul cu semnul Crucii, s-a
pogorât în groapă, bucurându-se şi preaslăvind pe Dumnezeu. Iar
slujitorii, scufundându-l legat, după poruncă, în vărul cel nestins,
s-au întors. A treia zi a poruncit împăratul să scoată oasele
mucenicului din groapă, crezând că a ars în var. Şi, ducându-se
slujitorii, au săpat varul şi au găsit pe sfânt întreg, mai presus de
nădejde, viu şi sănătos, stând dezlegat, cu faţa luminată, cu mâinile
întinse în sus şi mulţumind lui Dumnezeu pentru toate facerile de bine.
Iar slujitorii şi poporul care erau lângă el, se uimeau de spaimă şi de
mirare şi într-un glas preamăreau pe Dumnezeul lui Gheorghe şi-L numeau
mare!
Aflând despre aceasta Diocleţian, a poruncit să aducă îndată pe
sfânt înaintea lui şi, preamult minunându-se, a zis: "De unde este în
tine, Gheorghe, o putere ca aceasta şi cu ce fel de vrăji meşteşugeşti?
Spune, pentru că mi se pare că tu, prin arătarea meşteşugului
vrăjitoresc prefaci credinţa Celui răstignit în vrăjitorie, ca făcând pe
toţi să se minuneze de vrăjile tale, să te arăţi că eşti mare". Sfântul
răspunse: "Eu aşteptam, o, împărate, ca tu să nu poţi nici a-ţi
deschide gura spre hulirea Atotputernicului Dumnezeu, Căruia toate îi
sunt cu putinţă şi cu minuni izbăveşte din primejdii pe cei ce
nădăjduiesc spre El. Iar tu, fiind înşelat de diavol, ai alunecat într-o
rătăcire şi o pierzare atât de adâncă, încât numeşti vrăji şi farmece
minunile Dumnezeului meu cele văzute de ochii noştri; deci plâng de
orbirea voastră, vă numesc ticăloşi şi vă judec nevrednici de răspunsul
meu!"
Atunci Diocleţian a poruncit să aducă nişte încălţăminte de fier
care să aibă într-însele piroane lungi şi arzându-le, să-i încalţe
amândouă picioarele mucenicului, apoi bătându-l, să-l fugărească până la
temniţă. Într-o încălţăminte ca aceea fugărit fiind mucenicul, tiranul
îşi bătea joc, zicând: "Cât de grabnic eşti, Gheorghe! Foarte repede
alergi, Gheorghe!" Iar mucenicul fiind târât aşa de greu şi bătut
cumplit, zicea către el: "Aleargă, Gheorghe, aleargă ca să ajungi, căci
alergi aşa ca şi cum n-ai şti". După aceea, chemând pe Dumnezeu, grăia:
"Caută din cer, Doamne, şi vezi osteneala mea. Auzi suspinul ticălosului
Tău rob, că s-au înmulţit vrăjmaşii mei şi cu urâciune nedreaptă m-au
urât, pentru numele Tău cel Sfânt. Deci Tu Însuţi mă vindecă, Stăpâne,
că s-au tulburat oasele mele şi-mi dă răbdare până la sfârşit ca să nu
zică vreodată vrăjmaşul meu: "M-am întărit asupra lui".
Aşa se ruga Sfântul Gheorghe, mergând la temniţă, în care, fiind
aruncat, slăbea cu trupul de răni, având picioarele foarte rănite. Însă
cu duhul se întărea, pentru că toată ziua aceea şi toată noaptea nu
înceta a înălţa mulţumiri şi rugăciuni lui Dumnezeu. Apoi s-a tămăduit
de răni, cu ajutorul lui Dumnezeu, în acea noapte şi s-a făcut sănătos
la picioare, precum şi la tot trupul.
A doua zi l-au adus iarăşi în faţa împăratului, la locul de
privelişte, unde era împreună cu împăratul toată suită. Văzând împăratul
că mucenicul merge bine, neşchiopătînd cu picioarele, ca şi cum n-ar fi
avut nici o rană, cu mare mirare a zis către dânsul: "Ce este,
Gheorghe, ţi-au plăcut încălţămintele?" Sfântul răspunse: "Cu adevărat
mi-au fost plăcute!" Împăratul zise: "Leapădă-ţi îndrăzneala şi fii
blând şi supus. Apoi, lepădând meşteşugul vrăjitoresc, apropie-te şi
jertfeşte milostivilor zei, ca să nu te lipseşti de viaţa aceasta dulce,
prin chinurile cele grele". Sfântul Gheorghe răspunse: "Cât sunteţi de
nebuni! Căci puterea lui Dumnezeu o numiţi farmece şi vă mândriţi cu
înşelăciunea diavolească cea fără de ruşine". Deci Diocleţian, căutând
cu ochi mânioşi şi răcnind cu glas sălbatec, a tăiat vorba mucenicului
şi a poruncit celor ce stăteau înainte să bată peste grumaji pe sfânt,
ca să se înveţe a nu ocărî pe împărat. Apoi a poruncit să-l bată cu vine
de bou până ce trupul lui se va vedea plin de sânge.
Astfel, Sfântul şi Marele Mucenic Gheorghe, fiind cumplit chinuit,
nicidecum nu şi-a schimbat lumina feţii sale; lucru pentru care
împăratul, mâniindu-se mult, zicea către cei ce erau împrejurul lui: "Cu
adevărat, aceasta nu este putere şi bărbăţie în Gheorghe, ci un lucru
de meşteşugire şi vrăjitoresc". După aceea Magnenţie a zis către
împărat: "Este aici un om iscusit în vrăjitorii cu numele Atanasie,
căruia, dacă vei porunci să-l cheme, degrabă biruindu-se Gheorghe, se va
supune poruncii tale". Şi îndată, chemând pe vrăjitorul acela, a stat
înaintea împăratului şi a zis către dânsul Diocleţian: "Ceea ce a făcut
aici necuratul Gheorghe, au văzut ochii tuturor celor ce stau de faţă şi
cum le-a făcut acelea, ştiţi numai voi cei iscusiţi în acel meşteşug;
deci, sau să-l biruieşti şi să-i strici vrăjitoriile lui şi nouă supus
să ni-l faci, sau cu farmecele otrăvii degrabă să-l pierzi din viaţa
aceasta; ca astfel, din meşteşugul care s-a învăţat, din acelaşi
meşteşug să-şi ia moartea cea cuvenită lui; căci pentru aceea l-am lăsat
să trăiască până acum". Iar vrăjitorul a făgăduit că a doua zi va
săvîrşi tot ce i s-a cerut să facă.
Deci, împăratul, poruncind să păzească în temniţă pe mucenic, s-a
sculat de la judecată. Iar sfântul, intrând în temniţă, chema pe
Dumnezeu, zicând: "Minunată fă, Doamne, mila Ta spre mine, îndreptează
paşii mei spre mărturisirea Ta şi săvârşeşte alergarea mea întru
credinţa Ta; că întru toţi să se preamărească numele Tău cel Preasfânt!"
A doua zi iarăşi a şezut împăratul la judecată, la un loc mai înalt, în
văzul tuturor. Şi a mers şi Atanasie vrăjitorul, mândrindu-se întru a
sa înţelepciune, ducând împăratului şi tuturor celor ce stăteau de faţă
oarecare lucruri fermecate în felurite vase. Şi a zis către împărat: "Să
se aducă acum aici osânditul acela şi va vedea toată lucrarea zeilor
noştri şi puterea farmecelor mele". Şi luând un vas a zis: "De voieşti,
o, împărate, ca omul acela fără minte să te asculte întru toate, atunci
să bea băutura aceasta". Apoi iarăşi alt vas luând, a zis: "Iar de
voieşti împărăţia ta, să vezi moartea lui cea amară, pe aceasta să o
bea". Şi îndată din porunca împăratului, a fost adus Sfântul Gheorghe
înaintea lui la judecată. Şi a zis către dânsul, Diocleţian: "Acum se
vor strica şi vor înceta toate vrăjile tale, Gheorghe!" Şi a poruncit cu
sila să-l adape pe el cu băutură fermecată. Iar sfântul bând-o fără
îndoire, stătea nevătămat, bucurându-se şi batjocorind acea înşelăciune
idolească şi diavolească.
Împăratul, înnebunind de mânie, a poruncit, ca şi cu cealaltă
băutură plină de otravă de moarte, să-l adape cu sila. Iar sfântul
neaşteptând ca să-l silească, a luat singur vasul de bunăvoie şi a băut
otrava cea purtătoare de moarte; dar era fără nici o vătămare cu
ajutorul darului lui Dumnezeu, fiind păzit de moarte. Şi s-a minunat
împăratul cu toată suită; asemenea şi vrăjitorul Atanasie stătea ca
ieşit din minţi, minunându-se şi nepricepându-se. Apoi, după un ceas, a
zis împăratul către mucenic: "Până când, Gheorghe, ne faci a ne mira de
faptele tale? Până când ne amăgeşti şi nu ne spui adevărul? Prin ce fel
de meşteşugiri vrăjitoreşti nu bagi seamă de muncile ce-ţi aducem asupra
ta, încât nici de adăparea cea purtătoare de moarte nu te-ai vătămat?
Spune-mi cu adevărat toate, că voim să te ascultăm cu blândeţe". Atunci
Fericitul Gheorghe a răspuns: "Să nu socoteşti, împărate, că noi cu
scorniri omeneşti răbdăm schingiuiri, ci cu chemarea lui Hristos şi cu
puterea Lui; pentru că, nădăjduind spre Dânsul, întru nimic socotim
toate chinurile, după tainica Lui învăţătură". Zis-a Diocleţian: "Care
este tainică învăţătură a Hristosului Tău?" Sfântul Gheorghe a răspuns:
"Ştiind, de mai înainte, că a voastră răutate sporeşte spre mai rău, a
învăţat pe slugile Sale să nu se teamă de cei ce ucid trupul, că
sufletul nu-l pot ucide, căci ni se spune că nici un fir de păr din
capul nostru nu va pieri, iar de veţi bea ceva de moarte nu vă va
vătăma. Şi acum ascultă, o, împărate; aceasta ne este nouă făgăduinţa
cea nemincinoasă a Lui, pe care în scurt o voi arăta ţie: Cel ce crede
în Mine, lucrurile pe care Eu le fac şi acela le va face.
Zis-a Diocleţian: "Şi care lucruri ziceţi voi, că sunt ale Lui?"
Răspuns-a sfântul: "Pe orbi a-i lumina, pe cei stricaţi a-i curăţi,
şchiopilor a le da umblare şi surzilor auzire; duhurile cele necurate a
le izgoni, pe morţi a-i învia şi altele asemenea acestora. Acestea sunt
lucrurile lui Hristos". Împăratul, întorcându-se către Anastasie
vrăjitorul, a zis: "Tu ce zici de acestea?" "Mă minunez cum, batjocorind
blândeţea ta, acesta grăieşte minciuni, nădăjduind că va scăpa din
puternicele tale mâini. Pentru că noi, folosindu-ne de multe faceri de
bine de la zeii cei fără de moarte în toate zilele, însă niciodată n-am
văzut ca să învieze un mort. Iar acesta, nădăjduind spre un om mort şi
ţinându-se de Dumnezeul Cel răstignit, Îl mărturiseşte fără ruşine, că
Acela este făcător de lucruri mari. Şi deoarece înaintea noastră a
tuturor a mărturisit aceasta, cum că Dumnezeul lui este făcător de nişte
minuni ca acestea şi că cei ce cred în El au luat această nemincinoasă
făgăduinţă, ca aceleaşi lucruri să le facă, pe care şi Acela le făcea,
deci să învieze şi acesta un mort înaintea ta, împărate, şi înaintea
noastră a tuturor şi atunci şi noi ne vom pleca Dumnezeului său, ca Unui
mai puternic. Iată se vede nu departe de aici un mormânt, în care cu
puţine zile mai înainte a fost pus un mort, pe care eu îl ştiu de când
era viu; pe acela de-l va învia Gheorghe, cu adevărat ne va birui pe
noi!"
Şi s-a minunat împăratul de un sfat ca acesta a lui Atanasie. Deci,
era un mormânt mare, departe de divan ca la o jumătate de stadie pentru
că se făcea judecata aceea în priveliştea ce era lângă porţile cetăţii
şi se vedea mormântul acela din cetate. Că elinii aveau obicei că nu în
cetate, ci afară din cetate să-şi îngroape morţii lor. Deci, împăratul a
poruncit mucenicului, ca spre arătarea puterii Dumnezeului său, să
învie pe mortul acela. Iar Magnenţie antipatul a rugat pe împărat ca
Gheorghe să fie dezlegat din legături. Şi fiind dezlegat, Magnenţiu a
zis către dânsul: "Acum, Gheorghe, arată-ţi lucrurile cele minunate ale
Dumnezeului tău şi pe toţi ne vei aduce la credinţa Lui". A zis către el
sfântul: "Dumnezeul meu, Cel ce toate le-a făcut din cele ce nu erau,
este puternic, ca prin mine robul Său să învie pe mortul acela. Însă
voi, fiind întunecaţi la minte de înşelăciune, nu puteţi să cunoaşteţi
adevărul. Dar pentru poporul acesta ce stă înainte, va face Domnul meu
această minune pe care voi o cereţi; însă să nu socotiţi că este
vrăjitorie. Iată vrăjitorul pe care l-aţi pus de faţă, înaintea voastră a
tuturor a mărturisit adevărul, că nici o vrăjitorie, nici puterea
vreunui zeu n-a putut cândva să învie vreun mort. Iată înaintea tuturor
celor ce stau împrejur şi în auzul tuturor voi chema pe Dumnezeul Meu".
Aceasta zicând, şi-a plecat genunchii şi mult s-a rugat lui
Dumnezeu cu lacrimi. După aceea, sculându-se, cu glas mare iarăşi s-a
rugat, zicând: "Dumnezeul veacurilor, Dumnezeul milelor, Dumnezeul
tuturor puterilor şi Atotputernice, Cel ce nu ruşinezi pe cei ce
nădăjduiesc spre Tine, Doamne Iisuse Hristoase, auzi-mă pe mine smeritul
robul Tău în ceasul acesta, Cel ce ai auzit pe Sfinţii Tăi Apostoli în
tot locul, la toate muncile şi semnele, dă neamului acestuia viclean
semnul cerut şi înviază mortul, care zace în mormânt, spre înfruntarea
celor ce se leapădă de Tine şi spre slava Ta şi a Tatălui Tău şi a
Preasfântului Duh. Astfel, Stăpâne, arată celor ce stau înainte, că Tu
eşti Unul Dumnezeu peste tot pămîn-tul, ca să Te cunoască pe Tine Domnul
Cel Atotputernic şi cum că toate se supun voinţei Tale şi a Ta este
slava în veci. Amin!"
Iar când a zis "Amin", îndată s-a făcut vuiet mare şi cutremur,
încât toţi s-au spăimântat foarte. Atunci acoperământul mormîn-tului a
căzut la pământ şi mormântul deschizându-se, mortul s-a sculat viu şi a
ieşit dinăuntru, privindu-l toţi, fiind îngroziţi de frică. Şi îndată
s-a făcut ceartă mare în popor, căci mulţi se bucurau şi pe Hristos ca
pe un Dumnezeu mare Îl lăudau.
Iar împăratul şi cei împreună cu dânsul, umplându-se de spaimă şi
de necredinţă, mai întâi ziceau că Gheorghe, fiind vrăjitor mare, nu pe
un mort, ci pe un duh oarecare şi o nălucă a sculat din mormânt, spre
amăgirea celor ce privesc. După aceea, cunoscând că nu este nălucire, ci
cu adevărat om înviat din morţi, care chemă numele lui Hristos, alerga
la Gheorghe şi de el se lipea, toţi erau întru nepricepere mare ca nişte
ieşiţi din minte şi cu totul neştiind ce să facă, tăceau. Iar Atanasie,
alergând, a căzut la picioarele Sfântului Gheorghe, mărturisind pe
Hristos că este Dumnezeu Atotputernic şi rugând pe mucenic ca să-i ierte
greşelile cele făcute din neştiinţă. Iar după câtăva vreme, Diocleţian
poruncind să tacă poporul, a început a grăi astfel: "Oare vedeţi
amăgire, o, bărbaţilor? Oare vedeţi răutatea şi vicleşugul vrăjitorilor
acestora? Acest necurat Atanasie, ajutând vrăjitorului celui de un
obicei cu dânsul, nu i-a dat otravă aceluia să bea, ci nişte farmece ca
să-i ajute spre amăgirea noastră şi pe un om viu, cu vrăjile lor l-au
făcut că este mort, iar cu farmecele l-au sculat înaintea ochilor
noştri, ca şi cum din morţi l-ar fi înviat".
Aceasta zicând, a poruncit ca lui Atanasie şi omului celui înviat
din morţi, fără întrebare să le tăie capetele, iar pe Sfântul Mucenic al
lui Hristos, Gheorghe, să-l ţină în temniţă şi în legături, până ce mai
pe urmă va chibzui ce va face cu el. Iar Sfântul Gheorghe, intrând în
temniţă, se bucură cu duhul şi mulţumea lui Dumnezeu, zicând: "Slavă
Ţie, Stăpâne, că nu ruşinezi pe cei ce nădăjduiesc spre Tine. Mulţumesc
Ţie, că-mi ajuţi în toate şi-mi arăţi mari faceri de bine în toate
zilele, iar a mea nevrednicie cu darul Tău o împodobeşti.
Învredniceşte-mă, Dumnezeule, Dumnezeul meu, ca mai degrabă să văd slava
Ta, ruşinând pe diavol până în sfârşit!"
Şezând Sfântul Marele Mucenic Gheorghe în temniţă, cei care
crezuseră în Hristos, prin minunile făcute de dânsul, mergeau la el,
dând aur străjerilor şi căzând la picioarele lui, erau povăţuiţi de
dânsul la sfânta credinţă. Iar citi erau bolnavi primeau tămăduire de
bolile lor, pentru că îi tămăduia prin chemarea numelui lui Hristos şi
prin însemnarea Crucii, de aceea, mulţi mergeau la dânsul în temniţă.
Între unii ca aceia era şi un bărbat, anume Glicherie, căruia i s-a
întâmplat de a căzut un bou al lui din munte într-o vale şi i-a pierit
boul. Dar auzind Glicherie despre sfânt, a alergat la dânsul, plângând
după boul lui. Iar Sfântul Gheorghe, zâmbind, a zis către dânsul:
"Mergi, frate, şi bucură-te, căci Hristos al meu ţi-a înviat boul tău!"
Iar el, crezând cu neîndoire în cuvintele mucenicului, s-a dus şi şi-a
aflat boul viu, după spusele sfântului.
Deci, îndată s-a întors la mucenic şi în mijlocul cetăţii alergând,
cu mare glas striga: "Mare este cu adevărat Dumnezeul creştinilor!"
Deci, prinzându-l pe acela ostaşii ce se întâmplaseră acolo, l-au
înştiinţat pe împărat. Iar Diocleţian, umplându-se de mânie, nici n-a
voit să-l vadă, ci a poruncit ca îndată să-i taie capul, afară din
cetate. Iar Glicherie, bucurându-se, ca un chemat la ospăţ, alerga la
moarte pentru Hristos, întrecând pe ostaşi şi cu mare glas chema pe
Hristos Dumnezeu, rugându-L, ca vărsarea sângelui să o socotească lui în
loc de Botez; şi astfel s-a sfârşit.
Atunci unul din dregători a înştiinţat pe împărat, că Gheorghe,
şezând în temniţă, tulbură poporul; pentru că pe mulţi întorcându-i de
la zei, îi duce la Cel răstignit şi prin farmece face minuni şi toţi
aleargă la el. Deci s-au sfătuit ca iarăşi să-l scoată la cercetare, şi
de nu se va pocăi şi la zei de nu se va întoarce, la moarte să se
osândească degrabă. Iar împăratul, chemând pe Magnenţie antipatul, a
poruncit ca a doua zi să gătească loc de judecată lingă capiştea lui
Apolon ca de faţă cu poporul să cerceteze pe mucenic. În noaptea aceea,
rugându-se Sfântul Gheorghe în temniţă, a adormit puţin şi a văzut pe
Domnul arătându-i-se în vis, Care cu a Sa mână îl sprijinea şi,
cuprinzându-l, îl săruta şi-i punea o cunună pe cap, zicându-i: "Nu te
teme, ci îndrăzneşte! Căci, iată, împreună cu Mine te vei învrednici a
împărăţi. Deci, nu slăbi, că degrabă venind la Mine, cele gătite ţie le
vei primi!" Iar Sfântul Gheorghe, deşteptându-se şi lui Dumnezeu cu
bucurie mulţumind, a chemat la sine pe străjerul temniţei şi l-a rugat,
zicând: "Un dar cer de la tine, frate. Porunceşte să intre aici sluga
mea, pentru că am să-i spun ceva". Şi, poruncindu-i străjerul, a intrat
slugă la el, pentru că stătea afară aproape de temniţă şi scria faptele
sfântului şi cuvintele lui, cu toată luarea aminte.
Intrând slugă, s-a închinat până la pământ stăpânului său care
şedea în legături şi, căzând la pământ lângă picioarele lui, plângea.
Iar sfântul l-a ridicat, poruncindu-i să se îmbărbăteze cu sufletul şi
i-a spus vedenia sa, zicându-i: "Fiule, degrabă mă va chema Domnul la
El. Iar tu, după chemarea mea din viaţa aceasta, să iei acest smerit
trup al meu, împreună cu testamentul meu, pe care l-am scris mai înainte
de nevoinţa mea şi să-l duci, ajutându-ţi Dumnezeu, în casa noastră din
Palestina. Şi toate cele hotărâte de mine să le împlineşti şi să ai
frică lui Dumnezeu şi credinţă neîndoită în Hristos". El făgăduind că va
împlini toate cele poruncite şi mult plângând, sfântul l-a cuprins cu
dragoste şi, dându-i sărutarea cea din urmă, l-a liberat cu pace.
A doua zi răsărind soarele, a stat împăratul la judecată şi, punând
înainte pe sfântul mucenic, a început a vorbi către dânsul cu blândeţe
şi, oprindu-şi mânia în sine, îi zicea: "Nu socoteşti, o, Gheorghe, că
sunt plin de iubire de oameni şi de milă, răbdând până la îndurare?
Martori îmi sunt toţi zeii că îţi cruţ tinereţile tale, pentru
frumuseţea ce înfloreşte în tine, pentru cunoştinţa şi pentru bărbăţia
ta. Aş fi voit să te am părtaş al împărăţiei mele şi să fii al doilea cu
cinstea, dacă ai fi voit să te întorci la zei. Spune, deci, ce gândeşti
despre aceasta?" Sfântul Gheorghe răspunse: "Se cădea, o, împărate, că
mila ta cea atât de mare să o fi arătat de la început către mine, iar nu
să te sălbăticeşti atât de mult asupra mea". Împăratul ascultând cu
plăcere nişte cuvinte ca acestea ale mucenicului, i-a zis îndată: "De
voieşti să te supui mie cu dragoste, ca unui tată, toate chinurile care
le-ai suferit, ţi le voi răsplăti cu multe cinstiri".
Grăit-a Sfântul Gheorghe: "De voieşti, o, împărate, să intrăm acum
înăuntrul capiştei, să vedem pe zeii cei cinstiţi de voi". Împăratul
sculându-se cu osârdie şi cu bucurie, a mers în capiştea lui Apolon cu
tot poporul, ducând cu cinste şi pe Sfântul Gheorghe împreună cu dânşii,
iar poporul strigă lăudând pe împăratul, socotind puterea şi biruinţa
zeilor lor. Apoi, intrând şi făcându-se tăcere mare şi pregătind jertfă,
toţi priveau spre mucenic, aşteptând fără îndoială să aducă jertfă
zeilor. Sfântul, apropiindu-se de zeul Apolon şi întinzând mâna către
el, a întrebat pe cel neînsufleţit, ca pe un viu, zicând: "Tu voieşti să
primeşti jertfă de la mine ca un Dumnezeu?" Sfântul, zicând aceasta,
şi-a făcut semnul Crucii, iar diavolul care locuia în idol a răspuns
nişte cuvinte ca acestea: "Nu sunt Dumnezeu; şi nici unul asemenea mie
nu este! Numai Unul este Dumnezeu; Acela pe care tu Îl propovăduieşti!
Noi ne-am depărtat de îngerii cei ce-i slujesc Lui şi înşelăm pe oamenii
cei stăpâniţi de zavistie". Atunci sfântul a zis către el: "Dar cum
îndrăzniţi voi să staţi aici, venind eu, slujitorul adevăratului
Dumnezeu?" Zicând sfântul acestea, un sunet şi glas de plângere ieşea de
la idoli, apoi deodată cazând toţi la pământ s-au sfărâmat.
Atunci slujitorii şi mulţi din popor s-au pornit ca nişte turbaţi,
cu multă mânie asupra sfântului, bătându-l şi legându-l. Apoi strigau
asupra împăratului: "Pierde pe vrăjitorul acesta, o, împărate! Pierde-l
mai înainte de a ne pierde el pe noi!" Făcându-se o strigare şi o
tulburare ca aceasta şi străbătând vestea aceea prin toată cetatea,
împărăteasa Alexandra, care până atunci avea ascunsă în sine credinţa în
Hristos, neputând s-o tăinuiască mai mult, a alergat într-un suflet
acolo unde era Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, şi văzând gâlceava
poporului şi pe mucenic legat, privindu-l de departe şi neputând să se
apropie de dânsul din cauza mulţimii, a început a striga cu mare glas,
zicând: "Dumnezeul lui Gheorghe, ajută-mi că Tu eşti Dumnezeul Cel
Atotputernic!"
După ce s-a liniştit puţin gâlceava poporului, Diocleţian a
poruncit să-i aducă înainte pe mucenic şi fiind ca îndrăcit de mânia cea
cumplită, a zis către sfântul: "Oare astfel de mulţumire ai dat, pentru
mila mea către tine, necuratule om? Oare aşa te-ai obişnuit a jertfi
zeilor?" Sfântul Gheorghe răspunse: "Aşa m-am deprins a cinsti pe zeii
tăi, o, împărate nebun. Ruşinează-te dar de acum, de a-ţi pune nădejdea
ta spre nişte zei ca aceştia, care nu pot să-şi ajute nici lor şi care
nu rabdă nici venirea de faţă a robilor lui Hristos".
Zicând acestea sfântul, iată a venit împărăteasa în mijloc,
mărturisind cu îndrăzneală înaintea tuturor pe Hristos, Dumnezeul
adevărat; apoi căzând la picioarele mucenicului, defăima nebunia
tiranului, ocărind pe zei şi blestemând pe cei ce se închină lor. Iar
împăratul se uimea, văzând pe soţia sa cu o îndrăzneală atât de mare
slăvind pe Hristos, defăimând pe idoli şi căzând la picioarele
mucenicului. Apoi a zis către dânsa: "Ce-ţi este, Alexandro, că
lipindu-te de vrăjitorul şi fermecătorul acesta, te lepezi de zei cu
atâta neruşinare?" Ea s-a întors de la dânsul, nedându-i nici un
răspuns. Atunci Diocleţian, umplându-se de mai multă mânie, n-a mai
făcut multă cercetare despre Gheorghe, nici despre împărăteasă, ci
îndată a hotărât pedeapsă de moarte pentru amândoi, într-acest chip:
"Gheorghe cel rău, care a mărturisit că este galileean şi a hulit mult
asupra zeilor şi asupra mea, împreună cu Alexandra împărăteasa mea, care
s-a amăgit de vrăjile lui şi cu asemenea nebunie a ocărât pe zei,
poruncesc să fie tăiaţi cu sabia".
Atunci ostaşii cei rânduiţi pentru aceea, răpind pe mucenic legat,
l-au dus afară din cetate, târând împreună cu dânsul şi pe împărăteasa
cea de bun neam, care, urmând cu osârdie, se ruga lui Dumnezeu în sine,
mişcându-şi buzele şi privind adeseori spre cer. Apoi, ajungând la un
loc oarecare, împărătesei i-au slăbit puterile şi a cerut să şadă puţin.
După aceea şi-a întors capul spre zid şi şi-a dat duhul în mâinile
Domnului. Văzând aceasta, Gheorghe, mucenicul lui Hristos, a preamărit
pe Dumnezeu şi mergea cu mare bucurie, rugându-se Domnului, ca şi
alergarea lui să se săvârşească cu bine. Apoi, când s-a apropiat de
locul cel hotărât, unde era să fie tăiat şi-a ridicat glasul şi se ruga
în acest chip:
"Bine eşti cuvântat, Doamne, Dumnezeul meu, că n-ai veselit pe
vrăjmaşii mei, ci ai izbăvit sufletul meu ca pe o pasăre din cursă
vânătorilor! Auzi-mă şi acum, Stăpâne, şi stai înaintea robului Tău în
ceasul acesta de la sfârşit şi izbăveşte sufletul meu de meşteşugirile
duhului celui din văzduh, al vrăjmaşului celui mare şi de duhurile cele
necurate. Şi să nu le socoteşti păcatul celor ce au greşit înaintea mea,
în neputinţa lor, ci iertare şi dragoste arată-le lor, ca şi aceia,
cunoscându-Te, să câştige parte din Împărăţia Ta, împreună cu aleşii
Tăi. Primeşte şi sufletul meu, împreună cu cei ce bine Ţi-au plăcut în
veac, trecând cu vederea toate greşelile mele cele cu ştiinţă şi cu
neştiinţă. Adu-ţi aminte, Stăpâne, de cei ce cheamă numele Tău Cel cu
mare cuviinţă, că binecuvântat şi preamărit eşti în veci. Amin".
Astfel rugându-se cu bucurie şi-a plecat capul sub sabie. Şi a fost
tăiat în ziua de douăzeci şi trei a lunii Aprilie, săvârşindu-şi bine
mărturisirea, împlinindu-şi alergarea şi păzind credinţa fără de
prihană, pentru care a şi luat cununa dreptăţii cea pregătită lui. Unele
ca acestea sunt nevoinţele cele mari ale viteazului ostaş Gheorghe.
Unele ca acestea sunt biruinţele lui asupra vrăjmaşilor. Deci, în acest
chip nevoindu-se, s-a învrednicit cununii celei nestricăcioase şi
veşnice. Cu ale cărui rugăciuni şi noi să ne învrednicim în partea
drepţilor şi să stăm de-a dreapta sa, în ziua venirii a doua a Domnului
nostru Iisus Hristos, Căruia I se cuvine toată slava, cinstea şi
închinăciunea în vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.