Preotul Dumitru F. Jurca: “Frații noștri ruși ortodocși trebuie să înțeleagă că nu e bine să poftești din ceea ce este al aproapelui tău. Basarabia e teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Române.”
Ca urmare a unor cuvântări
anti-românești și anti-BOR ale unor ierarhi din cadrul Mitropoliei “Chișinăului
și a întregii Moldove” subordonată Moscovei, dintre care se evidențiază PS
Marchel de Bălți și Fălești, apar unele tensiuni în rândul populației dintre
Prut și Nistru. Recent Marchel Mihăescu a adus noi calomnii și atacuri la
adresa României si a Bisericii Românești pe care le cataloghează “apel la
conștiință”.
Conform modelului propagandistic rusesc, ierarhii Bisericii Ruse din Moldova,
susțin că Stalin a eliberat Moldova de români, iar limba moldovenească nu este
aceeași cu limba română, pretinzând că românii și moldovenii ar fi popoare
diferite.
Discursul aberant al ierarhului Bisericii Ruse poate fi
văzut aici:
https://youtu.be/yiL1c3KL4cU?si=1RozvQMsSHIvIM53
Un răspuns
acestor afirmații anti-românești, îl oferă preotul Dumitru Florian Jurca din
Oradea, care aduce câteva lămuriri în acest sens:
Vlădica Marchel aduce acuzații
mincinoase Bisericii Ortodoxe Române, cum ar fi “dezbinarea” și “încălcarea”
canoanelor. Să facem o scurtă incursiune în istorie pentru a vedea ce s-a
întâmplat în Basarabia.
În 1812 Imperiul Țarist Rus
cucerea Basarabia. Mitropolitul Bodoni se adresa Sinodului rus la 4 noiembrie
1812 ca să înființeze o nouă eparhie pentru teritoriul anexat. El motiva în
cerere că în Basarabia sunt
peste 750 de biserici, ale căror credincioşi aveau o limbă diferită de cea a
imperiului. În proiectul său, Bodoni cerea să se ţină cont de tradiţiile
locale, preoţii să fie scutiţi de dări pentru pământ, să aibă aceleaşi drepturi
ca si clerul rusesc, iar autorităţile laice să nu aibă nici un amestec în
treburile Bisericii.
Bodoni, spunea că noua eparhie
trebuia numită „a Chişinăului şi Hotinului” şi aceasta „deoarece Chişinăul
având în această regiune o situaţie centrală, a fost destinat ca sediu pentru
guvernământul civil; iar în Hotin a fost cândva episcop ocârmuitor.”
Proiectul este aprobat de Ţarul
Alexandru I în 1813 înfiinţând Arhiepiscopia Chişinăului şi Hotinului, condusă
de acelaşi Gavriil Bănulescu-Bodoni. Această cerere contravenea flagrant
canonului 34 Apostolic şi canonului 8 al Sinodului III Ecumenic de la Efes din
431, care recunoaşte îndatorirea Bisericii unei naţiuni (Biserica Ciprului), de
a se organiza etnic şi de a se conduce independent de Biserica altui neam
(Biserica Antiohiei). Se prevede aici obligaţia ca «nici un episcop să nu
cuprindă altă eparhie, care nu a fost mai de demult şi dintr-un început sub
mâna lui sau a celor dinaintea lui, iar dacă cineva a cuprins o eparhie străină
şi în chip silnic a pus-o sub stăpânirea lui, pe aceasta să o dea înapoi, ca să
nu se calce canoanele părinţilor, şi nici sub cuvânt de lucrare sfinţită, să se
furişeze trufia stăpânirii lumeşti»
Însă, datorită situaţiei politice
internaţionale favorabile, Rusia a cotropit jurisdicţional o mare parte din
vechea Mitropolie a Moldovei, care fusese indisolubil legată de poporul român
creştin, şi atestată juridic încă de la sfârşitul secolului al XIV-lea.
Anexarea imperialistă ţaristă, şi apoi comunistă a teritoriului românesc de la
răsărit de Prut, dinspre hotarele poloneze până la Marea Neagră, nu a
justificat prin nimic extinderea jurisdicţiei bisericeşti a Patriarhiei
Moscovei asupra teritoriului jurisdicţional al Mitropoliei Moldovei.
Canoanele 13, 21 şi 22 ale
Sinodului de Cartagina, precum şi canonul 2 al Sinodului II ecumenic interzic,
«episcopului unei anumite eparhii să-şi întindă puterea asupra altei eparhii».
Încălcând canonul 16 de la Constantinopol. Biserica Ortodoxă Rusă a purces la
numiri de episcopi în Basarabia în timp ce chiriarhii legitimi erau încă în
viaţă. Pentru a concluziona, putem spune că, “fiind smulsă cu forţa din
trupul Principatului Moldova, Basarabia a devenit, după 1812, o colonie şi sub
aspect spiritual. Regimul ţarist urmărea scopul distrugerii culturii naţionale
româneşti”, după cum remarcă Nicolae Popovschi.
După moartea lui Bodoni, la cârma
eparhiei de la Chișinău au urmat 12 ierarhi ruși, care nu cunoșteau limba
poporului, istoria si tradițiile locului. Ne referim la perioada ce a urmat
până la 1918 când Basarabia s-a unit cu Țara Mamă.
A urmat un proces de rusificare a
poporului prin Biserică, scoală, administratie, armată. Au fost încercări de
îndepărtare a limbii române din cult, așa cum s-a întâmplat în multe biserici
din orașe. Se cunoaște atitudinea preoțimii rurale care a apărat slujirea
liturgică în limba română. Mulți preoți din zona rurală s-au indepartat de
acestă ierahie bisericească straină. Doar prozelitismul evanghelic inochentist
care se făcea în limba română și care câștiga adepți, a determinat ierarhia
rusă de la Chișinău să mai facă concesii în ce privește limba română în
slujirea liturgică.
Dintre acești ierarhi străini cei
mai radicali reprezentanți ai absolutismului și birocrației rusești au fost
Pavel Lebedev (1871-1882) și Serafim Ciciagov (1908-1914). În timpul lui
Lebedev limba română a fost interzisă în toate instituțiile și în biserică, au
fost închise din ordinul său 300 de biserici și locașuri sfinte. Mărturiile
vorbesc că a strâns toate cărțile românești și a încălzit cu ele reședința
arhiepiscopală. Nicolae Popovschi l-a caracterizat cel mai bine pe Pavel
Lebedev: "E lucru cert că arhiepiscopul Pavel a fost un agent
credincios al stăpânirii țariste și-n privința aceasta el, în fond, nu se
deosebea prea mult de înaintașii săi — Antonie, Irinarh și chiar de
mitropolitul Gavriil: cu toții au fost arhipăstori devotați Rusiei, căreia i-au
slujit cu credință fără nicio șovaire. Deosebirea însă era aceea că pe când la unii (Gavriil)
devotamentul rămânea intr-o formă vagă, într-un spirit nebulos-romantic, specific
epocii de atunci, iar la alții (Irinarh) se manifesta printr-un îngust program
practic, la Pavel, mulțumită împrejurărilor timpului, acest devotament a ajuns
să ia forma unei întregi concepții politico-sociale cu temeinice baze
ideologice care atingeau în cuprinsul lor chiar și raporturile
internaționale... Astfel ca, între arhiepiscopul Pavel și predecesorii săi
aflăm o singură deosebire: aceea că el proceda cu mai multă energie, mai
hotărât și mai consecvent. Și acest fapt se datorează în primul rând timpului
său, care cerea o voință tare și o atitudine militantă, însă nu mai puțin el se
datorează și însușirilor lui personale: un temperament de luptător aprig și de
înfocat patriot rus. De aici și numele lui de cel mai crud împilator al
moldovenilor basarabeni -pe când alți chiriarhi, tot atât de rusificatori, au
rămas cu numele de arhipăstori blânzi, unii chiar cu aureolă nemeritată de
patrioți români".
A venit anul 1918 când Basarabia
s-a (re)unit cu Țara Mamă, cu România. Basarabia revenea în jurisdictia
canonică firească a Bisericii Ortodoxe Române. Un episod din perioada interbelică
e grăitor în ce privește etnofiletismul rusesc. Episcopul rus Serafim a fugit
din Rusia și a fost primit cu brațele deschise de Mitropolitul Gurie al
Basarabiei. Serafim nu s-a putut adapta stilului de viaţă occidental, poposind
în anii ’30 din Viena la Chişinău, a hirotonit
preoţi şi diaconi fără permisiunea Mitropolitului, iar când a fost somat
de acesta să înceteze activităţile de subminare a Bisericii Ortodoxe Române, i-a
expediat o scrisoare injurioasă pe care o încheia cu următoarele cuvinte: „Un
călugăr rus nu poate să asculte nici chiar de un mitropolit moldovean (român-n.n.),
căci ruşii aparţin unei naţii dominatoare, unei naţii chemate să împărăţească.”
Asta după ce ÎPS Gurie al Basarabiei îi dăduse parohie şi-i oferise toată
asistenţa de care avea nevoie un refugiat. Scrisoarea a fost citită şi
comentată în faţa păstoriţilor în ziua deschiderii lucrărilor Adunării
Eparhiale din anul 1933, iar în final Mitropolitul i-a îndemnat pe preoţi, dar
şi pe mireni: „Eu mă rog ca să vă împotriviţi uneltirilor satanei, ca să vă
înălţaţi mai presus de suspiciuni şi să nu ştirbiţi legătura dragostei, fără de
care nu mai sunteți ucenicii lui Hristos şi nu vom fi biruitori, ci biruiţi.
Binele Bisericii şi al Neamului să fie călăuză în discuţiile domniilor voastre”.
(Studiul „FILE DIN VIAŢA UNEI BISERICI ŞI A UNUI MITROPOLIT (III)” Veronica
BOLDIŞOR, istoric, colaborator la Muzeul Literaturii Române „M. Kogălniceanu”).
În 1944, Biserica din Basarabia a
fost subordonată Patriarhiei Ruse, rupându-se orice legături cu Biserica
Neamului, cu Patriarhia Română. Au urmat ani grei cu deportari, condamnări ale
preoților și păstoriților, publicatii bisericești închise, în genere cele
românești au fost suprimate, seminariile teologice închise și școlile de
cântăreți bisericești desființate. Au fost închise 25 de mănăstiri și schituri,
încât în 1962 a rămas doar o singură mânăstire la Japca cu călugărițe rusoaice.
Călugării și calugarițele au fost obligati să lucreze la colhozuri și
sovhozuri. Din cele aproape o mie de biserici câte erau în 1944 au mai rămas
deschise două sute.
În perioada 1944 -1989 cei șase
ierarhi ruși trimiși în Eparhia Chișinăului să-i păstorescă pe preoți și
credincioșii români din
Basarabia transformată în colonie sovietică, au fost unelte docile în mâna
împuterniciților de la Culte și KGB în acțiunea de desființare a mănăstirilor
și închidere a bisericilor, de prigonire a preoților, credincioșilor și
călugărilor. Arhiepiscopul Nectarie Grigoriev (1948 -1969) a fost cel care a
întreprins cele mai dure acțiuni de desfiintare a mănăstirilor și închidere a
bisericilor în colaborare cu împuterniciții Romenski și Oleinik.
Dacă luăm aminte la cele câteva
aspecte menționate din care parte vine dezbinarea si încălcarea Sfintelor
Canoane?
Basarabia nu a fost niciodată
teriotoriul canonic al Patriarhiei Ruse. Vedem cum Sfintele Canoane au fost
încălcate în mod flagrant, că Basarabia a fost subordonată Patriarhiei Moscovei
folosind stăpânitori lumești (Canonul 30 apostolic), că a fost "stăpânită
cu sila" (canonul 25 Trulan) și ea trebuie să aparțină de Biserica
Neamului, Patriarhia Română (cf. canonul 34). Venind in prezent vedem în stânga
Prutului cum unii slujesc Lumii Ruse, subjugând Ortodoxia acestei ideologii.
S-au propagat aceste idei
mincinoase: etnie moldovenescă (dacă nu s-a reușit cum ar fi dorit cu
rusificarea), limbă moldovenească, pentru a inocula că românii din Basarabia și
pământul românesc din stânga Prutului aparțin "Lumii Ruse". Pentru a
se atinge acest scop viclean se merge și pe linie bisericească folosindu-se de
anumite unelte docile, atât din stânga cât și din dreapta Prutului. Probabil că
pentru unii dragostea de ruble e mai tare decât dragostea de Țară. În Basarabia
etnofiletismul poate fi definit mai degrabă ca interferența unei Biserici
autocefale în schimbarea structurii etnice a unei populații ce nu îi aparține
jurisdicțional canonic.
Organizarea bisericească firească
pe neamuri a credincioșilor nu înseamnă filetism, așa cum susțin agenții
rusofili, pentru că Predania canonică ne învață că așa a procedat Biserica în
perioada primară (canonul 34 apostolic), în primul mileniu. Dacă ne gândim la
canonul 8 de la Sinodul III ecumenic, Patriarhia Moscovei ar trebui să dea
înapoi ce a luat în "chip silnic" pentru ca să nu "se calce canoanele
părinților" și să nu se "furişeze trufia stăpânirii lumești ". Frații
noștri ruși ortodocși trebuie să înțeleagă că nu e bine să poftești din ceea ce
este al aproapelui tău. Basarabia e teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe
Române.
Pr. Dumitru Florian Jurca
Un răspuns aceleiași insulte
aduse de ieraria rusă din Moldova, României și Bisericii României, îl oferă și
pr. dr. Mihai-Andrei Aldea din București. Detalii aici: https://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2024/04/agentul-moscovei-marchel-mihaescu-bate.html
Sursa: Active news
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.