vineri, 14 mai 2021

Ce se ascunde în spatele mișcărilor ezoterice din țările creștine, în special în România.

 Ezoterismul în Romania - o formă a decăderii spirituale[1]

Ezoterismul a pătruns în România ca formă a curentelor religioase de tip New Age, promovată de sistemul globalist la nivel mondial. În țările creștine, la început s-a prezentat sub formă științifică pentru a nu se observa caracterul religios, iar apoi a început să propovăduiască principii ale religiilor asiatice cum ar fi credința în reîncarnare, existența unui Dumnezeu impersonal, negarea Bisericii, formarea unor concepții religioase personale, nivelarea religiilor, etc. Despre acestea stăm de vorbă cu pr. Eftimie Mitra:

 

- Ce părere are Biserica Ortodoxă despre curentele și  practicile religioase ezoterice?

- Nu este de acord cu aceste așa-zise "terapii". Toate aceste secte ezoterice nu sunt creștine deloc, nu sunt ortodoxe, darămite creștine. Părintele Zaharia Zaharov de la mănăstirea Essex, într-o conferință, spunea că pe cei care practică yoga, radiestezie, bioenergie și așa mai departe, n-ar trebui nici să-i primim la Împărtășanie. De ce? Pentru că sunt lupi în piei de oaie, unii dintre ei. Alții dintre ei sunt victime, inconștienți, cred în mod sincretist într-o învățătură care s-a transmis de către cineva, care a fost un bun psiholog și a știut să lesuceascămințile. Noi, ca biserică, cași creștiniortodocși, când mergem la biserică, trebuie să păstram învățătura Bisericii. Ezoteriștii care vin, bioenergeticieni, radiesteziști etc., vin la bisericăși de multe ori ascund de preot că fac aceste practici, se simt cumva vinovați.

 

- Cei care promovează aceste curente susțin că ceea ce fac ei este știință, nu religie.

- Există deja o lucrare de doctorat făcută la Alba Iulia de către un părinte[2] de la Episcopia Devei și Hunedoarei. Acest părinte aratăîn lucrarea sa caracterul sectar al bioenergiei, radiesteziei, al mișcărilor ezoterice, a studiat foarte mult acest fenomen. Fenomenul respectiv nu este altceva decât un curent al new-age-ului aplicat în țările creștine, iar cei care îl practică sunt cei pe care-i întâlnim azi, misionari, psihologi, parapsihologi, care pe lângă meseria lor de psihologirăspândescși aceste învățăturigreșite despre reîncarnare,despre energiile create și necreate. Trebuie făcută o distincție între energia creată și cea necreată, pentru că energia lui Dumnezeueste o energie necreată. Ei se folosesc de o energie creată, care nu e de la Dumnezeu, ci de la creația lui Dumnezeu. Toate aceste lucruri omul nu le știe, și nu are de unde săle știe, pentru că el,săracul om,  cu poverile pe care le are, nu are de unde săștie, dar nici nu are timp să se informeze. El absoarbe din societate, dar, societatea fiind bolnavă, nu poate săabsoarbă ceva curat.Absoarbe ceva negativ, absoarbe ceva nefolositor. Îi vedem că vorbesc foarte mult despre pacea minții, vedem că ei vorbesc foarte mult despreliniște, dar, daca i-ai supărat cu ceva sar ca arși, sunt nervoși, agitați, au un orgoliuși o mândrieîn ei de nu văputeți imagina. Asta arată clar trăirea lor duhovniceascăadevărată, când sunt spontani. Când i-ai supărat cu ceva și, în spontaneitatea lor, ei sar ca arși, nu se mai controlează.[3]

 

- Unii dintre ei merg și la biserică …

- E un lucru pe care oamenii nu îl știu. Mulți dintre acești guru care practică bioenergie, radiestezie etc., nu sunt oamenii Bisericii, dar se ascund[4] în Biserică să îi înșele pe oameni, să atragă omul simplu, omul credincios, omul cu inima curată spre ei. Am întâlnit și noi la mănăstirea unde sunt. Veneau și se dădeau prieteni cu părintele, adică cu mine.Eu nu știam cine sunt. Dar, în fața adepților ei păreau ca și cum ar fi prietenii mei. Ca după aceea să aflu că ei, de fapt, mergeau și se lăudau că uite, sunt prieten cu părintele, că sunt în bisericăș.a.m.d. Dar, după ce plecau de lângă mine începeau să-i învețe pe oameni tot felul de lucruri străine de învățătura Bisericii, îi înșelau. De aceea spun, ei pot să vină la biserică, săfacădonații, săfacă tot felul de lucruri care să fie de ochii lumii, și după aceea, când s-au dus din biserică, îi duc pe oameni în înșelare. Vorba  aceea că „orb pe orb la groapă călăuzește”, așa spune Apostolul Pavel. Ei, aceasta se potrivește foarte bine în situația de față, cu toate sectele acestea ezoterice, bioenergie, reiki, radiestezie etc. Gândiți-vă, ei vin la bisericăși vorbesc despre reîncarnare, când Biserica te învață despre Înviere, opusul reîncarnării. Deci, e clar, se bat cap în cap, e un sincretism foarte fals. Dar, omul de rând, săracul, nu își dă seama. Îlîntreabă pe guru, acela zice o prostie, și el crede, o ia de bună, dacă a zis guru, așa e, nu mai stau să verifice, fiindcă a zis guru.

 

- Unii se folosesc de sentimentul național sau pretind că sunt ucenici ai unor duhovnici ortodocși...

- Astăzi întâlnim foarte mulți din sectele acestea asiatice care vin în România și par mari patrioți, cu costum popular, dau impresia căsunt mari oameni duhovnicești ai Bisericii, oameni care par a fi curați, româniș.a.m.d., precum: Claudian Dumitriu, Oreste Teodorescu, Ovidiu DragoșArgeșanu…, găsim o grămadă de astfel de personalități care, practic propovăduiescînvățăturistrăine de neamul românesc, dar se dau a fi români. Ei propovăduiesc învățături străine de neamul romanesc, dar se dau ucenici ai părintelui Argatu, ai lui Arsenie Boca, Arsenie Papacioc sau Iustin Pârvu. Deci, e o înșelare foarte mare, omul care nu știe cade ușor în capcana lor. E de fapt, o practică a vrăjitoriei moderne. În Biblie găsim un caz, ovrăjitoare se întâlnește cu Apostolul Pavel. Și le spune oamenilor: „Urmați-l pe Pavel, că el este omul Domnului!”. Pentru că oamenii aveau o simpatie față de Pavel. Dar, Pavel și-a dat seama că vrăjitoarea se folosește de imaginea lui pentru a atrage oamenii către ea. Pavel pleacă, vrăjitoarea rămâne cu oamenii. Și atunci Pavel o mustră pe vrăjitoare, și o pedepsește, ca să nu se lase cumva folosit în lucrarea ei vicleană. Cam așa se întâmplă și astăzi cu acești oameni – radiesteziști, bioenergeticieni, reiki, prananadi și ce or mai fi…, ezoteristul acesta asiatic. Așa se întâmplă și astăzi, oamenii[5] vin la biserică să se folosească în mod viclean de imaginea Bisericii, de credința curată a omului din popor pe care îl atrage în mod viclean înspre el. Când este în biserică nu spune nimic despre concepțiile lui, dar când iese afară, îlînnebunește pe om de cap, de nu mai știe omul ce săcreadă, și pe unii îi prinde, pe alții nu îi prinde, fiecare cât e de ancorat în învățăturile Bisericii.

 

- Unii maeștri spirituali din mediile ezoterice contestă autenticitatea Bibliei...

- Normal ca ei să conteste autenticitatea Bibliei din moment ce Biblia învață altceva decât ce învață ei. Era culmea să accepte autenticitatea Bibliei atâta vreme cât sunt în contradicție cu Biblia. Ei sunt în contradicție cu întregul creștinism, de fapt. De ce? Pentru că învățăturile Bibliei te îndeamnă la smerenie, pe când la ei vedem multă mândrie[6]. Dar, mai mult decâtatât, Bisericași esențaînvățăturilor Bibliei e Învierea, Învierea lui Hristos. Ei, din momentce cred în reîncarnare, contestăÎnviereași toate mărturiile despre Înviere. Am auzit pe cineva, un mare maestru din tagma ezoterică, spunând că Biblia a fost falsificată de împăratul Constantin cel Mare și de către episcopii de la sinodul I ecumenic. Nuștiu, să râzi sau săplângi?E culmea ce spunea acest om,  mai ales că nu poate dovedi, ori a visat noaptea, sau de unde a scos-o, nu știu. Dar, ei merg pe principiul“crede și nu cerceta”,adică prostul crede tot ce spune guru, iar el nu mai cercetează dacă e adevărat sau nu. El știind că are astfel de adepți,îi manipulează cum vrea, chiar și cu astfel de teorii. Nu există, nu poate nimeni sădovedească faptul că până la anul 300 ar fi existat o altă Biblie. Dacă un contestatar al Bibliei din mediul ezoteric poate să dovedească că a existat o altă Biblie, un alt text al Bibliei, atunci ar putea intra în discuție. Dar, din momentce nu a fost o altă variantăși nu are cum să fie, subiectul e clar încheiat. Mai mult decâtatât, Biblia existăîn formele ei vechi în diferite biblioteci ale Bisericii, atâtîn cadrul Bisericii Ortodoxe, cât și la Vatican. Ele pot fi oricând verificate, controlate de cătrecurioșii care vor săvadă dacă Biblia e adevărată sau autentică, pot săvadăoricând. Nu există nimeni care să conteste oficial așa ceva. Totul este la nivel de bârfă, la nivel subteran, în mediile ezoterice, în care unii maeștri sau propagatori ai credințelorîn reîncarnare din țările creștineîncearcă săîi influențeze pe creduli cu ideile lor.

 

- Cum explicați că sunt mediatizați în presă și online?

- Ei sunt mediatizațiîn presă pentru mai multe motive. Pe de o parte reporterii caută rating, senzație, ceva deosebit față de ceea ce a fost până acum, pe de altă parte în scopuri economice, financiare. Și amsăvă dau un exemplu:unele televiziuni locale care nu au cu cine face emisiuni, acceptă orice. Acești oamenivin și se prezintă ca niște mari inițiați spiritual, înălțați spiritual.Ei se prezintăașa, dar în realitate ei sunt decăzuți spiritual.Punându-și o astfel de etichetă merg la televiziuni locale. Ei au nevoie de reclamă, de propagandă,pentru că altfel nu le vin oamenii la cabinetele pe care le-au deschis. Mulți dintre ei au făcut special cursuri[7] în domeniul psihologiei, medicină, psihiatrie, tocmai pentru a prinde o credibilitate în fața oamenilor prin ceeace fac. Deoarece pentru ei aceasta este și o afacere. La cabinetele lor se câștigă foarte mulți bani în urma acestor emisiuni, în urma reportajelor pe care le vedem pe internet, articole pe internet, facebook, etc.. Ei asta cautăpractic: reclamă. Se folosesc de televiziunile unde se acceptă astfel de reclameși mai mult decâtatât, au oamenii lor în anumite televiziuni. De exemplu: unmaestru, dacă are pe cineva la Antena 1, vedem că acea persoană e invitatăîn mai multe emisiuni. Ei între ei își fac rețeaua lor prin mass -media, internet, își fac această propagandă săîșiatragăclienți. Spunea cineva odată, care lucreazăîn televiziune,„Dacămăplătești, eu te invit la mine în emisiune. Poți să spui ce vrei, doar dacă am și eu un câștig pe seama asta”. Ăsta e și scopul unor reporteri, săcâștige bani. Acesta e și scopul acestor terapeuți, săcâștige bani. Dar, la televiziunile locale,în general, se merge mai mult pe ideea „Nu ai clienți,îți fac eu emisiune și câștigămamândoi, eu am săcâștig cu reclama, ca maestru, iar tu prin faptul că ai o emisiune”. Totul e o chestiune bine gândită, unde omul nu contează căîși pierde sufletul, se va îndepărta de credințastrămoșească, de credința autentică, important e ca ei săaibăclienți la cabinetele lor pe care, ulterior reușesc săîi influențezeîn ideile lor doctrinare.

 

- Au un crez al lor bine stabilit?

- Practic ei nu au o idee doctrinarăclară. Sunt atotștiutori despre nimic. Au un nimic, care nu există decât în imaginația lor și despre acel nimic îți povestesc și fac din el o adevărată poveste de înălțare spirituală. Dar, practic, asta e dovada unei decăderi spirituale, pentru că ezoterismul nu e altceva decât o formă de decădere spirituală a unei societăți.

 

- În scopul reclamei se folosesc de numele unor mari duhovnici.

- Am vorbit cu cineva din Oradea, mi-a spus că e o doamnă, ucenică a părintelui Iustin Pârvu[8]. Dânsa predă tot felul de cursuri de terapii. Practic ea nu a fost niciodată ucenica părintelui Iustin Pârvu, cel puțin nimeni dintre monahii sau maicile din Petru Vodă nu-și amintesc de ea ca fiind ucenica părintelui Iustin Pârvu. Da.Mai venea cu niștegrupulețe pe acolo, îșifăcea poze prin curtea mănăstirii cu niște maici, cu niștepărinți, mai și cu părintele Iustin, s-a mai spovedit o dată, de două ori la părintele Iustin, probabil, dar, la părintele se spovedea oricine. Problema e alta, ceea ce propovăduiește această doamnăși ce propovăduiescpărintele Iustin și alți mari duhovnici sunt lucruri contrare unul altuia. Eu pot sămă duc săîmi fac poză cu părintele Iustin, săîmi fac reclamă cu părintele, dar e o reclamă falsă, bazată pe minciună. Și această reclamăe tot cu scop comercial,săîși adune adepți la cabinetele unde lucrează. Dar, în realitate, lucrurile stau cu totul altfel. PărinteleIustin, marii duhovniciînvață una, iar ei învață exact contrariul. Nu cred că dacă i-ar fi spus părintelui Iustin că practică radiestezie, reiki, terapii angelice, bioenergie sau ce mai practică ei..., nu cred căpărintele ar fi spus: „foarte bine faci”.

- Credincioșii care recurg la astfel de practici își pot pierde mântuirea?

- Se poate pierde mântuirea. Sigur că se poate pierde mântuirea, pentru că Hristos a dat o credință, Hristos a dat o învățătură. Eu degeaba sunt membru botezat în Biserica Ortodoxă dacă practic o învățătură diferită de cea dată de Hristos. Trăiesc într-o înșelare, mă înșel pe mine și pe toți cei care sunt în jurul meu și urmează învățăturile mele. Cum să pot eu sădobândescmântuirea dacă eu nu cred în Înviere, ci cred în reîncarnare. Clar că e o falsitate, e total contrarăînvățăturilor Bisericii. Și atâta timp cât am ieșit din învățătura Bisericii, chiar dacă rămân fictiv în biserică de ochii lumii sau din neștiință, eu rămânîn biserică, dar, fără săîmi dau seama că sunt învățături contrare Bisericii. Asta e o înșelare care nu ne ajută la mântuire, dimpotrivă, ne putem pierde mântuirea pentru căîn momentul acesta suntem în contradicție cu însuși Iisus Hristos.

 

- Liderii ezoteriști promovează cultul întoarcerii la religia dacilor

- Mi se pare cumva oportun pentru ei să se folosească de daci. În sensul în care ei propovăduiesc aceste religii asiatice politeiste. Ei se zbat foarte mult să ne convingă să ne întoarcem la religia dacilor, adică la o religie politeistă.

Problema lor e alta:

1. Dacii nu au crezut niciodată în reîncarnare. Dacii au crezut într-o singură viață după moarte. Asta spun istoricii din acele perioade, nu eu, ci oamenii care au trăit în acea perioadă și au lăsat mărturii scrise.

2. Chiar dacă dacii au fost politeiști ei au urmat creștinismul cu bucurie, au urmat creștinismul de la sine. Nu există nici un dac care să fie omorât sau obligat sătreacă la creștinism. Ei au urmat singuri creștinismul, au urmat credința în Hristos și în Înviere. Pentru că ei aveau aceastăcredință în înviere (o singură viață după moarte) înainte de creștinism[9]. Și mai mult decât atât, în primele veacuri de creștinism de pe teritoriul României, vedem foarte mulți daci apologeți, mulți daci care au mărturisit creștinismul transmis de către Sfântul Apostol Andrei, daci care au mărturisit creștinismul pe teritoriul fostei Dacii, actuala Românie. Există teologi, scriitori (care nu au fost neapărat din rândul clericilor), ierarhi, care au scris și au urmat învățăturile Sfântului Apostol Andrei și care au mărturisit în continuare pe teritoriul întregii Dacii. A spune că trebuie să ne întoarcem la religia dacilor e o greșeală, ei vin cu o manipulare ce spune că dacii au fost cumpărați de Apostolul Andrei și mituiți să treacă la creștinism. Fals! Prin asta discreditează demnitatea dacilor. Dacă ții la daci nu poți să spui așa ceva, și în al doilea rând Sfântul Apostol Andrei nu avea bani, umbla cu o straiță goală, desculț și propovăduia pe Hristos. E clar că este o manipulare care prinde la creduli, mai ales în mediile ezoterice, prinde bine ce spune guru dar, important e să crezi ce spune guru, fără să verifici că te trezești cu surprize.

 

- S-au manifestat uneori ciudat în zona cetăților dacice?

- Da, există câteva cazuri. Localnici din zona satelor din preajma Sarmizegetusei Regia s-au smintit rău de tot de ei. Se dezbrăcau în pielea goală noaptea, pe la cetățile dacice (la Sarmizegetusa nu mai au voie că este pază) la Cetățuie, și spuneau că se încarcă cu energii, veneau pe anumite dealuri din vecinătate și făceau spirala specifică yoga, iar oamenii când mergeau cu vacile dimineața îi vedeau dezbrăcați. Oamenii se uimeau de ce puteau săvadă. Acum au schimbat puțin tactica. Vin frumos să îi ajute pe oameni, să le ofere o variantă de a trăi mai evoluat – omul simplu, de la țară, nu se ia după lucrurile astea, el trăiește simplu, gândește simplu, își face cruce, merge la biserică, nu se ia după astea, dar el observă, sesizează mai ușor căderea spirituală a acestor oameni[10]. Mai mult decât atât, am văzut și scandalul lui Oreste Teodorescu, care încerca să facă presiuni asupra instituțiilor statului care păzesc Sarmizegetusa pentru că nu sunt lăsați să invoce duhurile dacilor și să facă diferite ritualuri religioase -  ceea ce arată clar că e o religie, nu o știință.

 

- De ce îi tolerează oamenii din zonă?

- În zonă oamenii cam râd de ei. Îi tolerează pentru că, na…, omul și-a cumpărat pământ, nu poți să îl dai afară de pe pământul lui[11].

 

- Și pentru că sunt și afaceri pe plan local?

- Sunt afaceri locale mai ales cu pensiunile. Eu îi înțeleg pe cei de la pensiuni, trebuie să câștige și ei ceva. Dacă nu ar fi acești ezoteriști ar muri de foame, că ei sunt majoritatea care umplu aceste pensiuni, mai ales când e lună plină, echinocțiu de primăvară sau alte superstiții din capul lor. Dar, cei de la pensiuni câștigă de pe seama lor, după aceea ei pleacă, cei de la pensiuni rămân acasă, râd de ei și sunt bucuroși că au primit banii.

 

- Cred în superstiții, au trăiri mistice ieșite din comun?

- Partea aceasta a misticismului e o dovadă a înșelării. De ce ei pun foarte mult accent pe puterea proprie, pe energia creatăce ei o absorb. Așa ceva e în contradicție cu ce ne învațăsfinții din Biserica Ortodoxă, sfinți care au trăitdupă Evanghelie. De ce spun aceasta? Diavolul de multe ori ne dă anumite stări, anumite trăiri, pe care noi le interpretăm ca fiind bune, pozitive, dar acestea ne duc la înșelare. Trăirile care ne îndeamnă la mândrie, sămă cred eu un dumnezeu, sămă cred eu cineva mai presus, că eu sunt un paranormal, sunt mai deosebitdecâtceilalți, aceste trăiri sunt trăiri demonice, trăiri în înșelare și majoritateaezoteriștilor au aceste trăiri. Ei dau bani grei să fie inițiați în astfel de trăiri. Bineînțeles, guru profită, fraierul dă baniiș.a.m.d. Sepune mare accent pe vise, pe vedenii, pesimțurile interioare emoționale, toate acestea sunt la fel, înșelări. SfințiiPărinți ne spun să nu credem în vise. De ce? Pentru că putem fi înșelați. Diavolul vine, ne aduce în vis o dată, de două ori, de trei ori, ceva ce se adeverește, după ce prindem încredere în vise ne înșală și ne este fatal. De aceea spun, aceste înșelări, vedenii, vise de domeniul misticismului bolnăvicios,SfințiiPărinți nu ne îndeamnă să le urmăm, ci dimpotrivă, să le respingem pentru că de cele mai multe ori au fost înșelări. Trebuie să ne punem semn de întrebare, oare de ce am eu aceste simțiri? Chiar sunt eu un așa deosebit față de alții? Am devenit eu peste noapte așa deosebit? Sau diavolul măînșală săîmi dea impresia că am devenit un deosebit? Sunt foarte periculoase aceste lucruri și trebuie să ne ferim de ele.

 

- Ce cărți recomandați în acest scop? Patericul?

- Da, recomand și Patericul, recomandcărți scrise de foști ezoteriști care s-au trezit, s-au luminat din întunericul ezoterismului și au revenit la adevăr. Există cartea „Marii inițiați ai Indiei și părintele Paisie” scrisăde un fost yoghin care a trăit în India, în mănăstirile yoghine indiene, în ashramuri, care a revenit de acolo cu o experiență foarte bogată și încearcă să spună, de fapt, toate înșelările acestei religii asiatice. ExistăpărinteleSerafim Rose, în cartea „Ortodoxia și religia viitorului”, unde arată cum această stare ezoterică e ca o ofertă în țările creștine care se pliazădupă religiacreștină. Mai întâisă îi înșele pe oameni cu intenția de a-i atrage spre rătăcirileîn reîncarnare, credința în zei... Existăcărți care arată despre treaba asta, dar, mai mult decâtatât îndemn săîncercăm să citimSfințiiPărinți ai Bisericii Ortodoxe, să comparăm cu ceeace trăiesc ei și vom vedea o mare diferență. Vă dau un exemplu: am cunoscut un băiat care a practicat yoga. Era în niștecăutări interioare, cum sunt mulți din tinerii de azi. Acest băiat a trecut prin rock, prin yoga, prin prananadi, a trecut prin multe experiențe. Stătea pe Muntele Ceahlău, singur, a fost să mediteze acolo. La un moment dat i-a venit să spună rugăciunea lui Iisus „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine,păcătosul”, folosind-o ca pe o mantră. Astfel, el a făcut un amestecîntre rugăciunea lui Iisus, care e creștină, și mantră, care e ezoterică, fără să știe că această rugăciune, în timp,îl va schimba. A spune „Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu” înseamnă că Îl recunoști pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu și Dumnezeu însuși; „miluiește-mă pe mine, păcătosul”, adică mă făceam mic și ceream mila lui Dumnezeu, nu mă mai credeam pe mine un dumnezeu, așa cum e în ezoterism; „pe mine, păcătosul” - eu am păcate, am multe de îndreptat la viața mea. Făcând aceastărugăciune i-a venit gândul cel bun să meargă la peștera Sfintei Teodora de la Sihla. Când a intrat în peștera sfintei Teodora, unde e un duh de pace autentic ortodox, a simțit diferența între ceea ce citea în cărțile asiatice, tibetane, Osho etc., diferența între trăirea sfintei Teodora și trăirea acelor învățați indieni, care erau cu totul și cu totul într-o contradicție. De aceea spuneam să încercăm să citim Sfinții Părinți dinBiserica Ortodoxăca să îi avem ca reper și un zid de apărare împotriva înșelărilor religiilor asiatice.

 

- Liderii ezoteriști susțin concubinajul.

- E de înțeles ca maeștrii ezoterici, acești "terapeuți", să propovăduiască o învățătură viciată, pentru că și ei sunt viciați. De exemplu: l-am văzut într-un articol din ziarul „Adevărul” pe Ovidiu Dragoș Argeșanu cum îndeamnă să ai mai multe femei, nu e o problemă, nu e neapărat nevoie să te căsătorești. Îndeamnă la o neorânduială în viață, la un haos, pentru că însăși viața lui e un haos, pentru că îi place să-și trăiască viața, dar se pretinde a fi un înălțat spiritual, ceea ce dovedește că se contrazice. Nu poți fi un evoluat spiritual cu o astfel de viață. Și mai ales, am înțeles că citește și moliftele Sfântului Vasile. Tu, care ești împotriva Bibliei și a învățăturilor Bisericii Ortodoxe, citești din rugăciunile Bisericii Ortodoxe. De ce? Pentru că aceste molifte îți atrag clienți. Mai mult decât atât, tu, care nu ești hirotonit ca și preot, nu poți să citești aceste molifte. Iată falsitatea unor oameni, falsitatea acestor mari propovăduitori care azi au ajuns pe internet niște vedete spirituale, dar, care de fapt, înșală lumea. Exemple de acestea sunt mai multe, nu e cazul să revin asupra lor, v-am dat acest exemplu ca săînțelegeți de cefoartemulți dintre aceștimaeștri ezoterici își petrec viața în mod lumesc. Ei merg pe principiulsă adaptăm credințadupă placul nostru, nu noi să ne adaptămcredințeidate de Hristos.Adică noi sănegăsim o altă formăspirituală,că cea dată de Hristos e învechită, să ne găsim un alt mod spiritual,în care săÎladaptăm pe Hristos, să adaptăm religia în funcție de viciile noastre. Am văzut într-un articol scris de un domn, Constantin Dulcan[12], ceva de genulăsta, o teorie de genul acesta. E chiar penibil pentru că atunci nu mai am o credință, eu nu mai urmez unei credințe a unei biserici, eu îmi fac propria mea credință în funcție de viciile mele și de modul meu de viață. Adică, îmi inventez un alt dumnezeu și nu Îl urmez pe Dumnezeul adevărat. Îmi fac un dumnezeu impersonal, care să nu mă poată lua la întrebări și Îl refuz pe Dumnezeul personal, pe Iisus Hristos, Care mi-a dat o lege și un mod de viață. Aceasta arată clar contradicția între învățăturile lor false și prezența lor în biserică. Adică ei merg la biserică, dar vor săÎlschimbe pe Dumnezeu și săschimbe Biserica Ortodoxădupă mintea lor într-o biserică a lor, personală,după placul lor, ceea ce e inadmisibil.

 

- Liderii acestor curente religioase neagă regulile Bisericii Ortodoxe

- Ei combat canoanele Bisericii Ortodoxe. De ce? Pentru că aceste canoane îți pun o rânduială bună în viață. Canoanele nu sunt pentru a te subjuga, așa cum interpretează unii. Canoanele sunt ca să îți îndrepteze viața. Canoanele sunt ca puncte de reper pentru o viață echilibrată. Chiar dacă spun că te opresc nu știu câți ani de la împărtășanie, preotul poate să facă un pogorământ oricând, dacă vede căți-ai îndreptat viața. Dar, dacă nu ți-ai îndreptat viața, degeaba te împărtășești, că e fățărnicie, teatru, spectacol. De aceea aceste canoane pe care le-a dat Biserica, le-au făcut Sfinții Părinți, sunt în conformitate cu învățăturile lui Hristos. Aceste canoane ne îndeamnă la o viață echilibrată, la o viață morală, ne îndeamnă la o viață după o rânduială bună ca să nu cădem în haos. Cei care caută haosul ne îndeamnă împotriva canoanelor și a învățăturilor Bisericii, pentru că ei din haos își pescuiesc naivii de care au nevoie la cabinetele lor de psihoterapie.

 

- În cuvântările lor, îndeamnă mereu la dragoste...

- Ei merg foarte mult pe principiul acesta de iubire, de gândire pozitivă, de experiență spirituală, de înălțare spiritualăș.a.m.d. De ce? Pentru că oamenii sunt însetațidupăașa ceva.Oamenii, în lumea aceasta tulburatăîn care trăiesc, au nevoie de iubire. În lumea aceasta desacralizată au nevoie de ceva spiritual. Problema care există..., acești maeștri iau omul debusolat și îl atrag într-o falsă iubire, falsă trăire spirituală. Nu în trăirea spirituală de care ne învață Sfinții Părințiai Bisericii Ortodoxe și cei care au urmat învățăturilor Evangheliei, ci într-o altă învățătură cu tentații asiatice.

 

- Dacă omul se împărtășește poate să cadă în aceste înșelări?

- Da, se poate înșela cu o condiție. Se poate înșela dacă el nu urmează învățăturilor Bisericii, învățăturilor Sfinților Părinți. De aceea, recomand săcitiți viețile sfinților, învățăturileacestora, pentru că ele sunt un reper. În momentul în care vine un maestru și măînvață altceva, îmi dau repede seama că e o înșelare. Dacă nu-i citesc pe aceștiași prind ce măînvață acel psihoterapeut, pentru că nu am un reper după care sămă ghidez. De aceea, foarte mulți, chiar dacă merg la biserică, se înșalăîn acest lucru. Creștiniipracticanți, care citesc sfințiipărințiși merg des la biserică, nu se înșalăașaușor, pentru că deja au o gândireformată, un reper deja format dupăSfințiiPărinți, în modul de trăireautenticdupă Evanghelie, pe care l-au trăitaceștisfinți. Eu pot sămă duc să mă împărtășesc, dar dacă mă împărtășesc formal, Dumnezeu nu lucrează, dacă mă împărtășesc din trăire, atunci lucrează Harul lui Dumnezeu asupra mea și dacă sunt sincer, mă ferește, dacă nu sunt sincer, mă lasă într-ale mele.

 

- Cum se raportează la sfinți?

- Pe de o parte ezoteriștii în propaganda pe care o fac în rândul credincioșilor vorbesc de sfinți, pe de altă parte îi contestă. De ce? Pentru că cei care nu fac parte din Biserica lui Hristos nu pot să aibă sfinți, pentru că nu au Duhul Sfânt. Cine nu are Duhul Sfânt nu poate avea sfinți.

 

- Sfințenia e doar pentru perioada vieții pământești?

- Mergem la mormântul unui sfânt și vedem că de multe ori îi cerem ajutorul să mijlocească între noi și Dumnezeu, iar Dumnezeu ascultă rugăciunea sfântului. Sfântul poate să mijlocească și ne ajută, se fac minuni la mormintele sfinților, la mormintele vrăjitorilor nu se fac minuni. Sunt mulți care vin, am văzut și pe la cetățile dacice, care spun că sunt clarvăzători, făcători de minuni, și ne fac un fel de reclamă în modul lor de a practica, dar nu ne îndeamnă niciodată să urmăm în mod real[13] viețile sfinților[14]. Aici e foarte important. Sfinții trebuiesă ne fie model de viațăși reper să nu ne pierdem. Sfinții, la rândul lor, sunt plini de Duhul Sfânt pe care l-au dobândit prin trăirea lor și sunt cei care au urmat lui Hristos. Apostolul Petru spune într-o epistolă a sa „Fițipărtași firii dumnezeiești”,adică să-L avem pe Hristosîn noi, să fim părtași firii lui Hristosși dacă suntem părtași firii lui Hristos avem sfințenieîn noi. Mă refer la sfinți. Și noi putem fi părtași firii lui Hristosîn mai mică sau mai mare măsură.Dar, asta în funcție de noi,câtăcredință avem, câtă dragoste avem în Hristos.

 

- Care este poziția lor față de masonerie?

- Niciuna. Practic niciuna, în sensul că nu fac nimic în acest sens. Liderii ezoteriști se pronunță a fi împotriva masoneriei pentru că aceasta le atrage popularitate în rândul oamenilor simpli. În realitate ei joacă interesele mișcărilor globaliste de a nivela religia, de a submina Biserica lui Hristos. E o contradicție între ce spun și ce fac.

 

A consemnat Andreea Voicu

 



[1] Interviu realizat de Andreea Voicu, Asociația ASTRADROM Oradea, ianuarie 2020; Filmarile se pot gasi pe canalul Youtube al asociatiei ASTRADROM, in 4 episoade.

[2] Pr. Marius Ghidarcea a realizat lucrarea de doctorat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Alba Iulia, cu tema „Neopăgânismul dacic”;

[3] Mulți dintre ei se comportă foarte agresiv la adresa preoților și a Bisericii Ortodoxe, la adresa activităților ortodoxe, etc. Unii au conturi reale arătându-și identitatea, dar mulți au conturi fictive, pe rețelele de socializare unde sunt destul de activi în acest sens;

[4] Liderii acestor grupări încearcă să ascundă caracterul sectar dând impresia că sunt fiii Bisericii Ortodoxe (în cazul României). Aceștia le spun adepților: Nu suntem sectă. Mergem la biserică. Suntem ortodocși.... În țările catolice, de exemplu, frecventează bisericile catolice. Cu același scop, să dea impresia că fac parte din catolicism. În realitate, crezul lor nu este nici ortodox, nici catolic, ci se îndreaptă treptat spre al religiilor asiatice politeiste;

[5] Se referă la persoanele care fac prozelitism hindus în bisericile ortodoxe din Romania. Aceștia nu spun de intențiile lor, lăsând să se înțeleagă că sunt credincioși ortodocși și urmează învățătură Bisericii. În realitate, ei profită de lipsa cunoștințelor religioase ale multora dintre cei prezenți în lăcașurile de cult ortodoxe;

[6] Ortodoxia învață la învingerea sinelui pentru a-ți lăsa viața în mâinile lui Dumnezeu, iar învățăturile ezoterice te îndeamnă la dezvoltarea sinelui adaptând pe Dumnezeu la propriile cugetări, influențate în mare parte de învățătura unui guru;

[7] Mulți dintre misionarii religiilor asiatice au făcut studii de psihologie, diferite cursuri, ca astfel să dea impresia că sunt specialiști în domeniul psihoterapiei (din punct de vedere științific);

[8] Se referă la o persoană cu numele Niculina Gheorghiță care se prezintă în fața credincioșilor ortodocși ca fiind ucenica părintelui Iustin Pârvu. Mulți dintre cei care l-au cunoscut și apreciat pe marele duhovnic ortodox au avut încredere în Niculina G. pentru că au considerat-o ucenică a acestuia;

[9] Zamolxe a stat trei ani într-o peșteră, sub pământ, iar apoi a apărut. Dacii l-au considerat un zeu care a murit și a înviat;

[10] Omul simplu, fără multe cunoștințe teologice, dar cu o trăire duhovnicească, observă duhul de mândrie al unora dintre misionarii religiilor asiatice care se consideră mai presus decât semenii săi. Omul simplu face mult mai ușor, de multe ori, diferența dintre omul înduhovnicit și omul înșelat spiritual;

[11] Mulți astfel de misionari religioși asiatici au cumpărat terenuri de la localnici. Pe acele terenuri își fac ritualurile. În incinta acestora au acces doar persoanele stabilite de proprietarul pământului, după reguli stabilite de acesta;

[12] În comparație cu alți misionari ai învățăturilor religiilor asiatice este mai ascuns. Nu iese așa mult în evidență și are o viață morală;

[13] Unii ezoteriști vorbesc despre sfinți, dar sunt în contradicție (în simțire și gândire) cu ce au trăit și învățat acești sfinți. Scopul pentru care vorbesc despre sfinți este să câștige credibilitate în rândul credincioșilor ortodocși.

[14] Unele asociații ezoterice au nume de sfinți, se folosesc de imaginea acestora în rândul credincioșilor, dar din punct de vedere al trăirilor religioase, mistice, nu le urmează. Aici se referă la diferențele, chiar contradicțiile, dintre misticismul Sfinților părinți și misticismul bolnăvicios practicat de către liderii ezoteriști;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.