Din relatările Maicii starețe Justina Bujor despre viețuirea minunată a Părintelui Justin
Maica
stareță, sfinția voastră ați stat mult în preajma Părintelui Justin
Pârvu, fiind cea mai apropiată dintre ucenicii săi, pentru început ne
puteți spune cum l-ați întâlnit pe Părintele?
Nu
pot spune că eu am fost cea mai apropiată din ucenicii săi, pentru că
în primul rând cu duhul trebuie să fii aproape de sfinți, așa că poate
sunt mulți alții care i-au fost mult mai apropiați decât mine, chiar
dacă eu mai toată ziua stăteam lângă sfinția sa, dar contează cât de
mult te-ai apropiat de virtuțile sale, cât de mult a putut vasul tău
încăpea să se umple cu duhul său.
Prima oara l-am cunoscut pe
părintele Justin în ianuarie 1998, în perioada când eram studentă în
anul V la medicină în Iași. Scopul venirii mele la Petru Vodă era strict
pentru a vizita mănăstirea și a ajuta o persoană (unul din prietenii
mei) să se apropie de Dumnezeu. Nici nu aveam măcar în gând să intru la
părintele Justin, considerând că nu am nicio problemă importantă. La timpul respectiv nu cunoșteam foarte multe despre părintele Justin, pentru că nu era mediatizat deloc, știam doar că făcuse ani grei de temniță și că e luminat de Dumnezeu. Printr-o întâmplare, o fată care se afla la arhondaric[1]
m-a întrebat dacă am intrat la părintele Justin și mi-a arătat unde e
chilia, insistând să merg chiar în clipa aceea. Am intrat în chilia
părintelui. Eram fascinată, Părintele m-a întâmpinat cu un zâmbet larg
și simțeam că parcă ne cunoaștem de o viață. M-a întrebat de unde sunt,
ce fac. Eu i-am explicat că voiam o viață mai simplă, eventual la țară,
la munte, ca nu vreau carieră medicală într-un mare spital. Și sfinția sa a început să-mi spună ca acest cabinet modest pe care îl caut eu, trebuie să fie ca o chilie de maică
și după câteva minute a zis că vrea să facă un spital în Petru Vodă și
atunci când termin facultatea să vin direct la el să lucrez la acest
spital. Eu i-am răspuns fără nicio șovăire: Da, părinte! Am
plecat cu o bucurie imensă în suflet, încredințată fiind în sufletul meu
că va trebui să dau ascultare acestui Părinte, care îmi părea mai
cunoscut decât proprii mei părinți.
După această primă întâlnire
am plecat așadar cu traseul vieții schimbat. Am început să vin foarte
des la Petru Vodă, atât în anul V, cât și în anul VI de facultate.
După
sărbătoarea Paștilor din 1999, părintele Justin împreună cu părintele
Ioan Șișmanian au mers 2 km mai spre vale, spre sat și au ales locul
pentru noul așezământ. Imediat s-au apucat de construit primele două
clădiri ale noastre. Cu o lună înainte de a termina facultatea,
părintele Justin m-a anunțat că peste o săptămână vrea să mă
rasoforească[2], trecând peste alte etape ale noviciatului. Și din nou i-am răspuns, atât de liniștită: Da, părinte! Și am venit.
Pentru o perioadă
de câteva luni până când s-a putut locui în noile clădiri, am stat în
mănăstirea de călugări. În această perioadă intram foarte des la sfinția
sa, mă întreba tot timpul cum stau cu învățatul, avea grijă să-mi dea
ceva de mâncare la pachet ca să merg pe dealuri și prin păduri să învăț
pentru licență. Eu eram fericită că voi termina cu examenele și că voi
reuși să trăiesc o viață liniștită în mănăstire. Dar lucrurile nu au
decurs chiar așa, ci părintele m-a trimis să fac anul de stagiu la
Piatra Neamț în 2000, apoi mi-a dat ascultare să continui să fac și
rezidențiatul.
Părintele nu se oprea numai la viața mănăstirească și la izolarea ta ca și călugăr, dimpotrivă
te îndemna să dezvolți în continuare ceea ce ai acumulat în lume,
găsindu-ți cu mare iscusință talantul pe care îl aveai și te punea la
treabă să-l lucrezi. Nu insista ca noi să ne rupem de familie,
ci dorea ca noi să-i aducem și pe ei cât mai aproape de mănăstire și de
Dumnezeu. Cu timpul, multor maici le-au urmat și mamele lor în monahism.
Care era rânduiala de început pe care v-a stabilit-o Părintele?
Primii
noștri ani în mănăstire au fost destul de grei din punct de vedere al
condițiilor și al programului, și pentru că părintele voia ca noi să
avem o acrivie în viața monahală, atunci nu ne scutea de nimic și nu ne
ușura nevoința. De altfel și mănăstirea de călugări ducea o viață
austeră. Erau slujbele de noapte, de la 12 pană la 4-5 dimineața, postul
drastic (lunea, miercurea și vinerea o masă în zi), foarte mult canon
și citire din psaltire.
Din anul 2000, în timp ce făceam anul de
stagiu, când mă întorceam de la Piatra Neamț, începuse să mă țină la el
în chilie foarte multe ore pe zi și-mi zicea să-l ajut, cu pomelnicele,
cu curățenia, pentru diverse nevoi, să duc lucruri la magazie sau la
biserică. În timpul cât stăteam în chilia sa, se perindau sute de oameni
pe zi, fiecare cu probleme foarte grele. Unii veneau să-i mulțumească
pentru ajutor. După prima lună petrecută lângă el, mă durea stomacul în
continuu, fiind impresionată de problemele oamenilor, și-i spuneam
părintelui că eu greu pot suporta să ascult atâtea necazuri încât mă
doare foarte tare stomacul, dar el foarte liniștit mi-a zis că o să-mi
treacă. Într-adevăr, după un timp m-am obișnuit și cu greutatea
lucrurilor pe care le auzeam și a programului său.
Ne puteți spune care era programul de zi cu zi al Părintelui?
Programul său era unul mai presus de fire.
În anii când era în mănăstirea de călugări, înainte de a se îmbolnăvi,
nu știu exact la cât se trezea (pentru că îl lăsam să își facă rânduiala
de chilie), dar de la ora 9-10 dimineața, începea să dea drumul la
oamenii de la ușă și îi primea neîntrerupt până la 17-18-19 seara sau
chiar mai târziu, când făcea prima pauză ca să mănânce pentru prima și
ultima oară în zi. Acest moment al mesei era singurul de relaxare și de
destindere. După care din nou deschidea ușa și primea oameni în continuu
până la 23.20 sau chiar la miezul nopții. Se odihnea o oră și apoi se
ducea la biserică, la slujbă. Niciodată nu l-am văzut să lipsească de la
slujbă. În altar îl așteptau preoții mănăstirii care voiau și ei un
sfat de la părintele lor, pentru că în timpul zilei nu era posibil din
cauza mulțimii de oameni. În tot timpul slujbei stătea în picioare și
pomenea pomelnice până la Sf. Liturghie și apoi se mai așeza în genunchi în anumite momente ale slujbei. De multe ori îl vedeam cu fața strălucind în altar. Avea o lumină nepământească pe chip. După
Sf. Liturghie, la ora 4 dimineața îl așteptau alți oameni pe care îi
primea uneori până la ora 7, când le pleca autobuzul de Piatra Neamț.
Singurele ore în care dormea erau 2-3 ore până la 9-10 dimineața.
În
primii ani nu l-am văzut plecând din mănăstire, tot timpul știai că el e
acolo, în chilia sa. În ultimii ani îl rugau diverși credincioși,
familii, preoți, doctori să vină la ei acasă sau în biserică sau spital
să le facă agheasmă sau Sf. Maslu. În acele zile programul Părintelui
devenea și mai greu. Părintele nu mai dormea deloc, după Sf. Liturghie
pleca imediat în localitățile unde trebuia să facă slujba, iar când se
întorcea îl așteptau și mai mulți oameni la ușă. Abia după ce s-a
îmbolnăvit, când i s-a reactivat o tuberculoză din închisoare și a stat
internat mai mult timp, medicii i-au recomandat să mănânce mai
consistent și să se odihnească mai mult. Forțele sale deja îi slăbiseră
(și asta la 90 de ani, nu înainte). Pentru că nu suporta umiditatea și
aerul prea tare din chilia sa din mănăstirea de călugări, a hotărât să
se mute în mănăstirea de maici unde avea condiții mai bune. A fost pentru prima dată în viața lui când a avut program în privința primirii oamenilor.
Încet, încet a început să mai prindă puteri și din nou primea oameni 12
ore pe zi. În anii trecuți, de luni până vineri postea și dezlega la
lactate și pește numai sâmbăta și duminica. Ulterior, pentru că
organismul său avea nevoie să se întărească, a început să dezlege și
marți și joi, dar bineînțeles cu măsură. De multe ori avea
dureri de cap, sau altfel de dureri, dar niciodată nu spunea nimic, nici
nu dădea vreun semn că l-ar durea ceva. În postul mare nu
mânca nimic primele trei zile în prima săptămână și nici în săptămâna
patimilor. Odată avea febră din cauza unei pneumonii și a refuzat să ia
măcar o pastilă pentru scăderea febrei, ca să nu-și strice postul. De
pravila de rugăciune nu prea avea timp, dar înainte de a se culca seara,
indiferent cât de obosit era nu-și lăsa niciodată rugăciunile de seară
și paraclisul Maicii Domnului. O parte din pravilă o mai citea la
biserică și alta când se trezea. În fiecare zi citea acatistul Sfinților
Arhangheli.
Ne puteți spune cam ce sfaturi obișnuia să dea maicilor și care era metoda Părintelui de povățuire?
De la primele spovedanii
am observat că părintele nu te ținea mult timp la spovedit. Nu intra în
amănunte, nu voia să repeți la nesfârșit și mecanic aceeași poezie a
păcatelor care se tot repetau, a judecății, cârtirii, clevetirii,
mândriei și altele, ci încerca să reușești să vezi patimile care te
luptau cel mai mult și să tai pricina. Era imprevizibil în general și
adapta după situație și persoană atât canoanele care le administra,
asprimea cu care te trata și periodicitatea spovedaniei și
împărtășaniei. Cu anumite maici era foarte dur, aproape nu le lăsa să
intre nici pe ușa chiliei lui și de multe ori îl întrebam de ce pe unii
oameni îi ia foarte aspru și cu alții se poartă atât de delicat. Și mi-a răspuns că sunt unii care au sufletele ca o stâncă și atunci trebuie să dai cu barosul în ele.
Ne îndemna foarte mult să ne nevoim în viața noastră călugărească.
Într-un fel era dezamăgit de generațiile noastre de călugări. Tot timpul
ne povestea despre călugării pe care îi cunoscuse în Durău, câtă
acrivie aveau în viața călugărească, câtă interiorizare, simplitate și
seriozitate. Ne dădea exemplu pe cel mai sporit călugăr pe care îl
cunoscuse, pe părintele Antim Găină de la Secu. Dar lucrarea sa
duhovnicească nu se făcea numai la spovedanii, ci la fiecare întâlnire
pe care o aveam cu el. De cum intrai pe ușă îți vedea starea pe care o
aveai și gândurile. De multe ori nu era nevoie să-i spui ce problemă ai
pentru că el îți spunea totul. L-am întrebat cum de știe, și foarte
firesc mi-a răspuns că ne cunoaște de atâta timp și că își dă seama de fiecare om de cum intră pe ușa chiliei ce problemă îi va spune.
Niciodată
nu ne lăuda, dimpotrivă când făceai ceva bun, un lucru de mână așa cum
avem noi atelierele de croitorie, broderie, pictură sau laboratorul de
plante, ne mustra că se putea și mai bine. De multe ori ne certa că nu
avem dragoste de bolnavii din azil și că nu ne dăm toată silința să îi
îngrijim cum trebuie. Ajunsesem să fim deznădăjduite de cearta aceasta și credeam că nu facem nimic bun cu adevărat. În schimb ne lăuda altor oameni.
O dată, după ce părintele ne certase iarăși din pricina îngrijirii
bolnavilor, au intrat mai multe persoane în chilia sa și părintele a
început să le spună: „Ați văzut maicile acelea care cu greu cărau
cărucioarele cu bolnavi? Ei, să știți că toate sunt licențiate, au lăsat
totul și îngrijesc cu dragoste de acești necăjiți”. Când am auzit,
nu-mi venea să cred, și atunci mi-am dat seama că de fapt voia ca totul
să facem cu smerenie, indiferent de ascultarea la care eram puse. Sau
veneau maici cu picturi foarte frumoase și-i prezentau părintelui
icoanele terminate. Părintele avea obiceiul să spună: „Măi, parcă e
neterminată, mai consultă și tu un specialist”. După ce plecau maicile
îl întrebam consternată: „Cum, nu v-a plăcut”? Și părintele îmi
răspundea: „Sunt superbe!” În același timp, când noi eram descurajate,
atunci îți transmitea prin cuvintele și duhul lui atâta încurajare,
încât erai sigur că acea problemă de nerezolvat va fi sigur soluționată.
Care este cea mai mare minune pe care ați văzut-o la Părintele Justin?
Cea
mai mare minune pe care am văzut-o la părintele era modul cum reușea
să-ți schimbe viața. Și nu numai a ta, dar și a familiei tale, a
prietenilor tăi. În primii ani când veneam la Petru Vodă, oamenii
așteptau la ușă liniștiți, citeau ceva, mai vorbeau. După câțiva ani, am
observat că oamenii de pe hol erau mult mai agitați și nerăbdători, ca
în ultimii ani să-și piardă cu totul răbdarea unii față de ceilalți și
câteodată deveneau chiar agresivi. Totuși atunci când intrau pe ușa chiliei Părintelui, chiar și pentru un minut, deveneau alți oameni.
Li se limpezeau privirea și glasul, și de multe ori i-am auzit
exclamând că au văzut un sfânt. De multe ori părintele îi ghicea pe cei
mai guralivi de pe hol și începea să le spună: „Măi, dar ce voce mai
ai!”. Joi seara înainte de sfântul maslu se adunau sute de oameni la ușa
lui care, bineînțeles, voiau să intre înainte de slujbă să ia un sfat, o
binecuvântare. Și era mare forfotă în spatele ușii. La un moment dat
întră o femeie și zice: „Părinte aveți atâtea suflete la ușă!”. Și
părintele i-a răspuns calm: „Mai multe trupuri sunt decât suflete…”.
Nouă
de multe ori ne spunea exact ceea ce gândeam, ce făceam în ascuns sau
ce visam. Odată la spovedanie nu-mi puteam aduna mintea ca să-mi spun
păcatele și l-am rugat pe părintele să-mi spună el. Când a început să
vorbească, mi-a zis tot ce am făcut în amănunt, încât nici eu nu-mi
descoperisem atâtea păcate și greșeli câte mi le-a spus el, dar pe care
totuși le făcusem.
Minunile
pe care le vedeam la el în fiecare zi erau așa de multe, încât aproape
că nu le mai băgam în seamă. Devenise ceva foarte normal să trăim în
minunile lui. De multe ori am observat că putea să-și dea seama
dacă ești bolnav grav sau nu. Erai foarte bine sau ți se părea ție că
ești dar el te trimitea să-ți faci totuși un control. Și într-adevăr
descopereai o boală care trebuia tratată la timp, pentru că altfel s-ar
fi agravat. Dar se întâmpla și invers, în general: veneau unele maici
sau călugări, care se plângeau de niște boli ce păreau destul de grave,
și totuși Părintele le zicea că nu au nimic, și în foarte scurt timp își
reveneau. Câteodată voiam să apăr anumite maici pe care le certa și mie
mi se părea că le nedreptățea și atunci îmi spunea să nu mai plâng la
morminte străine. Și abia după câțiva ani înțelegeam de ce făcea acest
lucru și că avea dreptate. Părintele avea lucrarea sa cu fiecare, și
știa mai dinainte timpul pocăinței și îndreptarea lor.
Reușeai să
îl bucuri pe Părintele dacă îți făceai cu dragoste ascultarea, cu
jertfă, fără să cârtești. Se întâmpla uneori să se tulbure când găsea
bucătăria închisă pe la ora 8 seara și rămâneau oamenii flămânzi, care
așteptaseră o zi întreagă la ușa sa. Și atunci trimitea pe cineva să
trezească bucătarul, să ospăteze pelerinii. Oricum aceasta era lege:
nimeni nu pleca de la mănăstire neospătat. Cazarea și masa întotdeauna
au fost gratuite și nu i se părea normal să ceri bani oamenilor pentru
faptul că vin să Îl caute pe Dumnezeu mai aproape în pelerinajele lor,
dimpotrivă considera că noi călugării trebuie să venim cu bucurie în
întâmpina rea omului care și așa are destule necazuri acasă. Măcar la
mănăstire să vadă și el o oază de lumină, o rază de bunătate.
De multe ori l-am surprins pe Părintele rugându-se adânc și plângând la rugăciune.
Avea un carnețel cu numele unor persoane cu cazuri mai grele, carnețel
de care nu se desprindea niciodată. Iubea foarte mult animalele. Părintele
întotdeauna avea un pisic în chilie, pisicul fiind un animal mai curat
și ușor de întreținut, dar de altfel iubea toate animalele și tare mult
se mai bucura când îi aducea careva câte un porumbel, ieduț sau miel.
Era o adevărată relaxare pentru dânsul. Era foc și pară atunci când
călugării nu se îngrijeau cu atenție de animalele din grajdurile
mănăstirii. A nu purta de grijă de un animal neajutorat era o faptă pe
care greu o putea trece cu vederea. De asemeni ținea foarte mult să ne
îngrijim de propriile noastre gospodării, să nu facem risipă și să
păstrăm lucrul curat și îngrijit. Părintele respecta și omul, și
animalul și orice lucru pe care l-a făcut Dumnezeu și de care noi,
oamenii, ne folosim spre ajutor.
Iubea foarte mult privegherile și
cântarea frumoasă, doar cea psaltică, el însuși cunoscând notația
bizantină și uneori făcea paralaghie[3]
cu unele maici sau călugări pe anumite cântări. Îndrăgea călugării
psalți și adesea după priveghere îi chema să îi ospăteze cu un pahar de
vin și ceva de mâncare.
Mulțumea pe tot omul și niciodată nu
rămânea cuiva dator, ci întorcea orice ajutor împătrit, material sau
spiritual. Primea multe daruri de la oameni, dar pe toate le dădea
altora care veneau la dânsul. Veneai cu un pomelnic sau o sticlă de
ulei, și plecai cu fructe, bani și ce îți mai trebuia ție. Făcea zilnic
milostenie, dar nu dădea oricui, pe unii cerșetori îi alunga sau îi
punea să muncească în mănăstire. Dădea celor care cu adevărat aveau
nevoie, și el știa bine aceasta. Se întâmpla să mai fie câteodată
înșelat în treburile administrative, de către oameni care profitau de
bunătatea sa, dar se smerea spunând că aceasta este spre smerenia sa.
Ne învăța să primim omul cu bucurie, senini, cu zâmbetul pe buze, nu încătrăniți și obosiți.
Multe
am văzut la Părintele Justin, dar deocamdată ne oprim aici. Fie ca
rugăciunile sfinției sale să ne însoțească în tot pasul și să avem parte
de ocrotirea sa.
(Interviu realizat de Monahia A.)
Relatarea maicii Justina este preluata din cartea Părintele Justin Pârvu – Mărturii ale sfințeniei
[1] Clădirea unde se cazează pelerinii.
[2] Un rang intermediar în viața monahală.
[3] Cântare pe note.
Mare Sfânt Părintele Iustin Pârvu! Ne luminează mereu cu învățăturile sale de la Duhul Sfânt. Să se roage în Ceruri pentru noi păcătoșii!
RăspundețiȘtergere