Botezul savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul
nu era o taina cu insemnatate ontologica, ci un simplu ritual
duhovnicesc. Acest ritual era savarsit in apele Iordanului, un rau cu
multe smnificatii duhovnicesti: a fost trecut de poporul ales, la
intrarea in Pamantul Fagaduintei, dupa robia egipteana; prorocul Ilie il
va trece in chip minunat si se va inalta la cer, pana la a doua venire a
lui Hristos, inchipuind biruinta mortii.
Venind la raul Iordan, apa cea mai iubita a poporului ales, Sfantul Ioan
propovaduia tuturor, zicand: "Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia
cerurilor" (Matei 3, 2). Botezul lui Ioan nu avea puterea de a ierta
pacatele, chiar daca acestea erau marturisite inaintea sfantului: "Si
erau botezati de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele"
(Matei 3, 6). Acest botez era numai un semn vazut al pocaintei, prin
care fiecare isi marturisea dezacordul fata de pacatele savarsite.
Prin botezul sau, Sfantul Ioan a
pregatit lumea sa primeasca in mod cuviincios pe Fiul lui Dumnezeu
intrupat, adica pe Iisus Hristos; pregatirea dorita de sfant viza in
primul rand constientizarii starii de pacat si pocainta fiecaruia pentru
pacatele savarsite.
Botezul lui Ioan a fost o pregatire
pentru adevaratul Botez, drept pentru care el a si fost numit
"Inaintemergator" al Domnului. Astfel, daca botezul lui Ioan arata
omului ca are nevoie de iertarea pacatelor, nascand astfel in inima
pocainta curata, botezul cu Duhul Sfant daruia atat iertarea pacatelor,
cat si infierea cea dumnezeiasca, facandu-l pe om fiu al lui Dumnezeu
dupa har.
Hristos primeste a Se boteza de catre Ioan
Botezul Domnului este si va ramane inca
investmantat in taina pentru puterile noastre de intelegere. In apele
Iordanului, cand Mantuitorul este botezat de Ioan, intreaga faptura se
impartaseste de harul necreat al lui Dumnezeu. Daca pana la Botez,
Hristos nu a savarsit nici o minune si nu a propovaduit, in vreme ce
Ioan a facut acest lucru, dupa Botez insa, El incepe sa propovaduiasca
cu putere, in vreme ce Ioan se retrage.
Mantuitorul vine la Iordan
spre a primi botezul pocaintei atat pentru a implini si aceasta ultima
cerinta a ultimului profet al Vechiului Testament, cat si pentru un scop
cu mult mai inalt. Primirea acestui botez al pocaintei de catre Cel
lipsit de pacat arata solidaritatea Sa cu toti cei pacatosi, spre a-i
izbavi.
Smerenia asumarii acestui botez al
pocaintei si rugaciunea savarsita in momentul botezului au facut
posibila coborarea Duhului Sfant, dupa cum citim: "Iar botezandu-se
Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui
Dumnezeu s-a vazut pogorandu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si
iata glas din ceruri, zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care
am binevoit" (Matei 3, 16-17).
Coborarea in chip de porumbel a
Sfantului Duh asupra lui Iisus, in momentul iesirii din apele
Iordanului, a avut drept scop sfintirea firii umane si descoperirea Lui
ca Mesia. Aceasta minune reprezinta confirmarea publica a faptului ca
Iisus Hristos este Mesia cel prezis de prooroci.
Potrivit rugaciunilor rostite de preot
la Boboteaza, o data cu Botezul Domnului a avut loc si "sfintirea firii
apelor", deci nu numai a raului Iordan. Aceasta "sfintire" a apelor
inseamna coborarea darului Sfantului Duh asupra unui element din lumea
creata (apa). Botezul Domnului reprezinta momentul redeschiderii
izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru toata
creatia. Astfel, aceasta coborare a energiilor dumnezeiesti necreate in
mijlocul creatiei pune inceput Imparatiei lui Dumnezeu.
Mai tarziu, in convorbirea cu dreptul
Nicodim, Mantuitorul ne invata ca primirea Sfantului Duh este conditia
esentiala pentru intrarea in Imparatie lui Dumnezeu: "Adevarat, adevarat
zic tie, de nu se va naste cineva din apa si din Duh nu va putea sa
intre in Imparatia lui Dumnezeu" (Ioan 3, 5). Botezul
crestin urmeaza aceeasi randuiala cu cel al Mantuitorului, biruind mai
intai raul, in apa, pentru a putea primi darurile Sfantului Duh.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.