Draga S, deoarece intru mai rar pe internet, doar acum am vazut comentariile tale. Pentru ca intrebarea ta a fost publica, am sa iti raspund tot public. Daca am oprit sau nu pomenirea ierarhului, sau de ce sustin pe unii care au oprit pomenirea, este o chestiune care tine de constiinta mea. Chiar nu stiu in ce masura ar trebui sa te priveasca pe tine. Desi nu am aceasta obligatie, totusi iti voi da cateva lamuriri care, daca le vei primi cu smerenie, sper sa iti foloseasca.
Nu am oprit pomenirea pentru ca nu simt sa
fac asta. Am mai spus-o si celor care au insistat sa ma convinga sa iau decizia
pe care au luat-o ei, dar vad ca acum incearca sa o faca iarasi prin
intermediul tau. Nu consider ca trebuie sa fac acest lucru, cel putin
deocamdata.
Ma intrebi de ce eu, ca pomenitor (sau
“apostat” si “om al sistemului” asa cum ma numesc cei care te-au indemnat sa nu
mai mergi la biserica), apreciez gestul parintelui Ciprian sau ale altor preoti
care au oprit pomenirea. Am sa iti raspund, dar mai inainte iti voi da cateva
explicatii.
Cei care au transformat oprirea pomenirii
intr-un scop se limiteaza doar la aceasta fara sa inteleaga lucrurile in
profunzimea lor. Oprirea pomenirii e un drept, in anumite situatii, nu un scop
in sine. De la a fi un drept pana la a fi o obligatie e cale lunga si acest
lucru nu il poate intelege cineva care are gandirea patimasa si care nu stie
pentru ce a ales sa recurga la aplicarea canonului 15. Din pacate, unii au ales
oprirea pomenirii din teribilism, pentru a se razbuna pe ierarh fiindca odata
nu i-a facut pe plac, altii ca sa faca pe eroii, altii sa fie auziti etc.
Pentru ca nu toti au motive curate si unii au inceput sa alunece in extreme, nu
ii sustin. Ii sustin doar pe cei care au facut acest pas din convingerea lor,
pentru a avea constiinta impacata si a protesta in acest fel, in mod canonic,
impotriva ereziei ecumeniste. Pe cei care au facut ceva serios, nu doar au dat
din gura si s-au limitat la a sari la gatul altora care nu le impartasesc
opiniile, ii sustin in continuare.
De ce unii au transformat oprirea
pomenirii intr-un scop? Iti spun de ce. Pentru ca acestia vor sa dea impresia
apropiatilor ca au ajuns la finalul luptei, prin asta se considera pe sine
invingatori, iar cei care nu au reusit sa atinga acest scop sunt “slabi”,
“fricosi”, “apostati”, tradatori” etc. Iti dai seama ce eroi sunt acestia?
Si-au atins scopul si acum se dau cu caramida in piept de realizarea lor, in
timp ce “tradatorii” si “fricosii” pomenesc in continuare pe ierarhii lor. Iti
dai seama ce realizare mare au facut acesti comentatori pe internet, ce
schimbari au facut ei in bine si ce eroi au devenit pentru ca au “curajul” sa
injure pe cineva care nu-i baga in seama, cu atat mai mult ca majoritatea o fac
sub anonimat (pseudonim). Nu ti-as recomanda sa te amesteci cu ei, desi deja ai
facut-o. Inca nu e tarziu sa te retragi.
A sustine pe cineva nu e obligatoriu
sa faci ca cel pe care il sustii, chiar daca el simte altfel ca mine, chiar
daca in unele lucruri are alte trairi, simtiri sau convingeri. Scopul comun
este respingerea ereziei ecumeniste indiferent ca pomenesti sau nu ierarhul.
Daca oprirea pomenirii nu este in duh ortodox, singurul rezultat este sminteala
si tulburarea. A sustine doar pe cei care sunt intru totul pe convingerile mele
ar fi, din partea mea, dovada de exclusivism. Nu-i exclud pe nepomenitori din
viata Bisericii, chiar daca unii dintre ei se autoexclud singuri. Unii
nepomenitori, din prea multa “smerenie” ii exclud pe aceia (clerici sau mireni)
care isi pomenesc ierarhii. Prin aceasta dovedesc ca “nu sunt in schisma”?.
Cand un nepomenitor este exclusivist, devine implicit si extremist, considerand
ca doar el e in adevar, iar ceilalti, care pomenesc, sunt inselati. Acesta nu e
un duh ortodox, cu atat mai mult ca pentru cei ce gandesc extremist, canonul 15
este doar un pretext prin care sa-si satisfaca pofta de galceava. Pe cei care
ii sustin i-am nominalizat si, atata timp cat vor ramane in Biserica (nu vor
cadea in schisma), ii voi sustine in continuare. Te deranjeaza ca nu sutin pe
cei care te-au invatat sa arunci cuvinte grele in preotii care nu au oprit
pomenirea? Sunt sigur ca frustrarile tale nu sunt de la Dumnezeu. Daca nu esti
impacat sufleteste, inseamna ca trebuie sa repairi unele lucruri. Iar daca esti
impacat sufleteste, de ce faci agitatie la rubrica de comentarii pe internet?
Mai gandeste-te la asta.
Sunt unii care au oprit pomenirea si acum
se simt frustrati ca altii nu au oprit-o. Pentru a-si justifica pozitia, aduc
citate scoase din context si striga in gura mare impotriva celor care nu
gandesc ca ei. Astfel de frustrari vin dintr-un dezechilibru psihic si
duhovnicesc. Acestia (cat si sustinatorii lor) incearca sa imprastie cu noroi
pe cei care nu au facut asemenea lor. Imi pare rau de ei, dar nu au intrebat pe
nimeni cand au luat decizia? Cei care au oprit pomenirea in mod pasnic,
echilibrat si cu scop curat nu sunt tulburati si nu transmit tulburarea lor
altora. E o diferenta. Nu?
Te revolti ca am spus unora sa nu fie extremisti.
Iti amintesti cand m-ai sunat la telefon si mi-ai spus ca nu mai poti, ca esti
la capatul rabdarilor si te simti tensionat, ca nu ai fost de multa vreme la
biserica? Atunci te plangeai ca mama ta este ingrijorata daca a luat decizia
cea buna prin neparticiparea la slujbele unde se pomeneste ierarhul locului.
Cuvintele tale m-au ingrijorat. Imi spuneai: “Parinte sigur suntem bine? Ma tem
sa nu fi cazut in extrema. Nu am mai fost de cateva saptamani la biserica si pe
nimeni nu intereseaza de noi”. Sunt cuvintele tale. Ai uitat de ele? Atunci imi
spuneai ca un anume monah din Suceava, cu numele V , v-a indemnat sa nu mergeti
la biserica.
Draga …, tu nu aveai astfel de conceptii.
Cum se intampla ca dupa ce te-ai spovedit la pr S R de la Radeni ai inceput sa
arunci cu noroi in cei care nu opresc pomenirea? Pana la acea data exista Har
in Biserica si acum nu mai exista? A spune ca nu este Har in Biserica si doar
nepomenitorii au har, este schisma. Sunt nepomenitori care spun ca este Har in
biserica si isi indruma fii duhovnicesti sa mearga la bisericile din parohiile
lor. Acestia au gresit cu ceva ca nu si-au chinuit ucenicii lipsindu-i de
slujbele Bisericii? Sau si acesti nepomenitori sunt “apostati”, “tradatori” sau
“fricosi”, dupa convingerile tale?
Imi pare rau ca a trebuit sa iti spun
acestea, dar daca ai vrut sa discutam in public, tot in public ti-am dat
raspuns.
Textul original se gaseste la rubrica de comentarii pe
pagina de facebook a parintelui Eftimie (postat in data de 26 ianuarie),
raspuns la comentariul uni ucenic al parintelui Spiridon Rosu de la Schitul
Radeni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.