Sfântul Arhidiacon Ștefan
Ev. Matei XXI, 33-44.
1.Darurile pe care le primim de
la Dumnezeu trebuiesc chivernisite, bine
gospodărite, deci nu ne rezumăm numai la faptul că am primit daruri ci trebuie
să le gospodărim prin truda noastră omenească.
2.Pentru darurile pe care le
primim de la Dumnezeu avem și o responsabilitate.
3.Evanghelia de azi prin tot ce
arată ea, vrea să ne dovedească că sunt puține darurile ce le revarsă Dumnezeu
asupra noastră ca rod al dragostei pentru noi. Sunt rodul dragostei
dumnezeiești, dar noi ca oameni în slăbiciunile minții noastre nu prea suntem conștienți
de darurile ce le primim de la Dumnezeu.
4.Mai mult chiar, în loc de recunoștință
pe care se cade să o purtăm ne răzvrătim uneori, cârtim contra lui Dumnezeu și
tot în întunecimea minții noastre chiar vrem să facem rău. Am răspuns
binefacerilor Mântuitorului cu ura răstignirii.
5.Desigur că Dumnezeu văzând
răutatea noastră și lipsa de recunoștință aplică uneori dreptatea Sa
dumnezeiască ca și în cazul Evangheliei de față, dar nu cu răutatea unor
distrugeri, ci ca o înțelepciune dumnezeiască pentru îndreptarea celor
răzvrătiți.
6.Ca să ne facă să înțelegem că
puterea este în mâna lui Dumnezeu și în comparație cu noi puterea este fără
asemănare.
7.Spre deosebire de noi, sfinții
Bisericii și mucenicii ca și în cazul de față Sf. Arhidiacon Ștefan, au știut
să folosească darurile pe care Dumnezeu le-a împărtășit. Folosul a constatat în
aceea că s-au străduit să se asemene lui Dumnezeu în cel mai înalt grad. Desigur
nu fără lupte și transpirații duhovnicești, dovedind oamnenilor de rând că în
ceea ce privește desăvârșirea duhovnicească se pot plini mult mai multe decât
credem noi.
8.Cazul Sf. Ștefan dovedește
aceasta și în drumul său spre desăvârșire s-a asemănat așa de mult cu
Mântuitorul încât ridicându-se din loviturile pietrelor care i-au sfârtecat
trupul a putut rosti rugăciunea rostită de Mântuitorul la răstignire ca o
dovadă a dragostei nețărmurite: „Doamne nu le socoti lor păcatul acesta.” De
aceea se recunoaște că Sf. Ștefan e primul martir al Bisericii lui Hristos.
9.În cărțile de cult ale
Bisericii se spune: „Ieri stăpânul a venit la noi cu trup, astăzi sluga iese
din trup și cu pietre se ucide. ”
10.Martirul este ființa omenească
care dă dovadă de puterea credinței. Martirul nu teoretizează credința ci o
întrupează, o trăiește. Puterea credinței ce stăpânea pe Sf. Ștefan era foarte
mare și mai puțin crezută de către noi oamenii. Cu toate că era lovit de mulțimea
pietrelor, avea fața plină de lumină; era mărturisirea unei credințe tari
neșovăielnice și autentice.
11.N-a fost singurul martir Sf.
Ștefan în veacurile primare ale creștinismului, ci au fost cete de martiri care
și-au dat viața pentru credința lor în Hristos Iisus.
12.Aruncați la fiarele sălbatice
în circul din Roma ei mergeau cântând la moarte. Ce putere a credinței!
13.Lucru incredibil pentru Nero
cel nebun care nu putea înțelege ce înseamnă puterea credinței pentru că era
străin de ea din cauza păcatelor sale.
14.În apostolul care s-a citit la
slujbă sunt prezentate toate suferințele și chinurile ce le-au purtat martirii Bisericii, se spun
cuvinte ca acestea că „lumea nu era vrednică de ei”.
15.Mai mult, martirii au fost
mari cunoscători ai vieții veșnice, trăind în bună parte puterea, frumusețile
și folosul vieții veșnice. Ei credeau în Hristos nu pentru că li s-a spus, nici
că li s-a citit despre viața veșnică ci pentru că au trăit frumusețea ei. Nu este
așa de simplu ca cineva să aibă convingerea pentru care este în stare să moară.
Puternice trebuie să fie aceste convingeri ca să-ți dai viața pentru ele.
16.Se vorbește mereu în Sf.
Evanghelie despre o asemănare a Mântuitorului cu piatra, piatra ca temelie a
casei, piatra care nimicește, care distruge. Dacă avem credința că piatra din
capul unghiului este Mântuitorului Iisus
Hristos și dacă în zidirea casei această piatră este foarte principal pentru
consolidarea clădirii și a temelie casei, cu atât mai mult puterea
Mântuitorului Iisus Hristos este piatra de temelie vieții noastre duhovnicești,
piatră pe care ne putem baza planurile vieții noastre, piatră cu putere de
întărire pentru noi.
17.Încercarea noastră omenească
de a ne baza pe alte puteri, alte nădejdi decât pe piatra cea din capul
unghiului este o încercare zadarnică și fără nici o siguranță de rezistență
contra atâtor valuri ce le aduce viața peste noi.
18.Exemple sunt destule în viața
de toate zilele. Bine este dar să luptăm pentru a nu ne amăgi cu nădejdi slabe,
ci să ne întărim în puterea credinței
noastre în Mântuitorul nostru Iisus Hristos, în a cărui nădejde să călătorim pe
cărările vieții convinși fiind că nu este putere peste puterea lui Dumnezeu cu
care vom putea învinge toate săgețile diavolești întinse asupra noastră cu
vicleșug după exemplul sfințilorși martirilor Bisericii și a Sf. Arhidiacon
Ștefan pe care să-l rugăm să se roage lui Dumnezeu pentru întărirea credinței
noastre.
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan,
episcopul Oradiei „Idei din Sfintele Evanghelii pentru
predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei
Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.247)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.