Duminica a treia după Pogogârea Sfântului Duh
Ev. Matei VI, 22-23
1.Dacă s-ar face o comparaţie
între lumina ochilor trupeşti şi între lumina ochilor sufleteşti, amândouă sunt
de mare valoare pentru om, dar şi diferenţiate: lumina ochiului trupesc are în
vedere folosul ei în lumea vremelnică, pe cînd lumina ochiului sufletesc are şi
veşnicie pe lângă lumea vremelnică.
2.Vrând să scoată în evidenţă
folosul luminii ochiului trupesc, Mântuitorul vrea să înveţe că de lumina lor
depinde tot trupul şi de lumina ochiului sufletesc depinde toată mântuirea
noastră.
3.Prezentând şi primejdia întunecimii
ochiului trupesc şi sufletesc, Mântuitorul pune accentul pe primejdiile lipsei
de lumină, atât a ochiului trupesc, cât şi a ochiului sufletesc, însemnând cât
de mare va fi întunericul acela.
4.Uneori, prin amăgire, s-ar
putea şă se nască şi pretenţia că, în întuneric fiind, să ai pretenţia că
luminezi.
5.Mergând mai departe, cu aceeaşi
putere de amăgire, să se confunde slujirile, atât a lui Dumnezeu,
cât şi a duhului celui rău. Şi aceasta pentru că nu se face o deosebire
netă în folosul acelor două slujiri. Nu se poate pretinde că folosul slujirii
duhului celui rău se poate asemăna cu folosul slujirii lui Dumnezeu.
6.Desigur nu poţi sluji în
acelaşi timp, dar pe rând se poate. Nici nu există numai o slujire în lumea
aceasta. Faptul că se spune că în mijlocul raiului era pomul cunoştinţei
binelui şi răului, după Sf.Părinţi, acest pom ar fi inima omului care nu
întotodeauna slujeşte numai binele, ci deseori şi răul.
7.Poporul şi proverbele sale
cântă: “Doamne la inima mea este un râu şi-o fântânea/Fântâneau-i de păcate,
râul le spală pe toate.”
8.Întunecimea ochiului sufletesc
duce la rezultatul îngrijorărilor, la lipsa nădejdii, care grijă merge până la deznădejde
uneori, care e legată de scăderea puterilor dumnzeieşti din pricina păcatelor.
9.Putem lua un exemplu viu
grăitor din viaţa copiilor, care datorită curăţenieie lor sufleteşti niciodată
nu şi-au pierdut nădejdea în tatăl lor. Încrederea în tatăl lor e bazată pe
dragostea profundă a comuniunii sincere cu tatăl lor. El este încredinţat că-i va purta de grijă în orice împrejurare.
Cu atât mai mult trebuie să avem încredere în Tatăl ceresc, care e şi mai puternic
şi cu mult mai multă dragoste.
10.Încercarea Mântuitorului de a
trezi în sufletul omului nădejdea în Dumnezeu îl duce la comparaţia dintre purtarea de grijă a lui Dumnezeu faţă
de natură, ori purtarea de grijă faţă de om are un temei mult mai puternic faţă
de natura neînsufleţită. S-ar părea că e chiar o mâhnire sufletească a lui
Dumnezeu, constatând slaba noastră încredere în purtarea lui Dumnezeu. Totodată
Dumnezeu este conştient de primejdia lipsei de încredere, de suferinţa lipsei
de curaj, de aceea prin aceste exemple doreşte să-l trezească pe om la alt fel
de a gândi, să-l scoată din singuralizare, din cercul său îngust şi să-l ridice
la comuniunea plină de viaţă şi nădejde cu Dumnezeu.
11.Comparaţia cu crinii câmpului
are în vedere nu doar frumuseţile crinilor, ci bucuriile duhovniceşti şi
mirosul de bună mireasmă a acestei bucurii. Aceasta nu înseamnă că ne-am
sustrage de la munca pentru întreţinerea vieţii, că toate le-ar da Dumenzeu ca
dar. Mereu rămâne o împreună-lucrare dintre noi şi Dumnezeu. Că şi crinii sunt
îngrijiţi, nu cresc la întâmplare şi păsările trudesc pentru hrana lor.
12.Mereu face o comparaţie între
creatură şi om. S-ar părea că toată această referire a lui Dumnezeu la creatură
în comparaţie cu omul ar dovedi puţina încredere a omului în puterile lui Dumnezeu,
slaba lui încredere în puterile lui Dumnezeu, neliniştea lui sufletească de
înstrăinarea de Dumnezeu.
13.Ar vrea să facă o comparaţie
între neamuri – cei străini de Dumnezeu şi cei apropiaţi de Dumnezeu. Şi lor le
poartă Dumnezeu de grijă. Cu atât mai mult celor apropiaţi.
14.Mereu se accentuează această
deosebită purtare de grijă a lui Dumnezu şi mai puţina noastră încredere.
15.Îndemnul de la sfârşitul
Evangheliei: “Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui”nu
înseamnă că toate le va Dumnezeu de-a gata, ci din contră, căutând puterea de
viaţă, de energie a harului în fiinţa omenească, îi va da omului noi forţe şi
puteri de realizări cu care puteri şi forţe
poate plini chiar şi realizări ale dreptăţii sociale şi totodată această
trăire a Împărăţiei lui Dumnezeu aici îl va aduce la o cunoaştere adevărată a
lui Dumnezeu şi prin această cunoaştere nu va mai fi străin de Dumnezeu, nici
lipsit de curaj şi de nădejde, ci va realiza un echilibru sufletesc. Acest
echilibru sufletesc nu-l va lăsa să ajungă la altfel de stări sufleteşti în
lăuntrul său. Va cunoaşte de aici frumuseţile Împărăţiei lui Dumnezeu.
16.Prin această cunoaştere va
descoperi rostul şi scopul vieţii sale în lumea aceasta care nu-i va lăsa
lăuntrul într-un dezechilibru descurajator.
17.Toată Evanghelia, începând de
la lumina ochiului curat şi până la ultimul verset, nu este altceva decât
încercarea lui Dumnezeu de a-l trezi pe om la o mai puternică comuniune cu
Tatăl cel ceresc. Deci omul nu poate sta nepăsător văzând atâta purtare de
grijă.
Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.55-58
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.