Soborul Maicii Domnului.
Ev. Matei II, 13-23.
1.Mereu în Sf. Scriptură și în
rânduielile cultului apare purtarea de grijă a lui Dumnezeu vestită prin îngeri
ca și în cazul de față.
2.Deosebita purtare de grijă
reiese chiar și în ceasuri grele privind pe Mântuitorul Iisus Hristos.
3.Dacă ne gândim la nemulțumirea
noastră sufletească de ce ne îngăduie Dumnezeu atâta suferință se cade să venim
la judecata dreaptă și anume: n-a cruțat pe Fiul Său de grele suferințe și
atunci ce pretenție săa vem noi păcătoșii plini de răutate și slăbiciune. Să cugetăm
mai adânc: o femeie nou-născută să fie expusă să facă un așa lung drum cu
mijloace primitive nu cu cele tehnice din lumea de azi. Rămânem oarecum în fața
unei mari taine și ne punem întrebarea: dacă Dumnezeu n-a scutit pe Fiul Său de
astfel de suferințe, nici pe Maica Lui, ce pretenții să avem noi cu atâtea
slăbiciuni?
4.Pe lângă acestea trebuie să
luăm în considerare marea precauțiune și prudență pe care Dumnezeu o
întreprinde în evenimentele vieții Mântuitorului și ale noastre.
5.Foarte interesantă este și
acțiunea de ascultare, supunere a lui Iosif față de poruncile primite de la
Dumnezeu, care-l priveau pe Mântuitorul.
6.Sf. Scriptură nu ne expune cu
amănunte viața Mântuitorului, a Născătoarei în Egipt care n-a fost de scurtă
durată și nici fără greutăți.
7.Tot cu precauțiune este și
chemarea din nou acasă, dar făra să se așeze unde a fost născut.
8.Câtă lipsă de milă aduc
patimile răzbunătoare. Cum să ucizi atâția prunci nevinovați?
9.Interesant e faptul că toate
aceste evenimente din viața Mântuitorului au fost prezise de prooroci și s-au împlinit întocmai.
10.N-au rămas însă nelipsiți cei
ce au fost contra Mântuitorului și au căutat să-i facă rău: Irod, Ponțiu Pilat.
11.Sărbătoarea celei de-a doua zi
de Crăciun închinată Soborului Maicii Domnului este semnificativă: după
Mântuitorul cine ar mai putea fi sărbătorită decât numai Maica Domnului.
12.Apoi urmează, cum este logic,
cinstirea sfinților aflați pe o altă treaptă de sfințenie.
13.Se pare că tot ce se spune în
Sf. Evanghelie sărbătoarea celei de-a doua zi de Crăciun vrea să scoată în
evidență strânsa legătură între Mântuitorul și Maica Sa, suferințele pe care
le-a suportat Născătoarea de Dumnezeu în purtarea de grijă față de Fiul ei. Deci
nu e vorba de simple teorii, ci de implicații foarte serioase legate de viața
Mântuitorului Iisus Hristos. Numai prezentarea acestor dureri și întoarcerea
din Egipt reprezintă marea dragoste și legătura dintre Mântuitorul Iisus
Hristos și Născătoarea de Dumnezeu, de aceea se cuvine să se închine
Născătoarei o zi de în prejma Nașterii Lui.
14.O meditație mai serioasă
asupra suferințelor noastre și a suferințelor sfinților și Născătoarei de
Dumnezeu ar putea duce la mai multă modestie, smerenie și lipsă de pretenție și
mai ales dacă acceptăm că prin tot ceea ce face Dumnezeu, neînțelese de noi
urmărește binele nostru.
15.Să fim încredințați că chiar
dacă nu înțelegem, totuși și prin suferință Dumnezeu vrea binele nostru.
16.Să nu fim cârtitori contra
încercărilor pe care Dumnezeu le trimite asupra noastră și să răbdăm și să
credem că tot ceea ce face Dumnezeu este spre binele nostru.
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.243)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.