Duminica dinaintea Nașterii Domnului
Ev. Matei I, 1-25.
1.S-ar părea că dintr-un șir
întreg de nume și neamuri nu avem să scotem idei. Din această mulțime de nume ne
oprim la două persoane: Rut moabitenca și desfrânata Rahav. Rut moabitenca noră
la soacra sa, după ce i-a decedat bărbatul soacra ei i-a dat binecuvântare
pentru a se putea căsători. Ea refuză acest îndemn și dorește să se angajeze la
îngrijirea soacrei sale rămânând cu ea. Un exemplu rar întâlnit atât în Sf.
Scriptură cât și în zilele noastre. Prezența ei în genealogia Mântuitorului nu
este lipsită de oarecare providență: străină de neam ea intră în această
genealogie.
2.Semnificația: Mântuitorul
înseamnă că a venit să mântuiască pe tot omul indiferent de etnie.
3.Desfrânata Rahav cu toată decăderea ei morală intră și ea în
genealogia Domnului nostru Iisus Hristos. Despre ea se spune că a ascuns pe
spionii care au venit din neamul evreilor să spioneze țara pentru a se ocupa și
care s-au refugiat de frica soldaților în casa desfrânatei Rahav. Când soldații
urmăreau spionii ea i-a mințit arătându-le un drum fals ca să-i urmărească. După
ce soldații au plecat i-a coborât din podul casei și le-a dat drumul pe altă
cale. Drept răsplată evreii când au intrat în țara aceea străină i-au cruțat
viața ca recunoștință pentru ajutorul ce i l-au dat. Deci, se dovedește și de
data aceasta că un suflet oricât de căzut ar fi
mai rămâne în ele și o parte bună, partea chipului lui Dumnezeu sădit în
sufletul omului.
4.În ceea ce privește prezența ei
în genealogia Mântuitorului providențial vrea să se arate că El a venit să
mântuiască, să ridice pe orice om din căderea lui, deși și pe cei căzuți
în păcate și fărădelegi. Așadar a venit
pentru orice om indiferent de etnie și pentru orice om indiferent de starea lui
morală.
5.După această înșirare de
neamuri și nume Sf. Evanghelie prezintă cu amănunțime întreg evenimentul
Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos.
6.Mai întâi de toate trebuie
subliniat faptul că Iosif n-a fost bărbatul Sf. Fecioare ci logodnicul,
ocrotitorul ei.
7.Cu toate acestea nici chiar
Iosif, logodnicul Mariei, nu era încredințat că zămislirea Mântuitorului era
lucrarea Sf. Duh. Se scoate în evidență însă cumințenia lui ca om drept ce era,
vrând s-o lase în ascuns. Intervin și aici, ca și în viața lui Iosif din Egipt,
descoperiri și îndemnuri dumnezeiești prin vis. Acest lucru însemnează că nu
toate visele sunt la întâmplare ci sunt și vise cu descoperiri dumnezeiești ca
și în cazul de față.
8.Îndoiala lui este risipită prin
ceea ce-i spune îngerul cu amănuntul despre Domnul nostru Iisus Hristos și scopul
venirii sale în lume, care scop este rezumat în cuvintele:”cu noi este Dumnezeu” – adică Dumnezeu vine aproape de
noi.
9.Faptul că proorociile despre Mântuitorul Iisus Hristos se
împlinesc întocmai dovedesc cu prisosință că El este Dumnezeu adevărat și că
planurile lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii se plinesc întocmai.
10.Însăși Sf. Scriptură mărturisește cu prisosință fecioria
Mariei prin cuvintele “n-a cunoscut-o pe ea”.
11.Dacă medităm adânc la marele eveniment al Nașterii
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la faptul că a fost născut dintr-o fecioară
și de la Duhul Sfânt, cum să ne mai gândim că Fecioara Maria s-a coborât de la
o așa mare înălțime duhovnicească la plăceri legate de trup și de lume, că după
atâtea descoperiri câte i s-au făcut de către înger Iosif s-ar mai fi coborât
și el la astfel de plăceri trecătoare.
12.O astfel de cugetare o pot avea sufletele învârtoșate și
insensibile la înaltele simțăminte a frumuseților dumnezeiești. Să încercăm a
ne ridica din astfel de simțăminte joase, la înălțimea gândului curat pe care-l
dă simțământul inimii, îndemn pe care-l face cântarea bisericească de la Paști:”Veniți
credincioșilor la loc înalt dacă vreți să vedeți pe Hristos.“
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.235)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.