Schimonahul
Gurie de la Mănăstirea Sf. Sava (Palestina): Părintele Justin nu şi-a adăpostit
conştiinţa la umbra răcoroasă a ascultării înşelătoare. Iar când timpul a
cerut-o, a ieşit în arşiţa mărturisirii.
„El m-a
dus în casa de ospăţ şi sus, drept steag, era iubirea”(Cântarea Cântărilor,
2:4).
Mi s-a spus să scriu ceva
despre părintele Justin, lucru foarte complicat pentru că nu ştii din care
latură să-l priveşti ca să poţi pătrunde şi cuprinde ceva cu mintea şi să
storci ceva din lucrurile văzute de noi, căci cele nevăzute şi neştiute rămân
scrise doar în cartea vieţii şi se vor citi în auzul tuturor în ziua cea
înfricoşătoare a Judecăţii celei mari.
Dacă e să-l priveşti ca
monah-nevoitor, îţi stârneşte uimirea pentru că eu, deşi tânăr ca
vârstă şi în plină sănătate trupească, nu puteam să mă ţin de programul lui
zilnic. Dragostea lui pentru asceză îl arunca în noi lupte duhovniceşti
duse dincolo de limitele fiinţei umane. Cu duhul era atât de osârduitor încât
trupul abia mai făcea faţă la cerinţele mari ale duhului.
Ca om iubitor şi pătruns
de iubirea divină, nu stă în puterea iscusinţei mele să transmit ce am văzut la
el. Iar jertfa lui, la tot şi la toate din dorul său pentru Hristos,
închide gura oricărui cititor.
Aş vrea să mă opresc
puţin asupra lucrării sale de mărturisitor, după cum a fost numit în icoană. Şi
de ce anume la acest aspect? Pentru că întreaga sa viaţă a fost pătrunsă de
duhul mărturisirii. Deşi era iubitor de linişte şi rugăciune, el nu a
sacrificat adevărul pentru a-şi păstra liniştea cea mult dorită şi
căutată. Fiind înzestrat cu o minte ageră şi pătruns de duhul
înţelepciunii, şi-a dat seama că este timpul mărturisirii.
Dumnezeu cerea mai mult
de la el decât mersul la slujbe, rugăciunea de chilie, cântarea la strană,
ascultarea şi celelalte lucrări călugăreşti care îşi au menirea şi timpul lor.
Ştim prea bine admiraţia călugărilor din mănăstirile prin care a trecut.La
M-rea Secu, de exemplu, avea cinci ascultări şi în acelaşi timp îngrijea şi de
părintele Antim Găină. La Bistriţa avea ascultarea de a vorbi cu
oamenii care adeseori îl aduceau la epuizare. Iar în închisoare a fost supus
faţă de regimul de muncă al închisorii, revoltânduse împotriva lui doar atunci
când contravenea credinţei şi idealului său. A fost foarte atent şi a
putut citi vremurile. Iar duhul său treaz a ştiut să discearnă exact până
unde merge ascultarea faţă de ierarhie şi faţă de stareţ.
Nu şi-a adăpostit
conştiinţa la umbra răcoroasă a ascultării înşelătoare. Iar
când timpul a cerut-o a ieşit în arşiţa mărturisirii, ştiind prea bine care
sunt urmările pentru cel care mărturiseşte adevărul.
Mântuitorul ne arată
scara care ne urcă spre Dumnezeu sau ne duce la asemănarea cu Dumnezeu,
expunând-o în nouă trepte, numite de El ÎnsuşiFericiri. În treptele a
opta şi a noua ale acestei scări, Mântuitorul ne spune: „Fericiţi cei prigoniţi
pentru dreptate…” şi „Fericiţi veţi fi când vă vor ocărî şi vă vor prigoni şi
vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră minţind din pricina Mea” (Mt.
5:10-11). Da, dar dacă nu vorbeşti, nu te prigoneşte nimeni. Desigur, el ar fi
putut să tacă precum unii dintre aşa-numiţii mari duhovnici, căci inteligenţa
şi spiritul său diplomatic i-ar fi adus mare succes şi încredere din partea
puterii statului, însă dragostea sa pentru Hristos şi adevăr l-au făcut să
îmbrace haina mărturisirii.
Din păcate, acum, cei mai
mulţi ierarhi, clerici, monahi şi credincioşi s-au ascuns sub aşa-zisa
ascultare, preferând să calce în picioare credinţa şi adevărul şi pe cei care
mărturisesc credinţa, spunând că fac ascultare. Dar dacă ar fi tăcut părintele
Justin şi miile de mărturisitori mucenici, ce s-ar fi ales din Biserica, ţara
şi neamul nostru?
Este adevărat, ascultarea
este o virtute, chiar una dintre cele mai mari virtuţi pe care ne-a transmis-o
sau am învăţat-o de la Însuşi Mântuitorul Hristos: „S-a smerit pe Sine,
ascultător făcându-Se până la moarte şi încă moarte pe cruce” (Filipeni 2:8).
Ascultarea este o virtute foarte mare, o coloană, un stâlp. Credinţa, însă, nu
este o virtute, ci este temelia virtuţilor. Temelia este locul pe care se
aşează şi se înalţă coloanele de susţinere ale unei case, adică toate
virtuţile, ca să se clădească casa sufletului nostru şi doar aşa se va sălăşlui
Dumnezeu, Treimea cea sfântă înlăuntrul nostru. Femeii păcătoase din casa
fariseului Simon, îi laudă iubirea cu care Îl iubea pe Mântuitorul Hristos, dar
la sfârşitul pericopei îi laudă credinţa, spunând: „Credinţa ta te-a mântuit,
mergi în pace” (Lc. 8:37-50). Vedem că totul se bazează pe credinţă.
Întreaga sa viaţă a fost
o mărturisire. A început cu regimul comunist şi deşi a fost pedepsit cu 16 ani
de temniţă pentru împotrivirea lui dârză faţă de regim, trecând prin focul
temniţelor comuniste, nu s-a potolit după cum aşteptau puternicii timpului, ci
s-a aruncat în a mărturisi credinţa şi idealul său împotriva ecumenismului şi a
dictaturii biometrice. Dacă împotriva ecumenismului a avut ca susţinere anumite
canoane ale Sfinţilor Părinţi care demonstrează că ecumenismul este erezie, împotrivirea
sa faţă de noile acte biometrice cu cip, a avut-o ca descoperire directă de la
Duhul Sfânt, lucru susţinut şi de părintele Mihai Valică: „Şi vă
mărturisesc că ceea ce eu am studiat ca teolog la Freiburg şi mă refer la
tehnica RFID şi la biometrie, părintele Justin a primit prin viziune
dumnezeiască” (Atitudini nr. 34/ 2014). Desigur problema fiind
foarte importantă şi de foarte puţini înţeleasă, a fost descoperită celor care
se află în strânsă legătură cu harul Duhului Sfânt. Îmi amintesc că de câte ori
îmi zicea să predic fie la mănăstirea de maici, fie la cea de călugări şi nu
spuneam ceva împotriva ecumenismului sau a cipului, îmi zicea: „Ai
pierdut timpul în zadar”. Puteam să explic lumii lucrarea tainică
a harului sau să vorbesc pe înţelesul tuturor despre lumina necreată, dacă nu
spuneam să se ferească de ecumenism şi de cip, totul era egal cu zero. De ce?
Pentru că sunt problemele esenţiale cu care trebuie să ne preocupăm acum. Nu
laşi să ţi se surpe temelia casei, iar tu te apuci să dai pereţii cu var sau schimbi
geamurile cu cele de termopan pentru că ai auzit că sunt mai bune.
Desigur sunt probleme
care incomodează şi cer un gram şi soi de nebunie. Pentru părintele nu a contat
nimic. Prin dragostea sa mare pentru popor el a vrut să lase un popor liber şi
după ce va pleca din această lume. Ştia că nu va ajunge să fie constrâns să
accepte actele biometrice cu cip, dar s-a gândit la generaţiile viitoare.A
vrut să lase o Românie liberă şi ferită de noua dictatură la care este supusă.Mai
ales că peste tot se aşterne o tăcere cu mirosul morţii. Fiecăruia dintre cei
ce i-au păşit pragul chiliei sale, părintele a încercat să-i transmită o parte
din duhul său, din sufletul şi din iubirea sa. Nouă ni se cuvine să transmitem
mai departe ceea ce am primit de la el. Să nu uităm că va veni o zi – şi
negreşit că va veni – când va trebui să ne întâlnim cu el şi privirile noastre
se vor întâlni.
Cu
dragoste întru Hristos Domnul,
Schimonahul Gurie, mănăstirea Sf. Sava, Palestina
articol publicat în nr. 35 al revistei ATITUDINI
Schimonahul Gurie, mănăstirea Sf. Sava, Palestina
articol publicat în nr. 35 al revistei ATITUDINI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.