O scurta prezentare
Concordatele
sunt acte diplomatice ale Statului Vatican încheiate cu guvernele ţărilor pe
teritoriul cărora există credincioşi catolici, cu scopul aparent de a-i
proteja. Ele se pot numi convenţii sau tratate semnate pentru reglementarea
relaţiilor dintre stat şi biserica ce funcţionează pe teritoriul său.
Susţinătorii
catolicismului oferă concordatelor atribuţiile de convenţii prin care biserica
acordă „privilegii” statului: „privilegii pe care papa le acordă temporar,
fără ca ele să reprezinte obligaţii propriu-zise”[1],
prin concordat se înţelege o
convenţie internaţională al carei obiect îl constitue, dintr-o parte
privilegiile pe care biserica le concede statului, iar pe de altă parte,
obligaţiile care se recunosc iarăşi de către stat.[2]
Unii,
cum ar fi canonistul catolic Vering H., privesc concordatele drept tratate de
drept internaţional public: tratate între două puteri de sine stătătoare şi
cu scopuri depline în domeniul lor special după analogia tratatelor
internaţionale”[3]
Enciclopedia
britanică dă o definiţie foarte concludentă: concordatele se încheie “pentru
reglementarea afacerilor bisericeşti pe teritoriul unui stat suveran”. Nu
degeaba se vorbeşte despre “afaceri”, pentru că, într-adevăr, aceste acte nu
urmăresc scopuri duhovniceşti, ci numai interese politico-economice, având
drept ţintă prozelitismul Bisericii Romano- Catolice.
Termenul
“Concordia” sau “concordat” presupune o luptă între două părţi, care se încheie
cu concesii. Deci, concordatul este un contract, sau mai bine zis, un “tratat
de pace” între Biserică şi puterea statală, semnându-se nu pentru a consfinţi o
stare armonică de fapt, ci pentru a stinge sau a evita declanşarea unui
conflict. Biserica Apuseană, al cărui şef este episcopul Romei, numit papă, profitând
de împrejurările istorice, precum şi de credinţa dusă până la fanatism a
diferitor popoare, pe care le-a creştinat, s-a ridicat până la cea mai înaltă
putere, încât papii cei mai ambiţioşi au pretins ca regii, împăraţii şi statele
să li se supună şi să li se închine. Ei se asemănau cu soarele, iar împăraţii
şi regii, cu luna şi stelele. Dacă unii regi nu arătau supunere papei, erau
detronaţi, fiindcă poporul credincios asculta mai mult de “reprezentantul” lui
Dumnezeu, decât de rege pedepsit la cea mai mică abatere. Ca de exemplu regele
Germaniei, Enric al IV –lea, a fost pedepsit aberant de către papa Grigorie al
VII -lea să stea trei zile, în iarna anului 1077, cu capul gol, desculţ şi în
cămaşă, în faţa porţii castelului din Canossa, doar astfel fiind iertat. Papii
au ajuns să aibă la dispoziţia lor şi armate numeroase, încât puneau şi
depuneau regii ca pe nişte funcţionari supuşi lor. Această putere lumească de
care au abuzat papii, nu putea dăinui mult, pentru că nu era firească; de
aceea, popoarele şi conducătorii, resimţind greutatea jugului papal din ce în
ce mai grav, au început a-şi dori să se scuture de sarcina greu de purtat; aşa
s-au ivit certurile şi luptele sângeroase între papă şi puterea laică, până
când partea civilă a redus puterea papală la rolul ei spiritual. Luptele au
înăsprit raporturile dintre reprezentanţii Bisericii şi cei ai statelor, încât
Biserica devenise deseori “persecutată”, – din persecutoare, cum era mai
înainte. “După certuri şi războaie a trebuit să vină calmul şi pacea, şi pentru
ca pe viitor să se evite noi motive de gâlceavă, s-a simţit nevoia încheierii
unor tratate de pace între scaunul papal şi diferiţi regi şi guvernele lor,
care să stabilească drepturile şi datoriile fiecăruia; iar aceste tratate s-au
numit concordate”[4].
Concordatul
este, deci, un tratat de pace încheiat între două puteri luptătoare: puterea
papală şi puterea civilă. Parcurgând istoria concordatelor, se poate observa,
pe de o parte, că stingerea conflictului, printr-un astfel de tratat, este
numai provizorie, el având mai mult un caracter de armistiţiu, iar pe de altă
parte, prezenţa însăşi a unui concordat generează conflicte noi. Specialiştii
jurişti au ajuns la concluzia că nu este recomandabil pentru un stat să încheie
un tratat în care una dintre părţi este de natură atât de diferită faţă de
cealaltă.
Astfel
de concordate s-au încheiat în Occident cu diferite state, în epoci diferite,
după lupte şi conflicte, şi s-au stabilit cu deamănuntul condiţiile de bună
vieţuire şi raporturile dintre ambele puteri.
Faptul
că s-au încheiat şi se încearcă a se mai încheia astfel de tratate este explicabil
prin rostul şi rolul pe care l-a avut Biserica Latină condusă de papă în Evul
Mediu, în Apusul Europei.
ieromonah
Eftimie Mitra
[1]
Ferrel, Ambrose, lector în drept canonic şi divin, Oxford.
[2]
Cardinalul A, Ottaviani
[3]
Fr., A., Vering, Lehrb. Des cath., oriental. Und protestanstischen
kirchenrechts. 3 Aufl. Freiburg i. Br. 1893, pg 346 (vezi R. Cândea,
„Concordate”, Cernăuţi, 1921, pg. 6)
[4]
Gotcu I., „Concordat?”, ed. Albina, Iaşi, 1921, pg. 6;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.