Ca răspuns la
scrisoarea Sanctității Sale Bartolomeu, Patriarhul de Constantinopol, în care
l-a informat de „reabilitarea” schismaticilor ucraineni în „rangul” lor, despre
„anularea” documentului care este vechi de trei sute de ani și care sugerează transferul
Mitropoliei kievene în jurisdicția Patriarhiei de Moscova, despre organizarea
în Kiev a unui „Sinod Local” din grupurile necanonice admise în comuniune și
despre intenția acordării „autocefaliei” în următoarele câteva zile instituției
stabilite la această adunare, Sanctitatea Sa, Patriarhul Chiril al Moscovei și
a toată Rusia a trimis un mesaj în care-și exprimă adânca durere, uimire și
indignare în privința acțiunilor anti-canonice ale Patriarhiei de
Constantinopol.
CĂTRE SANCTITATEA SA BARTOLOMEU,
PATRIARH DE CONSTANTINOPOL
Sanctitatea Voastră,
Am citit cu un sentiment
de durere, uimire și indignare scrisoarea voastră, prin care m-ați informat
despre acțiunile recente ale Bisericii de Constantinopol: despre admiterea în
comuniune a comunităților necanonice din Ucraina; despre „revocarea” Scrisorii
Patriarhului Dionisie al IV-lea al Constantinopolului, care a transferat
Mitropolia kieveană în jurisdicția Patriarhiei de Moscova, despre organizarea
la Kiev a unui „Sinod Local” al comunităților necanonice admise în comuniune de
voi și despre intenția de a da în viitoarele câteva zile statutul de Biserică
Ortodoxă autocefală instituției pe care ați înființat-o.
Reunificarea
schismaticilor cu Biserica ar fi fost o mare bucurie atât pentru creștinii ortodocși
din Ucraina, cât și pentru întreaga lume ortodoxă dacă ar fi survenit în acord
cu regulile legii canonice, în duhul păcii și dragostei lui Hristos. Oricum,
procesul actual politic de unificare coercitivă este departe de normele și
duhul sfintelor canoane. A fost îngrămădită o mare cantitate de minciuni și
acum violența este aplicată asupra Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Aceasta este
aceeași Biserică de milioane de credincioși ucraineni pe care i-ați recunoscut
drept canonici în toți anii voștri de activitate până foarte de curând. Și acum
pretindeți că nu există, că sunt doar unele dioceze separate care s-au întors
sub omoforul vostru.
Consilierii voștri v-au
asigurat că episcopatul Bisericii Ortodoxe Ucrainene a fost gata să sprijine
proiectul politic al autorităților din Kiev, că un număr considerabil, zeci de
episcopi canonici abia așteptau pentru binecuvântarea voastră să iasă din
Biserica lor. V-am avertizat în mod repetat că ați fost dezinformat. Acum vă
puteți convinge singur.
Doar doi din nouăzeci de
episcopi ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene au fost prezenți la așa-numitul „Sinod
Local” convocat de voi și prezidat de un grup de trei oameni – reprezentantul
vostru, un „patriarh” autointitulat (care are acum titlul de „emerit”) și
conducătorul secular al statului Ucraina. Ceea ce numiți „Sinod Local” a fost o
adunare de schismatici care au folosit numele Sfintei Biserici a
Constantinopolului ca un paravan. Dacă nu este o legalizare a schismei pe care
ați promis public să o împiedicați, atunci ce este aceasta?
În deciziile luate vă
referiți la voința poporului ortodox din Ucraina, care așa-zicând cere
Bisericii de Constantinopol să intervină. Însă voința majorității covârșitoare
a clerului și laicatului, adevăratul popor ecleziastic al Ucrainei, a fost cea
care a îndemnat episcopatul Bisericii Ortodoxe Ucrainene să nu răspundă la
invitații și să refuze să participe la așa-numitul „Sinod al unificării” al
schismei ucrainene.
În afară de cei doi
episcopi din Biserica Ortodoxă Ucraineană, pe care i-ați primit în jurisdicția
voastră prin încălcarea canoanelor, doar unul a fost ierarh eparhiot. Însă
clerul și turma episcopiei lui nu i-au acceptat acțiunile. După ce Mitropolitul
Simeon a fost suspendat legal din slujbă de Sinodul Bisericii Ortodoxe
Ucrainene, toate mănăstirile din episcopia de Vinnița și marea majoritate a
parohiilor împreună cu clerul lor au rămas subordonate unui nou ierarh canonic,
Arhiepiscopul Varsanufie de Vinnița și Bar. Autoritățile locale exercită acum
presiune asupra clerului eparhial, amenințând să-l pedepsească, dar clericii,
monahii și mirenii nu vor să fie în comuniune cu episcopul care i-a trădat pe
ei și Biserica.
Mitropolitul Alexandru, pe
care l-ați menționat și care a fost suspendat de asemenea din slujbă de Sinodul
din Kiev, avea doar o biserică. Un conflict a izbucnit în comunitatea sa și
majoritatea clerului acestei biserici a evitat să slujească împreună cu
ierarhul care s-a despărțit.
Decizia principială a
ierarhilor Bisericii Ortodoxe Ucrainene de a refuza să ia parte la falsul Sinod
convocat de voi nu a fost pricinuită de vreo imaginară „presiune din partea
Moscovei”, ceea ce ar fi imposibil în orice caz în situația aceasta politică, ci
de unitatea arhipăstorilor cu clericii și credincioșii lor. Această unitate nu
poate fi primejduită nici de interferența masivă a autorităților ucrainene în
viața internă a Bisericii sau de presiunea exercitată asupra Bisericii de stat
și sporită foarte tare în lunile recente. Această unitate nu poate fi revocată
din condei.
În scrisoarea voastră
încercați să reinterpretați sensul complexului de documente semnate în 1686 de
predecesorul vostru, Patriarhul Dionisie IV, și de Sfântul Sinod al Bisericii
din Constantinopol. Subiectul acestor documente istorice nu a provocat vreo
neînțelegere între cele două Biserici ale noastre timp de sute de ani. Și acum
spuneți că „revocați” Scrisoarea Patriarhală și Sinodală deoarece „împrejurările
exterioare s-au schimbat”.
V-am sugerat să fie ținute
discuții despre această chestiune cu participarea unor istorici de autoritate,
teologi și experți în legea canonică bisericească. Ați refuzat, pretextând
lipsa de timp. Pot doar să-mi exprim părerea de rău că deciziile voastre,
devastatoare pentru unitatea Bisericii, depind atât de mult de „factorul
exterior”, adică politic, de circumstanțe, despre care nu aveți nici un scrupul
să-mi spuneți.
În scrisoare repetați încă
o dată afirmațiile mai degrabă discutabile că Biserica de Constantinopol are
„responsabilitatea excepțională de a acorda autocefalia” și de a primi recursul
din alte Biserici Locale în conformitate cu „sensul duhovnicesc” al canoanelor
9 și 17 ale Sinodului din Calcedon. Însă interpretarea voastră asupra
drepturilor pretinse nu a avut niciodată parte de o acceptare la scara
Bisericii. Un număr considerabil de obiecții exprimate de comentatori de
autoritate ai legii canonice vorbesc împotriva înțelegerii voastre asupra
drepturilor Tronului de Constantinopol de a primi recursuri. Astfel, un
canonist bizantin remarcabil, Ioan Zonara, scrie: „[Patriarhul] de Constantinopol
este recunoscut ca judecător nu asupra tuturor mitropoliților, ci numai asupra
acelora care sunt subordonați lui. Pentru că nici mitropoliții din Siria, nici
cei din Palestina sau Fenicia sau Egipt nu sunt citați la judecata lui
împotriva voinței lor, ci acei din Siria sunt judecați de Patriarhul de Antiohia,
aceia din Palestina de cel al Ierusalimului, în timp ce cei egipteni sunt
judecați de cel al Alexandriei, care îi hirotonește și căruia sunt
subordonați”. Nici Biserica Ortodoxă Locală din zilele noastre nu recunoaște că
aveți un astfel de privilegiu.
Oricum, pretinzând ilegal
un astfel de drept, în acest caz, nici nu v-ați bătut capul să vă conformați
normelor canonice existente care reglementează acțiunile unei părți care
primește un recurs.
Este cunoscut îndeobște că
Mihail Denișenko a continuat să slujească după ce au fost administrate pedepse
bisericești asupra lui și a fost excomunicat. Astfel, s-a privat singur de
dreptul la recurs și, conform cu normele de bază ale legii canonice, s-a
condamnat singur. V-ați exprimat consimțământul cu caterisirea lui Denișenko,
deși primiseți la acea vreme primul lui recurs. În scrisoarea voastră către
Patriarhul Alexei II al Moscovei și a toată Rusia din 31 august 1992 scriați: „Sfânta
noastră Biserică a lui Hristos, recunoscând deplinătatea competenței, de
excepție pe această temă, a Preasfintei voastre Biserici Rusești, ia hotărârea
sinodală asupra celor spuse mai înainte, nedorind să pricinuiască vreun necaz
pentru Biserica voastră soră”.
Sfântul Sinod al Bisericii
din Constantinopol nu a luat în considerare numeroasele probleme de succesiune
canonică și de caracter moral al „ierarhilor” admiși în comuniune, în ciuda
faptului că mai înainte Biserica din Constantinopol recunoscuse importanța
rezolvării acestor chestiuni pentru vindecarea schismei ucrainene și a primit
toate informațiile necesare pe durata negocierilor dintre delegațiile
Bisericilor noastre.
Faptul că prin decizia
Sinodului vostru Macarie Maletici a fost „reabilitat” în treapta episcopală
arată cu ce grabă și pripă au fost primite recursurile schismaticilor
ucraineni. În scrisorile voastre oficiale patriarhale, îl numiți „fost
Mitropolit de Lvov” și a participat la așa-numitul „sinod al unificării” în
această calitate.
Între timp, Macarie
Maletici a căzut în schismă în vreme ce era preot al unei Biserici canonice,
neavând niciodată consacrare episcopală. „Consacrarea” lui, ca și
„consacrările” majorității episcopilor din așa-numita „Biserică Ortodoxă
Autocefală Ucraineană” admiși în comuniune de Biserica din Constantinopol
datează înapoi prin predecesorii săi către un episcop caterisit care a făcut
aceste gesturi împreună cu impostorul Victor Cecalin, un fost diacon al
Bisericii Ortodoxe Rusești, care nu a fost niciodată hirotonit preot.
Primirea unor astfel de
persoane în comuniune cu Biserica fără a lua în considerare circumstanțele
menționate subminează succesiunea canonică a consacrărilor și va avea
consecințe distructive dure pentru întreaga Ortodoxie mondială.
Timp de secole Biserica
Rusă a fost mulțumitoare Sfintei Biserici a Constantinopolului pentru
contribuția ei la formarea Ortodoxiei mondiale, pentru rolul ei în luminarea
creștină a slavilor păgâni și pentru ajutorul ei în dezvoltarea tradițiilor
educației monahale și religioase. În prezent, credincioșii noștri atât din
Ucraina, cât și din alte țări trăiesc o dezamăgire amară deoarece Biserica mamă
istorică nu le aude vocile.
Sute de mii de scrisori de
la credincioșii din Ucraina în sprijinul Bisericii Ortodoxe Ucrainene și cu
cereri de a nu submina unitatea ei au fost aduse la reședința voastră.
Autoritățile ucrainene au încercat să împiedice furnizarea lor, în timp ce ați
ignorat aceste scrisori. Și acum nu doriți să ascultați vocea Bisericii
Ortodoxe Ucrainene, care stă pe marginea unui nou calvar.
Chiar și acum arhipăstorii
și clericii din Ucraina sunt somați la interogatorii sub un pretext artificial
și șantajați, apropiații și cei dragi ai lor sunt amenințați, percheziții sunt
operate în biserici și case, presiunea este adusă asupra familiilor, inclusiv
copiilor. Recent o lege a intrat în vigoare cu scopul de a deposeda Biserica
Ortodoxă Ucraineană de numele ei pentru a fi pusă în practică acapararea
violentă a clădirilor bisericilor ei sub paravanul „transferului voluntar de
comunități”. O astfel de unificare a creștinilor ortodocși din Ucraina aveți în
vedere?
Am vorbit cu Sanctitatea
Voastră despre planurile Bisericii de Constantinopol în particular și în
prezența a câtorva martori. Acum, când aceste planuri au fost realizate în mare
măsură, fac apel înaintea întregii Biserici Ortodoxe poate pentru ultima dată.
Făcând așa, sunt condus de porunca Domnului nostru Iisus Hristos: „Dacă fratele
tău va păcătui față de tine, du-te și mustră-l numai între tine și el… Dar,
dacă nu te va asculta, atunci ia cu tine încă unul sau doi, ca în gura a doi
sau trei martori să stea orice cuvânt. Și, dacă nu-i va asculta, spune-l
Bisericii; iar dacă nu va asculta nici de Biserică, să-ți fie ca un păgân și
vameș!” (Mt 18: 15-17).
Dipticele Patriarhilor de
Constantinopol includ zeci de nume de mari teologi, râvnitori și învățători ai
evlaviei. Sf. Grigorie Teologul, Proclu, Flavian Mărturisitorul, Ioan IV
Postitorul, Tarasie, Metodie, Fotie și mulți alții au adus slavă Sfintei
Biserici din Constantinopol prin slujirea lor.
Oricum, au fost de
asemenea și aceia care l-au dezonorat. Nu vă introduceți numele încă respectat
pe o listă cu astfel de episcopi de rușine ai Constantinopolului precum Nestorie,
iconoclaștii Anastasie, Ioan VII și Teodot, uniații Iosif II, Mitrofan II
Mitrofonul și Grigorie III Mammas. Anulați comuniunea cu schismaticii și
retrageți participarea la aventura politică a legalizării lor. Și apoi Biserica
Ortodoxă autentică a Ucrainei, condusă de Preafericirea Sa, Mitropolitul
Onufrie al Kievului și a toată Ucraina, vă va binecuvânta și istoria va păstra
pomenirea voastră printre acei conducători ai Tronului de Constantinopol care
au reușit să nu înjosească Biserica, ci să-i păstreze unitatea în cele mai
dificile condiții politice.
Însă, dacă veți acționa
prin menținerea intențiilor enunțate în scrisoare, veți pierde pentru totdeauna
o oportunitate de a sluji unitatea Sfintelor Biserici ale lui Dumnezeu, veți
înceta să fiți primul în lumea ortodoxă, care numără sute de milioane de
credincioși, și suferințele pe care le-ați provocat ucrainenilor ortodocși vă
vor urmări la Judecata de Apoi a Domnului nostru, Care judecă toate popoarele
fără părtinire, și vor da mărturie împotriva voastră înaintea Lui.
Mă rog din toată inima ca aceasta să nu se
întâmple. Nu este prea târziu pentru a vă opri.
+ CHIRIL
PATRIARHUL MOSCOVEI ȘI A TOATĂ RUSIA
Publicată
la 31 decembrie 2018
(Traducere
de Ierom. Lavrentie Carp)
Vezi si: https://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2019/01/greco-catolicii-si-autocefalii-din.html
Vezi si: https://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2019/01/greco-catolicii-si-autocefalii-din.html
Bine spus.
RăspundețiȘtergereKiril ăsta e la fel de eretic ecumenist precum Bartolomeu. Singura lui șansă la Mântuire este renunțarea la erezie și întrunirea unui Sinod care să condamne sinodul din Creta și Ecumenismul.
RăspundețiȘtergere