Despre viitorul Ortodoxiei în Ucraina și în lume
O discuție cu Arhiepiscopul Teodosie (Snighirev)
de ÎPS Teodosie de Boyarka |
Luna trecută a fost în mod deosebit alarmantă pentru credincioșii
ortodocși din Ucraina. „Sinodul unificării” din Kiev, adoptarea primei legi
anti-Biserică de Rada Supremă și defăimarea Bisericii Ortodoxe în presă. Care
sunt perspectivele pentru viața Bisericii în Ucraina? Vor recunoaște Bisericile
Locale legalizarea schismaticilor? Există har lucrător în Tainele săvârșite de
Patriarhia de Constantinopol? Discuția cu Arhiepiscopul Teodosie (Snighirev) de
Boyarka, Vicar al Mitropoliei de Kiev și Președintele Tribunalului bisericesc
al Eparhiei de Kiev, va dezbate aceste teme.
— Vlădica, binecuvântați!
Ce s-a schimbat, în viziunea voastră, după legalizarea schismaticilor
ucraineni de către Patriarhul Bartolomeu și ruperea comuniunii
euharistice cu Constantinopolul; care este atitudinea credincioșilor BOU față
de așa-zisul „tomos”?
— Doamne, ajută! Ceea ce
s-a schimbat este că situația a început să se deplaseze treptat mai mult de la
intimidarea credincioșilor la represalii asupra Bisericii Ortodoxe Ucrainene.
Au trecut de la percheziții și interogatorii la acțiuni concrete. A fost adoptată
prima lege anti-biserică, nr.
5309, pe care a semnat-o președintele, însemnând că a intrat în vigoare;
seria de confiscări de biserici
a început. Bisericile sunt confiscate după o schemă total invadatoare: Își aduc
oamenii într-un sat cu autobuzele, țin o „ședință a comunității religioase” cu
participarea lor și sub supravegherea autorităților guvernamentale și totul e
luat de bun. Oamenii sunt conduși afară în stradă și autoritatea legală a
parohiei și biserica sunt acum la „BOdU”[1]. Au vrut să adopte, de asemenea, o
altă lege invazivă special pentru aceasta – nr. 4128, dar se pare că se
descurcă până acum[2].
Cine-i va împiedica? Biserica aparține oricui are puterea. Și, atunci, asta est
Europa! – o Europă medievală… A apărut o informație în presă că a venit un ordin
de sus câte biserici trebuie „stoarse” de la credincioși pentru “Tomos.” Mai
mult, rezervațiile pe a seama cărora există complexurile Lavrelor Peșterilor
din Kiev și Poceaev au fost obligate să se prezinte la tribunal și să anuleze
prin tribunal înțelegerile contractuale pe termen lung cu comunitățile monahale
ale acestor Lavre. Doar că trebuia făcut în surdină ca să nu sperie Istanbulul
înainte de vreme.
Rugăciune a credincioșilor din
Biserica Ortodoxă canonică la Rada Supremă în ziua când a fost adoptată Legea
anti-Biserică nr. 5309 despre redenumirea BOU.
— Totul este ca
sub guvernul ateu din ultimul secol…
— Exact. Cel mai
interesant este că nici nu ezită să să se împăuneze că Lavrele noastre și alte
locuri sfinte „aparțin statului” sau, cum le place să spună, „poporului„! De
aceea, ei spun că voi, monahii și clerul, nu aveți temei legal aici. Și nu vor
să-și amintească cum au cotit-o cu proprietatea statului[3]. Acestea sunt amintiri
neplăcute și periculoase pentru ei. Biserica a creat locurile sfinte ortodoxe
ale pământului nostru de-a lungul secolelor, timp de o mie de ani. Și chiar în
acele cazuri când persoane concrete, ctitori sau împărați, au alocat fonduri
pentru a construi biserica asta sau aceea, le-au dat Bisericii ca proprietate,
ca un dar veșnic. Apoi au venit bolșevicii în secolul XX și au luat și au furat
totul cu forța de la Biserică. Acum o întrebare pentru autoritățile moderne:
Dacă se dovedește că ceea ce aveți în mâini a fost furat și știați perfect de
bine asta, atunci ce ar trebui să faceți? Să-l returnați proprietarului în
drept? Sau să vindeți obiectul furat ca al vostru propriu fără rușine și chiar
bătându-vă joc de proprietarul legal? Să se intereseze cum a fost rezolvată
problema restituirii în Europa modernă. Și, dacă vom avea vreodată legi
europene, atunci, fie că vreți sau nu, va trebui să returnați totul proprietarului
legal – Biserica istorică, inclusiv ceea ce ați transferat anterior către BOU-PK,
BOAU și BOdU și știu bine asta.
— Și care este dispoziția turmei și a clerului acum în Kiev?
— Pot spune că, în primele
zile după deciziile Istanbulului, turma noastră a fost pur și simplu dată pe
spate. Nimeni nu s-a așteptat la așa ceva. Peste toate, în ciuda, așa zicând,
autorității dubioase a Patriarhiei de Constantinopol în rândul credincioșilor,
perfect justificată de altfel, am încercat totuși mereu să sprijinim numele bun
al Constantinopolului în fața celor din afară. Dar deciziile luate de Fanar în
Istanbul s-au dovedit a fi o trădare a milioane de credincioși de-ai noștri. O trădare neașteptată și mișelească.
Nu doar că se împotrivesc logicii canonice, sunt deschis dăunători și
periculoși pentru Ortodoxia din Ucraina. Este absolut clar oricui dintre
parohienii noștri, chiar și celor mai necultivați. Dar, din același motiv, nu
este evident Patriarhului Bartolomeu. Ceea ce-i mai mult, pentru clerul și
mirenii din Ucraina, este o condamnare inevitabilă la mărturisire și, probabil,
la mucenicie. Dar ce s-a petrecut s-a petrecut.
La început, mulți au fost
îngrijorați. La urma urmei, a fost neclar ce vor face schismaticii și
autoritățile sub acoperirea „Tomosului” Fanarului. Ce-i poate opri?
Constituția? Legea? Poliția? Prima vărsare de sânge? Nu este clar.
Și acum, după ce Biserica
Ortodoxă Ucraineană și-a exprimat puternic poziția ei canonică, ierarhii și
preoții au vorbit cu curaj, neghina a început să se separe de făină și
credincioșii răsuflă a ușurare. Suntem împreună, umăr la umăr. Încă stăm pentru
Adevăr.
— Ați vorbit despre
autoritatea scăzută a Patriarhului de Constantinopol printre credincioși. La ce
v-ați referit?
— Biserica noastră, ca și
un număr dintre celelalte Biserici, a închis ochii multe decenii la boala
duhovnicească ce s-a copt în decursul a mult timp în pământul Fanarului.
Credincioșii au uitat astfel de trădări ale Fanarului, precum „legalizarea
renovaționiștilor și condamnarea Sfântului Patriarh Tihon de către Biserica din
Istanbul în anii 1920. Și aceea a fost o vreme în mod deosebit dificilă pentru
Biserica mărturisitoare Rusă: Preoții și mirenii erau împușcați cu miile și
episcopii erau închiși. bineînțeles, asta nu a diminuat faptele Fanarului.
Istoria cunoaște un număr întreg de astfel de întâmplări. Dar am fost tăcuți,
nedorind să le expunem rufele lor. Am încercat să acționăm conform cu
Evanghelia: să salvăm fața și reputația fraților noștri în Hristos în fața
lumii dinafară. Mai ales de vreme ce nici lor nu le este comod. Am putut să
vorbim despre aceste lucruri în comunicarea personală dintre noi înșine.
Astfel, în 1939, cel mai mare Sfânt modern – Sfântul Ierarh Ioan de Șanghai și
San Francisco – a scris cu
mare durere: „Patriarhia de Constantinopol… pierzându-și din însemnătate ca și
stâlp al adevărului și devenind ea însăși o sursă de dezbinare și fiind, în
același timp, stăpânită de o iubire exagerată de stăpânire – reprezintă
spectacolul jalnic ce ne amintește de cele mai rele perioade din istoria
Scaunului de Constantinopol”. Această problemă nu a apărut ieri; credincioșii
sunt foarte conștienți de ea. Prin urmare acum, când istoria secolului XX se
repetă, când Fanarul încearcă din nou să folosească statul secular pentru
scopurile sale în detrimentul Bisericii, rămășița de autoritate în ochii credincioșilor
noștri s-a prăbușit pur și simplu.
— Ați vorbit
despre represiuni împotriva BOU. Într-adevăr, în decursul ultimului an,
președintele a spus lucruri care îi aduc pe credincioșii din Ucraina la
consternare – Biserica nu are loc în țară, că noi suntem „coloana a cincea” și
tot așa mai departe – un lucru mai ofensator și mai tendențios ca altul. Care
vă este atitudinea personală despre această poziție a autorităților noastre
față de BOU?
— Cu tot regretul nostru,
aceste atacuri sunt consecințe naturale ale politicii de discriminare împotriva
BOU promovată intenționat în ultimii ani. Există sentimentul că oficialii și
politicienii concurează unii cu alții cine poate depăși pe celălalt în
defăimarea și insultarea Bisericii Ucrainei foarte în suferință. Toți sunt
implicați – ministerele și consilierii, autoritățile locale, deputații la
diferite nivele, diplomații, presa. Nu se tem nici de Dumnezeu, nici de om,
nici de Constituție, nici de Codul Civil din Ucraina. Totul îmi amintește tot
mai mult de promisiunea lui Hrușciov din 1961 că în curând „va arăta pe ultimul
preot la televizor”. Și unde este Hrușciov? Și ce loc are în istorie?
— De unde vine
această ură față de Biserica Ucraineană canonică și cea mai răspândită?
— Cred că din cauză că
Biserica noastră este ultima instituție publică din Ucraina care la bază nu
minte. Biserica poate rămâne tăcută. Poate pur și simplu să nu spună nimic. Dar
nu va minți și puterile de orice fel nu se pot împăca cu asta. Au nevoie de o
„biserică” ce va aproba totul, ce va justifica totul, va explica orice insultă
cu cuvinte pompoase, îi va nedumeri pe oameni. În orice caz, când trăiești
într-un regat cu oglinzi strâmbe, unde oglinzile înșeală și măgulesc pe aceia
care se uită în ele, unde totul este în roz și negrul se reflectă ca alb,
fiarele sunt văzute chipeșe și broaștele ca prințese – un astfel de loc nu are
loc pentru o oglindă simplă și adevărată. La urma urmei, ar putea reproduce
adevărul neplăcut – totul așa cum este. Și, dacă o oglindă adevărată este
descoperită dintr-o dată undeva, vor încerca fie să o ascundă sau pur și simplu
să o spargă. Asta experimentăm acum.
— O întrebare
despre Constantinopol: După amestecul Constantinopolului în problemele
Bisericii Ucrainei, situația doar s-a înrăutățit. Schisma nu s-a vindecat,
comuniunea euharistică a fost întreruptă între Biserici și BOU este sub
amenințarea unei persecuții la scară generală. Chiar n-ar fi putut prevedea un
asemenea ierarh experimentat ca Patriarhul Bartolomeu toate aceste consecințe?
În opinia voastră, ce a cauzat aceste acțiuni?
— Ei bine, mai întâi de
toate, Patriarhul Bartolomeu este om, de asemenea, și oricine poate face
greșeli. Și, cu cât are cineva un rang mai înalt, cu atât mai ample și mai
tragice pot fi consecințele greșelilor lor. Asta în primul rând. Mai mult,
oricine tinde să nu observe propriile greșeli sau să le diminueze importanța.
Este o reacție comună a naturii umane stricată de păcat. Este foarte periculos
când cineva își pierde abilitatea de a-și evalua critic acțiunile, neputând
să-și recunoască greșelile și, în ciuda tuturor, să le vadă până la capăt…
În al doilea rând, mulți
experți au vorbit deja despre resentimentele Patriarhului Bartolomeu față de
Întâistătătorii Bisericilor care nu au luat parte la Sinodul din Creta, față de
Întâistătătorul Bisericii Ruse. Pentru oamenii din Răsărit, jignirile au o
importanță mai mare față de cât ne atașăm noi, europenii, la ele. Chiar la
Sinodul din Creta au propus să aprobe într-un final proiectul ciornă despre
acordarea statutului de autocefalie Bisericilor. Această schiță, care a fost
aprobată în prealabil de toți, propune rânduiala ca acordarea autocefaliei
cuiva prin consens general. Adică nimeni nu o poate face unilateral. Un Sinod
pan-ortodox nu a survenit pentru cauze obiective și acest document nu a fost
aprobat oficial niciodată[4]. Și acum Patriarhul
Bartolomeu se consideră îndreptățit la propria discreție, individualitate.
Probabil, motivul aici stă în resentimente ascunse. Și, indiferent cât de
deplorabil este, în ciuda tuturor apelurilor noastre să rezolvăm diferențele
care s-au iscat într-o manieră frățească, în duhul dragostei evanghelice și al
unității, nu mai au nici un efect asupra fraților noștri. Răsăritul este o
problemă delicată – deși spun că un întreg număr de alte pârghii de influență
sunt implicate în luarea deciziilor în Constantinopol.
— Primele „clopote
de alarmă” au sunat de la Fanar în Sinaxa de la Istanbul din septembrie trecut:
Declarațiile despre primatul de putere al Tronului de Constantinopol,
raporturile critice ale ierarhilor despre istoria Mitropoliei Occidentale
rusești de pe teritoriul Ucrainei moderne…
— Sunt total de acord.
Tonul general al Sinaxei a fost foarte ciudat pentru o înțelegere ortodoxă.
Pretențiile papiste ale Constantinopolului au fost declarate foarte deschis
pentru prima dată la un asemenea nivel. Aceasta a devenit probabil cea mai mare
problemă în Ortodoxia mondială astăzi. Amenință cu o schismă generală, ca acum
1.000 de ani. Chestiunea ucraineană a fost doar un catalizator aici.
În plus, în decursul
alocuțiunii către diaspora grecească la Istanbul, o notă de rasism/șovinism a
fost adăugată la tonul papist al Patriarhului Bartolomeu. Iată citatul: „…Nu suntem nicidecum o simplă piesă a lumii
romeice (etnia greacă bizantină). Suntem, aș spune, chiar dacă vorbim despre
noi înșine, o piesă aleasă a lumii romeice pentru că aici bate inima poporului
nostru. Este pântecele poporului nostru. Este Patriarhia noastră Ecumenică. De
aici se întind idealurile și valorile poporului nostru, slava poporului nostru,
suferințele și mucenicia poporului nostru… Fie că le place sau nu fraților
noștri ruși, mai devreme sau mai târziu, vor urma soluția pe care o va furniza
Patriarhia Ecumenică deoarece nu au altă alternativă”.
Adoptarea de către Sinodul Patriarhiei
de Constantinopol a deciziei de a îndepărta sancțiunile și recunoașterea BOU-PK
și BOAU.
Am crezut că, după
tragedia europeană a secolului XX, ideea unei superiorități etnice a fost
considerată pentru noi inacceptabilă pe continent, rușinoasă și chiar
sancționabilă penal. Într-o societate civilizată, bineînțeles, și chiar mai
mult într-o societate bisericească. Și iată discursuri arogante despre
superioritatea rasială și exclusivitate religioasă: „’Dumnezeule, Îți mulțumesc’
și celelalte cuvinte nebune…” (Canonul Sf. Andrei Criteanul, Cântarea 9).
Patriarhul spune asemenea lucruri atât de deschis și pretențios că a devenit
chiar înfricoșător. Suntem deja chiar așa de departe deraiați? Abia acum devine
clar…
— Dar Biserica din
Ucraina este sub presiune, de asemenea, chiar acum pe baza unor idei
naționaliste?
— Exact; și nici
autoritățile, nici schismaticii nu o ascund. Tocmai premiza „ucrainismului”
insuficient este cea folosită ca bază pentru persecutarea Bisericii din
Ucraina. Nu vreau să cred că Biserica din Istanbul și persecutorii noștri
locali au același fundament ideologic. Mai mult, etnofiletismul a fost
condamnat la un Sinod din Constantinopol ca erezie în secolul XIX.
— Este posibil să
fie trasă o linie despărțitoare între patriotism și șovinism? De exemplu, în
lumea greacă?
— Patriotismul grecesc nu
este doar un fenomen pozitiv, ci eroic. Istoria luptei grecilor pentru puritatea
credinței lor, pentru Ortodoxia poporului lor, pentru obiectele sfinte și
peentru pământul măreților lor strămoși, stârnește respect și admirație. În
același timp, patriotismul grecesc este profund ortodox. Este un exemplu minunt
pentru poporul nostru ucrainean. Patriotismul nostru, din păcate, a fost
ortodox numai în vremea cazacilor, dar acum totul este exact pe dos – deși
uneori face mascaradă de simboluri ortodoxe.
Avem un mare
respect și apreciere pentru profețiile sfinților greci ai secolului XX despre
restabilirea viitoare a slavei Sfintei Sofia în Constantinopol și alte locuri
sfinte. În același timp, de notat: Asceții greci ai evlaviei din secolul XX din
Sfântul Munte și alte locuri au avut mereu mare respect și venerație pentru
Bisericile slave – îndeosebi pentru Biserica Ortodoxă Rusă și credincioșii ei,
nu ca alți contemporani ai lor – rasiștii bisericești. Comparați atitudinea
caldă și inimoasă față de Sfinții slavi din ultimul secol din vremea
contemporană, a Sf. Paisie Aghioritul, cu declarația Mitropolitului Hrisostom
de Zakint, de exemplu, din 1947:
Biserica
Ortodoxă Greacă, alcătuită din Patriarhiile Grecești Ortodoxe și alte Biserici
Grecești autocefale, are ca dușmani nu doar papismul și Biserica Apuseană
Catolică, ci slavismul de asemenea și Bisericile Ortodoxe slave de sub
protecția Patriarhiei Ruse… Și, dacă popoarele slave uită că grecii le-au dat
cultura și că au primit lumina credinței creștine de la candela creștină a
Bizanțului grecesc prin misionarii greci și că ar trebui să dea, de aceea, din
recunoștință, respectul cuvenit și favoarea rasei grecești care i-a educat și
luminat și să nu se prezinte ca adversari josnici și nemulțumitori, atunci
conștiința pan-ortodoxă va mătura planurile lor negre și mișelești… Biserica
Ortodoxă Grecească de Răsărit este chemată din nou să poarte o luptă
bisericească gigantică, pe de o parte, împotriva Bisericii Occidentale
Romano-Catolice și propagandei ei, și, pe de altă parte, împotriva Bisericilor
slave. Dar, trecând prin aceste Scila și Caribda, va ieși puternică și intactă.
Situația nu s-a schimbat
deloc de atunci. Lumea greacă este foarte diferită. Eu, și mulți alți
credincioși, suntem norocoși să avem comunicare obișnuită câțiva părinți
duhovnicești din Athos și Grecia și, de asemenea, cu clerici și ierarhi greci.
Ce pot să spun? Cei ce slujesc lui Dumnezeu în podvig și rugăciune
sunt patrioți față de poporul lor, dar rămân „cetățeni ai Bisericii”, unde nu
este grec, nici evreu… (Col.
3:11). Mai mult, cu cât unul sau altul din clerici se potrivesc definiției unui
„nevoitor al evlaviei”, este cu atât mai cald și iubitor față de Biserica Rusă.
Se observă atât la preoții și monahii bătrâni, cât și tineri. De ce aceasta?
Este un motiv de reflecție. În același timp, sunt șovini religioși obișnuiți în
Bisericile de tradiție greacă. Dar șovinismul și rasismul, deși de nuanță
bisericească, nu are indicii nici de credință mare, nici de minte mare.
— În cazul acesta,
se ridică o întrebare. Pot urma Bisericile grecești exemplul Fanarului și să
recunoască pe schismaticii ucraineni ca Biserică legală a Ucrainei?
— Nu poate fi exclus cu
totul. Unii dintre ei, probabil, îi vor recunoaște temporar. N-ar trebui să
uităm că structura modernă a lumii ortodoxe este foarte complexă. Câteva
Biserici care au un statut de autocefalie sunt puternic dependente nu mai puțin
de Patriarhia de Constantinopol. Întâistătătorii individuali ai Bisericilor
grecești nici nu pot trece granița fără binecuvântare de la Patriarhul
Bartolomeu. Pare ciudat pentru noi, dar așa este. Apropo, „autocefalia” care
este creată acum în Ucraina va fi construită pe exact același principiu: numită
tare autocefalie, dar supusă Fanarului într-o serie întreagă de puncte
importante. Nu mai este un secret, nu-i așa? Așa că, cu acest aranajament, cu o
independență incompletă, este destul de posibil că unele Biserici vor fi
forțate să urmeze Fanarul și să recunoască legalizarea schismaticilor. Ar putea
fi chiar forțați să slujească împreună public cu schismaticii.
— Dar asta
subminează principiile fundamentale, să zicem așa, ale axiomelor viziunii
ortodoxe. Mereu am crezut că deplinătatea Bisericilor Ortodoxe din lume este
capabilă să separe grâul de pleavă.
— Pot. Dar nu ar trebui să
dramatizăm situația de astăzi, chiar dacă se întâmplă astfel de evenimente.
Amintiți-vă, de exemplu, că în secolul XX, când Fanarul a recunoscut pe
renovaționiștii de sub autoritatea sovietică drept Biserică legală și au
defăimat pe Patriarhul Tihon, nu a fost singur în această încălcare. Exemplul
lui a fost urmat de Patriarhiile de Ierusalim și Alexandria, dependente de el.
Au recunoscut public pe renovaționiști și chiar au slujit cu ei. Dar adevărul
lui Dumnezeu și istoria au pus totul la punct. De aceea sunt profund încrezător
că, dacă se întâmplă ceva asemănător, va fi pentru un timp scurt. Adevărul va
prevala, cum a făcut-o cu schismaticii renovaționiști și cu Biserica adevărată.
Biserica Sf. Andrei din Kiev, sec.
18, dată Patriarhiei de Constantinopol de Președintele Poroșenko
Văd două căi în care pot
evolua evenimentele – optimist și pesimist.
— Să începem cu
scenariul pesimist.
— Bine. Deși nu cred, ar
putea fi cam așa ceva. O persecuție la scară largă împotriva Bisericii Ortodoxe
Ucrainene ar începe în Ucraina cu mărturisitori și mucenici pentru credință. La
fel, Constantinopolul nu va admite greșelile sale, ca în secolul XX; va insista
pe corectitudinea deciziilor și pe primatul său de autoritate – „papismul”
răsăritean. Prin asta, reprezentanții schismaticilor ucraineni, fără să aibă
harul preoției, vor fi îngăduiți la slujbe hulitoare în toate locurile sfinte
din lume, inclusiv la Sfântul Mormânt și la Sfântul Munte. În această situație,
Bisericile Locale vor fi forțate treptat să se hotărască dacă vor rămâne cu
Ortodoxia sau vor fi cu noul „papă”. În plus, disensiunea ar putea fi nu doar
despre granițele Bisericilor, asta însemnând între Bisericile Locale, ci și în
interiorul Bisericilor. Înăuntru – adică între nevoitorii credinței, râvnitorii canoanelor Ortodoxiei, pe de o
parte, și ecumeniști, „liberalii” religioși și etnofiletiști, pe de alta. Asta
înseamnă că lumea cândva unită a Ortodoxiei s-ar putea diviza din nou. Este ca
și cum ar merge divergent spre doi poli duhovnicești diferiți, ca în 1054, dar
divizați acum între Ortodoxie și fanarodoxie. Prin asta, apropo, pe lângă
conflictul pur religios, sunt un număr de cazuri unde o luptă începe pentru
clădirile bisericii și ale mănăstirii între ortodocși și „fanarodocși” în
Bisericile cândva unite. Ar putea crea tensiuni civile în unele state. Ce a
suportat Europa sute de ani în urmă ar putea începe din nou în țările ortodoxe
în secolul XX.
Acesta este scenariul
pesimist. Doar o persoană poate aduce o poziție abruptă și mândră în această
tragedie totală – Patriarhul de Constantinopol, care se consideră îndreptățit
să decidă pentru toată Biserica lui Hristos, pentru toată Ortodoxia. Și,
greșind, nu a găsit în interior puterea de a mărturisi și corecta această
eroare. Dacă se întâmplă asta, atunci, fără îndoială, urmașii lui îl vor numi
noul Herostrat. Cred că, dacă se întâmplă toate astea, atunci din acest punct,
pentru comunitățile care se mișcă tot mai departe de adevărul Bisericii lui
Hristos, deși păstrează la exterior aparența structurilor Bisericii, harul va
începe să se usuce în Taine. În procesul abaterii lor de la Ortodoxie, harul
Sfântului Duh se va usca tot mai mult până când se va epuiza de tot. Unde
domnește mândria și erezia, acolo nu mai este har. Să nu fie așa cu frații
noștri!
— Credeți că
scenariul optimist este posibil în principiu în această situație?
— Bineînțeles că este
posibil. Biserica lui Hristos pe pământ este ca un ocean: Se curăță constant de
la sine. Nu contează cât noroi și mizerie este aruncată în ocean, nu contează
câte vapoare se scufundă în el, nu contează câte generații întregi de pești,
rechini și balene se nasc și mor în el, oceanul este totuși curat. Se curăță
singur. Biserica este astfel.
Deciziile Patriarhilor,
Soboarelor și uneori chiar „Sinoade” întregi care sunt dăunătoare pentru
Biserică nu sunt primite de Biserică în decursul timpului, se depărtează în
trecutul lipsit de glorie și încetează să fie valide pentru Biserică. Așa a
fost cu deciziile Fanarului despre renovaționiști și cu multe alte decizii
dăunătoare de la diferiți ierarhi ai Bisericii. Din exterior, ar părea că
cineva cu viziuni false s-a cocoțat chiar în vârf și-și duce de acolo politica
și apoi este ireparabil pentru Biserică și pentru istorie. La urma urmei, așa
merg lucrurile pentru societatea pământească. Dar nu este așa pentru Biserica
lui Hristos. Sfântul Duh, călăuzind Biserica, corectează situația mai apoi în
moduri cunoscute doar de El, prin alți oameni. Și chiar o pânză/velă biciuită
de astfel de caractere se întoarce în consecințe bune și această persoană
devine „ramură moartă” în dezvoltarea Bisericii. Pronia atotînțeleaptă și
atotputernică a lui Dumnezeu acționează adesea de așa fel când este necesar.
Dacă n-ar fi fost așa, Biserica lui Hristos ar fi fost pierdută și ar fi
dispărut cu mult în urmă în vicisitudinile istoriei umane. Gândiți-vă câte
lucruri prostești, ciudate și groaznice au fost în viața Bisericii de-a lungul
secolelor. Dar Biserica este vie și sfântă! Biserica este un ocean al sfântului
duh; un ocean auto-curățitor.
Așa că, pentru situația
curentă cu Constantinopolul, tot ce este posibil să vedem scenariul optimist.
Dar, pentru asta, noi, credincioșii, trebuie să facem un efort. Și, peste
toate, acest efort trebuie făcut de credincioșii, clerul și ierarhii lumii
grecești. Greșelile Constantinopolului ar trebui conștientizate și amendate și
„papismul” ar trebui condamnat în Ortodoxie ca o erezie. Nu este ușor, dar este
posibil.
Procesiunea Crucii făcută de
Biserica Ortodoxă Ucraineană în Kiev, 27 iulie 2018
— Ce sfat ați da
credincioșilor, preoților și episcopilor asupra cărora stă soarta Bisericii din
Ucraina astăzi? Ce trebuie făcut pentru a nu cădea în deznădejde, pentru a
supraviețui la ce se întâmplă? Unde poate fi găsită puterea pentru a putea să o
purtăm?
— Mai presus de toate,
trebuie să înțelegem cu tărie că soarta Bisericii Ortodoxe este în mâinile
Creatorului și Capului ei – Domnul nostru Iisus Hristos. Și numai în mâinile
Lui, nu în mâinile politicienilor sau puterilor acestei lumi. Oamenii pot fi
doar unelte, instrumente în implementarea proniei lui Dumnezeu pentru Biserică.
Ce dorește va veni la îndeplinire. Ceea ce nu vrea nu se va întâmpla. Și
misiunea noastră, misiunea credincioșilor, este să devină unelte ascultătoare
în mâinile lui Dumnezeu. Trebuie să căutăm voia Lui și să trăim potrivit cu ea,
chiar dacă pare dificil și primejdios. Trebuie să ne amintim că, dacă slujim
lui Dumnezeu, atunci nici un singur fir de păr nu va cădea din capul nostru
fără voia Lui și atenția lui pentru acest păr.
Domnul ne cunoaște pe
fiecare dintre noi personal. Gândurile inimii fiecărui om sunt în palma Lui.
Drept aceea, dacă oricine dintre noi va fi pus la încercare în credința
noastră, atunci va fi la măsura precisă cu care ne-o trimite Domnul: măsura
puterii și talentelor fiecărui om. Dacă Domnul vede în cineva putere să îndure
închisoare, o poate trimite pentru o mare cunună în veșnicie. Și, dacă cineva
abia are suficientă putere să privească ce încearcă să facă cu Biserica –
această nevoință a tristeții va fi de
ajuns pentru el. Și, pentru asta, credinciosul va primi cununa credincioșiei și
a slavei la timpul cuvenit. Domnul este dragoste și înțelepciune. Dacă El este
pentru noi, atunci cine este împotriva noastră?
[1]
Așa-zisa „Biserică Ortodoxă din Ucraina”, creată necanonic de Patriarhia de
Constantinopol.
[2]
Această lege a fost adoptată pe 17 ianuarie.
[3]
Adică aceste proprietăți, care au fost construite mereu din străbuni de și au
aparținut de Biserica Ortodoxă, au fost confiscate de guvernul sovietic. În
altă parte, în spațiul post-sovietic, proprietățile Bisericii au fost returnate
treptat Bisericii, întimp ce în Ucraina, nu se știe pentru ce motiv, nu au fost
și încă aparțin legal statului.
[4]
Subiectul autocefaliei fusese scos de pe agenda Sinodului cu câteva luni
înainte de a începe.
Cred că metafora cu ţara oglinzilor strâmbe se poate transfera şi către alte meleaguri.
RăspundețiȘtergereFoarte frumoase încurajările transmise în acest interviu, în ciuda situaţiei destul de grave în care se află credincioşii ucrainieni.
Mulţumim Domnului că ne-a ferit până acum de o aşa mare încercare deoarece nu ştiu în câte ţăndări ne-am fi spart. Pe de altă parte, părerea mea personală este că, şi la noi, înfruntarea autorităţii statale de către ierarhii ortodocşi este practic inevitabilă. Este mai dificil să se vadă acest lucru acum deoarece puterea statului acţionează în biserică prin lucrarea ierarhilor, dar în timpul ce urmează cred că vom avea şi noi o despărţire a apelor.
Să ne întărească Domnul în toate!
Mare dreptate are acest ierarh. Bartolomeu și așa-zisa Patriarhie Ecumenică este demult în slujba iadului și a puterilor lui. Bartolomeu dă Slava Cerească Eternă pe slava lumească trecătoare.
RăspundețiȘtergereE bine ca au inceput si ei sa mai vorbeasca. Sa ne mai lamurim cu subiectul...
RăspundețiȘtergere