vineri, 25 ianuarie 2019

IPS Serafim de Pireu atacă decizia patriarhului Bartolomeu de la Constantinopol de recunoaștere a schismaticilor ucraineini din gruparea lui Filaret Denișenco.

Mitropolia de Pireu cere Sfântului Sinod Grecesc să nu recunoască pe schismaticii ucraineni

Pireu, Grecia, 23 ianuarie 2019

Mitropolia de Pireu, condusă de IPS Mitropolit Serafim de Piure, a cerut Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Grecești să nu recunoască așa-zisa „Biserică Ortodoxă din Ucraina”, creată de Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului și Președintele Petro Poroșenko al Ucrainei la 15 decembrie.

Declarația Mitropoliei a fost postată pe vimaorthodoxias.gr.

După „Sinodul unificării” de la mijlocul lui decembrie, Patr. Bartolomeu a scris personal ierarhilor din Bisericile Ortodoxe Locale din toată lumea, cerându-le să accepte rezultatele „Sinodului” și să înceapă pomenirea „Mitropolitului” Epifanie Dumenko, Întâistătătorul noii Bisericii naționaliste, la slujbele divine.

Până acum, Bisericile Poloneză, Sârbă și Antiohiană au respins oficial cererea și Preafericitul Athiepiscop Hrisostom al Ciprului a spus, de asemenea, că nu va pomeni pe Epifanie Dumenko.

Sinodul grecesc s-a întrunit pe 8 decembrie, dar a deci, cu privire la seriozitatea chestiunii ucrainene, să o trimită Sinodului Ierarhiei lărgit pentru a fi mai mulți ierarhi implicați în decizie.

Mitropolia notează că „Patriarhia Ecumenică nu a luat în considerare cererile și apelurile calde ale multor Biserici Ortodoxe Locale care au arătat că singurul mod potrivit de a rezolva chestiunea ucraineană este prin dialog și Sinod cu participarea pan-ortodoxă a tuturor Bisericilor Locale”.

Sinoadele, Întâistătătorii și ierarhii din lumea ortodoxă au cerut în mod repetat Constantinopolului să se ocupe de chestiune într-o manieră sinodală, dar Constantinopolul a refuzat continuu să facă așa.

Menționând că acțiunile Constantinopolului au condus deja Biserica Rusă la ruperea comuniunii cu Patriarhia de Constantinopol, Mitr. Serafim declară: „Acum este evident că lumea ortodoxă, după decizia unilaterală a Patriarhiei Ecumenice de a acorda statut de autocefalie unei ‘Biserici’ care nu e nimic mai mult decât cârpeală de episcopi schismatici, depuși și auto-hirotoniți, este condusă spre o nouă mare schismă, probabil a doua mare schismă după cea din 1054, cu consecințe bisericești incalculabile pentru unitatea pan-ortodoxă și spre bucuria extremă a vrăjmașilor”.

Mai departe, episcopia declară că situația cu autocefalia ucraineană nu are un precedent istoric în istoria Bisericii, de vreme ce Biserica ce este canonică, condusă de Preafericitul Mitropolit Onufrie al Kievului și a toată Ucraina, nu a cerut autocefalia și a fost ignorată de Constantinopol.

În vreme ce majoritatea populației ucrainene aparține de Biserica ce este canonică, Constantinopolul a acordat autocefalia unui grup mic de falși „episcopi”, scrie Mitropolitul grec.

Mai departe, în statele ignorării Bisericii adevărate canonice stau considerente politice și geostrategice, scrie Mitropolia, după cum a vorbit înainte Mitr. Serafim. Aceasta este clar demonstrată, este argumentată de faptul că Poroșenko a mulțumit SUA pentru sprijinul lor în procesul autocefaliei și din declarațiile făcute de Departmentul de Stat.

Mitropolia a scris, de asemenea, după cum a făcut-o înainte Mitr. Serafim, că Patriarhul Bartolomeu nu avea nici un drept canonic să reabiliteze pe schismaticii ucraineni caterisiți și anatematizați, desfăcând deciziile justificate canonic ale Patriarhiei Moscovei. Mai mult, acordarea autocefaliei lor constituie o intervenție în teritoriul Bisericii Ortodoxe Ruse și implicarea Constantinopolului cu schismaticii stânjenește rolul ei coordonator, unificator. Nimic nu indică în ultimele trei secole în vreun fel că Mitropolia de Kiev a aparținut de Constantinopol și toate Bisericile Locale au acceptat că Ucraina este teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Ruse.

Această unanimitate exprimă conștiința bisericească pan-ortodoxă, dar acum Patriarhia Ecumenică o contestă și o anulează paradoxal și inadecvat din condei, în esență în contradicție flagrantă cu ea însăși!”, scrie în declarație.

Și, după cum notează Mitropolia, schisma se tot adâncește în Ucraina, cu biserici acaparate și episcopi, preoți, monahi și mireni persecutați.

Notează în continuare ironia că, în timp ce persecuția se întețește, Patr. Bartomeu scrie scrisori Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe, cerându-le să recunoască noua Biserică persecutoare. După cum menționează Mitropolia, câteva Biserici au respins deja această cerere și Bisericile de Alexandria, Ierusalim și Bulgaria se așteaptă să le urmeze.

De aceea, în vederea preconizatei sesiuni a Sinodului Ierarhiei Bisericii Ortodoxe Grecești, a cărei dată nu a fost indicată,
cu simțământul chinului și responsabilității pentru unitatea pan-ortodoxă a Bisericii noastre, am dori să facem apel la cinstiții noștri ierarhi și să ne exprimăm îngrijorările despre această chestiune majoră. Am dori să rugăm pe ierarhii noștri să-și facă datoria cu un înalt simț de responsabilitate. Le cerem să examineze chestiunea cu cumpătare, cu frică de Dumnezeu și dragoste pentru Biserică, luând în considerare sfintele canoane și tot ce am indicat mai sus, slujind unitatea pan-ortodoxă și interesele Bisericii.

Mitropolia cere, de asemenea, ierahilor să ia în considerare:
·       Că Președintele Poroșenko, cel care a inițiat și a direcționat procesul autocefaliei, este uniat (greco-catolic –n.n.), după cum este clar din fotografiile larg mediatizate care-l arată primind împărtășania de la capul Bisericii Ucrainene Uniate;
·         Că „Mitropolitul” schismatic Epifanie a cerut special colaborarea cu uniații;
·      Că Filaret Denișenko a fost caterisit și anatematizat de Biserica Ortodoxă Rusă pentru activitate schismatică și alte probleme morale serioase și, astfel, nu pot fi hirotonii canonice în a sa „Patriarhie a Kievului” care se aseamănă cu Biserica vie a comuniștilor;
·      Că Patr. Bartolomeu însuși a recunoscut explicit Sanctității Sale Patriarhului Alexei II al Moscovei și a toată Rusia că Biserica Rusă avea „competență exclusivă” să se ocupe cu sancționarea lui Denișenko.

Mitropolia concluzionează: „Dorim să credem că ierarhii noștri se vor ridica la nivelul situației și nu vor recunoaște noua ‘Biserică’ schismatică a ‘Mitropolitului’ Epifanie, urmând sfintelor canoane, pe care au promis să le păzească cu făgăduințe înfricoșătoare în ziua hirotoniei”.

O seamă de alți ierarhi greci au vorbit împotriva acțiunilor Constantinopolului și ale statului ucrainean din ultimele luni, inclusiv Mitropoliții Nectarie de Corfu, Paxoi și Insulele Diapontine, Serafim de Kythira și Ambrozie de Kalavryta.



Un comentariu:

  1. Da de ce nu face IPS Serafim de Pireu demersurile necesare pentru întrunirea unui Sinod care să condamne sinodul din Creta, dacă tot este considerat a fi ,,Leul Ortodoxiei? De ce oare? Acum ar fi momentul oportun pentru aceasta. Acum ar fi momentul să demonstreze că este cu adevărat un ,,Leu al Ortodoxiei”.

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.