Pireu, Grecia, 23 ianuarie
2019
Mitropolia de Pireu, condusă de IPS Mitropolit
Serafim de Piure, a cerut Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Grecești să nu
recunoască așa-zisa „Biserică Ortodoxă din Ucraina”, creată de Patriarhul
Bartolomeu al Constantinopolului și Președintele Petro Poroșenko al Ucrainei la
15 decembrie.
Declarația Mitropoliei a fost
postată pe vimaorthodoxias.gr.
După „Sinodul unificării” de la
mijlocul lui decembrie, Patr. Bartolomeu a scris personal ierarhilor din
Bisericile Ortodoxe Locale din toată lumea, cerându-le să accepte rezultatele
„Sinodului” și să înceapă pomenirea „Mitropolitului” Epifanie Dumenko, Întâistătătorul
noii Bisericii naționaliste, la slujbele divine.
Până acum, Bisericile Poloneză, Sârbă și Antiohiană au respins oficial
cererea și Preafericitul
Athiepiscop Hrisostom al Ciprului a spus, de asemenea, că nu va pomeni pe
Epifanie Dumenko.
Mitropolia notează că „Patriarhia Ecumenică nu a luat în
considerare cererile și apelurile calde ale multor Biserici Ortodoxe Locale
care au arătat că singurul mod potrivit de a rezolva chestiunea ucraineană este
prin dialog și Sinod cu participarea pan-ortodoxă a tuturor Bisericilor Locale”.
Sinoadele, Întâistătătorii și
ierarhii din lumea ortodoxă au cerut în mod repetat Constantinopolului să se
ocupe de chestiune într-o manieră sinodală, dar Constantinopolul a refuzat
continuu să facă așa.
Menționând că acțiunile
Constantinopolului au condus deja Biserica Rusă la ruperea comuniunii cu
Patriarhia de Constantinopol, Mitr. Serafim declară: „Acum este evident că lumea ortodoxă, după decizia unilaterală a
Patriarhiei Ecumenice de a acorda statut de autocefalie unei ‘Biserici’ care nu
e nimic mai mult decât cârpeală de episcopi schismatici, depuși și
auto-hirotoniți, este condusă spre o nouă mare schismă, probabil a doua mare
schismă după cea din 1054, cu consecințe bisericești incalculabile pentru
unitatea pan-ortodoxă și spre bucuria extremă a vrăjmașilor”.
Mai departe, episcopia declară că
situația cu autocefalia ucraineană nu are un precedent istoric în istoria
Bisericii, de vreme ce Biserica ce este canonică, condusă de Preafericitul
Mitropolit Onufrie al Kievului și a toată Ucraina, nu a cerut autocefalia și a
fost ignorată de Constantinopol.
În vreme ce majoritatea populației
ucrainene aparține de Biserica ce este canonică, Constantinopolul a acordat
autocefalia unui grup mic de falși „episcopi”, scrie Mitropolitul grec.
Mai departe, în statele ignorării
Bisericii adevărate canonice stau considerente politice și geostrategice, scrie
Mitropolia, după cum a vorbit
înainte Mitr. Serafim. Aceasta este clar demonstrată, este argumentată de
faptul că Poroșenko a mulțumit SUA pentru sprijinul lor în procesul
autocefaliei și din declarațiile făcute de Departmentul de Stat.
Mitropolia a scris, de asemenea,
după cum a făcut-o înainte Mitr.
Serafim, că Patriarhul Bartolomeu nu avea nici un drept canonic să
reabiliteze pe schismaticii ucraineni caterisiți și anatematizați, desfăcând
deciziile justificate canonic ale Patriarhiei Moscovei. Mai mult, acordarea
autocefaliei lor constituie o intervenție în teritoriul Bisericii Ortodoxe Ruse
și implicarea Constantinopolului cu schismaticii stânjenește rolul ei coordonator,
unificator. Nimic nu indică în ultimele trei secole în vreun fel că Mitropolia
de Kiev a aparținut de Constantinopol și toate Bisericile Locale au acceptat că
Ucraina este teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Ruse.
„Această unanimitate exprimă conștiința bisericească pan-ortodoxă, dar
acum Patriarhia Ecumenică o contestă și o anulează paradoxal și inadecvat din
condei, în esență în contradicție flagrantă cu ea însăși!”, scrie în
declarație.
Și, după cum notează Mitropolia,
schisma se tot adâncește în Ucraina, cu biserici acaparate și episcopi, preoți,
monahi și mireni persecutați.
Notează în continuare ironia că, în
timp ce persecuția se întețește, Patr. Bartomeu scrie scrisori
Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe, cerându-le să recunoască noua Biserică
persecutoare. După cum menționează Mitropolia, câteva Biserici au respins deja
această cerere și Bisericile de Alexandria, Ierusalim și Bulgaria se așteaptă
să le urmeze.
De aceea, în vederea preconizatei
sesiuni a Sinodului Ierarhiei Bisericii Ortodoxe Grecești, a cărei dată nu a
fost indicată,
cu simțământul
chinului și responsabilității pentru unitatea pan-ortodoxă a Bisericii noastre,
am dori să facem apel la cinstiții noștri ierarhi și să ne exprimăm
îngrijorările despre această chestiune majoră. Am dori să rugăm pe ierarhii
noștri să-și facă datoria cu un înalt simț de responsabilitate. Le cerem să
examineze chestiunea cu cumpătare, cu frică de Dumnezeu și dragoste pentru
Biserică, luând în considerare sfintele canoane și tot ce am indicat mai sus,
slujind unitatea pan-ortodoxă și interesele Bisericii.
Mitropolia cere, de asemenea, ierahilor să ia în considerare:
· Că Președintele Poroșenko, cel
care a inițiat și a direcționat procesul autocefaliei, este uniat
(greco-catolic –n.n.), după cum este clar din fotografiile larg mediatizate
care-l arată primind împărtășania de la capul Bisericii Ucrainene Uniate;
·
Că „Mitropolitul” schismatic Epifanie
a cerut special colaborarea cu
uniații;
· Că Filaret Denișenko a fost caterisit
și anatematizat de Biserica Ortodoxă Rusă pentru activitate schismatică și alte
probleme morale serioase și, astfel, nu pot fi hirotonii canonice în a sa
„Patriarhie a Kievului” care se aseamănă cu Biserica vie a comuniștilor;
· Că Patr. Bartolomeu însuși a recunoscut explicit Sanctității
Sale Patriarhului Alexei II al Moscovei și a toată Rusia că Biserica Rusă avea
„competență exclusivă” să se ocupe cu sancționarea lui Denișenko.
Mitropolia concluzionează: „Dorim să credem că ierarhii noștri se vor
ridica la nivelul situației și nu vor recunoaște noua ‘Biserică’ schismatică a ‘Mitropolitului’
Epifanie, urmând sfintelor canoane, pe care au promis să le păzească cu
făgăduințe înfricoșătoare în ziua hirotoniei”.
O seamă de alți ierarhi greci au
vorbit împotriva acțiunilor Constantinopolului și ale statului ucrainean din
ultimele luni, inclusiv Mitropoliții Nectarie de Corfu, Paxoi și Insulele
Diapontine, Serafim de
Kythira și Ambrozie de
Kalavryta.
Da de ce nu face IPS Serafim de Pireu demersurile necesare pentru întrunirea unui Sinod care să condamne sinodul din Creta, dacă tot este considerat a fi ,,Leul Ortodoxiei? De ce oare? Acum ar fi momentul oportun pentru aceasta. Acum ar fi momentul să demonstreze că este cu adevărat un ,,Leu al Ortodoxiei”.
RăspundețiȘtergere