Biserica României acceptă acest statut al Patriarhiei Constantinopolului și ridicarea la rang de "patriarh" al unui schismatic în Ucraina?
Atât la pseudosinodul din Creta cât și în situația falsei autocefalii din Ucraina, Patriarhia de Constantinopol a dat dovadă de supremație pătimașă față de celelalte Biserici Locale pe care doar formal le numește "Biserici surori" Ortodoxe.
În concepția patriarhului Bartolomeu și a unor ierarhi filo-greci, statutul Patriarhiei de Constantinopol este de "stăpână" față de celelte Biserici Locale. Aceasta s-a nuanțat mai mult după ce Patriarhia de Constantinopol a început să aibă relații mai apropiate cu diferite organizații din SUA care au oferit sprijin politic și material noilor "stăpâni" ai ortodoxiei.
Despre aspectele canonice/teologice ale acestei probleme ne lămurește părintele Lavrentie Carp, în cele ce urmează:
Pretențiile Fanarului de supremație semi-papală
Problema
formării unei Biserici Ucrainene autocefale nu scoate la suprafață doar
schismele din această regiune, ci și ambițiile Patriarhiei Ecumenice de a
domina lumea ortodoxă și a dicta o politică nouă, similar cu ce au făcut papii
franci în Roma până să fie anatematizați în 1054. Să sperăm că lucrurile nu vor
urma până la capăt același făgaș, adică al rupturii bisericești.
Totuși este
imposibil să nu fie remarcat faptul că Tomosul prin care a fost acordată
autocefalia de către Patriarhia de Constantinopol conține câteva afirmații
uimitoare și umilitoare nu doar pentru Patriarhia Rusă, din care este ruptă o
jurisdicție considerabilă, ci chiar pentru toate celelalte Biserici Locale
autocefale. Chiar din principiu, fără a fi cunoscut textul, este uimitor faptul
că Patriarhia Ecumenică a acționat unilateral, fără acordul celorlalte
Patriarhii, ceea ce este total necanonic. Însă parcurgerea Tomosului[1] scoate la iveală o serie
de reglementări și pretenții care ar trebui să provoace indignarea celorlalte
Biserici autocefale, nicidecum recunoașterea acestuia.
O listă cu cele
mai izbitoare idei, în contrast cu legile de funcționare ale Bisericii Ortodoxe
ar arăta cam așa, într-o traducere după textul grecesc comparat cu cel în
engleză:
-
Întâistătătorul Bisericii „va purta
titlul «Preafericirea Sa, Mitropolitul de Kiev și a toată Ucraina», nefiind
îngăduită vreo adăugare sau ciuntire la acest titlu fără permisiunea
Bisericii de Constantinopol”;
- „…«Preasfânta Biserică din Ucraina», care
are drept scaun al ei orașul istoric Kiev, neputând să așeze episcopi sau să
întemeieze altare peste hotare, cele deja subordonate trecând de acum înainte,
după rânduială, la Tronul Ecumenic, care are competență asupra Diasporei”;
- „fiind păstrat încă și dreptul de apel în
recurs al tuturor arhiereilor și al celorlalți clerici la Patriarhul Ecumenic,
care deține responsabilitatea canonică de a lua decizii irevocabile asupra
judecăților față de episcopi și restul clericilor din Bisericile Locale,
conform cu sfintele canoane 9 și 17 ale Sinodului Ecumenic al IV-lea din
Calcedon”;
- „declarăm în plus la cele de mai sus că
Biserica Autocefală din Ucraina cunoaște drept cap al ei Preasfântul Tron
Ecumenic Apostolic și Patriarhal, după cum fac și ceilalți Patriarhi și
Întâistătători”;
- „de la care (de la Patriarhia Ecumenică) va
primi Sfântul Mir ca o declarare a unității duhovnicești cu ea”;
- „acestea fiind astfel considerate, judecate
și vestite cu bucurie vouă de către Centrul venerabil al Ortodoxiei”.
La acestea se
mai adaugă o formulare mai neclară, ce prevede: „El [Întâistătătorul] fiind președinte al Sfântului Sinod, format anual
din Arhiereii convocați prin rotație după rangul lor”. Este curioasă
această prevedere deoarece este știut că practica bisericească este ca Sinodul
să se întrunească de două ori pe an, primăvara și toamna, după cum prevede
chiar canonul 37 apostolic, dar și alte canoane similare. Mai mult, este
imperios necesar ca toți arhiereii să fie prezenți, nu prin rotație. Însă
aceasta nu afectează decât funcționarea noii structuri. Dar mai importante sunt
cele enumerate mai sus.
Se poate
observa foarte limpede că autocefalia acordată ucrainenilor este diferită de
cea pe care o au celelalte Biserici. Acest fapt a fost evidențiat și de un
preot din Rusia, George Maximov, chiar pe 6 ianuarie[2]. Însă deosebirea este
foarte importantă în sensul că se întemeiază pe unele pretenții ale
Constantinopolului de a guverna întreaga Biserică, un soi de papism de factură
ortodoxă. Implicațiile nu sunt doar la nivel de politică bisericească, ci
presupun o transformare radicală a structurii și ierarhizării bisericești. Deci
avem de-a face cu o viziune ecleziologică nouă, ce afectează pe toți.
După cum se
poate observa din fragmentele selectate, Patriarhia de Constantinopol se vede
drept un centru al Ortodoxiei, cap al tuturor celorlalți Patriarhi, are dreptul
de a rejudeca divergențele din toate celelalte Biserici Locale, ea dă Sfântul
Mir, care ar trebui să fie semnul autocefaliei, și are competență absolută
asupra Diasporei. Acestea toate intră în conflict direct cu organizarea
celorlalte Biserici Locale, inclusiv cu Patriarhia noastră Română. Recunoașterea
autocefaliei ucrainenilor din partea Bisericilor autocefale ar însemna asumarea
unui statut de dependență față de Constantinopol al tuturor, ceea ce este o
mare provocare. Întâi este discutabil dacă vor accepta această situație nouă de
vasalitate și, mai important, dacă vor admite o nouă viziune asupra Bisericii
ce intră în contradicție cu ecleziologia ortodoxă, fiind o abatere de ordin
dogmatic.
Fără a intra
foarte mult în detaliile culiselor bisericești și a disputelor de orgolii
dintre Patriarhii, trebuie menționat că există un conflict între a doua și a
treia Romă, adică între Constantinopol și Moscova. Așa cum primul a fost
ridicat în rang imediat după Roma veche și înaintea celorlalte Patriarhii pe
motiv că a devenit capitală de imperiu creștin, la fel în zilele noastre rușii
pretind o întâietate onorifică pe aceleași considerente. De aceea nu s-a ajuns
să intre pe ordinea de zi a Sinodului din Creta problema dipticelor, pentru că
Moscova ar fi fost greu să fie ținută la un nivel mult inferior în Diptice
(ordinea onorifică a scaunelor Patriarhale), iar Constantinopolul și Alexandria,
spre exemplu, să-și păstreze pozițiile privilegiate în condițiile în care prima
este clar majoritară și reprezintă o forță bisericească și politică la ora
actuală, pe când celelalte două abia dacă mai au credincioși.
Această
concurență este, de fapt, de ordin etnic și politic. Actorii principali sunt
popoarele slave, adică Rusia, Ucraina (nu se mai știe în ce măsură), Serbia,
Bulgaria și Georgia sau și alte Biserici Locale, iar pe de altă parte sunt
grecii, care controlează Constantinopolul, Alexandria, Ierusalimul și,
bineînțeles, Atena. Tocmai de aceea, după predarea Asiei Mici în urma Primului
Război Mondial, Patriarhia de Constantinopol nu s-a mutat la Atena, pentru a-și
păstra privilegiile și a ține în viață visele eleniste de recăpătare și valorificare
a Bizanțului (Constantinopolul) de altădată. Pentru că au pierdut mult din
putere, grecii din Țarigrad joacă pe scena politică actuală de partea puterilor
mondialiste pentru a face față Moscovei.
Deși nu
situația politico-bisericească ne interesează în principal, ea este importantă
pentru a vedea cât de mult interferează chiar și în problemele teologice. În
mare măsură este și firesc să se întâmple lucrul acesta, dar trasând o linie
roșie de demarcație, aceea de a nu încălca legile de funcționare a Bisericii
Ortodoxe și dogmele ce definesc dreapta credință. Cu alte cuvinte, este firesc
să fie luate în considerare diferențele etnice și politice, dar fără a denatura
menirea Ortodoxiei. Un exemplu ar fi felul în care Constantinopolul a devenit a
doua Romă și la nivel bisericesc pentru a facilita o mai ușoară funcționare a
Bisericii. De altfel, chiar canonul 34 apostolic prevede gruparea episcopilor
pe criterii etnice: „Episcopii fiecărui
neam (nație) se cuvine a ști pe cel dintâi dintre dânșii și a-l socoti pe el ca
de cap…”. Pe aceleași considerente am obținut și noi, românii, autocefalia
în anul 1872, ca și mai înainte rușii, bulgarii și Atena. Tot în anul 1872
Patriarhia Ecumenică a condamnat sinodal etnofiletismul ca erezie, cu
participarea mai multor Biserici. A fost un răspuns dat bulgarilor, care doreau
să aibă o Biserică autocefală pe teritoriul Patriarhiei Ecumenice. Este
osândită existența a mai multor structuri bisericești în același teritoriu, dar
care să se ocupe de credincioși diferențiați după naționalitate. Când Bulgaria
a fost definită teritorial după al Doilea Război Mondial, le-a fost recunoscut
dreptul de a fi autocefali. Totuși trebuie remarcat că acest Sinod nu are
valoare pan-ortodoxă, ba chiar nici hotărârea nu a fost semnată de toți
participanții[3].
Viziunea propusă
în Tomosul ucrainean trebuie verificată prin prisma reglementărilor canonice pe
acest subiect, adică al dipticelor. Astfel, avem o serie de hotărâri ale
Sinoadelor Ecumenice care prevăd modul de organizare și împărțire pe Patriarhii
a Bisericii. Este vorba de canoanele 6 și 7 ale Sinodului I Ecumenic, 2 și 3
ale Sinodului II, 8 al Sinodului III, 28 al Sinodului IV și 36 al Sinodului
trulan. Dintre toate, canonul 28, IV Ec. justifică ridicarea Constantinopolului
în ordinea dipticelor pe motiv că cetatea dobândise un statut politic similar
cu al Romei, de a fi capitală cu împărat și cu senat, iar canonul 3, II Ec.[4] precizează că e vorba de o
întâietate a cinstei sau onoarei. Mai trebuie observat că sunt delimitate
foarte clar jurisdicțiile, care nu pot fi încălcate. Fiecare Patriarh are drept
de administrare și judecare față de cei subordonați lui, fără a putea trece
peste ceilalți Patriarhi. Aceste drepturi și competențe sunt similare, după cum
arată canonul 6, I Ec.[5], care face o asemănare
între drepturile Romei și ale Alexandriei. Deci viziunea exprimată de canoane
este a unei singure Biserici, care este împărțită teritorial în jurisdicții
egale independente, ierarhizate doar pe criterii de onoare, fără a presupune
interferențe administrative.
Revenind la
contextul de astăzi, este de remarcat că disputele privitoare la jurisdicție și
diptice s-au dus în jurul ordinei din diptice și dreptului de acordare a
autocefaliei unei noi Biserici. Constantinopolul a emis pretenția ca Tomosul de
autocefalie să fie semnat doar de Patriarhul Ecumenic, sugerând o viziune
ecleziologică ce proiecta Bisericile Locale ca niște sateliți în jurul său.
Dimpotrivă, rușii, dar și românii, au susținut că el trebuie semnat de toți
Întâistătătorii, fapt ce se baza pe egalitatea în rang a tuturor Bisericilor
Locale. Este evident faptul că cea de-a doua variantă este cea conformă cu
cugetul ortodox al Bisericii de egalitate în slujire, nu în stăpânire (cf. Mt.
20, 25-28).
Discuțiile cu
privire la modul de acordare a autocefaliei ce au avut loc în 2009 la Conferința
Pregătitoare Presinodală au fost descrise de Pr. Stefanos
Avramidis, la care face referire Mitr. Ierotheos Vlachos într-un articol
intitulat „Dezbaterea cu privire la Declararea Autocefaliei unei Biserici”[6].
Deoarece acestea depășesc limitele articolului de față, nu este necesar să fie
expuse aici, ci este de remarcat poziția teologică a cunoscutului ierarh grec,
care sprijină viziunea constantinopolitană. Probabil se întemeiază pe
sentimente filo-eleniste (pro-grecesti-n.red.), după cum se poate deduce din
afirmația Pr. Stefanos, pe care o susține și IPS Sa: „Aceștia (unii ierarhi sârbi și români care au luat cuvântul, n.n.) nu
au susținut vreo poziție filo-elenistă. Singurul lucru pe care au reușit să-l
facă a fost să vorbească împotriva pozițiilor Patriarhiei Ecumenice și ale
Bisericii Greciei într-o greacă fără greșeală”. În final, Mitropolitul
Ierotheos concluzionează: „Când citește
cineva cu atenție remarcile de mai sus, cuvânt cu cuvânt, va înțelege toată
problema contemporană care a fost ridicată în procesul de declarare a
autocefaliei Bisericii în Ucraina. Când rolul Patriarhiei Ecumenice este pus în
dubiu, un rol confirmat de Sinoadele Ecumenice și pe care tradiția de toate
veacurile l-a făcut respectabil, atunci nici o problemă nu poate fi rezolvată
în Biserică”. Nu este locul aici pentru a relua considerațiile IPS Sale,
prin care afirmă că Bisericile Locale nu sunt independente, ci interdependente
în jurul primei Biserici din diptice; este doar de menționat că a scris trei
articole pe acest subiect, dintre care două traduse și în engleză, în care
prezintă elaborat această viziune a sa.
În contrast cu această abordare stă decizia Patriarhiei
Moscovei din 26.12.2013, bazată pe studiul produs de o comisie însărcinată să
cerceteze problema autocefaliei în Biserică[7]. Ca un
răspuns la documentele emise la Ravenna în colaborare cu catolicii, hotărârea
de față abordează problema primatului la trei nivele: local, regional și
universal. Dacă la nivel local și regional este ușor de văzut că episcopul și
Patriarhul deține rolul primordial, la nivel universal este declarat un primat de onoare în ordinea prescrisă în
diptice. Concret, „canoanele pe care se
bazează dipticele nu învestesc pe primul (așa cum obișnuia să fie episcopul
Romei în timpul Sinoadelor Ecumenice) cu vreo putere la scară de Biserică”.
Adică toate Bisericile autocefale sunt egale, ordinea din diptice fiind una
onorifică.
Desigur că discuțiile în jurul acestei chestiuni sunt mult
mai vaste, aici limitându-ne doar la a semnala aceste aspecte, pe care le
ridică Tomosul acordat ucrainenilor.
Părerea mea personală este că lipsa consensului din prezent
pe subiecte atât de importante și definitorii indică o problemă majoră la
nivelul Ortodoxiei, o lipsă de trăire și conformare cu principiile Evangheliei,
o alunecare spre o înțelegere omenească, limitată și pătimașă a credinței și
Bisericii. Sinodalitatea este principiul care ar trebui să facă adevărul să
iasă la suprafață prin acceptarea lui de către toți, căci aceasta este firea
adevărului, de a fi evident și recunoscut de toți. Aceasta înseamnă că unii nu
sunt capabili de a-l recunoaște. Se pare că majoritatea celor din Biserică au
ajuns în acest punct, de vreme ce ne aflăm într-o astfel de situație în care
nimeni nu reacționează pe măsură. Nici măcar Patriarhia Moscovei nu se
dovedește a fi în stare să convoace un Sinod pan-ortodox pe această temă, cum
s-ar cuveni. Chiar și rușii consideră că această putere stă doar în mâinile
Patriarhului Ecumenic. În plus, este discutabilă întreruperea comuniunii până
la nivel de credincioși cu Constantinopolul, fapt criticat și de Mitropolitul
Nicolae de Mesogheia: „Am putea presupune întreruperea temporară a pomenirii la nivelul
patriarhilor, eventual ca un semn de puternic protest, însă nu şi întreruperea
împărtăşirii credincioşilor”.
Cel puțin duhovnicește nu pare să-și atingă ținta această măsură.
Ceea ce ține Biserica neînfrântă în fața provocărilor este
credința tare în Hristos, după făgăduința Domnului făcută lui Petru: „Tu ești Petru și pe această piatră
(credință) voi zidi Biserica Mea și porțile iadului nu o vor birui” (Mt.
16, 18). Altfel spus, dacă vom ține neabătut credința în Hristos, vom păzi și
Biserica nezdruncinată. Mai puternică decât toate politicile și interesele
pământești este credința curată, ferită de ecumenism și alte erezii, dar și de
papismul mai nou.
Dumnezeu să ne țină pe piatra păzirii cu fapta a credinței
(cf. Lc. 6, 47-48), iar nu pe nisipul ideologiilor lumești și al trădării lui
Hristos!
ieromonah
Lavrentie Carp
Nota redactiei:
Menționam ca titlul si introducerea ne aparține.
În titlul acestei postări, am scris Biserica Romei. Menționăm că Aceasta este denumirea oficială (administrativă) pe care si-a atribuit-o Vaticanul, nu în sensul ecleziologic (dogmatic) de Biserica.
[1] Textul poate fi consultat pe site-ul
oficial în greacă, engleză și ucraineană: https://www.patriarchate.org/announcements/-/asset_publisher/MF6geT6kmaDE/content/patriarchikos-kai-synodikos-tomos-choregeseos-autokephalou-ekklesiastikou-kathestotos-eis-ten-en-oukraniai-orthodoxon-ekklesian?_101_INSTANCE_MF6geT6kmaDE_languageId=el_GR.
[3] https://ssjgblog.wordpress.com/2017/04/30/a-truthful-look-at-the-1872-council-of-constantinople-and-phyletism/
[4] Textul canonului: „Episcopul Constantinopolului
să aibă întâietatea cinstei după episcopul Romei pentru că aceasta (cetatea)
este noua Romă”.
[5] „…episcopul din
Alexandria să aibă stăpânire peste toate acestea, pentru că acesta este şi
obiceiul episcopului Romei. De asemenea, şi în Antiohia şi în celelalte eparhii
(provincii) să li se păstreze Bisericilor întâietăţile (privilegiile)...”.
Bine punctat. Oare ce va face BOR?
RăspundețiȘtergereVa astepta ordinele din partea lui Iohannis.
ȘtergerePare că nu o să avem parte de prea mult suspans în această privinţă dacă urmărim tonul articolelor publicate pe basilica.ro . Părintele patriarh Bartolomeu pare mai iubit de redactori chiar decât părintele nostru patriarh Daniel, ceea ce pentru basilica este destul de greu de realizat.
ȘtergereMai degrabă să ne rugăm să mai întârzie Sfântul Sinod o hotărâre în această privinţă decât să dea curs direcţiei care ne este sugerată de ierarhii noştri în acest moment.
Doamne, ajută!
Astradrom, multumim pentru toate informatiile referitoare la dezastrele pe care le face patriarhul Bartolomeu in Biserica lui
ȘtergereHristos si pentru pozitia voastra antiecumenista. Permiteti-mi sa lansez un apel comentatorului Utzu:
Utzu, bine ai revenit! Ti-am simtit lipsa.
Poate iti exprimi parerea si pe https://www.marturisireaortodoxa.ro/
Bartolomeu ăsta e ,,dracul gol”. Daniel e puiul de drac cocoțat în fruntea sinodului BOR.
RăspundețiȘtergereAstradrom, multumiri pentru articolele antiecumeniste si pentru faptul ca ne tineti la curent cu dezastrele pe care le-a facut patriarhul Bartolomeu in Biserica lui Hristos. Va rog pe aceasta cale sa-mi dati voie sa-l invit pe comentatorul Utzu sa se exprime si pe alte site-uri pentru ca parerile lui sunt foarte pertinente.
RăspundețiȘtergere@ Utzu,
Poate iti exprimi punctul tau de vedere si aici:
https://www.marturisireaortodoxa.ro/