Întrebări
privitoare la Sfântul și Marele Sinod.
Tot mai multi ierarhi ortodocsi isi pun semene de intrebare in
ce priveste credibilitatea, din punct de vedere al invataturilor ortodoxe,
atribuita sinodului Pan-ortodox ce va avea loc in iunie 2016. Unul dintre cei
care aduc observatii critice asupra acestui Sinod este si IPS Pavlos de
Glifada.
Înaltpreasfințiți
arhierei invitați și împreună-episcopi, Preasfințite Păstor al Bisericii
Locale, Mitropolit de Pireu și Faliro, Serafim, preacinstite și mult onorate
Președinte al primei sesiuni, Părinte Gheorghe Metallinos, preacinstiți Părinți
și împreună-slujitori, preacuvioși monahi și monahii, binecredincioși creștini
și iubiți ascultători ai Postului de Radio al Bisericii Pireului,
Convocarea unui Sinod al
Episcopilor a funcționat dintotdeauna în spațiul Bisericii ca popas în
parcursul duhovnicesc al pliromei creștine, ca semn al cercetării și
conștiinței de sine, ca prilej de reașezare a rânduielilor ce privesc mântuirea
omului căzut. Îmbarcarea în siguranță a creștinilor în corabia noetică a Bisericii,
care străbate marea acestui răstimp finit în care trăim, constituie garanția
trecerii în siguranță din lumea aceasta în realitatea veșnică.
Prin urmare, Sfântul și
Marele Sinod programat pentru iunie anul acesta este chemat să fie consemnat în
istorie ca un popas de suflet folositor al Trupului Bisericii și ca un demers
de confirmare a dreptei credințe. Ca Episcop al Bisericii lui Hristos, cu
răspunderea care îmi revine în fața creștinilor eparhiei mele, dar și în fața
întregului popor al lui Dumnezeu, mă aflu astăzi împreună cu dumneavoastră,
pentru a expune public anumite neliniști ale noastre privitoare la convocarea
acestui sinod.
Pentru faptul că mi s-a
acordat posibilitatea de a vorbi de la această tribună datorez multe mulțumiri
organizatorilor prezentei conferințe, aleșilor vorbitori și, întâi de toate,
luptătorului Mitropolit al Pireului, care a avut ideea organizării acestei
conferințe.
1. În urmă cu 45 de ani, în 1971, Sfântul Iustin
Popovici, acest mare Sfânt contemporan al Balcanilor, a scris către Sfântul
Sinod al Bisericii Sârbe: ”În Biserica în care Dumnezeu-Omul
înseamnă totul și toate, nimic nu este îngăduit să se rânduiască după om, după
tradiția oamenilor, după datele lumii, iar nu după Hristos. Dacă problemele
contemporane ale Bisericii Ortodoxe nu se soluționează cu Dumnezeu-Omul și după
modul dumnezeiesc-omenesc, apostolic și al Sfinților Părinți, este cu neputință
a fi soluționate în mod ortodox și bineplăcut lui Dumnezeu”. Și
sublinia Sfântul Iustin: ”Eu, personal, în condițiile de azi, nu văd
să existe cu adevărat o nevoie stringentă pentru convocarea Sinodului Ecumenic.
Dacă însă există, momentul prezent este nepotrivit în istoria Bisericii
noastre”.
Și se
pune întrebarea: ”S-a schimbat ceva în ultimii ani, așa încât astăzi să fie
necesară și de dorit convocarea Sfântului și Marelui Sinod? Dar despre faptul
că nu este necesară convocarea unui asemenea Sinod vorbește și Cuviosul
Filothei Zervakos, mare nevoitor și apărător al Ortodoxiei secolului al XX-lea,
la care am avut binecuvântarea aparte de a mă spovedi de cinci ori, și ca elev
al liceului istoric din Ermoupoli, din Syros, și ca preot predicator al
Fundației Panelene Evanghelistria, din insula Tinos. Spunea Cuviosul
Gheronda: ”Credem că este întru totul de prisos convocarea Sinodului
Ecumenic pentru niște chestiuni asupra cărora au luat hotărâri prin Sfintele
Canoane Dumnezeieștii Apostoli și de Dumnezeu înțelepțiții Părinți și
Învățători ai Bisericii”.
Cu
adevărat, pe ordinea de zi a ședințelor Comisiilor Presinodale, care tot au loc
de foarte mulți ani, întâlnim subiecte care au fost soluționate în Tradiția
Bisericii noastre, pentru care însă, deși nu era necesar, s-au consumat multe
ori de discuții și colaborare interortodoxă. Cele două subiecte ”Taina
căsătoriei și impedimentele la aceasta” și ”Însemnătatea postului și ținerea
acestuia astăzi”, care procentual corespund unei treimi din subiectele de pe
ordinea de zi a Sinodului, nu sunt oare subiecte soluționate deja de secole?
Deci, prima noastră
problematizare este: În ce măsură este astăzi de dorit și necesară convocarea
unui asemenea Sinod.
2. A doua noastră neliniște, plină de semne de
întrebare, este următoarea: La Sfântul și Marele Sinod care urmează a se
întruni, se va face o delimitare a credinței ortodoxe de feluritele erezii și
înșelări? Transpare așa ceva din texte? De ce la Comisiile Presinodale nu s-a
procedat la recunoașterea celor două importante Sinoade antipapistașe, adică a
Sinodului VIII Ecumenic și a Sinodului IX Ecumenic, care au dat dreptate Sfântului
Fotie cel Mare și, respectiv, Sfântului Grigorie Palama? Faptul că din punct de
vedere sinodal totul rămâne sub semnul incertitudinii nu zguduie oare
credibilitatea teologică a Sfântului și Marelui Sinod?
Frații noștri
împreună-episcopi, Ierotheos al Nafpaktosului și Ieremia al Gortinei, amândoi
reputați luptători ai credinței, fuseseră desemnați să susțină în plenul
Sinodului Bisericii Greciei două comunicări despre Sinodul VIII, respectiv
despre Sinodul IX Ecumenic, dar în cele din urmă nu au mai avut posibilitatea
să vorbească. S-au ostenit atâta și, în cele din urmă, rezultatul a fost nul,
pentru că nu au mai fost lăsași să-și susțină comunicările. Eu, personal, am
votat să fie citite comunicările lor, ca și alți frați episcopi, dar, din
nefericire, majoritatea episcopilor au respins acest lucru. Nu cunosc. Cel ce
are minte să înțeleagă cele ce spun.
Deci, întrebarea crucială
este cum va fi abordat subiectul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii
creștine”, pe care l-au votat Conferințele Presinodale. Va avea loc o
delimitare corectă de erezii sau se vor adeveri temerilor unor teologi
reputați?
Profesorul
universitar și apărător al teologiei ortodoxe, alesul și mult prețuitul
împreună-liturghisitor al nostru, părintele Gheorghios Metallinos, care și
prezidează în acest moment prima sesiune a conferinței noastre, a scris mai
demult: ”Se pregătește acest Sinod, ca să ne conducă, după cum citim
și vedem, la acceptarea papismului și a protestantismului ca forme autentice de
creștinism. Asta e tragic. Mă rog să nu se întâmple niciodată acest lucru. Dar
într-acolo ne conduc lucrurile. Dacă, deci, se întrunește Sinodul Panortodox,
care, în fapt, pentru noi va avea caracter de Sinod Ecumenic, dacă se
întrunește, deci, și nu acceptă Sinoadele Ecumenice VIII și IX, va fi un
pseudo-sinod”.
Suntem, deci, și noi de
acord că Sfântul și Marele Sinod din Creta, va fi judecat și după acest
criteriu: va recunoaște cele două Sinoade Ecumenice, VIII și IX, sau le va
ignora?
3. A treia problematizare a noastră este
următoarea: Sfântul și Marele Sinod va condamna teoriile teologice ecumeniste
fără precedent în Tradiția Bisericii, inedite și născocite, asupra cărora s-a
atras atenția de către reputați teologi în diferite texte ale lor?
Pozițiile și învățăturile
eretice despre Biserica cea Una și în același timp divizată, despre
sincretismul dogmatic intercreștin și interreligious, despre bisericile surori,
despre ”ramurile” [Bisericii], despre cei doi plămâni, vor fi oare condamnate
sau adoptate?
Oare invitația de a fi de
față la ședința de deschidere și de încheiere a Sinodului ca observatori (citez
din textul Sinaxei Întâistătătorilor de la Chambesy, din ianuarie 2016)
”reprezentanți și Bisericilor și Confesiunilor creștine”, nu predispune la ce e
mai rău pentru Ortodoxie?
Cu alte cuvinte, sunt
numiți ”observatori” papistași, protestanți, anticalcedonieini și monofiziți,
toți ereticii osândiți de conștiința bisericească, de Părinți și de Sinoadele
Ecumenice.
Dar, în viața bimilenară
a Bisericii noastre, la Sinoadele Locale sau Ecumenice, niciodată nu au existat
„observatori”. Doar la cele două Concilii de la Vatican a apărut regimul
”observatorilor”! Sfântul și Marele Sinod, ca cea mai înaltă expresie a
Bisericii înseși, poate să aibă ca model practicile, metodele și mașinațiunile
papistașe?
Îmi
aduc aminte de răposatul Întâistătător al Bisericii noastre, de Arhiepiscopul
Atenei, Serafim, într-o intervenție a sa la prăznuirea sinodală a Sfântului
Fotie[1],
de la Sfânta Mănăstire Penteli, unde a pus întrebarea retorică: ”Biserica
papistașă este Biserică? Cum este Biserică, din moment ce s-a rupt în 1054 și
îi are și pe uniați?”. Noi, însă, din păcate, continuăm să atribuim acestei
formațiuni papistașe caracterizarea de ”Biserică” și să îi tolerăm pe uniați.
Vă redau o scenă care a
avut loc în urmă cu niște ani în Spania, la o întâlnire dintre ortodocși și
catolici, pe care a deconspirat-o un membru al misiunii ortodoxe. Mitropolitul
care era șeful delegației ortodoxe a protestat vehement, când a înțeles că din
delegația papistașilor făcea partea episcopul unit al Atenei. Într-o convorbire
telefonică pe care a avut-o cu Întâistătătorul său, întrebând cum să se poarte,
a primit următoarea indicație: ”Să nu mai protestezi și să nu se mai repete o
asemenea observație”.
Doresc și mă rog să nu
existe tendințe similare la Marele Sinod.
4. Ne neliniștește profund hotărârea ca fiecare
Biserică Locală să fie reprezentată de 24 de episcopi cel mult, plus
Întâistătătorul acesteia, și ca fiecare Biserică să dețină doar un vot.
Potrivit Sfintei noastre Tradiții și după modelul Sinoadelor Ortodoxe de-a
lungul timpului, participarea tuturor episcopilor este considerată absolut
necesară pentru convocarea unui Sinod Sfânt și Mare, iar nu alegerea doar a 24
de episcopi cel mult, plus Întâistătătorul lor.
Considerăm, de asemenea,
cu totul străină față de practica ortodoxă acordul presinodal ca fiecare
Biserică Locală să aibă un singur vot. Dintotdeauna, fiecare episcop deține un
vot, nu fiecare Biserică Locală. În ciuda acestor aspecte, care reprezintă
pozițiile mele personale, Sfântul Sinod al Bisericii Greciei a hotărât
alcătuirea și trimiterea delegației sinodale a celor 24 de episcopi, care îl
vor însoți pe Preafericitul Arhiepiscop al Atenei și Președinte al Sfântului
Sinod.
La
ultima ședință a Sfântului Sinod mi-am exprimat în mod public dezacordul față
de modul alegerii celor 24 de episcopi. Întrucât s-a subliniat de multe ori în
plenul Sinodului că membrii delegației va trebui să fie arhierei specialiști în
anumite domenii, iar nu alții, oarecare, am pus întrebarea: În anul 325, la
Sinodul I Ecumenic, cei 318 Părinți de Dumnezeu purtători erau specialiști sau
aveau vreo instruire universitară? Sfântul Spiridon – patronul orașului
dumneavoastră, Preasfințite Mitropolit al Pireului – cu ce cunoștințe
enciclopedice l-a zdrobit pe Arie? Cu o simplă cărămidă a săvârșit minunea și
cu Ortodoxia vieții lui! Uităm de harul Preasfântului Duh și trecem cu vederea
strigătele rugăciunii fierbinți, precum cea a Prorocului Ieremia: ”Strigă
către Mine și Eu îți voi răspunde”(Ieremia 33:3) sau a Regelui Proroc
David: ”Dintru adâncuri am strigat către Tine; Doamne! Doamne, auzi
glasul meu!” (Ps. 129:1)
Puternic a fost și glasul
pe care l-au ridicat și mulți alți arhierei. Este chiar spre cinstea unor
ierarhi care, deși fuseseră incluși pe lista inițială a celor 24 de membri ai
delegației Bisericii Elene, s-au retras curajos, fără îndoială, pentru că nu au
fost de acord cu prevederea respectivă a regulamentului de întrunire a
Sfântului și Marelui Sinod.
Probabil altfel ar fi
stat lucrurile, dacă ar fi existat o informare la timp și detaliată a Trupului
Bisericii, cu atât mai mult a celor mai mulți episcopi și a Sinoadelor
Bisericilor Locale, cu privire la importantele lucrări ale Sinodului ce urmează
să aibă loc. Nici măcar episcopii iluștri ai Bisericii Greciei nu au avut parte
de o informare elementară cu privire la cele întâmplate la întâlnirile
preliminarii. Acest lucru nu constituie oare o lipsă a Bisericii noastre?
După aceste puține
gânduri și neliniști, cu titlu orientativ între multe altele, pe care aleșii
vorbitori le vor prezenta cu îndrăzneală la conferința de azi, dar și în multe
alte locuri, chem poporul credincios la neîncetată priveghere și rugăciune, așa
încât, pe durata desfășurării Sfântului și Marelui Sinod să fie evitate
eventuale eșecuri, confuzii și schisme.
Atragem atenția că, în
cazul în care Sfântul și Marele Sinod se va dovedi cu adevărat un Sfânt Sinod
al Sfinților Părinți, îl vom accepta. Dacă, însă, va infirma sau ”corecta”
hotărârile Sinoadelor Ecumenice precedente sau ale Sinoadelor Locale și ale
Părinților Bisericii, care au primit valoare ecumenică, atunci singura noastră
alegere va fi să respingem acest sinod.
Ne punem nădejdea în mila
și dragostea Ziditorului Sfintei noastre Biserici, a Mântuitorului nostru Iisus
Hristos și în înțelepciunea și dumnezeiasca luminare a Preasfințiților Ierarhi
care vor participa la Sinod, așa încât ședințele care vor avea loc în Creta și
hotărârile care vor fi date publicității să se miște pe calea pe care au
trasat-o Apostolii și Părinții noștri de Duh purtători.
În
sfârșit, vă rog să îmi permiteți, și îmi cer iertare pentru aceasta, să vă
prezint două precizări semnificative pentru discuția noastră. Pururea pomenitul
Profesor de Dogmatică, Ioannis Karmiris, într-o zi, la curs, ne-a spus: ”Unire
cu papistașii nu se poate face. Unitate, poate, doar ca relații de prietenie,
iar nu pe baza ecumenismului. Papa nu poate, la o mie de ani după Schisma din
1054, să renege tot ce a spus până azi. Este o chestiune de egoism. Îi vor
spune adepții lui: De atâția ani îți bați joc de noi? Ne conduceai, de fapt, pe
un drum fals?”. Aceste cuvinte ni le-a spus profesorul, cometând
întâlnirea Patriarhului Atenagora cu Papa la Ierusalim.
Iar a doua, ca unul ce
după tată sunt de origine din slăvita Smirna și m-am născut și am trăit în
orașul Ermoupoli din insula Syros, am avut cea mai tristă experiență a
fanatismului papistașilor. Majoritatea clericilor comunității papistașe a
Greciei, indiferent de treapta căreia îi aparțin, sunt din Syros și îi cunosc
foarte bine. L-am cunoscut, de asemenea, pe Episcopul Uniat al Atenei, acum
pensionat, Dimitrios Salahas, și pe cardinalul uniat Pierre Dibre, cu care am
vorbit în mod repetat la Atena și la Vatican. Care este, frații mei, scopul
Uniației? Este propaganda și prozelitismul. Câți membri are Uniația în Grecia?
Puțini. Și se justifică oare existența unui episcop în Grecia și a unei
impozante Biserici a Sfintei Treimi în centrul Atenei? Dat fiind că toți
aceștia sunt ”lupi în piei de oaie”, de ce să mai existe dialogul dintre ortodocși
și papistași?
Vă mulțumesc pentru
îngăduința dumneavoastră!
+
Pavlos, Mitropolit de Glifada
Miercuri, 23 martie 2016, sala ”Melina
Merkuri”, de la Stadionul Pace și Prietenie (SEF).
Traducere: Tatiana
Petrache (G.O.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.