NOI
CONSTRUIM CATEDRALA: dupa
MODELUL GERMAN!
- O istorioara pentru cei care prefera piatra si spatiile foarte mari
Sunt unii “buni romani” care se
cramponeaza de construirea bisericilor ortodoxe. Unii au ajuns sa faca
videoclipuri in care sa conteste o catedrala reprezentativa pentru mantuirea
neamului romanesc, iar altii cand vine vorba sustinerii financiare a unei
biserici ortodoxe striga cat il tine gura ca vrea “spitale, nu catedrale”. Nimeni nu se agita cand aude ca in Romania
se construieste cea mai mare moscheie din Europa, nimeni nu se gandeste sa
acuze ca in Occident se construiesc biserici cu banii contribuabililor, pe
nimeni nu deranjeaza ca cea mai mare catedrala din Europa este catolica, in
schimb, daca e vorba de catedrala mantuirii neamului romanesc se gasesc unii “buni”
romani care sa conteste, ca, vezi Doamne, clericii ortodocsi sunt cei mai rai
din Europa…
In cele ce
urmeaza va prezentam marturia doamnei Clara Rapan, care arata cum se
construiesc bisericile catolice in Europa:
"Vrem o tara ca afara!"
a fost sloganul des auzit in ultimii 26 de ani ai istoriei tarii noastre.
Visand la o tara ...ca Germania, romanii si-au ales chiar presedinte un etnic
german si toate bunicutele au invatat sa-i pronunte corect numele, de dragul
"lucrului bine facut".
Daca suntem asa de fascinati de
modelul german al bunastarii, ce-ar fi SA INVATAM DE LA GERMANI CUM SE
CONSTRUIESTE O CATEDRALA? As vrea sa va spun aici povestea constructiei
celei mai frumoase biserici din Dresda: Frauenkirke, simbolul de
necontestat si mandria unuia dintre cele mai frumoase orase ale Germaniei. Frauenkirke
este o biserica mare, terminata in 2005, care a costat 182.6 milioane Euro (calculati
cu precizie germana) iar 38% au fost fonduri de la buget. Desi nu e
sediu de episcopie, chiar localnicii o numesc cu mandrie "catedrala".
Orasul Dresda este capitala landului
Saxonia (de aici vine denumirea de "sasi" pe care l-au primit
etnicii germani din tara noastra, asta inseamnand ca avem deja ceva in comun). Dresda
este supranumita "Florenta de pe Elba" datorita multimii de monumente
culturale (palate, muzee si biserici...mari si multe). In 1945,
infrangerea Germaniei a adus si furia bomabardamentelor aliatilor asupra multor
orase germane, iar Dresda a fost unul dintre orasele cele mai afectate: 650.000
bombe au pustiit orasul si toata frumusetea arhitectonica, adunata in sute de ani,
a fost redusa la mormane de ruine innegrite de fum. Tot ce poti vizita astazi
in minunatul centru istoric al orasului este o reconstructie. Pentru ca Dresda
a fost parte a Germaniei comuniste dupa cel de-al doilea Razboi mondial,
reconstructiile au vizat cu precadere monumentele "civile", statul
comunist ateu nu permitea reconstructia bisericilor.
In anul caderii regimurilor
comuniste in Europa, 1989 - avem din nou ceva in comun - mii de
oameni au iesit in strada la Dresda strigand "Noi suntem Poporul" si
"Libertate"....dar, cu Dumnezeu, caci locul revolutiei lor a fost
Catedrala Catolica a orasului. Asa cum la Timisoara in 1989, mii de tineri,
educati de statul comunist fara Dumnezeu, au stiut sa spuna in cor "Tatal
Nostru" si nu au recitat idei marxiste invatate obligatoriu la scoala.
1989 - Revolutia la Dresda, in Catedrala Sf.
Treimi
Anul reunificarii Germaniei, 1990,
cand partea estica, fosta comunista, venea cu un mare handicap economic, sigur
nu era momentul propice pentru constructia de biserici. Altele erau
prioritatile. Ca si cum astazi Basarabia s-ar uni cu Romania si singura grija
la ...Tighina, sper exemplu, ar fi constructia unei foarte scumpe catedrale.
Totusi, la Dresda, dupa 1990, toate bisericile monumente istorice ale
orasului au fost reconstruite, cu sute de milioane de Euro. Au mers
impreuna cu conscturctiile de biserici, palate, autostrazi, spitale, scoli,
infrastructura etc. Nu s-au exclus unele pe altele, iar Dresda este astazi un
oras exemplar.
Dintre zecile de biserici mari ale
Dresdei, reconstruite cu sume imense, biserica Fraukirke m-a impresionat
in mod deosebit. Am intrat in aceasta biserica mai mult pentru a cauta adapost
de vantul rece de februarie, dar privelistea neasteptata care se deschide ca un
trandafir in plina vara, m-a lasat fara cuvinte. Daca veti cauta imagini pe
internet, veti intelege ce scriu. M-am asezat privind indelung la cupola
imensa, pictata cu sfinti, altarul bogat ornamentat, arhitectura deosebita,
lumina minunata... Crezand ca stiu sa fac deosebire intre biserici, mi-am zis:
trebuie sa fie o biserica catolica (sfinti pe cupola, numele inseamna
"biserica Maicii Domnului", eram sigura c-am repartizat-o corect);
dar, alte detalii m-au lamurit: Fraukirke este o biserica luterana
(confesiunea presedintelui tarii noastre), iar in bisericile protestante la loc
de cinsta sta "super simplitatea" si "mega cumpatarea" cand
e vorba de ziduri, intelegeti astfel mirarea mea. In biserica erau vreo 100 de
persoane, turisti ca si mine, dar se pare ca am fost singura interesata sa
vizionez filmul de prezentare al bisericii. Am platit biletul, am coborat
intr-o sala polivalenta cu vreo 100 de locuri, unde un angajat al bisericii a
pornit filmul, vazandu-si apoi de alte activitati. Am avut deci, statutul
"privilegiat" de a fi singurul spectator...asa ca am privit, in
liniste, mai mult cu sufletul, decat cu ochii, un filmulet de vreo 30 min!
Asa am ajuns sa aflu istoria
reconstructiei biserici Fraukirke din Dresda. Din capul locului, trebuie sa
precizez, ca e o poveste pentru cei care prefera piatra si spatiile foarte
mari! Caci este descrisa in ghidurile locale drept "biserica cu cea
mai mare cupola din piatra de la nord de Alpi", iar intreaga
constructie are aproximativ 1 milion de pietre!
NU FAC UN INDEMN LA ECUMENISM, as vrea sa vedeti in aceasta istorioara doar puterea exemplului si ce pot face oamenii
cand isi propun sa construiasca ceva!
13 februarie 1990: se implineau 45 de ani de la bombardarea Dresdei, 45 de
ani de cand in piata centrala a orasului zacea un mormat de pietre innegrite:
fosta biserica Fraukirke, construita in 1743, la a carei orga cantase Johann
Sebastian Bach. Multe cladiri s-au reconstruit, dar pentru biserica n-a fost
"vointa politica" in satul comunist ateu. Au luat atunci initiativa
un grup de cetateni, 14 la numar. Fotografii de atunci arata aceasta intalnire,
intr-o sufragerie mobilata simplu, ca pe vremea comunismului. Lor li s-au adaugat
ulterior si alte persoane: simpli cetateni, dar si importante personalitati ale
orasului (muzicieni, artisti, arhitecti, medici, doar un pastor printre ei). A
fost o initiativa cetateaneasca prin care 22 persoane au semnat un
manifest care a facut apoi inconjurul lumii: "Strigat de la Dresda"
(Ruf aus Dresden). Aceast manifest a fost adresat lumii intregi si
in special tarilor care au participat in cel de-al doilea razboi mondial,
cerand ajutor pentru reconstruictia bisericii distruse de bombardamente. Ideea
principala, fara sa citez, era aceea ca bugetul public nu putea sustine o
astfel de initiativa, dar tarile care au bombardat Germania si intre timp au
prosperat economic, erau chemate la un gest de reconciliere si de intelegere a
durerii poporului german, trecut si prin comunism.
Rezultatul acestui manifest a fost
neasteptat de bun: s-au infiintati fundatii de sprijin (prin donatii, altfel
...e doar vorba in vant) in SUA, UK, Franta si Elvetia. Toate statele si-au
aratat sprijinul prin discursuri de sustinere din partea oamenilor politici,
prin actiuni ale comunitatilor de artisti si din partea organizatiilor
economice. De neinchipuit in Romania, nu-i asa? Pe la noi e mai usor sa se
arunce cu pietre in ceea ce vor sa construiasca altii. In muzeul de la subsolul
catedralei se alfa o sculptura care arata foarte frumos implicarea artistilor
germani. Nu imi amintesc numele sculptorului dar sculptura arata foarte
artistic ce pot face oamenii in echipa (cu bratele lor, cu bani lor, cu
condeiul, pensula sau cu notele muzicale): distrugere sau reconstructie. E un
indemn pentru fiecare de a-si raspunde la intrebarea "de partea cui sunt
eu? A celui care distruge sau a celui care construieste?"
Opera unui artist german: Distrugere si
reconstructie (Muzeul Frauenkirke)
In 1993, molozul acela compactat in
48 de ani de ruina si uitare, a fost indepartat si zeci de arheologi,
arhitecti, artizani au contribuit la inventarierea obiectelor care puteau fi
refolosite in noua constructie. Intreaga piata si locatii din apropiere au
devenit inaccesibile pentru multi ani, datorita amplei activitati de
inventariere. Au fost refolosite 3800 de pietre din constructia originala (de
aceea biserica arata la exterior ca un puzzle, cu pietre innegrite din loc in
loc), 2000 de piese din altarul original au fost incorporate cu mare grija in
reconstructia migaloasa, iar crucea de pe cupola, destorsionata de incendiul
din 1945 si gasita in moloz dupa 48 de ani, isi are locul in biserica ca semn
de aducere aminte. Biserica urmeaza planul arhitectonic indraznet al
arhitectului care o construise cu 250 de ani in urma. Fiecare pas a fost o
provocare, fiecare pas a insemnat multa implicare si daruire. Au lucrat la
aceasta constructie cu precadere localnici: arhitecti, mesteri, artisti, cu
totii animati de sentimentul de mandrie locala si dragoste pentru ceva ce le da
identitate intr-o lume contemporana foarte diversa!
Marile proiecte se construiesc cu
ENTUZIASM transferat in ACTIUNI concrete.
Unii si-au concretizat acest entuziasm in lucrul efectiv, altii prin actiuni de
sprijin, prin donatii. Iata cateva exemple de implicare internationala, care
pot fi oricand transpuse in practica si in cazul catedralei noastre:
Ø s-au adunat donatii de peste 70 milioane Euro numai din certificate
de donator; au fost 3 tipuri de certificat: (1) certificatul standard
pentru o suma oarecare, (2) certificatul simbolic "adopta o piatra",
pentru 300 Euro si (3) certificatul "adopta un scaun" pentru
2500 Euro (tot simbolic, caci cei care isi au numele trecute discret, in partea
de jos a scaunului, nu vor sta poate niciodata acolo, doar au facut o
donatie...si sunt vreo 1600 de locuri);
Ø institutia bancara care a administrat contul de donatii a contribuit cu inca 7 milioane de euro si a organizat o
campanie de strangere de fonduri printre angajatii din retea, adaugand inca 1
milion de euro;
Ø printr-o alta initiativa, s-au vandut mii de ceasuri cu
imaginea bisericii, care aveau o incorporat in ecran o pietricica dintre
cele neutilizate in reconstructie; peste 2,5 mililoane de euro s-au adunat
astfel;
Ø crucea aurita de pe cupola centrala a fost oferita de
"Poporul britanic si casa de Windsor"; a fost confectionata de un artizan britanic, fiu al unuia
dintre pilotii britanici care au bombardat Dresda. Inainte de a fi adusa la
Dresda, crucea a fost expusa in marile catedrale ale Regatului Unit, timp de 5
ani, adunand astfel donatii generoase pentru reconstructie;
Ø in 1998, un artist britanic, Robert H. Lee (fost
prizonier de razboi intr-un lagar de langa Dresda), a promovat proiectul de
reconstructie printr-o sculptura care a emotionat lumea: "Inger in
lacrimi", o sculptura in lemn care exprima durerea si suferinta
supravietuitorilor celui de-al doilea razboi mondial, a reprezentat tributul
personal pentru frumuseatea distrusa a Dresdei, respectul sau pentru poporul
german a carui durere a exprimat-o; britanicul a trait sa vada si biserica
terminata, iar lucrarea lui se afla in muzeu;
Ø 38% din banii necesari au fost asigurati din fonduri
publice (aprox. 70 milioane Euro, calculati cu buna chibzuinta
nemteasca).
Ø numele donatorilor sunt inscrise, discret, in ordine
alfabetica, fara sume, pe panouri din plastic transparent, care abia se vad pe
fundalul de piatra al subsolului bisericii; in 1994 este un singur panou,
pentru anii ce urmeaza sunt 4-5 panouri, semn ca mesajul "a prins" si
oamenii au stiut ce au de facut.
Constructia bisericii a durat
aproximativ 10 ani si a fost terminata in 2005, cu un an inainte fata de
termenul stabilit initial si incadrandu-se in bugetul initial. Sarbatoarea de
sfintirea a inceput pe 30 octombrie 2005, a durat 3 zile , au participat
250.000 de oameni. Nu stiu cine a fost episcop atunci, cine a administrat
bugetul si daca s-a administrat eficient, nici nu ma intereseaza. Measjul
acestei frumoase biserici, catre toata lumea a fost: "distrusa de
pacat, reconstruita prin speranta".
In 2006 Dresda a sarbatorit 800 de
ani de existenta, iar Frauenkirke a fost bijuteria arhitectonica a orasului.
Pana in 2012 peste 14 milioane de oameni au vizitat biserica. Pentru ca
intretinearea anuala si conservarea ei, costa zeci de milioane de Euro anual,
strangerea de donatii continua....fara prea mult cantec, firesc, toata lumea
intelege mersul lucrurilor.
Modelul Dresdei a fost urmat si de
alte orase germane. Astfel s-a reconstruit in anii post -comunismului: Domul
din Frankfurt si Palatul orasului Postdam.
Cate astfel de povesti avem noi in
istoria noastra? Te intristeaza parca, neputinta propriului popor de a se
coaliza in momente decisive, pentru cauze inalte. Catedrala din Iasi a fost
construita in 60 de ani (cu intreruperi si poticneli)! Modesta si inghesuita
biserica romaneasca de la Ierusalim (in care multe dintre vedetele si artistii
nostri au calcat si de care sigur n-au fost impresionati din cauza spatiilor
mici) are o istorie care, din pacate ne reprezinta: a inceput in 1906 prin
initaitiva unui om de cultura iesean, care, cu mari scarificii a adunat bani
pentru inchirierea unei case pentru un paraclis; s-au facut apoi subscriptii
publice, s-a pus de cateva ori piatra de temelie, dar dupa 34 de ani modesta
biserica inca nu era gata; razboaiele care au urmat au adus si mai multe piedici,
caci abia in 1975 (in plin regim comunist dictatorial in Romania), biserica
devine in sfarsit functionala! Mi-e foarte greu sa citesc istoria acestei
biserici, pentru ca ma uit la cei de acum 100 de ani si nu-i inteleg, cum de nu
au vazut importanta acestei cauze, cum de nu s-au coalizat? Este extrem de
frustrant sa aplicam mereu exemple de poticneli, amanari, neputinte. Mi-e drag
sa vorbesc despre biserica de la Ierihon, care e frumoasa ca o zi de primavara
romaneasca, pentru ca in jurul ei s-au coalizat romanii de la vladica la
opinca, intr-o vreme cand banii nu erau multi, noi nu eram asa de umblati prin
lume si nici pietrele hulitorilor nu erau asa de zgrunturoase. Ma gandesc ca
avem si alte exemple pozitive, de pilda rapiditatea cu care s-au construita in
doar cativa ani, mari catedrale in Transilvania: Alba Iulia, Timisoara, Cluj
Napoca etc.! Era perioada imediat dupa Marea Unire, cand Romania Mare era
condusa de regi de alta credinta decat cea ortodoxa, dar care au sustinut
credinta majoritatii. Sau Stefan cel Mare: a construit peste 40 de biserici si
manstiri, iar constructia minunatei biserici de la Voronet a durat doar
...3 luni, cu mijloacele de acum 500 de ani.
Ce model urmam, e numai alegerea
noastra! A fiecaruia dintre noi! Inainte de a te uita ce fac altii pentru
catedrala sau impotriva constructiei ei, fiecare ar face bine sa se intrebe ce
face el insusi pentru acest proiect al nostru! E usor sa casti gura si sa pleci
urechea la tot felul de filmulete si texte care lovesc in construcatia catedralei,
prin voci si figuri cunoscute in spatiul public. E mai greu sa iei initiativa
si sa spui: DA, SUSTIN CONSTRUCTIA CATEDRALEI! Si apoi, sa transformi in
gesturi concrete aceasta hotarare...dupa modelul german al lucrului bine facut!
Urmand acest model, mi-ar placea sa vad implicati in acest proiect artisti,
academicieni, oameni destepti de la uniunile scriitorilor, cantaretilor,
pictorilor etc, profesionisti din diverse domenii, institutii! Mi-ar placea sa
vad si semne, chiar "modeste", de sustinere din partea bisericilor
surori din Grecia, Rusia, Serbia, Bulgaria si de la fratii nostri romani din
diaspora! Ca semn de comuniune si incurajare!
Ganduri bune va doresc tuturor,
intru Domnul Nostru Iisus Hristos care s-a rastignit pentru toti oamenii, ca sa
putem primi in suflete bucuria INVIERII!
Clara Râpan
15
Aprilie 2016, Denia Acatistului Bunei Vestiri
PS. Acest articol nu reprezinta
punctul de vedere al Patriarhiei Romane, este doar o opinie a unui om simplu,
fara veleitati de scriitor sau jurnalist.
Nu uitati de contul pentru donatii
online, orice suma: www.construimcatedrala.ro
"cand Romania Mare era condusa de regi de alta credinta decat cea ortodoxa"
RăspundețiȘtergereNU - erau Ortodocsi, conditie constitutionala.
... cat de mult fascineaza statuile.... nu se adreseaza sufletului ci ochiului (programat pentru estetica si nu pentru frumos), se foloseste pentru dominarea gandirii rationale si senzoriale si nu pentru contemplarea tainei... - "vai, cata pertectiune...!!"
Nu face parte "statuia" din crestinism - din Ortodoxie adica... ci icoana; reprezentarile tri-dimensionale sint pentru spectacol.
Desigur,s-au organizat ... nemteste insa asta fac papistasii si sectele, "rentabilizeaza" proiectele...
De altfel, a transforma un lacas unde chemi Duhul Sfant in Muzeu cultural....
Mai degraba sint energii umane irosite spiritual pentru afirmarea unei identitati care le-a ramas straina - nu merge lumea acolo sa se roage ci sa faca poze intre exclamatii si interjectii ...."wow!","o la la!" ppoze si filmulete cu iphone sau tableta... si afirmatii tip "amazing", "marveloous", "quelle beaute", .... apoi, fuga de postat lauda pe fese-buci sa aplaude alti narcisisti depresivi.
Ce-i drept,observatia de mai sus e în întregime adevărată.Un lăcaș de cult nu e format din pereți enormi,anti-cutremur sau anti-bombardament,nu e format din fier(clopote gigantice cu chipuri facute după asemănarea lui Dumnezeu),folosit ca paratrăznet,nu are lifturi cât încape,că nu ajunge nimeni mai aproape de Dumnezeu și în final nu are o mărime copleșitoare.
RăspundețiȘtergereUn lăcaș de cult este acea construcție ce nu atrage atenția pe plan estetic ci spiritual,având o mărime modestă ce atrage atenția celor ce cred cu adevărat și celor ce-și doresc să fie realizați pe plan spiritual.
Nu învățăm că nu bogăția(banii,aurul),nu ne ajută pentru mântuirea sufletului,ceea ce în ultimul timp a inceput să devină o amintire pentru creștinism.
Ceea ce ajută cu adevărat e modestia,credința și bucuria.