PS Longhin (Mihail Jar) |
Vestea ca episcopul
Longhin Jar, de la Banceni (Ucraina), a incetat sa-l mai pomeneasca pe patriarhul Kiril
al Rusiei a starnit reactii. Ca de obicei unii sunt pro, iar altii contra,
fiecare in functie de criteriile dupa care analizeaza subiectul.
Ce spun
canoanele Bisericii Ortodoxe despre aceasta situatie?
Toate canoanele Bisericii Ortodoxe osandesc
schisma care este cauzata de nepomenirea ierarhului canonic instituit. De
obicei schismele sunt si rupturi de Biserica si apartenenta fata de o
organizatie religioasa necanonica sau independenta (privata/autonoma) iesita de
sub ascultarea Bisericii. In cazul de fata PS Longhin sustine ca nu s-a
despartit de Biserica Ortodoxa canonical, ci doar a interupt comuniunea cu un patriarh
care si-a marturisit un crez apostat, in contradictie cu invatatura Sfintilor
Parinti si ai Bisericii Ortodoxe in general, referindu-se la documentul semnat
de patriarhul rus si papa Francisc la Havana (in Cuba). Subalternii
patriarhului Kiril si adeptii curentului ecumenist, justifica gestul acestuia
ca fiind o chestiune corecta care nu incalca invatatura canonica si dogmatica a
Bisericii Ortodoxe, in timp ce mai multi teologi ortodocsi considera ca
respectivul document este un act de compromis si o marturie clara a ereziei
ecumeniste.
O atitudine similara au avut-o si unii preoti, stareti
si starete de manastiri din Republica Moldova si Ucraina, care apartin de
Biserica Ortodoxa Rusa. Acestia au interupt pomenirea patriarhului Kiril
manifestandu-si dezacordul fata de documentul semnat de patriarhul lor si papa Francisc
in Havana, act pe care il considera un gest de apostazie. Mai multi clerici si
cateva manastiri din Republica Moldova nu-l mai pomenesc nici pe Mitropolitul
Vladimir deoarece a facut parte din comisiile preliminare ale sinodului
pan-ortodox unde a semnat cateva documente considerate de catre acestia ca
fiind in neconcordanta cu invatatura Bisericii. Aceste documente sunt inca in
forma de provizorat, dar prin aceasta IPS Vladimir si-a exprimat o marturisire
personala. Mitropolitul Vladimir al Chisinaului si ierarhii sai subalterni, au
considerat neintemeiata atitudinea celor care au oprit comuniunea cu el si cu
patriarhul Kiril manifestandu-si totodata si teama de a nu se produce o
schisma.
Canonul 15 al Sinodului I-II, mentioneaza ca
daca ierarhul sau patriarhul este vadit ca marturiseste un crez diferit de
invatatura Bisericii Ortodoxe, trebuie sa se intrerupa comuniunea cu acesta chiar
si inainte de a fi judecat de catre sinod. Motivele si contextul nepomenirii
patriarhului Kiril, de catre PS Longhin si staretii manastirilor din Moldova si
Ucraina, nu sunt trecerea la o alta jurisdictie canonica, ci condamnarea unei
marturisiri de credinta pe care patriarhul rus si-a exprimat-o in documentul
semnat la Havana.
Canonul 15 al sinodului I-II spune: “Cele
ce sunt randuite pentru prezbiteri, episcopi si mitropoliti, cu mult mai vartos
se potrivesc pentru patriarhi. Drept aceea daca vreun prezbiter, sau episcop,
sau mitropolit, ar indrazni sa se departeze de comuniunea cu propriul sau
patriarh, si nu ar pomeni numele acestuia, precum este hotarat si randuit in
dumnezeiasca slujba tainica, ci mai inainte de infatisarea in fata sinodului si
de osandirea definitiva a acestuia, ar face schisma, Sfantul Sinod a hotarat ca
acela sa fie cu totul strain de toata preotia, daca numai se va vadi ca a facut
aceasta nelegiuire. Si acestea s-au hotarat si s-au pecetluit pentru cei ce sub
pretextul oarecaror vinovatii se departeaza de intai statatorii lor, si fac
schisma si rup unitatea Bisericii. Caci cei ce se despart pe sine de comuniunea
cea cu intaiul statator al lor pentru oarecare eres osandit de sfintele
sinoade, sau de Parinti, fireste adica, de comuniunea cu acela, care
propovaduieste eresul in public, si cu capul descoperit il invata in Biserica,
unii ca acestia nu numai ca nu se vor supune cercetarii canonicesti, desfacandu-se
pe sinesi de comuniunea cu cel ce se numeste episcop (mitropolit,
patriarh –n.n.) chiar inainte de cercetarea sinodiceasca, ci se vor invrednici si de
cinstea cuvenita celor ortodocsi, caci ei nu au osandit pe episcop (mitropolit,
patriarh –n.n.), ci pe pseudoepiscopi (pseudomitropolit, pseudopatriarh –n.n.) si
pe pseudo invatatori, si nu au rupt cu schisma unitatea Bisericii, ci s-au
silit sa izbaveasca Biserica de schisme si dezbinari.”
Canonistul ortodox din Romania, arhidiacon
prof. univ. dr. Ioan N. Floca de la Sibiu, in explicatia data acestui canon
spune ca in cazul in care erezia patriarhului este vadita, PS Longhin avea, nu
doar dreptul, ci chiar datoria, sa ia o astfel de pozitie: “In cazul in care superiorul propovaduieste
in public, in biserica, vreo invatatura eretica, atunci respectivii au dreptul
si datoria ca imediat sa se desparta de acel superior. In acest caz nu numai ca
nu vor fi sanctionati, dar vor fi apreciati, pentru ca au osandit legal pe cel
vinovat si nu s-a rasculat impotriva acestuia”. Atitudinea episcopului de
la Banceni a fost radicala si canonica.
Cazuri asemanatoare au fost si in Romania.
Parintele Serafim de la manastirea Cebza nu l-a mai pomenit pe mitropolitul
Banatului, Nicolae Corneanu cand s-a impartasit la greco-catolici inainte de a
fi judecat de catre sinodul BOR, iar dupa ce si-a cerut iertare in fata
Sinodului, l-a pomenit in continuare. Parintele Eftimie Mitra, care a fost la
Schitul Huta, impreuna cu mai multi preoti din zona Beiusului nu l-au mai pomenit
pe episcopul Sofronie Drincec al Oradiei
pentru ca a incalcat invatatura Bisericii Ortodoxe slujind cu un ierarh
eretic pe malul Crisului Repede. Este cunoscut cazul cand PS Sofronie a slujit
de Boboteaza cu omologul sau greco-catolic Virgil Bercea. Dupa ce episcopul Sofronie
si-a cerut iertare in fata Sinodului BOR, preotii subalterni au inceput sa-si
pomeneasca ierarhul. In perioada cat nu l-au pomenit pe ierarhul apostaziat, ei
l-au pomenit pe Mitropolitul Bartolomeu Anania de la Cluj, dar asta nu inseamna
ca s-au despartit de Biserica facand schisma. Preotii bihoreni au luptat in
Biserica, nu si-au facut biserici si schituri private si nici nu au aderat la
alte formatiuni stiliste necanonice, iesite de sub ascultarea Bisericii.
Asemenea fac astazi staretii manastirilor din BORU care nu il pomenesc pe
patriarhul Kiril, avand totodata si indreptatire canonica.
A-i acuza de schisma si sminteala pe PS Longhin
si pe staretii manastirilor care nu il pomenesc pe patriarhul Kiril e o
exagerare si o incercare de a ascunde adevaratele motive pentru care ei au avut
aceasta atitudine. Canonul sus amintit spune ca sminteala a facut-o patriarhul
Khiril prin semnarea documentului care a incalcat invatatura Bisericii
Ortodoxe. Amintim aici de enciclica patriarhilor ortodocsi de la
Constantinopol, din anul 1848, in care toti patriarhii ortodocsi, declarau
invatatura Bisericii Romei ca fiind eretica. Atunci erau alte canoane si alte
invataturi? Sau poate asta se incearca anul acesta prin sinodul pan-ortodox din
iunie 2016? Patriarhii de astazi vor tine seama de ce au spus patriarhii din
1848 si Sfintii Parinti ai celor sapte Sinoade Ecumenice? Ramane de vazut...
Cert este ca subiectele supuse dezbaterii, in
cadrul sinodului pan-ortodox din iunie anul acesta, au fost statornicite deja
de catre Sfintii Parinti la cele sapte Sinoade Ecumenice. Sa intelegem ca
acestea trebuiesc schimbate sau “imbunatatite”? Despre relatia Bisericii Ortodoxe
cu papismul s-a discutat la sinoadele VIII si IX, sinoade pe care, se pare ca,
noul sinod pan-ortodox nu le-ar recunoaste...
Intr-o discutie ce am avut-o cu parintele
Arsenie Papacioc, despre sinoadele talharesti din istoria Bisericii mi-a spus
foarte clar si raspicat: “Iti vei da
seama care soboare nu sunt dupa Duhul Sfant cand le vei compara cu cele sapte
Sinoade Ecumenice, cu Sinoadele Locale si canoanele Sfintilor Parinti
recunoscute de Biserica. Cele care au o alta marturisire si interpretare decat
ce invata Biserica sunt de la duhul vicleniei”. Inca nu se stie care va fi
finalul, ce se va decide la acest sinod, organizatorii nu ofera transparenta
necesara pentru a se cunoaste toate detaliile. Dupa cum decurg lucrurile si
dupa cum sunt dezbaterile in sedintele comisiilor preliminare, pe zi ce trece,
suspiciunile sunt tot mai mari.
Nu in ultimul rand amintim si indemnul
parintelui Iustin Parvu care spunea mereu sa ducem lupta cea buna, din
interiorul Bisericii fara sa ne despartim de Trupul lui Hristos care este
Biserica Ortodoxa: “A trecut vremea
marturisirii, acum e timpul muceniciei”.
In cazul in care sinodul de anul acesta va vrea
sa schimbe sau sa “imbunatateasca” ce s-a stabilit pana acum in soboarele
canonice al Bisericii noastre nu ne ramane decat sa il contestam si sa nu-l
recunoastem asa cum s-a facut in urma cu cateva secole in cazul sinodului
talharesc de la Ferara-Florenta. Aceasta o putem face doar ramanand madulare
ale Bisericii Ortodoxe.
Prof. Marian Vanca
(licentiat
in teologie ortodoxa)
E binevenita precizarea. Ma bucur ca mai este cineva care sa gandeasca astfel. Acest episcop Longhin a facut lucruri bune, chiar si in cazul mustrarii acestui patriarh apostat.
RăspundețiȘtergereIn documentul semnat la Havana, patriarhul Kiril spune ca Sfintii Parinti au gresit cand au criticat ereyiile catolice. Pentru asta ar trebui caterisit, dar cine are acest curaj?!
Sa ne rugam pt PS Longhin ca pentru adevarul spus va avea de tras greutati. Sunt sigur de asta. Patriarhul Kiril e un om aspru, razbunator si implicat politic, mai ceva decat Daniel al nostru.
In sfarsit vad si eu un episcop cu frica de Dumnezeu
RăspundețiȘtergere