Intrarea în Biserică a Maicii Domnului
Ev. Luca X, 38-42; XI, 27-38.
1.Sf. Scriptură nu redă totdeauna
nume și locuri anume ci vorbește de mule ori în general, ca și în cazul de față
– „ a intrat într-un sat”.
2.Putem deduce însă că nu este vorba
de un oarecare sat, este vorba de Betania, satul lui Lazăr și de aici deducem
că cele două surori erau surorile lui Lazăr, bine prezentate în Evanghelia
învierii lui Lazăr unde se prezintă scena ungerii și spălării picioarelor lui
Iisus și că Maria din această Evanghelie nu este păcătoasa despre care se spune
în celelalte Evanghelii.
3.Evanghelia lui Lazăr e aceea
care ne aduce mai multe mărturisiri asupra Martei și Mariei decât cea a
Intrării în Biserică. Limpezimi foarte principale din care reise că amândouă
erau în intimitatea prieteniei cu Iisus prin fratele lor Lazăr, unde se spune
că “iubea Iisus pe Lazăr și pe surorile lui” și că erau cele care “pregăteau
masa lui Iisus”.
4.Ele erau destul de apropiate, familiare
cu Mântuitorul.
5.Nici Evanghelia sărbătorii de
azi, nici Evanghelia lui Lazăr nu redau întru totul viața lor, viața lui Lazăr
și viața lui Iisus.
6.Se spune totuși că Mântuitorul
venea mereu în casa lor. Au rămas neștiute, tainice, discuțiile pe care Mântuitorul
le-a avut cu Lazăr. Este de admirat
comuniunea frățească între Lazăr și cele două surori, comuniune care a ieșit în
evidență prin moartea fratelui lor. Discuțiile dintre Marta și Maria cu
Mântuitorul la mormâtul lui Lazăr întărește convingerea acestei comuniune atât
de intense și calitative. Casa celor
trei era și o casă de refugiu și odihnă sufletească chiar și pentru
Mântuitorul, dovada acestei susțineri e tot mormântul lui Lazăr. Când surorile
I-au vorbit despre Lazăr și nădejdea ce au avut-o în Mântuitorul, Sf.
Evanghelie ne spune că Iisus a lăcrimat. Puternică familiaritate și comuniune.
7.O singură dată se mai spune că
a plâns Iisus, pentru Cetatea Ierusalimului.
8.Deci Marta și Maria nu pot fi
clasate cum le prezintă Evanghelia zilei: una cu dor de cele spiritual și una
pentru cele vremelnice; amândouă aveau un dor de comuniune cu Mântuitorul Iisus
Hristos, deci nu erau între ele așa mari deosebiri.
9.Sărbătoarea Intrării Maicii
Domnului în Biserică este semnificativă. Ca și alte persoane din Vechiul
Testament ea a fost un dar al lui Dumnezeu, închinat lui Dumnezeu. Ne putem
duce la o meditație mai adâncă dacă judecăm faptul că numai în Biserică și în
preajma Bisericii se poate dezvolta o spiritualitate autentică. Înstrăinarea de
Biserică, de rânduielile bisericii nu dau rezultate nici material, nici spirituale.
Maica Domnului rămâne un model în această privință pentru că pregătirea ei
pentru nașterea Mântuitorului s-a făcut în Biserică.
10.Cântarea o numește “Biserică
sfințită și rai cuvântător”.
11.Istoria Bisericii ne stă
mărturie că toți marii bărbați duhovnicești din decursul veacurilor s-au format
în Biserică. Mai mult chiar istoria țării noastre ne stă mărturie că primele începuturi ale
slovelor și ale culturii românești au fost ocrotite sub streașina bisericii, că
primele ocrotiri sociale au fost în mănăstirile Bisericii noastre, așa-zisele
bolnițe. Deci aceste rodiri și pliniri în Biserică reprezintă cele două
realizăriale Bisericii: învățarea de carte și lucrarea filantropică.
12.Dacă vrem să medităm mai adânc
intrarea în Biserică a Maicii Domnului ne poate duce la adânci cugetări și
foloase atât în cele vremelnice cât și în cele veșnice pentru binele familiei
și al societății.
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan,
episcopul Oradiei „Idei din Sfintele Evanghelii pentru
predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei
Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.229)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.