Se
pare ca istoria de la 1700 se repeta pentru ardeleni. Daca in urma cu 300 de
ani ortodocsii erau scosi din biserici cu armatele imperiului habsburgic
conduse de generalul A. Bukov, astazi acelasi lucru se incearca cu ajutorul
jandarmilor - salariati ai Statului Român. Daca atunci legile tarii se
dictau de la Viena, astazi se dicteaza din SUA si UE. Daca in urma cu trei
secole se foloseau tunurile si sabia, astazi se foloseste, cu acelasi succes,
Justitia română. Atunci, dar si azi, Vaticanul si-a urmarit aceleasi interese:
PROZELITISMUL in tarile ortodoxe.
Prin tavalugul
retrocedarilor trece si una din cele mai importante asezaminte monahale din
nord-vestul Romaniei: Manastirea ortodoxa de la Bixad (SM), reprezentativa
pentru ortodocsii din zona. Joi, 7 noiembrie, anul 2013, aceasta manastire a
trecut printr-o situatie aproape similara cu cea din perioada ocupatiei Imperiului
Habsburgic, cand manastirea a fost luata cu forta de la ortodocsi si data
catolicilor.
In urma unei sentinte judecatoresti, Episcopia Greco-Catolica de Maramures a castigat o parte din curtea manastirii ortodoxe din Bixad si cateva cladiri. Decizia judecatoreasca nu a fost pusa in aplicare din doua motive: datorita opozitiei localnicilor si a unor chestiuni legate de procedura juridica. Episcopia Greco-Catolica a actionat in instanta doar Manastirea Ortodoxa Bixad. O parte din cladirile revendicate nu apartineau manastirii ortodoxe, ci Consiliului Judetean Satu Mare care nu facea parte din proces.
Sentina judecatoreasca a starnit tulburari in popor
Aflandu-se in popor despre existenta unei sentinte judecatoresti
care punea in pericol linistea asezamantului monahal de la Bixad, spiritele au
inceput sa se incinga. Pe de o parte preotii greco-catolici din zona se laudau
ca in curand vor sluji in biserica manastirii: “A venit momentul sa scapam de ortodocsi. De acum Bixadul va fi din nou
greco-catolic”, iar pe de alta parte localnicii nemultumiti au amenintat ca
daca vor veni cu jandarmi sa ii scoata pe ortodocsi din manastire, va iesi
revolta in popor. De la localnici am aflat ca in comuna Bixad sunt doar cateva
familii greco-catolice, ceea ce reprezinta un procent foarte mic comparativ cu
numarul mare (de ordinul miilor) al ortodocsilor din comuna. Reprezentantii
episcopului greco-catolic, Vasile Bizau, care au participat la eveniment
spuneau ca “dupa calculele noastre, chiar
daca neoficiale, in zona Bixadului ar fi cateva mii de greco-catolici si nu
doar cateva familii cum spuneau localnicii”.
Pentru a evita tulburari in popor, autoritatile locale au
chemat la o consfatuire toate partile implicate: Episcopia Ortodoxa, Episcopia
Greco-Catolica, reprezentanti ai Consiliului Judetean si ai primariei Bixad etc.
Dintre toti cei invitati la dialog, singurii care au lipsit au fost
reprezentantii Episcopiei Greco-Catolice de Maramures, justificand ca o decizie
judecatoreasca nu se mai discuta ci trebuie aplicata numaidecat: “Nu mai avem ce negocia cu partea ortodoxa,
am avut deja destule intalniri in instanta. Acum nu au decat sa respecte legea!
Maine vom merge cu executorul sa aplicam sentinta”. In urma discutiilor avute
la aceasta intrunire Episcopia Greco-Catolica a fost anuntata ca o parte a
terenului si cateva cladiri sunt in proprietatea Consiliului Judetean si nu a
manastirii ortodoxe. In aceasta situatie, Episcopia Greco-Catolica poate primi
de la ortodocsi doar o mica suprafata care constituie o portiune de la intrare,
ce cuprinde si un paraclis de vara ridicat de ortodocsi dupa 1989.
“Nu acceptam alta
varianta”
In dimineata zilei de 7 noiembrie un insemnat efectiv de
jandarmi dotat cu scuturi, bastoane si gaze lacrimogene, au insotit executorul
judecatoresc si cativa preoti greco-catolici necunoscuti de localnici in vederea
punerii in practica a sentintei. Episcopia
Greco-Catolica nu a vrut sa renunte cu nimic in favoarea ortodocsilor: “Vrem ca aici sa facem o manastire
greco-catolica. Vom aduce cativa parinti franciscani care se vor ruga pentru
binele neamului romanesc” spun reprezentantii episcopului unit Vasile
Bizau.
Preotul ortodox Marcel Malanca, prezent alaturi de
credinciosi la Bixad spune ca nu vede nici o solutie constructiva in intentia
Episcopiei Unite: “Mi se pare absurd sa
faci o manastire catolica in curtea unei manastiri ortodoxe. In situatia
aceasta mereu pot aparea disensiuni intre credinciosi”. Pentru a calma
populatia nemultumita, primaria comunei Bixad a oferit alternativa unui schimb
de teren in alta parte, oriunde si-ar fi ales greco-catolicii. Episcopia Greco-Catolica
de Maramures a refuzat categoric orice alta variant,dorind cu orice pret sa
devina proprietara in incinta manastirii
ortodoxe: “Acolo e dreptul nostru oferit
de Justitie. Legea e lege si trebuie respectata”.
“Noi suntem victime”
La putin timp dupa tulburarea din 7 noiembrie de la Bixad,
Episcopia Greco-Catolica a emis un comunicat de presa in care se victimiza
acuzand administratia locala si Biserica Ortodoxa de nerespectarea deciziilor
judecatoresti si “implicare activa prin
Institutiile sale in epurarea culturala si religioasa a comunitatii
greco-catolice minoritare incepute de regimul communist”. In acelasi context, in dimineata
zilei de 7 noiembrie, cu putin inainte de a se deplasa la Bixad, protopopul
greco-catolic, pr. Feher Iacob, sustinea ca Biserica Greco-Catolica a facut
puscarie pentru ca azi sa se poata bucura de aceste clipe: “doar cei care au trait in puscarii pot intelege
bucuria zilei de azi. Am suferit atat de mult in puscarii datorita ortodocsilor
si acum sa renuntam?!”.
Fostul detinut politic, monahul ortodox Teodor Stanescu de la
manastirea Petru Voda, jud. Neamt, spune: “catolicii
cat si protestantii si ortodocsii au facut puscarie din aceleasi motive, pentru
ca au crezut in altceva decat in materie. Credeau in existenta lui Dumnezeu. Pe
langa acest motiv greco-catolicii au facut inchisoare si din motivul ca refuzau
categoric sa iasa de sub influienta unor interese politice occidentale. Erau
sub ascultare directa de Vatican, motiv pentru care au fost cei mai aprigi
opozanti ai desfiintarii concordatului[1].
Suferinta noastra din inchisori nu are nici o legatura cu scandalurile de
retrocedari de azi. Stim cu totii destul de bine cum au fost date legile
retrocedarilor”.
“Vrem pace. Suntem
biserici surori”
Pentru a impiedica punerea in executie a sentintei, cateva
sute de credinciosi impreuna cu cativa preoti ortodocsi din zona s-au asezat in
poarta manastirii cantand pricesne. La aparitia executorului judecatoresc si a reprezentantilor episcopului
unit Vasile Bizau, populatia nemultumita a scandat: “Suntem ortodocsi!”, “Nu vrem catolici!”, “Lasati-ne in legea noastra!”,
“Plecati cu tarusii[2]
vostrii de aici” etc. Protopopul greco-catolic, pr. Feher Iacob, facaea
mereu apel la pace spunand ca “suntem
biserici surori, toti suntem români, si intre noi nu ar fi trebuit sa existe injurii si amenintari. Noi
avem ganduri bune si nu am venit aici sa ne certam”.
Reprezentantii ierarhului unit Vasile Bizau, aflati la fata
locului se disculpau spunand ca “tensiunile
au aparut datorita preotilor ortodocsi care instiga la ura interconfesionala si
epurare etnica”, mentionand printre altele: “cand a inceput acest proces preasfintitul nostru nu era instalat ca
episcop si nu si-a dorit acest proces dar sustine dorinta credinciosilor pe
care ii pastoreste. Daca credinciosii ne-au rugat sa le fim alaturi, nu puteam
sa ii refuzam. La cererea lor vom continua demersurile necesare pentru a obtine
ceea ce ne ofera legea”. Episcopia Greco-Catolica de Maramures are mai
multe procese intentate impotriva unor lacasuri de cult ortodoxe: manastiri si
parohii. Reprezentantii Episcopiei Unite de Maramures spun ca toate acestea au
fost intentate la cererea credinciosilor greco-catolici.
Un alt proces
Ambitia
unitilor a fost stopata, cel putin temporar, de o ordonanta de urgenta.
Consiliul Judetean Satu Mare a cerut sa fie implicat ca parte in proces
deoarece patrimoniul castigat in acea sentinta nu e al manastirii ortodoxe, ci
se afla in proprietatea sa. Greco-catolicii spun ca aceasta e o chestiune de
termen scurt si, in final, vor obtine sentinta de care vor avea nevoie,
bazandu-se pe ajutor din afara granitelor Romaniei: SUA si UE. Reprezentantii
episcopului greco-catolic Vasile Bizau spun ca aceasta amanare nu va dura mult:
“Veti vedea ca nu peste mult timp vom
sluji la manastirea greco-catolica din Bixad. Daca va fi cazul vom apela si la
instantele internationale”.
Fals istoric de tip
iezuit
In comunicatul de presa al Episcopiei Greco-Catolice de
Maramures este redactat si un istoric al manastirii Bixad in care se spune ca
asezamantul monahal a fost ctitorit de catolici la 1700 invocand numele
calugarului bazilitan Isaia. In “istoricul” fabricat de Episcopia
Greco-Catolica nu se mentioneaza nimic de existenta unui lacas ortodox inainte
de 1700 la Bixad, ci doar de faptul ca ea a fost luata de la uniti in 1948 de
catre comunisti.
Profesorul de istorie Nicolae
Muresan spune ca istoria manastirii prezentata de Episcopia Greco-Catolica de
Maramures e falsa, deoarece sunt atestari ale locasului monahal cu mult timp
inainte de cucerirea Ardealului de catre habsburgi: “Inainte de impunerea uniatismului in Ardeal, la anul 1614 se stia de
schitul de la Bixad ca apartinea manastirii ortodoxe Vetis, iar in 1648 se stie
ca aici a exixtat preotul ortodox Popa Ilies. La infiintare avea hramul
sfintilor apostoli Petru si Pavel. Aceasta manastire avea un important rol
misionar deoarece de aici se distribuiau in mai multe locuri din zona carti
ortodoxe”. Referitor la calugarul catolic Isaia mentionat in comunicatul
Episcopiei Unite de Maramures, istoricul N. Muresan ne spune ca era venit din
Muntele Athos: “A fost trimis de catre
patriarhul de Constantinopol sa cerceteze situatia catolicizarii prin uniatism
din Rusia si Ucraina. Fiind prins a fost dus la Roma unde pentru a scapa cu viata
a acceptat sa treaca la catolicism. Cand Isaia a fost trimis de Biserica Romei ca
misionar in Ardeal a ajuns si la manastirea de pe dealul Bixadului care,
ulterior, a fost luata fortat de la ortodocsi si data catolicilor”.
Narcis Savescu
Sanda Roxana Baciu
Un scurt istoric al
manastirii Bixad: http://www.negresti-oas.ro/turism/manastiri-din-zona/manastirea-bixad/
Cum au impus habsburgii greco-catolicismul in Maramures, vedeti aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2013/11/biserica-greco-catolica-din-maramures.html
Retrocedarile si prozelitismul catolic in rasaritul Europei: http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2701
Asteptarea executorului:
Sosirea executorului si a reprezentantilor episcopului greco-catolic:
Preotii catolici cu tarusii:
Protestatari scandand lozinci:
[1]
Concordatul este un act politic
incheiat in timpul guvernarii lui Iuliu Maniu intre Statul Vatican si Statul
Român. Prin acest act se favoriza cultul catolic in defavoarea Statului Român
deoarece catolicismul devenise stat in stat condus de la Vatican prin ierarhii
catolici fara dreptul ca autoritatile romane sa intervina, conform anumitor articole
prevazute in document. Guvernul lui Petru Groza a anulat valabilitatea acestui
concordat.
Detalii despre concordat, vezi
aici:
Concordatul Vaticanului cu România (I) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2495
Concordatul Vaticanului cu România (II) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2499
Concordatul Vaticanului cu România (III) http://acasa.biseric...cu-romania-iii/
Concordatul Vaticanului cu România (IV) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2509
Concordatul Vaticanului cu România (V) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2512
Ce sunt concordatele? http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2199
VALERIU ANANIA - PRO MEMORIA. ACŢIUNEA CATOLICISMULUI ÎN ROMÂNIA INTERBELICA:
http://foaienational...pro_memoria.pdf
Concordatul Vaticanului cu România (II) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2499
Concordatul Vaticanului cu România (III) http://acasa.biseric...cu-romania-iii/
Concordatul Vaticanului cu România (IV) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2509
Concordatul Vaticanului cu România (V) http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2512
Ce sunt concordatele? http://acasa.bisericaortodoxapetrani.ro/?p=2199
VALERIU ANANIA - PRO MEMORIA. ACŢIUNEA CATOLICISMULUI ÎN ROMÂNIA INTERBELICA:
http://foaienational...pro_memoria.pdf
[2]
Se refereau la tarusii adusi de preotii uniti sa delimiteze terenul ce trebuia
pus in posesie.
Fotografiile atasate la acest articol au fost preluate de pe pagina de facebook a lui Remus Tiplea: https://www.facebook.com/tiplea.remus?fref=ts
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.