Duminica a treizecea după Pogorârea Sfântului Duh
Ev. Luca XVIII, 18-27.
1.Unele evenimente din viața
Mântuitorului redate de Sf. Evanghelii se aseamănă dar se și deosebesc. Depinde
de sfântul evanghelist. Unele redate de Matei sunt mult mai narative pe când
cele redate de Ioan care sunt mult mai adâncite în idei teologice.
2.Evanghelia de la Luca redă un
eveniment prezentat și de evanghelistul Matei. Se aseamănă dar se și deosebesc.
3.Acolo era prezentat un tânăr
iar aici un om oarecare. Ceea ce este interesant în ființa noastră omenească
rămâne partea aceea a întrebărilor bazate pe diferite curiozități. De foarte
multe ori aceste întrebări privind curiozități nu se ocupă de ceva principal ci
de mărunțișuri care nu aduc folos duhovnicesc și de mântuire.
4.Cea mai serioasă și mai
folositoare preocupare este aceea a mântuirii.
5.De data aceasta, în ambele
cazuri cei ce întreabă sunt preocupați
de mântuire după întrebările ce le pun. Depinde cât erau de preocupați
de această problemă în interiorul lor. Întrebările urmăresc diferite afirmări
ale persoanei. De dorit ar fi ca aceste preocupări despre mântuire să fie puse
cu toată seriozitatea pentru că mântuirea este o problemă foarte principală,
care cere lupte duhovnicești, nu de scurtă durată, fiind la mijloc lupta cu ispitele
diavolești și atunci nu se poate reduce doar la niște întrebări și răspunsuri. Apoi
viața veșnică este o realitate foarte serioasă care privește nu un an sau doi
ci veșnicia și ea cere meditații mai lungi și un fel de cunoaștere a ei încă
din lumea aceasta.
6.Problema pusă la început –
despre bunătate – este din nou o problemă serioasă. Nu știm cât își dădeau
seama cei ce au adus-o în discuție încă de la început. De ce? Pentru că unii au
convingerea că bunătatea este o slăbiciune; cei ce se străduiesc însă să fie
buni au în viața lor o realitate a luptelor contra unor patimi care slăbesc
bunătatea. Ca să devii bun trebuie să fii un mare luptător contra atâtor
răutăți ce calcă bunătatea. Deci bunătatea este o mare virtute. Nu știm dacă
acești doi își dădeau seama de valoarea bunătății. Mântuitorul cu siguranță
știa valoarea ei și cât de greu se dobândește. De aceea răspunde:”Nimeni nu
este bun decât numai singur Dumnezeu”.
7.Și-a dat seama că pentru noi
muritorii de rând este greu de a împlini această bunătate, rămânând pe drept
cuvânt să fie atribuită numai lui Dumnezeu.
8.Mântuitorul e conștient că
între bunătate și păzirea poruncilor e o strânsă legătură șă că în păzirea poruncilor te întâlnești cu puteri
străine de Dumnezeu. Poruncile nu sunt puține, nici simple; ei împlineau o
parte din porunci și li se părea că le-au împlinit pe toate și chiar ușor.
9.Reiese că poruncile nu sunt la
fel de greu de împlinit sau mai ușor de împlinit. Această realitate o cunoștea
foarte bine Mântuitorul , de aceea a vru să-i descopere celui ce l-a întrebat
că ceea ce a plinit el din porunci nu a fost foarte greu și a descoperit una
din cele mai grele porunci: lepădarea de ale tale și ajutorarea altora.
10.Au fost pentru el ușor de
împlinit cele ce le-a spus Mântuitorul la început, dar ultima foarte apăsătare
pentru că trebuia să-și vândă averea și o să o dea săracilor, adică era vorba
de porunca iubirii. Foarte interesant, la această probă omul nu a mai răspuns
nimic; ce a fost în sufletul său nu se știe, a plecat trist. Un lucru e sigur:
n-a înțeles porunca iubirii și apoi e sigur că n-au avut ca scop plinirea
poruncilor. Dumnezeu știe cu ce scop plinea el aceste porunci.
11.Scopul păzirii tuturor
poruncilor este de a ajunge la sfânta minune a iubirii. Dacă păzirea poruncilor
nu urmărește scopul iubirii în zadar sunt păzite.
12.Sf. Scriptură este plină de
astfel de afirmații și învățături ce le-a dat Mântuitorul oamenilor.
13.Mântuitorul era conștient că
se ajunge foarte greu la practicarea iubirii, de aceea S-a arătat înțelegător
față de noi oamenii în păzirea acestei porunci încât a descoperit și Sfinților
Apostol cât de departe suntem noi de lepădarea de sine și la practicarea
iubirii.
14.Faptul că s-au îngrijorat
ucenicii dându-și seama ce greu se ajunge la iubire, au rămas întrucâtva
descurajați și chiar oarecum fără nădejde în mântuire dacă mântuirea constă în
iubire. Dar Mântuitorul ca unul ce stăpânea iubirea din plin și a practicat-o
pe cărările vieții a încercat să-i facă să înțeleagă că bunătatea lui Dumnezeu
trece dincolo de slăbiciunile noastre omenești.
15.Pe cărările vieții nu
totdeauna vom fi la fel de străduitori în plinirea poruncilor. În slăbiciunile
noastre vom cunoaște mai puțin iubirea, de aceea dacă nu putem plini să ne pară
rău, și parerea de rău este tot o virtute mântuitoare. Amin.
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan,
episcopul Oradiei „Idei din Sfintele Evanghelii pentru
predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei
Ortodoxe Române a Oradiei, 1999,p.151)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.