joi, 23 mai 2019

Oprirea pomenirii: De la luare de atitudine la oprirea comuniunii?



Oprirea pomenirii: de la luare de atitudine la oprirea comuniunii?

Opiniile majorității nepomenitorilor duc spre separarea tot mai vizibilă de Biserica canonică, sub pretextul "îngrădirii" de erezie. O fi din zel prea mult și lipsa discernământului sau o strategie a pașilor mărunți gândită de cineva?


Subiectul opririi pomenirii este tot mai puțin important, atât pentru mine, cât și pentru marea majoritate a credincioșilor BOR. Aceasta, în primul rând datorită smintelilor făcute de scandalurile dintre nepomenitori pornite mai întâi de către grupul celor din Moldova, iar apoi continuate de Ciprian Staicu. Dacă ar fi existat smerenie și trăire ortodoxă, aceste scandaluri nu ar fi avut loc, iar lupta antiecumenistă avea alte rezultate.

Un alt aspect al dezinteresului credincioșilor ortodocși față de mișcarea nepomenitorilor estre modul de abordare. Aceștia tratează cu superioritate si/sau dispreț pe cei care nu i-au urmat etichetându-i ca: eretici, fricoși, trădători, vînduți, corupți etc... În multe situații, pe cei care nu au oprit pomenirea îi consideră chiar adversari.

Aceștia au și atitudini schismatice deoarece consideră că împărtășania din potirul „pomenitorilor” este spre osândă, aceasta fiind doar o opinie a lor, nu și o realitate. În acest sens, unii dintre ei le spun adepților pe care îi mai au: „Cine se împărtășește la pomenitori e ca și cum s-ar împărtăși la sectari” ceea ce arată o concepție schismatică față de BOR, din care fac parte toți pomenitorii (cu bune, cu rele la un loc), dar chiar și față de Patriarhiile care au respins pseudosinodul din Creta.

Sunt unul dintre puținii care am susținut public ideea de oprire a pomenirii, dar nu așa cum o fac majoritatea nepomenitorilor de azi. Oprirea pomenirii este o formă de luare de atitudine împotriva unei probleme foarte grave despre care canoanele sau Sfinții Părinți au atenționat deja. Dar a lua atitudine nu înseamnă a te umfla în pene, a te considera mai perfect sau a desconsidera pe Hristos din Potirul celor care nu au făcut ca tine. Unii, la un moment dat, considerau că sunt două Biserici: una adevărată și alta oficială.

Dacă lucrurile au luat această întorsătură m-am retras și am decis că nu mai am ce discuta cu astfel de „mărturisitori”. Nu toți sunt așa, dar cei care s-au erijat în lideri ai lor, care dau „dispoziții” și „decrete” după mintea lor, sunt tocmai cei care au confiscat lupta antiecumenistă și au dus-o în derizoriu. Aceasta, la început prin site-urile extremiste gen SACCSIV, ortodoxinfo, Glasul strămoșesc, Strana ortodoxă etc. (nici nu le mai țin minte pe toate – aproape fiecare avea cel puțin câte un astfel de site/blog) unde publicau doar pozițiile extremiste, nu și alte poziții, care nu erau ca ale lor. Astfel, puținii nepomenitori echilibrați nu erau auziți și credincioșii nu știau și despre opiniile acestora.

Au făcut sinaxe și întruniri în care se certau pentru divergențe de opinii, fiecare încercând să își impună punctul de vedere, ceea ce arată că acolo nu este duhul sobornicității. Așa că m-am dezis de aceștia, făcând public în mai multe rânduri pe pagina mea de facebook (aceasta), considerând că nu merită să îmi pierd timpul cu astfel de „lupte interne” și „mărturisiri pătimașe”.

Recent, un student la teologie mi-a trimis un text de la una din întrunirile acestora, cerându-mi părerea. Nu știu dacă e sincer sau dacă e o provocare, dar consider că lucrurile merită tratate (încă o dată) pentru că există și câțiva oameni sinceri care, informîndu-se de pe site/blog-urile lor, sunt dezorientați.

Mă voi opri asupra unor paragrafe contradictorii între ele:
1. „Ne delimităm de cei care judecă întregul popor credincios al Bisericii Ortodoxe Române ca eretic, pentru că până acum cei mai mulți preoți și credincioși nu au luat atitudine publică împotriva ereziei ecumenismului din diverse motive, altele decât atașamentul deschis față de erezie; reafirmăm că au cugetare eretică, conform Sfintelor Canoane și Sfinților Părinți, doar aceia care mărturisesc atașamentul față de erezia ecumenismului și o apără în mod public” (pct. 3) din Declaratia Sinaxei de la Botoșani (1 mai 2019)
2. „Considerăm întreruperea pomenirii cea mai corectă poziție canonică, conform acriviei patristice, și cel mai eficient mijloc de atragere a atenției ierarhiei față de greșeala susținerii ereziei ecumeniste, dar nu un scop în sine al luptei; încurajăm orice formă de mărturisire publică canonică a preoților și credincioșilor ortodocși români ca forme de respingere a ereziei și de dezacord cu învățătura ierarhilor care au îmbrățișat erezia” (pct. 8), „Considerăm că toți preoții și credincioșii au datoria de a mărturisi public prin întreruperea pomenirii sau măcar prin dezacordul exprimat deschis față de ecumenism” (pct. 9) și „Suntem deschiși colaborării cu toți preoții și credincioșii din Biserica Ortodoxă Română care doresc să ia atitudine publică față de erezia ecumenistă” (pct. 11) din Declaratia Sinaxei de la Botoșani (1 mai 2019);
3. „Prin actul îngrădirii de erezie am întrerupt comuniunea bisericească cu ierarhul eparhiot, semnatar sau susținător al sinodului ecumenist din Creta, nemaiparticipând la slujbele oficiate de preoții care continuă să îl pomenească” - notificare a vointei înmormântare.

Conform teoriilor organizatorilor sinaxei de la Botoșani, există 3 stări (feluri) de credincioși ortodocși în raport cu ecumenismul. Aceste categorii pot fi inspirate doar de la Sf. Teodor Studitul, dar oricum nu sunt aplicate întocmai. Abia cei de pe linia monahului Sava Lavriotul sunt fideli acestei teorii, care implică interzicerea comuniunii și cu preoții și episcopii ce nu s-au rupt de eretici, cum este cazul arhiereilor de astăzi din cele 4 Biserici neparticipante în Creta, deși sunt în comuniune toți cu cei ce au fost în Kolimbari.

Cele trei stări, după viziunea Botoșani 2019, sunt:
a) Ierarhii adepți ai Sinodului din Creta și preoții care-i susțin fățiș, care sunt eretici,
b) Cei care-i pomenesc sau merg la slujbele unde sunt pomeniți acești episcopi, care nu sunt eretici, dar comuniunea cu ei este interzisă ca fiind părtășie la erezie și cu care se poate doar colabora (!!) și
c) Cei care s-au îngrădit de erezia ecumenistă prin oprirea pomenirii sau prin neparticiparea la slujbele pomenitorilor.

În grupările formate de către aceștia întâlnim tot mai mult cuvintul „îngrădie”, sub pretextul îngrădirii de erezie. Ei consideră că singura variantă de „îngrădire” față de erezia ecumenistă este oprirea comuniunii, care este confundată cu oprirea pomenirii făcută în viziunea lor. Prin această greșită formă de „îngrădire” singuri se autoizolează făcându-și grupuri și grupulețe, ajungând să nu fie luați în seamă de nimeni.

Așa-zisa deschidere a nepomenitorilor de la Botoșani față de preoții pomenitori care mărturisesc fățiș împotriva ecumenismului este semnul lor distinctiv, doar că este discutabilă, neclară și neserioasă. Cum se pot ei gândi că va colabora cineva cu ei fără să aibă comuniune bisericească? Ruperea comuniunii este ceva foarte grav și marchează o delimitare evidentă. Ei cer cumva ca cei ce nu au întrerupt pomenirea să se pună la dispoziția lor într-o situație de „vinovați” moral de erezie. Altfel nu poate fi înțeleasă cooperarea cu cineva cu care nu sunt în comuniune.

 Este evidentă aroganța și superioritatea cu care îi tratează acești nepomenitori pe ortodocșii pomenitori. Înțelegerea pe care o arată față de ei ascunde o desconsiderare  nejustificată. Trist este că nepomenitorii cu discernământ sunt boicotați de către aceștia, pentru că, în opinia lor, „Nu gândesc corect ortodox”. Aceasta nu este altceva decât fanatism, iar Hristos nu a fost fanatic. Este nevoie de o rigurozitate, dar nu de fanatism.

Este limpede că la mijloc este vorba de o înșelare: au blană de mărturisitori, dar pe dinăuntru au nărav de lup, părere de sine și duh de stăpânire și dispreț.
Bineînțeles că nu au nici o bază canonică pentru a rupe comuniunea cu clericii și credincioșii care nu s-au manifestat ca ecumeniști. Totuși își mențin această atitudine periculoasă atât canonic, cât și duhovnicește, iar consecințele se văd destul de bine...

ieromonah Eftimie Mitra
sursa: pagina personala de facebook, Eftimie Mitra, din 21.05.2019: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2029957947309859&id=100008870208449

2 comentarii:

  1. Sinaxa de la Botoșani 2 nu precizează în ce fel este deschiderea spre colaborare cu preoții pomenitori. Cert este că refuză comuniunea cu ei, fapt subliniat în „notificarea voinței de înmormântare” și neabordat în nici un fel în celelalte documente citite. Greșeala invocată este faptul că este pomenit episcopul, nu vreo opinie eretică a preotului. Se înțelege că doresc o colaborare cu preoții pomenitori în condițiile în care refuză comuniunea cu ei, chiar dacă ar fi ortodocși în credință. Oare chiar atât de puțin să însemne comuniunea sau lipsa ei?

    RăspundețiȘtergere
  2. PARINTI „POMENITORI”, .. CHIAR NU SE INTELEGE LA CE DEZASTRU S-A AJUNS ??
    A TREBUIT SA IASA DINTRE CEI MAI SIMPLII OAMENI IN STRADA (IN MARE PARTE) PENTRU A URLA ADEVARUL LA BOXE ??? CE O TOT DAM COTITA…., „CA SA VEDEM, CA SA STAM, CA E POSIBIL SA SE AJUNGA LA SCHSIMA DACA SE INTRERUPE POMENIREA ” ETC …
    VA E FRICA DE SCHISMA ATUNCI CAND SE APLICA UN CANON PERFECT VALABIL ???. CUM DE NU LE-A FOST FRICA SFINTILOR PARINTI ATUNCI CAND L-AU ALCATUIT SI NI L-AU LASAT CA POSIBILITATE DE ACTIUNE ????? DE CE NU VA ESTE FRICA DE SCHISMA ATUNCI CAND ACOPERITI ADEVARUL STRIGAT PRIN GURA POPORULUI ?? CATI DIN PREOTI, FIECARE IN PAROHIA SA, A ATRAS ATENTIA LA VREMEA POTRIVITA ASUPRA ABUZURILOR SI NEREGULILOR PETRECUTE DE ZECI DE ANI ? NUMAI IN ZIARUL LUMINA SAU POSTURILE TRINITAS ETC, ETC, CATE AMESTECURI SI MESAJE ECUMENISTE NU ERAU OFERITE ENORIASILOR CU BINECUVATAREA CLERULUI ?? NU LE-ATI VAZUT, NU LE STIATI ?? CA DOAR NU EXISTA PAROHIE CARE SA NU FI FOST OBLIGATA SA DISTRIBUIE ASA CEVA … NU CU BINECUVANTARI DE A SE HRANI SI CU OTRAVA A AJUNS POPORUL ACESTA ATAT DE BOLNAV ?? MA MIR DOAR CA MAI STATI LA INDOIALA , TEGIVERSAND INTRERUPEREA POMENIRII, CAND LUCRURI ATAT DE GRAVE SE PETREC SUB OCHII NOSTRI. NU INTRERUPEREA POMENIRII DUCE LA SCHISMA , CI LIPSA CURAJULUI PREOTULUI DE A EXPLICA ENORIASILOR CE SE PETRECE CU ADEVARAT SI A-I INVATA, IN DUH SI ADEVAR, CE ATITUDINE TREBUIE SA AIBA IN FATA UNOR INCERCARI ATAT DE MARI. INTRADEVAR, DACA S=AR ACTIONA ASA S-AR AJUNGE LA JERTFA (CATERISIRE, PRIGOANA, ETC).
    VORBITI DE LUPTA DIN INTERIOR ?? NU O CONTEST, NU SPUN CA NU EXISTA, DAR ATATA TIMP CAT ROADELE EI SE LASA PREA MULT ASTEPTATE E CA SI CUM DAI TIMP, CU BUNA STIINTA , LUPILOR SA UMPLE STANA. … CUM DE CLERUL BOR E OBLIGAT SA „AIBA TOLERANTA” FATA DE TOATE EREZIILE DIN LUMEA ASTA , DAR PE FRATELE SAU ORTODOX DIN ACEEASI „OGRADA” NU MAI ARE OCHI NICI MACAR SA-L PRIVEASCA SI NICI URECHI SA-L ASCULTE, ATUNCI CAND ACESTA DA UN SEMNAL DE ALARMA, CAND ARE O DURERE, CAND ATRAGE ATENTIA ASUPRA UNOR PROBLEME ATAT DE GRAVE ?? CEI CE AM INTRERUPT POMENIREA, PRECUM PE VREMEA ROMANILOR, SUNTEM ARUNCATI, DE APROAPE „TREI ANI”, IN MIJLOCUL ARENEI. CAT VETI MAI STA PE MARGINE, PRIVIND, PARCA INDIFERENTI CA PE UNII DIN NOI NE MANACA, DEJA, LEII ?? INTELEGETI, S-A DAT DRUMUL UNUI BALAUR CARE NU POATE FI INVINS DECAT IUBINDU-L DIN TOT SUFLETUL PE HRISTOS , ADICA ADEVARUL. DEGEABA INCERCAM SA-I COSMETIZAM FATA TOT SPUNAND IN LOC DE DA , ORI, SAU IN LOC DE NU , POATE….., CACI DOMNUL HRISTOS NE-A INVATAT CA DA SA FIE DA SI NU SA FIE NU. ALTEFEL NE VOM HRANI DOAR CU INSELARE ( SA NU FIE ! ), PRECUM VEDEM DEJA ROADELE – ACCESATI cele trei linkuri de mai jos SI VA …”MINUNATI” si ….. IERTATI-MI DUREREA CU CARE …M-AM EXPRIMAT !!!
    https://www.youtube.com/watch?v=AstoDePwJV0

    https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/stiri/vizita-papei-francisc-la-palatul-patriarhiei-si-la-catedrala-nationala-31-mai-2019-144677.html

    https://www.youtube.com/watch?v=Aac6uRitIYU

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.