- Opoziția formulată de Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse -
Problemele ridicate de instituirea recentă a unei
structuri bisericești autocefale de către Patriarhia Ecumenică în Ucraina nu
sunt noi, ci doar împinse dincolo de orice limită admisibilă. Atât statutul
formațiunilor schismatice conduse de Filaret și Macarie, cât și pretențiile de
supremație ale Constantinopolului au fost formulate cu mult timp în urmă și
combătute la nivel sinodal de Biserica Ortodoxă Rusă încă acum 11 ani, din
2008.
Insemnătatea acelei decizii a fost remarcată de presa rusă, care a scos-o în evidență. Este importantă pentru orice creștin pentru că formulează foarte limpede erorile promovate de fanarioți. De aceea redăm și noi această hotărâre, traducând pasajele relevante.
Rezoluția Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse
„Despre unitatea Bisericii”
Moscova, 24-29 iunie, 2008
„În această zi a
Biruinței Ortodoxiei, nădejdea și rugăciunea noastră arzătoare este ca
amenințarea actuală la adresa unității ortodoxe să fie depășită repede și
intrigile dușmanilor Bisericii să fie zădărnicite fără menajamente.
[…] Mărturisirea ortodoxă
de credință în Sfânta Treime cere din partea fiecărui creștin un efort
atletic-ascetic cu scopul de a păstra darul prețios al unității, care se
întinde dincolo de granițele existente, separările politice și toate
diferențele umane obișnuite.
Această „taină a unității”
și această „unire a armoniei inseparabile”, de care vorbește Sfințitul Mucenic
Ciprian al Cartaginei, trebuie păstrată cu atenție. Prin pierderea unității
Bisericii este pierdută și credința adevărată. „Este posibil ca cineva care nu păstrează unitatea Bisericii să creadă că
păstrează credința?” întreabă Sfințitul Mucenic. „Se poate ca cineva care se opune și acționează împotriva Bisericii să
nădăjduiască să fie cumva în interiorul Bisericii?” (Despre unitatea
Bisericii).”
Biserica Rusă a trecut
prin multe necazuri, cele mai grele fiind aduse de perioada bolșevică și
răsturnarea regimului țarist. În anul 2008, la 90 de ani de la instalarea
comunismului, sunt comemorați noii mucenici din această perioadă, prin
rugăciunile cărora Biserica a fost păzită de Dumnezeu.
Sunt aduse mulțumiri
deosebite celor care au contribuit la refacerea unității bisericești a rușilor,
în special Mitropolitului Laur al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei
(ROCOR), care a contribuit la restabilirea comuniunii cu Biserica Rusă.
Consecințele separării care persistă vor fi abordate la un viitor Sinod plenar
și deocamdată sunt chemați la comuniune cei care nu au acceptat restabilirea
unității.
În anul celei de a 1020-a
aniversări a botezului rușilor, Sinodul slăvește pe Dumnezeu pentru creștinarea
adusă prin Prințul Vladimir, care a fost sursa culturii creștine a poporului
rus. Este propusă cinstirea Prințului Vladimir de către conducerea politică a
Rusiei, Ucrainei și Belaruslui prin sărbători publice.
„Cu mulțumire adusă lui
Dumnezeu, Sinodul dă mărturie că Biserica Ortodoxă Ucraineană, care se
auto-guvernează, înzestrată cu drepturi de autonomie largă, își duce în mod
reușit slujirea sa mântuitoare, suportând condițiile dificile ale atacurilor
din poziția structurilor schismatice și a puterilor politice care le sprijină.
Ea rămâne adevărata Biserică a poporului ei, păstrând în același timp unitatea
duhovnicească cu întreaga Biserică Rusă, fără să gândească geneza și originea
ei în lipsa legăturii cu vechiul și sfântul Kiev, tronul original al Întâistătătorilor
ei.
Membrii Sinodului își
exprimă susținerea față de poziția curajoasă a Preafricitului Mitropolit
Vladimir de Kiev și a toată Ucraina, arhiereii, preoții, monahii și mirenii
Bisericii Ortodoxe Ucrainene, care apără fundamentele canonice ale vieții
bisericești. […]
Sinodul a lăudat
eforturile depuse de Biserica Ortodoxă Ucraineană de a depăși schisma prin
dialog cu cei care s-au depărtat de comuniunea cu ea. La baza acestui dialog
stă credincioșia față de tradiția canonică a Bisericii și dorința de a întoarce
la comuniunea bisericească pe cei care s-au rupt de unitatea mântuitoare.
Interferența forțelor politice în acest proces este inacceptabilă.
Membrii Sinodului
Episcopilor sprijină unanim declarația Preafericitului Mitropolit Vladimir că
revizuirea statutului canonic al Bisericii Ortodoxe Ucrainene ar fi neroditoare
pentru viața bisericească contemporană din Ucraina. O astfel de revizuire nu ar
trebui să devină un instrument de consolidare a Bisericii în condițiile în Care
societatea ucraineană este polarizată între Est și Vest. O astfel de evoluție a
evenimentelor ar crea o amenințare la adresa integrității statului ucrainean, a
cărei bunăstare este dorită de toți fiii Sfintei Rusii.
Sinodul își exprimă
solidaritatea și față de credincioșii din Moldova și Estonia, unde lumea
bisericească a fost invadată (în Rep. Moldova este o situație de genul: hoțul
strigă hoții!, n.n.) de acțiunile unor forțe interne și externe prin crearea
unor jurisdicții paralele ale altor Biserici Locale. Facem apel la frații și
surorile noastre să stea tari în credință și să păstreze legea canonică, să
depășească cu răbdare disensiunile care au apărut. […]
Există amenințări la
adresa unității bisericești nu doar în interiorul granițelor Bisericii Locale
Ruse, ci și în viața Ortodoxiei ecumenice. Ele au venit în primul rând din
tentativele neglijente de a revizui fundamentele vechi de multe secole ale
relațiilor bisericești, depozitate în sfintele canoane ale Bisericii.
Prețuind unitatea cu toate
Bisericile Ortodoxe Locale și în special cu Biserica Mamă din Constantinopol,
cu care este legată inseparabil moștenirea Sfintei Rusii prin legături vechi de
secole, Sinodul își exprimă adânca îngrijorare în legătură cu tendința de
revizuire a tradiției canonice, manifestată în declarații și acțiuni ale unor
reprezentanți ai Sfintei Biserici de Constantinopol.
Bazându-se pe înțelegerea
canonului 28 al Sinodului IV Ecumenic, care nu este împărtășită de întreaga
Biserică Ortodoxă, acești ierarhi și teologi dezvoltă un concept ecleziologic
nou, care constituie o provocare la adresa unității ortodoxe generale.
Potrivit acestui concept:
(A) o Biserică Locală este privită ca aparținând Ortodoxiei universale doar
când rămâne în comuniune cu Tronul de Contantinopol; B) Patriarhia de
Constantinopol deține dreptul exclusiv de jurisdicție bisericească în toate
țările din diaspora ortodoxă; C) în acele țări, Patriarhia de Constantinopol
reprezintă singură opiniile și interesele tuturor Bisericilor Locale în fața
autorităților guvernamentale; D) orice ierarh sau cleric care slujește dincolo
de granițele teritoriului canonic al Bisericii Locale cade în jurisdicția
Constantinopolului, chiar dacă nu-și dă seama și rezultă, dacă se dorește, că
poate fi primit în această jurisdicție fără nici o scrisoare canonică de
eliberare (după cum s-a întâmplat în cazul fostului Episcop Vasile de Serghievo);
E) Patriarhia de Constantinopol dictează granițele geografice ale Bisericilor
și, dacă opinia ei nu coincide cu opinia altei Biserici pe o anumită temă, își
poate stabili propria jurisdicție pe teritoriul acestei Biserici (cum s-a
întâmplat în Estonia); F) Patriarhia de Constantinopol determină unilateral
care Biserică Locală poate și care nu poate participa la evenimente
inter-ortodoxe. […]
Având în vedere că toate
aceste subiecte menționate mai înainte pot primi o rezoluție finală doar la un
Sinod Ecumenic al Bisericii Ortodoxe, acest Sinod [al Bisericii Ortodoxe] face
apel la Sfânta Biserică de Constantinopol, fiind așteptată o considerare
generală ortodoxă a acestor inovații menționate mai înainte, să fie rezervată
și să se abțină de la pași care ar putea sparge unitatea ortodoxă. Aceasta
privește îndeosebi tentativele de revizuire a granițelor canonice ale
Bisericilor Ortodoxe Locale. […]
Impunerea opiniilor
personale ale unei persoane individuale sau a unui grup de persoane asupra
tuturor celorlalți membri ai Bisericii conduce la dezbinare. În acel moment,
cei care sunt în dezacord sunt afurisiți pentru trădare împotriva Ortodoxiei și
pentru că s-au depărtat de Adevărul mântuitor. […]
Este crucial să profităm
de oportunitățile furnizate de structura sinodală a vieții bisericești –
Sinoadele Episcopale și Sfintul Sinod – pentru a depăși dezacodrul și a discuta
subiectele care preocupă conștiința credincioșilor. Conferințele și mesele
rotunde pe subiectele bisericești interne și discuțiile în presa ortodoxă pot
juca un rol important de susținere în ajutorarea lucrării acestor organe
bisericești. Rezultă și că ar trebui dată atenție formării unei culturi
intelectuale și unui climat moral al discuțiilor bisericești pe diferite
probleme. […]
+Alexy II,
Patriarh al Moscovei și a toată Rusia
* * * * * * *
Membrii Prezidiului Sinodului Episcopal (15)”
Așa
cum se menționează și în această decizie, doar un Sinod Ecumenic al Bisericii
Ortodoxe poate discuta și rezolva problemele ridicate de criza ucraineană
într-un mod care să nu fie părtinitor și care să fie liber de sentimente
partizane.
Având
în vedere că pretențiile Fanarului de a putea stabili granițele celorlalte
Biserici Locale Ortodoxe s-au cristalizat și mai tare, discuția asupra ce
înseamnă o Patriarhie și ce relații se stabilesc între Bisericile Autocefale
este mai profundă și trebuie stabilită pe baza tradiției patristice. Mărturiile
cele mai vechi ar trebui să aibă tărie mai mare, pe când cele mai noi sunt
susceptibile de distorsionări nedorite.
Teoria
centralității primei Biserici din diptice și că Pentarhia (cele 5 Patriarhii
vechi: Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia și Ierusalim) este o
instituție consacrată prin Sinoade Ecumenice constituie o provocare pentru
ecleziologia ortodoxă. Ea merită analizată mai în detaliu în lumina mărturiilor
patristice și canonice.
ieromonah Lavrentie Carp
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.