PF Bartolomeu al Constantinopolului |
Problemele bisericești din Ucraina au deschis, pe lângă luptele dintre
frați din această țară, o nouă pagină în istoria Bisericii Ortodoxe.
Declarațiile fățișe de primat ale Constantinopolului marchează un punct de
cotitură și o evoluție provocatoare la adresa credinței noastre. Putem vorbi de
o Nouă Eră (New Age) și în interiorul Ortodoxiei prin restructurarea
fundamentală a relațiilor dintre Bisericile Locale și, probabil, și a celor cu
eterodocșii.
Până acum doar Biserica Rusă a luat atitudine față de această tendință,
nici o altă Biserică nu a ridicat această problemă. Ba nici chiar Moscova nu
reacționează din principiu, ci pentru că-și vede amenințate interesele și
pentru că este singurul rival pe măsură. Cu alte cuvinte, tot interesele de
politică bisericească o determină să ia poziție, altfel ar fi reacționat și la
problema mai gravă a ecumenismului neortodox decretat la Sinodul din Creta.
Pentru că pretențiile papiste ale Fanarului sunt în plină promovare,
redăm mai jos traducerea unui text recent ilustrativ pe această temă, urmat de
un scurt comentariu, prin care încercăm sensibilizarea conștiinței ortodoxe pe
acest subiect. Avem de-a face cu texte oficiale, nu de teorii și discuții
particulare, ceea ce face și mai spinoasă problema în cauză.
Scrisoare deschisă a Patriarhiei Ecumenice
la Epistola Arhiepiscopului Albaniei din 14.01.2019
Fanar, 3 martie
2019
Ca urmare a
publicării din partea Sfintei Biserici a Albaniei a scrisorii din 14.01.2019 a
scrisorii Întâistătătorului ei către Patriarhul Ecumenic în legătură cu
Autocefalia Ucrainei, Patriarhia Ecumenică publică astăzi răspunsul ei aferent
către Preafericirea Sa.
*
* *
Preafericite
Arhiepiscop de Tirana și a toată Albania Anastasie, frate iubit și dorit în
Hristos Dumnezeu și împreună slujitor al Modestiei noastre, salutând frățește
în Domnul pe Fericirea Voastră cinstită, ne adresăm cu preamare bucurie.
Am primit și am studiat cu amănunțime
Scrisoarea Voastră frățească din 14 ianuarie ca urmare a [Scrisorilor] noastre
din 24 decembrie cu privire la acțiunile noastre bisericești petrecute canonic
în Ucraina și avansăm răspunsul la care am ajuns, după cum avem datoria în fața
fraților sfinți de oriunde, ca Arhiepiscop de Constantinopol, Noua Romă, cu
mila lui Dumnezeu, și Patriarh Ecumenic, în duhul adevăratei învățături, Vă
expunem următoarele:
Părinții purtători de Dumnezeu, care au
consacrat Tronului lui Constantin, chiar și prin dumnezeieștile și sfintele
canoane, responsabilitățile sale extra-teritoriale preasfinte și
înfricoșătoare, cunoscute tuturor, nu în chip de privilegii, ci de jertfă, cu
discernământ, au sesizat, fiind purtați de Duhul lui Dumnezeu, nevoia unei
reglementări irevocabile a problemelor care se ivesc între Bisericile Locale ce
nu pot să fie soluționate de ele. Această alocare a Marii noastre Biserici a
lui Hristos a fost slujită neabătut toate veacurile trecute în duh de pricepere
și cu frică de Dumnezeu de fericiții și cinstiții noștri înaintași în interiorul
Pentarhiei dintotdeauna a Tronurilor mai vechi cu iubire frățească, cum se
cuvine, prin legătură reciprocă, „fiind uniți într-o armonie și îmbinare
duhovnicească prin dragostea cea în Sfântul Duh, primindu-ne unii pe alții”[1].
Din această relație reciprocă constantă, poziția conducătoare a
Constantinopolului este propovăduită mereu, fără să provoace vreo ezitare sau
neliniște în celelalte Patriarhii, câtă vreme, câtă vreme unii și alții cunosc
foarte bine că nu există absolut nici un pericol pentru cuvântul: „să nu
socotim că introducem semeția neguroasă a lumii în Biserica lui Hristos, care
aduce lumina simplității și ziua smereniei celor ce doresc să vadă pe Dumnezeu”[2]
și că, după cum scrie Neofit al VII-lea, predecesorul nostru de fericită amintire
la Tronurile Patriarhale Apostolice, „Tronul nostru Preasfânt Ecumenic,
Patriarhal și Apostolic a considerat din vechime că este un lucru foarte
potrivit să ia parte și să ajute, pe cât este posibil, și celelalte Preasfinte
Tronuri Patriarhale Apostolice în nevoile lor, fără a le lua drepturile lor și
a ne lăcomi la nedreptăți, și nu suportă nu numai a face, dar nici a auzi
[aceasta]. Căci una este vrednică și dreaptă de la sine, iar cealaltă,
dimpotrivă, este nedreaptă și necuvenită”[3].
În toiul atâtor declarații festive de
considerație față de drepturile canonice de independență administrativă internă
a Bisericilor Locale surori, consemnăm în plus și decizia lui Antim al VI-lea
către Biserica Antiohiei, potrivit căruia: „…nu spre anularea – să nu fie! – rațiunilor
și drepturilor canonice pe care le-a câștigat acest Preasfânt Tron (al
Antiohiei) și asupra cărora nu a urmărit niciodată Marea Biserică să exercite
vreo intervenție sau agresiune, fie când era vacantă, fie altădată, dimpotrivă,
a susținut mereu mai ales prerogativele ei și i-a acordat asistență călduroasă,
de-a lungul vremii, în atâtea situații cumplite, având în vedere păzirea
ortodocșilor de orice atac al adversarilor. Nenumărate exemple proclamă aceste
mijociri și protecții dârze ale Bisericii pentru Tronul [Antiohiei], precum
această restaurare din urmă a bisericii din Amida, pentru care a cheltuit și
urmează să cheltuiască o sumă mare, precum și evenimentele legate de Mitropolia
de Alep dinainte de aceasta și alte nenumărate împrejurări în care Marea
Biserică, departe de orice scop propriu, ci chiar cu jertfe concrete, a purtat
de grijă, ca dintr-un punct de comandă, și s-a luptat în multe feluri pentru
foloasele duhovnicești ale Tronului (Antiohiei) și pentru ortodocșii care îl
compun, luând asupra ei multele lui greutăți”[4].
Toate acestea au valoare deodată cu practica
sfințită de la Dumnezeu și de neîncălcat a Bisericii, care declară din primele
clipe că „obiceiul de mai înainte a fost ținut, ca Episcopii care locuiesc în
Cetatea cea preamare, când o cere vremea, să se adune, să formuleze și să
învrednicească e răspuns pe cei ce au trebuință la fiecare din treburile
bisericești care-i revin”. În această privință, nu numai în cele ce privesc
dogmele și sfintele predanii și rânduieși canonice bisericești sau întrebări
generale cu privire la întregul trup al Bisericii, ci și în toate punctele
importante aferente, care interesează o Biserică Locală sau alta, nu întârzie
și nici nu lipsesc niciodată și nicidecum purtarea de grijă cârmuitoare și
suportul Marii Biserici a lui Hristos, care intervine – uneori din oficiu și ca
din obligație, iar alteori la solicitarea celor interesați – și oferă
contribuția ei eficientă pentru arbitrarea și rezolvarea difenețelor care se
ivesc între Sfintele lui Dumnezeu Biserici, pentru îndreptarea dezacordurilor
dintre păstori și turmă, pentru izbăvirea de dificultățile suplimentare și
revenirea lucrurilor bisericești la traiectoria lor canonică, este spre întărirea
lucrării insuficiente, atunci când apare, a conducătorilor duhovnicești ai
anumitor Biserici, pentru sprijinirea celor care slăbesc, se clatină sau iau în
ușor credința ortodoxă, pentru a înlăturarea, pentru a spune la general, a tot
felul de primejdii morale și materiale ale acelor preasfinte Biserici. Deci se
înșeală, fără îndoială, cel ce consideră că această atribuție esențială și cu
totul necesară pentru trupul sobornicesc al Bisericii Ortodoxe a Bisericii mamă
constituie un produs al ultimilor ani pentru că își trage obârșia indubitabil
din timpuri mult mai vechi. În această privință, punem de față doar ca un
indiciu mențiunea lui Calist I referitoare la Gherman al II-lea de Târnovo,
care era tentat să revendice priviegii cu adevărat patriarhale dincolo de simplul
titlu de „Patriarh”, pe care-l luase de la Biserica cea Mare. La acestea Calist
a decis că „afară de aceasta, dacă Tronul de Constantinopol și revizuiește, dispune,
vorează și validează hotărârile celorlalte Patriarhii de Alexandria, Antiohia
și Ierusalim, după cum declară dumnezeieștile canoane și dă mărturie practica,
cum nu va fi cu atât mai mult Tronul acesta stăpân peste Biserica bulgarilor,
care a fost cinstită de la acesta cu numele de Patriarh?”[5].
La fel și Luca I Hrisoverghis, care ni se prezintă ca exercitând dreptul „de a
observa, îndrepta și a pune capăt judecăților cu privire la controversele care
apar în celelalte Tronuri”[6]
și, pe baza lui, invalidează pedeapsa emisă de Arhiepiscopul Ioan al Ciprului
și de tot Sindul lui de caterisire asupra Episcopului Ioan al Amatundei.
Această practică veche a Bisericii, ca una ce conglăsuiește cu canoanele
bisericești, o întăresc vădit și cei patru Patriarhi de Răsărit, adică Dionisie
al III-lea, cel dintre predecesorii noștri, Paisie al Alexandriei, Macarie al
Antiohiei și Nectarie al Ierusalimului în anul 1663 în Tomosul prin care au
soluționat 25 de capitole de întrebări înfățișate lor de clerul Bisericii Ruse.
La întrebarea a opta: „Orice judecată din celelalte Biserici revine Tronului de
Constantinopol și de la acesta se pune capăt fiecărui subiect bisericesc?” au
răspuns că „Privilegiul acesta a fost al Papei înainte de a se rupe de Biserica
sobornicească… iar de acum, când acela este rupt, subiectele din toate
Bisericile sunt referite Tronului de Constantinopol și de la el iau deciziile”.
Dar ideile sunt reluate și la întrebările 21 și 22 lucruri asemănătoare”[7].
Deci vedem, Preafericite, ce responsabilitate
are Tronul de Constantinopol și la ce modalități trebuie să fie părtaș și
moștenitor ca Arhiepiscopul său dintr-o anumită vreme și timp și Patriarhul
Ecumenic să le pună în ordine fără întârziere. Din toate aceste lucruri sigure
și precise rezultă fără îndoială că eforturile și inițiativele individuale
inter-ortodoxe ale Sfintei și Marii lui Hristos Biserici din trecut și din
veacul de acum au fost luate de unii în mod greșit eventual drept o vânzare a
acestor responsabilități irevocabile și, în același timp, prerogative de
slujire ale ei în numele unei federații parlamentare – după cum a și fost spus
din nefericire – a Bisericilor Locale individuale, care decide în comun cu
Tronurile srăvechi pe orice temă. Practica dintotdeauna în duh de
deșertare/chenoză a Bisericii Mamă a privit și privește spre comuniunea în
dragostea lui Hristos și în simplitatea inimii a Sfintelor lui Hristos Biserici
Locale spre îmbelșugarea înțelepciunii și a harului, spre desăvârșirea și
colaborarea pe teme pastorale, spre zidirea, în final a trupului
credincioșilor. Recentele și așa-numitele „autocefalii” au fost și sunt date de
maica Biserică din Constantinopol comună pentru ortodocși pentru organizarea
individuală internă mai bună și mai normală a Bisericilor, și nu pentru a fi
schimbată regimul sfânt de viețuire al Bisericii, care a decurs din evoluția
canonică lungă în Sinoade Ecumenice spre crearea unei percepții false a
Bisericilor Locale auto-suficiente și a împărțirii trupului unic și neîmpărțit
al Bisericii una, sfântă, sobornicească și apostolească a lui Hristos.
Autocefalia izolată și exagerată devine problematică pentru că nu slujește
scopul pentru care a fost ea concepută bună în Biserică. Fie spus aici că
autocefaliile întemeiate, acordate în termeni și moduri conforme cu vremurile
și timpurile de nevoi vitale ale fiilor ei din lume, nu au ajuns un sistem
irevocabil și stabil, ci adaptat la imperativele pastorale de astăzi, cu multă
prudență sfântă. Aceste puține lucruri au fost punctate pentru recalibrarea
caracterului primordial și jertfelnic al Sfntei și Marii Biserici Mamă a lui
Hristos și spre exprimarea per ansamblu a ecleziologiei sănătoase, ca să nu fim
judecați, ca unii care stăm înaintea figurilor fericite ale celor ce au fost
Patriarhi înainte de noi, de Domnul istoriei și de ei ca și cum am fi diminuat
cele ce au construit și au cimentat aceia pin osteneli și trude și în vremuri
dificile luând crucea răspunderii înaintea Bisericii.
Așa stând lucrurile noastre bisericești, se
pare că este evident și de netăgăduit prevederea de recurs a Modestiei noastre
statornicită canonic, prevedere pe care am exercitat-o și în cazul
Mitropoliților Filaret de Kiev și Macarie de Lvov. Există, Preafericite, o
lucrare foarte importantă a pururea pomenitului Mitropolit Vasile de Anhiale și
apoi de Smirna, cu o virtute cunoscută prin semne minunate încă de când era în
viață, ager și profund în chestiunile canonice, lucrare alcătuită și validată
sinodal în 1877 despre validitatea hirotoniei clericilor făcuți de către un
Episcop caterisit, schismatic sau chiar eretic, pe care v-o trimitem anexată,
în care este conturată prin lucruri
multe și sigure poziția Bisericii Ortodoxe despre această chestiune. Nedorind
să trasnferăm aici toate acele cazuri extinse, ne limităm la schisma melitianilor,
soluționată de Sfinții și de Dumnezeu purtătorii Părinți adunați prima dată la
Niceea conform rânduielii despre navațieni a canonului 8. Melitie cel menționat
a fost Episcop de Licopole în Egipt și a fost depus pentru toată seria de
fărădelegi și pentru tăgăduirea credinței și pentru jertfire la idoli. A fost
caterisit în 302. Neacceptând caterisirea, creat în jurul său o formațiune și a
făcut schisma numită a melitianilor. Când s-a ajuns la o împăcare cu el,
conform celor ce le scrie Atanasie cel Mare, Arhiepiscopul Alexandriei, a fost
dat predecesorului Sfântului, lui Alexandru al Alexandriei, un catalog cu
episcopii, prezbiterii și diaconii hirotoniți de el în intervalul sancțiunii
lui, toți fiind reabilitați fără rehirotonie în rangurile lor obișnuite.
Această schismă a chinuit Biserica până și în secolul al VII-lea, iar cei
întorși de la el au fost primiți în comuniune cu Biserica fără rebotezare, fără
ungere cu Sfântul Mir după cele ce ne informează pe noi toți Teodor Studitul în
Epistola sa 40 către Navcratie.
Totuși și în timpurile din urmă, când în anul
1945 Sfânta și Marea Biserică a lui Hristos a iertat pe cei bulgarii condamnați
de Sfântul și Marele Sinod din anul 1872 și Biserica lor, pe care nu numai că
i-a caterisit atunci, ci i-a și afurisit, cum s-a făcut reabilitarea? Prin
rehirotonie? Nu cumva au fost cei iertați aceiași cu cei condamnați? Nu doar
atât, ci cei aleși au fost moștenitori și ai lor și ai clor ce s-au petrecut cu
ei. Și, când Biserica Rusiei, cu câțiva ani mai înainte, cu presiune politică
mare, a iertat pe membrii schismatici de până atunci din ROCOR, în ce mod i-a
primit în comuniune, prin rebotezare și rehirotonie?
Preafericite,
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh că a arătat în noi, după asemănarea slavei treimice, cele săvârșite în Biserică și consolidate nu numai pe Sfânta Scriptură, ca la protestanți, ci pe practica cea mai cinstită, mai deșertată/chenotică și mai sfințită a Bisericii în cursul ei de două mii de ani de pe pământ. De aceea, prezentând cele de mai sus, înțelegem că îngăduința și starea îndelung-răbdătoare a Marii Biserici a lui Hristos a fost luată drept abdicare de la cursul de mai departe al Bisericii de cei ce au beneficiat abundent de binefacerile ei. Și suntem nedumeriți cum această precipitare și calomnie la adresa Bisericii Mamă și a Modestiei noastre personal este tolerată de unii și, în unele cazuri, de voia sau fără voia lor, este adoptată sub formă de acceptare și repetare a argumentării celor ce și-au ridicat călcâiul asupra binefăcătorului. Iubesc acești ucenici Biserica și unitatea ei mai mult decât învățătorii [lor]? Să nu fie! În Fanar propovăduim cele moștenite autentic cu privire la ecleziologie pentru că ne adăpăm din fântâna Părinților noștri și nu din interesul personal sau din alte imbolduri smerite și oportunități politice. Prin urmare depinde de voi toți responsabilitatea asimilarea adevărurilor expuse mai înainte, desigur, nu spre validarea lor, câtă vreme sunt validate de practica bisericească legitimă, ci spre repoziționarea pe ceea ce este drept și sfințit de experiența foarte prețioasă și autentică a Părinților care au nădăjduit numai în Dumnezeu, Căruia fie slavă și stăpânirea în veci. Amin.
20
februarie 2019
Al
cinstitei Voastre Preafericiri iubit frate în Hristos
(semnătura)
Textul tradus după cel grecesc: https://ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=2718&tla=gr&fbclid=IwAR0hlWXE,
consultat și cu versiunea în engleză: https://www.archons.org/-/ecumenical-patriarch-bartholomew-on-the-role-of-the-ecumenical-patriarchate-his-response-to-the-archbishop-of-albania.
La această
scrisoare Patriarhia Albaniei a răspuns cu altă epistolă
deschisă, în care „are curajul” să conteste argumentele fanariote cu
privire la primirea schismaticilor. Însă precizează mai întâi că „în Scrisoarea noastră din 14 ianuarie a.c.
nu a existat nici o contestare cu privire la responsabilitatea și dreptul
Patriarhiei Ecumenice de a acorda autocefalie, ori de câte ori o impun
împrejurările. Am pus sub semnul întrebării în principal procedura și îndeosebi
chestiunea unei semnificații de bază pentru ecleziologia ortodoxă. Cele scrise în
primele pagini ale Scrisorii Voastre de răspuns nu se referă la nedumerirea
exprimată de noi. Pentru aceasta, nu ne vom referi deloc aici la acestea. Ne-am
limitat pur și simplu, fără nici o influență din partea argumentării altor
Biserici Autocefale, să semnalăm numai trei subiecte ce au legătură nemijlocită
cu tradiția duhovnicească și conștiința Bisericii Ortodoxe: a) dumnezeiasca Euharistie,
b) succesiunea apostolică și c) sinodalitatea”. Cu toate că este de admirat
bărbăția și sinceritatea ortodocșilor oficiali albanezi de a contesta justețea
recunoașterii schismaticilor ucraineni drept clerici deplini, nu poate fi
înțelească tăcerea cu atât mai vinovată cu privire la primatul pe care și-l
arogă Patriarhia Ecumenică, prin care este afectată ecleziologia, adică
învățătura despre natura, unitatea, structura și organizarea Bisericii.
Este de reținut
argumentația (disponibilă
și în engleză) Bisericii Albaniei că situația din Ucraina nu se aseamănă
modul cum a fost aplanată schisma melitiană la Sinodul I Ecumenic, nici cu
împăcarea dintre Patriarhia Moscovei și Biserica Rusă din Afara Granițelor
(ROCOR).
Tonul protocolar și
declarațiile insistente ale PE că se sprijină pe tradiția dintotdeauna a
Bisericii ar putea înșela pe unii care nu sunt familiarizați cu predania
autentică a Sfinților Părinți și cu reglemntările din dreptul canonic ortodox.
Însă putem spune pe scurt că viziunea cu tentă papistă a supremației
Constantinopolului nu are nici o legătură cu trecutul bisericesc și nici cu
ecleziologia ortodoxă. Pentru a sprijini această afirmație, facem apel la un
Sfânt Patriarh de Constantinopol, Iosif, care a trăit pe vreme Sinodului
unionist de la Lyon (1274), pe care nu l-a primit și a fost nevoit să
părăsească tronul în favoarea cunoscutului persecutor Ioan Vekkos. Redăm aici
un pasaj elocvent și pentru vremurile noastre din Apologia lui cu privire la pretențiile papei de atunci de la Roma:
„Canoanele legiferează că oricare din cei
cinci Patriarhi (din Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia și Ierusalim)
are dreptul la rejudecare în eparhia lui și orânduiesc ca nici unul din ei să
nu se supună altuia, nici să intervină unul în eparhia altuia. Fiecare să
administreze eparhia lui și să fie recunoscut drept cap numai de arhiereii de
sub el, armonizându-se cu Hristos, Care este capul tuturor. Să fie ales și
hirotonit de arhiereii eparhiei, după rânduiala de mai înainte și după predania
Bisericii (canonul 28 IV Ec.). «Prin urmare, Papa nu este întâiul în general,
nici nu are supus vreun Patriarh. Să nu fie!... Dacă vrem să nu încălcăm
canoanele, Papa nici nu va fi primul, nici nu va avea dreptul la rejudecare,
chiar dacă s-ar întâmpla să fie ortodox» (223). Canoanele dau «Papei
stăpânirea numai peste clericii Italiei, fie că trăiesc în Italia, fie în afara
ei[8]»
(231).”[9]
Fericiți sunt cei ce păstrează curat tradițiile ortodoxe, fără să aibă
măcar știință în ce situație critică este Biserica în vremurile acestea. Totuși
puțini sunt aceștia și ignoranța celor mai mulți trebuie înlocuită cu o
opoziție sănătoasă față de aceste tendințe și derapaje prezentate în rândurile
de mai sus.
Dacă în acest articol a fost prezentată poziția Fanarului, ea va fi
urmată de un alt articol cu reacțiile de împotrivire și demascare a ei.
Consemnăm că
traducerile și comentariile au
fost făcute de
ierom. Lavrentie Carp
[1] Scrisoare
sigilată a lui Gavriil al III-lea despre alegerea lui Hrisant al Ierusalimului,
Καλ. Δελικάνη, Τόμος ΙΙ, p. 468.
[2] Epistola Părinților de la
Sinodul din Cartagina către Papa Celestin, la finalul canoanelor acestui Sinod.
[3] Καλ. Δελικάνη, Τόμος ΙΙ, p. 217.
[4] Καλ. Δελικάνη, vol. ΙΙ, p. 314.
[5] Miklosisch et Müller, Acta
Patriarchatus Constantinopolitani, vol. Ι, p. 438.
[6] Matei Vlastaris, Colecția după elemente, Element 2, în
G. Ralli și M. Potli, Colecția sfintelor canoane, vol. 6, Athena,
1859.
[7] Manuel Ghedeon, Rânduieli canonice, Atena, 1979, vol. I,
pp. 341–346.
[8] Canonul 1 al Sinodului din Sfânta Sofia, 879.
[9] Traducere după broșura „ΑΠΟΛΟΓΙΑ πρὸς τὸν αὑτοκράτορα Μιχαὴλ Η΄ τὸν Παλαιολόγο περὶ τῶν ἀξιώσεων τοῦ Πάπα τῆς Ρώμης, ἰούνιος 1273”, Editura Chiliei Sfinților Arhangheli, Kareia, Sfântul Munte,
2018.
Limbaj de lemn tipic bartolomist. Bartolomeu de Constantinopol este în slujba iadului și al satanei. Pregătește calea lui Antihrist. Îl ajunge pe Papă în acest sens. Autocefalie Bisericii din Ucraina poate acorda doar dacă Mitropolia Canonică a Ucrainei, reprezentată de mitropolitul Onufrie, ar dori acest lucru. Bartolomeu amestecă borcanele ca de obicei. Vai de el ce-l așteaptă Dincolo!
RăspundețiȘtergere