duminică, 14 aprilie 2019

Exista Har în Patriarhia Ecumenică? Dar la schismaticii autocefali din Ucraina?


Arhiepiscopul Teodosie clarifică dacă Tainele Fanarului și ale BOdU au har

Arhiepiscopul Teodosie a comentat cum să tratăm Tainele BOdU și dacă lucrează harul în Tainele Patriarhiei de Constantinopol, inclusiv în mănăstirile din Athos.

După ruperea comuniunii euharistice cu Constantinopolul, harul lui Dumnezeu nu a încetat să lucreze în Tainele ei: întreruperea comuniunii euharistice în acest caz nu este o măsură tainică/spirituală, ci una disciplinară. În orice caz, Tainele BOdU sunt lipsite de har, de vreme ce toate „hirotoniile” acestei structuri provin de la schismatici. Acest lucru a fost spus către pravoslavie.ru de Vicarul Mitropoliei de Kiev, Arhiepiscopul Teodosie (Snighiriov) de Boyarka (în foto).


„Măsura disciplinară, în acest caz, este un avertisment către toți credincioșii Bisericii Ruse și ai întregii lumi ortodoxe că Fanarul a încălcat canoanele Ortodoxiei, că erezia papismului răsăritean a fost declarată în mod deschis și că boala duhovnicească trebuie localizată și vindecată. Mai mult, ruperea comuniunii euharistice este o protecție elementară duhovnicească pentru ierarhii și clericii noștri de slujbele în comun cu cei din BOdU, care nu au un rang sfânt. La urma urmelor, o astfel de conslujire este o practică obișnuită cu Patriarhia de Constantinopol. De aceea este mai bine pentru Constantinopol să fie sub restricții de carantină”, a explicat Înaltpreasfinția Sa.

Oricum, cu cuvintele sale, „a primi Tainele Patriarhiei de Constantinopol contrar deciziei Bisericii tale este același lucru cu a merge la o slujbă ținută de un preot oprit, care încalcă această interdicție. Așa este? Este total greșit și periculos duhovnicește pentru o persoană și pentru un astfel de preot. Cel mai recent, pelerinii noștri au întrebat pe un renumit duhovnic din Athos dacă ar putea primi Sfânta Împărtășanie în Athos în această perioadă deoarece Muntele Athos este teritoriu canonic al Patriarhiei de Constantinopol. A răspuns în felul acesta: o astfel de împărtășire nu-ți va aduce folos, de vreme ce vei disprețui binecuvântarea și vei rupe ascultarea față de Sfânta ta Biserică”.

„Comunitățile bisericești care sunt infectate cu erezia și se mișcă tot mai departe de adevărata Biserică a lui Hristos și de învățăturile ei, chiar dacă păstrează aparența structurilor bisericești, își pierd harul Tainelor.<...>Prin înlăturarea unor astfel de comunități din Ortodoxie, din adevărata tradiție a Bisericii, harul Sfântului Duh din Tainele lor se usucă și mai mult până când devine cu totul redus. Unde domnesc mândria și erezia, inclusiv erezia papistă, nu există nici un har acolo, este ascuns sub un strat de beton și nu mai poate acționa. Să nu se întâmple un asemenea lucru cu frații noștri fanarioți! Încă nu este prea târziu pentru a remedia totul”, spune ierarhul.

Potrivit lui, „unde domnesc mândria și erezia, acolo nu este nici un har, nu poate lucra acolo”, în orice caz, „o astfel de logică ecleziologică este nimerită dacă este o comunitate cu succesiune apostolică, nu structuri precum Patriarhia de Kiev și BOdU, de exemplu. În acest caz, ei nu au avut de la început nici o putere în Tainele lor, de vreme ce nu este nici o succesiune apostolică”.

Comentând pe marginea succesiunii apostolice a noii structuri bisericești, episcopul a remarcat că toate „hirotoniile” ei au fost făcute de doi foști episcopi care fuseseră deposedați de demnitatea lor la vremea aceea  – Filaret (Denișenko) și Iacob (Panciuc), i.e. din simpli monahi care au îmbrăcat veșminte preoțești: „În iunie 1992 ei au fost deposedați de demnitatea lor de corpul plenipotențiar pentru că au înfăptuit o schismă – de Sinod, a cărui decizie a fost recunoscută ulterior de toate Bisericile Ortodoxe din lume. În continuarea excomunicării lor, acești schismatici au creat noua lor structură și, fiind monahi obișnuiți, au început să alimenteze noi „episcopi”, evident, fără harul succesiunii apostolice. Astfel a apărut în Ucraina Patriarhia de Kiev, o biserică cvasi-paralelă cu BOU”.

Ar putea cineva să-i legalizeze pe acești „episcopi” fără vreun rang, să le dea orice „tomos” și să-i protejeze prin legile statului – totuși asta nu le poate adăuga nici un har. Ca la matematică: orice număr, înmulțit cu zero, dă zero. Drept aceea, acum Bisericile Ortodoxe Locale, una după alta, refuză să-i recunoască drept preoți pe acești cetățeni conduși de Epifanie. Nici un ierarh din lume care are conștiință lucidă nu va sluji în fața tronului lui Dumnezeu cu oameni profani. Chiar dacă ar simpatiza cu ei ideologic. Mai departe, este primejdios duhovnicește să intri în comuniune euharistică cu BOdU deoarece, după regulile canonice, cel ce intră în comuniune cu cei excomunicați este pasibil și el de excomunicare”, a spus vlădica Teodosie.

Vorbind despre conslujirea Patriarhului Bartolomeu cu Epifanie, capul BOdU, ca despre un om fără rang, a observat: „Nu știu ce simțea inima lui la acea slujbă... Pentru a ilustra absurditatea, aș sugera ca studenții de teologie și seminariștii să simuleze următoarea situație. Dacă împrumut veșmintele mele unui student la Liturghia de duminica viitoare, să stea lângă mine și să „slujească” – va fi valabilă Liturghia? Desigur că va fi, pentru că a slujit-o episcopul. Dar ar deveni episcop studentul după această slujbă? Nu, bineînțeles, nu va deveni. Cum ar trebui să răspundă el și eu pentru această „slujbă” la Judecata de Apoi? Ar fi greu de răspuns. Este același lucru cu ce s-a întâmplat în Istanbul pe 6 ianuarie”.

După cum a relatat site-ul nostru, Biserica Albaniei a vorbit mai devreme de re-hirotonirea schismaticilor. Capul Bisericii Ortodoxe Albaneze, Arhiepiscopul Atanasie, a scris o scrisoare Patriarhului Bartolomeu, în care a punctat erorile și a demontat poziția istorică și canonică a Fanarului pe problema Bisericii Ucrainene. Examinând punctele bisericești, Arhiepiscopul Atanasie a evidențiat trei teme „legate direct de tradiția și conștiința Bisericii Ortodoxe insuflate de Sfântul Duh: a) Sfânta Euharistie, b) succesiunea apostolică și c) sinodalitatea”.

Traducere de ieromonah Lavrentie Carp

Un comentariu:

  1. Are dreptate arhiepiscopul. Singura Biserică Adevărată Canonică în Ucraina este Mitropolia acesteia (BOU). Restul sunt povești. Mai mult decât povești, sunt erezii. Luminează-ne, Doamne Iisuse!

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.