sâmbătă, 25 februarie 2017

Parintele Constantin Necula, intre duhovnicie si vedetism



Am primit pe adresa redactiei o scrisoare din partea unei tinere care a fost prezenta la conferinta parintelui Constantin Necula de la Oradea, din data de 14 februarie 2017. La sfarsitul conferintei, aceasta a pus parintelui o intrebare si a asteptat cu sufletul la gura un raspuns la framantarile sale interioare. Durerea resimtita in urma raspunsului primit este infatisata in randurile mesajului pe care ni l-a trimis. In urma unor articole critice la adresa parintelui Necula, de pe blogul nostru, s-a simtit incurajata sa trimita si ea marturia ei ce infatiseaza, in mod evident, raportarea acestuia la problemele tinerilor. Ne face si pe noi sa ne intrebam, inca o data, daca avem de-a face cu reale preocupari fata de framantarile oamenilor sau mai degraba precumpanesc tendintele de vedetisme si cautarea, in acest sens, a unor raspunsuri ce starnesc rasete si aplauze.

Va prezentam mai jos partea filmata din conferinta la care se refera acest mesaj iar mai apoi scrisoarea tinerei ce astepta un raspuns cat de cat pertinent din partea parintelui. Sublinierile ne apartin.







Mesajul fetei:
"Mi-este greu sa scriu, pentru ca  imi bat singura un spin in inima, intr-o rana peste care s-a mai pus si sare… si cu greu s-a dizolvat in timp. Am mers la conferinta parintelui Necula (de ziua indragostitilor, ziua comerciala cand toata lumea si toate tarabele pun presiune pe tine si te "forteaza" sa fii indragostit , ziua destinata cuplurilor, ziua cand ma simteam cel mai singura si eram singura - asa zisa zi a iubirii) in speranta aflarii unui raspuns care sa decida in locul meu, un raspuns obiectiv, sincer, un raspuns de la Dumnezeu. Logodnicul meu care cu 2 luni inainte de nunta, a flirtat  cu o colega de serviciu (asa am perceput eu discutia citita pe mailul lui personal) cu toate ca relatia mergea bine si nu sesizam nici o schimbare comportamentala sau afectiva  fata de mine si am decis sa rup logodna, fara sa ii dau ocazia sa vorbeasca si sa se explice in fata mea. Am pus si eu o intrebare la finalul conferintei, sub  anonimat, asteptand cu nerabdare si cu sufletul la gura sa imi primesc raspunsul.

Cand a citit intrebarea de fata cu toata lumea, incercam sa nu ma dau de gol fata de cei din jurul meu, tradand un comportament rusinat si prea curios, am stat cuminte in coltul meu cu urechile radar. A inceput sa ironizeze : " vai… au baut de la aceeasi tasnitoare" si pe urma sa ma ironizeze : "s-a prins fata… deci a baut lapte" si mi-a trantit un raspuns ca finalul unui banc, al unui show, al unui stand up comedy. Din 3 fraze m-a rupt in bucati… abia ma tineam pe picioare schitand un zambet fals (toata sala radea) incercand  sa nu izbucnesc in lacrimi... am mai stat la inca 3 intrebari citite, tot din acelasi motiv rusinat, sa nu dau lumii de banuit ca mi-am primit raspunsul  si am plecat. Toata noaptea am stat si m-am gandit la "curva" de colega a lui si la "curvarul" de logodnic ce l-am ales (tot ce este cu ghilimele sunt citate de la el). Fara sa analizeze situatia sau sa o cunoasca mi-a dat un raspuns sec, transant si pe placul tuturor, mai putin al meu.

Invelisul in care se prezinta si in care vorbeste despre biserica si ne raspunde noua tinerilor, este unul atragator, manipulant, pe limbajul nostru. Nu l-am simtit cu har si nici nu am simtit ca acel raspuns vine de la Dumnezeu.  Asa ca a doua zi am mers la duhovnicul meu, care ma cunoaste si ne cunoaste si am gasit raspunsul obiectiv si sincer.



Sa iti terfeleasca in ironii, glume, rasete cineva durerea… nu isi da seama ca aceste raspunsuri la durerile oamenilor pot avea efecte negative, mai ales daca persoana in cauza este mai slaba de inger si poate comite un pacat care trage dupa sine pe altii sau alte pacate... nu cred ca este Hristos cel care a vorbit prin el"



Va rog sa postati tot ce am scris mai sus , tot ce este cuprins intre ghilimele si sa puneti initialele mele.



Multumesc!!!!

C.N.


 

13 comentarii:

  1. Indurerata semnatara,

    Luati-va exemplu de preoti pe Constantin Galeriu (preot marturistor in temnitele comuniste, cu familie- gasiti pe youtube multe clipuri cu conferintele lui), Ilie Cleopa, Arsenie Papacioc, Paisie Aghioritul (are carti cu sfaturi pentru viata de familie). Citesc de ani de zile Vietile Sfintilor si stiu ce comportament aveau sfintii, inclusiv cei cu familie si multi copii. Referindu-se la preotii din vremurile noastre un sfant a spus "Dupa roade ii veti cunoste" in cartea de profetii "Despre vremurile din urma".
    Inainte de a merge la un preot, analizati-l bine daca e un om cuvios, echilibrat, daca e iscusit in duhovnicie, in rugaciunea inimii, daca respecta Pidalionul, daca nu e mistocar.
    Va doresc sa uitati raspunsul primit din clipul de mai sus. Niciodata nu se face misto fata de suferinta unei persoane.
    „O inima vesela este un leac minunat”, dar nu mistoul. Glumele trebuie sa fie placute, inteligente, cu BUN SIMT.
    Va doresc intelepciune sa luati cea mai buna decizie si sa cereti sfaturi de la mai multe persoane intelepte, cu mai multa experienta. Luati o decizie dupa ce o analizati bine. Viata de familie presupune printre altele intelepciune, rabdare, foarte mult TACT (ce sa spui/ce sa faci si cand).
    Din ce am citit, pentru o decizie foarte importanta se face un acatist (rugati-va la sfantul/sfanta la care simtiti dv ca va ajuta) 40 zile si il rugati sa va lumineze ce sa faceti. Si faceti milostenie, cat puteti. Nu un nr de lumanari , nici ritualuri de rugaciune. Sa va ajute Dumnezeu si sfantul dumneavoastra protector!

    RăspundețiȘtergere
  2. ...un stand up comedy de toata frumusetea, doar ca acest stand up comedy nu este unul obisnuit, este unul in care iti pui sentimentele pe tava si parintele Necula iti raspunde intr-un mod in care sa satisfaca asteptarile publicului, un public care era insetat de ceva nou, de ceva neobisnuit, de ceva care sa-i faca sa se simta distrati, amuzati.

    Din pacate, ma asteptam la niste raspunsuri care erau mai degraba "aruncate" sau poate chiar pareri proprii fara sa aiba legatura neaparat cu Biserica si invataturile ei .

    Tot ce pot sa spun e ca am iesit de la acea conferinta dupa 40 de minute nervos, iritat, nemultumit.

    Adevarul e ca daca nu auzeam intrebarea pe care-o asteptam, poate stateam pana la final, pentru ca show-ul oferit era chiar bun, insa cand am auzit raspunsul la intrebarea adresata de logodnica mea, mi-am dat seama ca totul este de fapt o mascarada.

    Lejeritatea cu care vorbea despre acest lucru de o importanta maxima si nepasarea + reactia publicului (toata lumea radea) m-au determinat sa plec cu un gust amar si sa raman cu o parere deloc buna despre acest preot.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pr. a zis la sfarsit sa multumiti Domnului ca ati scapat de un curvar !
    A zis ceva gresit ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ți s-a întâmplat să zâmbești unei persoane, mai complice, intr-un mod în care doar tu îți dai seama că ai avut o scăpare? Te simți curvar? Nu e flirt?

      Ștergere
    2. Da! E o forțare pt a face spectacol!

      Ștergere
  4. Sa iti mai pui sufletul deschis in mana acestui popa?

    RăspundețiȘtergere
  5. Inainte de toate acest preot este om. Si probabil ca a gresit!
    Inainte de a risca sa te expui, pentru ca asta ati facut! V-ati expus framantarile si nelinistile si indoielile, in fata unei intregi audiente! Ar fi fost muuuuult mai indicat sa iti asculti vocea inimii, vocea ratiuni, amandoua , sa cumpanesti bine, sa stai de vorba cu logodnicul, sa inerci sa afli primele raspunsuri de la tine, de la celalalt. Nimeni, dar nimeni nu poate sa-ti ofere raspunsuri la framantarile tale interioare! Doar tu! Un preot, un duhovnic, poate sa-ti ofere indrumare, nu raspunsuri! Raspunsurile ti le oferi tu!!! Indrumari, da, poti primi de la cine crezi tu si de la cine ai tu incredere ca poate sa te ajute!
    Parintele Nicula este expus la multe provocari din partea oamenilor! Asta nu inseamna ca poate sa dea intotdeauna raspunsurile asteptate. Din punctul meu de vedere este o fata bisericeasca care este cu mult peste ceea ce ofera biserica azi! Desigur ca sunt oameni ai bisericii care sunt si mai grozavi decat parintele Nicula! Nu contest asta! Dar, atunci trebiue sa-i cautati pe acestia! Parintele Nicula nu-i Hristos! E om, si este supus greseli! Ca noi toti! Dar pentru ca voi nu ati primit raspunsul dorit, nu spuneti ca nu are har! Pentru ca are!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. draga Alexa, Biserica are oameni valorosi cu adevarat, dar acestia ori nu au binecuvantare sa tina conferinte, ori nu au interesul sa iasa in evidenta, asa cum face pr. Necula, care, dupa cum se vede cauta spectacolul, publicitatea, showul...sa fie placut auditoriului, ii place sa fie aplaudat, sa i se dea dreptate si sa fie apreciat. A spune ca Biserica nu are preoti mai valorosi decat Necula este o blasfemie la adresa preotimii romane nascuta din un cult al personalitatii pe care tocmai el si l-a creat. Acest caz nu este doar o greseala, asa cum vrei tu sa dai impresia, ci este o situatie generala intalnita la toate conferintele lui. Nu ti-ai pus intrebarea de ce Savatie Bastavoi, Iustin Miron de la Oasa, Moise de la Oasa, Mihai Valica, Sava Lavriotul,pr. Ignatie,pr. Mihai Andrei Aldea si multi preoti superiori pr. Necula au interdictie sa tina conferinte in Bihor, in timp ce acest mascarici tine conferinte tocmai in Catedrala oradeana?
      are har, asemenea oricarui preot, primit la hirotonie.Ce-ar fi ca fiecare preot sa foloseasca expresii golanesti si sa umileasca suflete ranite doar de dragul de a-si bine dispune auditoriul? Nu contesta nimeni harul preotiei, dar ii lipseste bunul simt si respectul fata de om.Se lauda ca este inteligent, dar din pacate aceasta inteligenta nu o foloseste in sensul duhovnicesc, ziditor, ci urmareste distractiile, umilindu-i pe altii, atragandu-si astfel aplauzele auditoriului.

      Ștergere
    2. Intr-un discurs din fata catapetesmei n-ar mai trebui sa incapa nimic din ce nu si-ar avea locul la o predica!

      Problema a fost ca pr Necula a facut astfel de glume care sunt mai mult mistocareli din fata catapetesmei in catedrala nu in cercul sau intim de prieteni.
      Desi exista tentatia pentru orice om de la un pupitru sa se lase dus de val si sa dea satisfactie publicului e bine sa constientizeze cadrul in care se afla.

      Spui ca a fost provocat parintele si e adevarat ca are oameni care nu-i gusta discursul, dar fata care a pus mesajul chiar nu avea nicio vina, a fost facuta praf fara gust si fara rost.

      Din pacate slobozenia la gura e unul dintre minusurile mari ale parintelui care te poate jigni cand ti-e lumea mai draga.
      Ca sa te contrazic un astfel de raspuns nu am auzit sa dea nici cel mai sters preot, eu n-am mai auzit inca un preot care sa mistocareasca asa un suflet, in fata lumii.

      Un preot si un profesor care lucreaza cu tinerii stie cam ce framantari au si nu poate gresi asa, ba chiar misiunea pastorala fara multe scoli i-ar semnala sa nu procedeze asa.

      A spune ca e mult peste ce ofera biserica azi inseamna sa cazi in capcana unui cult personal si a vedetismului de afis, probabil ca daca pr Necula n-ar mai conferentia cativa ani si s-ar framanta asupra unor exprimari si atitudini, si-ar da si el seama de capcana in care a cazut vorbind mult cand putea sa se linisteasca si sa fie mai tacut.

      Ștergere
  6. Pentru semnatara acestei scrisori (C N )

    Cred ca vei gasi un raspuns pe deplin ortodox la intrebarea ta, aici:

    https://ortodoxiadreaptacredinta.wordpress.com/2017/02/27/hula-
    lui-necula/
    Ioan

    RăspundețiȘtergere
  7. Doamna sa ti fie rusine ca vb asa de parintele

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu este parintele de vina ca gagicatu este un fustangiu si se uita dupa altele chiar daca stie ca avea nunta curand..ti a zis o pe aia dreapta..scapa de el clar..daca ti face asa inainte apai dupa v a fi mai rau..nu esti constienta say ce? Ce va supara asa rau ca glumeste?ca e un preot din popor care intelege si stie framantarile noastre si doar le mai pune un strop de viata..sa ne faca sa zambim..daca nu ai simtul umorului nu mai pune intrebari intre atata lume si mergi la duhovnicul tau doar tu si el..parintele nu e Dzeu sa ti dea yn raspuns pe placul tau asa cum te ai fi asteptat..dezi cred ca nici raspunsul lui Dzeu nu ti prea convenea de ti ar fi vorbit ..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Omul din popor nu face glume proaste pe suferinta altuia.
      Omul din popor nu elimina canoanele Bisericii din viata religioasa asa cum face mascariciul Necula.
      Omul din popor nu isi bate joc de nimeni, ci chiar dimpotriva mangaie durerea altuia.
      etc...

      Ștergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.