PĂRINTELE
MIHAI ANDREI ALDEA: ÎNTRUNIREA DIN CRETA. CONCLUZII
În
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh,
Cerând
mila şi harul lui Dumnezeu pentru a face şi propovădui voia Lui,
Mărturisesc
umătoarele:
După
ce am încercat să arăt greşelile teologice, abaterile dogmatice şi alte
probleme din pregătirea, documentele şi regulamentul aşa-numitului „Sfântul şi
Marele Sinod al Ortodoxiei”, am aşteptat, în rugăciune, desfăşurarea lui şi
reacţiile ce au urmat.
În
aceste clipe cred că pot, cu ajutorul lui Dumnezeu, să trag unele concluzii.
- Au fost prezentate multe mărturii în privinţa organizării şi desfăşurării întrunirii din Creta. Rămâne dovedit absolut clar faptul că nu s-au respectat principiile fundamentale ale unui sinod ortodox: a) invitarea tuturor episcopilor ortodocşi din aria dorită a fi acoperită de sinod; b) privirea şi tratarea lor ca urmaşi ai Apostolilor şi cu puteri egale; c) libertatea tuturor episcopilor de a vorbi, argumenta, contra-argumenta şi vota; d) aşteptarea cu răbdare a lămuriri tuturor problemelor teologice înainte de a închide lucrările sinodului (ajungându-se chiar la reluarea lucrărilor sinodului atunci când (re)apăreau nelămuriri); e) deschiderea sinceră a sinodului către pleroma Bisericii; f) preocuparea fundamentală de a cunoaşte şi a împlini voia lui Dumnezeu, pentru frământările, problemele şi durerile Bisericii Sale.
Dimpotrivă, întrunirea din Creta s-a caracterizat din acest punct de
vedere prin următoarele: a) invitarea unui număr limitat de episcopi, cu
excluderea categorică a celorlalţi;
b)
împărţirea tuturor episcopilor ortodocşi în trei categorii sau trepte (cea
inferioară, fără drept de prezenţă la întrunire, cea mijlocie, cu drept de prezenţă
şi vot strict consultativ[1], cea superioară, cu drept de prezenţă şi
de a vorbi mai mult, de a conduce voturile consultative etc., precum şi cu vot
real, decisiv – inclusiv drept de veto), categorii sau trepte cu totul străine
Ortodoxiei (ceea ce, cu durere o spun, este o invoaţie dogmatică şi canonică
eretică);
c)
limitarea drastică a dreptului de a vorbi, argumenta, contra-argumenta şi vota (în
primul rând pentru primele două trepte de episcopi, aşa cum sunt văzute ele de
teologia cretană);
d)
limitarea dincolo de iraţional – în sens negativ – a timpului în care s-au
putut discuta; în toate sinoadele ortodoxe, dar mai ales în cele ecumenice, s-a
discutat pe larg şi amănunţit, reluându-se tot ceea ce era neclar până la
deplina lămurire; prin contrast, în Creta s-a impus un timp extrem de scurt,
împănat şi de ceremonii – inclusiv laice – care nu a permis discuţiile
teologice profunde ce ar fi trebuit să aibă loc;
e)
secretomanie, închidere ne-ortodoxă şi mai mult decât suspectă faţă de pleroma
Bisericii (a spune că şi şedinţele C.C. al P.C.R. erau mult mai deschise
publicului este doar constatarea unei triste realităţi); plângerile pe temă ale
jurnaliştilor sunt doar un exemplu al unei situaţii profund anormale: o
dezbatere teologică cinstită se face deschis, public, astfel încât oricine să
poată vedea argumentaţiile şi felul în care se ajunge la concluzii;
f)
în sfârşit, dar departe de a fi ceva secundar, preocuparea fundamentală a
organizatorilor şi conducătorilor lumeşti ai Sinodului din Creta – începând şi
terminând cu grupul Patriarhiei de Fanar – a fost exteriorul Bisericii,
a fost felul în care văd ne-ortodocşii Biserica; atât cunoaşterea şi împlinirea
voii lui Dumnezeu cât şi nevoile interioare ale Bisericii, durerile
ortodocşilor sau oricare alte lucruri au fost total ignorate sau, în „cel mai
bun caz”, subordonate de aceştia problemelor de imagine publică extrenă; s-a
ignorat total martiriul cumplit al Bisericii Antiohiei şi al altor biserici
locale[2], s-a ignorat total persecuţia
anti-creştină la nivel mondial, s-au ignorat frământări teologice grave – de la
cele privitoare la raporturile între calendarul liturgic şi cel astronomic şi
până la tulburările provocate de felurite influenţe eterodoxe în Biserică (de
la cele masonice[3] sau ecumenice la cele new-age-iste sau de
altă origine).
- Delegaţia Bisericii Ortodoxe Române a încercat să apere Ortodoxia. Mărturiile directe arată că s-au dat adevărate bătălii din partea Patriarhului şi a Mitropolitului Moldovei, mai ales, pentru a se obţine exprimări cât mai ortodoxe, pentru a se înlătura ambiguităţi şi formulări necanonice etc.; chiar şi mesajul final, cel mai ortodox document cretan – de departe[4] – datorează enorm delegaţiei BOR.
Limitele
succesului delegaţiei BOR, lacunele ortodoxe – uneori uriaşe – ale documentelor
şi în primul rând riscul uriaş al acceptării îngrozitoarei inovaţii dogmatice
şi (ne)canonice a treptelor episcopale şi sinoadelor restrânse mă fac să cred,
mai departe, că Biserica noastră ar fi trebuit neapărat să ceară amânarea
întâlnirii până la momentul acceptării principiilor sinodalităţii ortodoxe. Şi
că acum trebuie să găsească mijloace pentru a obţine ceea ce nu a putut câştiga
în Creta, adică păstrarea neschimbată a Învăţăturii lui Hristos, înlăturarea
inovaţiilor dogmatice şi celorlalte abateri strecurate sau impuse prin Sinodul
din Creta.
- În locul unor discuţii teologice serioase părţile pro-Creta promovează masiv stereotipii şi prejudecăţi, uneori naive sau ridicole, dar adesea extrem de anti-ortodoxe. Câteva dintre ele (cu scurte răspunsuri ortodoxe) sunt:
–
„Este primul (mare) sinod ortodox după 1300 de ani”; o afirmaţie fără
acoperire, dat fiind că de la Sinodul de la Iaşi până la Sinodul din 878 –
amintit şi de Enciclica din Creta – sunt o mulţime de sinoade ortodoxe cu
participare largă; mai mult, dat fiind că în Creta vot real au avut doar 10
episcopi nu poate fi considerat un „mare sinod”, ci unul mititel;
–
„Nu s-a ţinut în Istambul din cauza ambiţiilor ruseşti”; de fapt au fost
motive de securitate clare, iar recentul atentat de la Istambul arată clar că
motivele au fost corecte; să crezi că un sinod ortodox internaţional nu ar fi
fost în vizorul teroriştilor este cel puţin absurd;
–
„Rostul Sinodului din Creta a fost de a arăta lumii puterea şi unitatea
Ortdoxiei”; un sinod care are un asemenea rost sau scop este categoric
ne-ortodox; scopul sinoadelor este de a apăra până la venirea lui Hristos
Învăţătura Sa neschimbată, dar şi slăvirea cea dreaptă a lui Dumnezeu, „în duh
şi Adevăr”!; după Cuvântul lui Dumnezeu puterea Ortodoxiei se vede în trăirea
ei de fiecare zi, iar unitatea tot acolo (Matei 5.16); rostul sinoadelor este
de a rezolva problemele teologice – canonice şi dogmatice – apărute în
bisericile locale sau, în cazul sinoadelor ecumenice, în părţi largi ale
Bisericii, nu de a promova anumite imagini publicitare;
–
„Miza Sinodului din Creta a fost unitatea Ortodoxiei”; afirmaţie de un
ridicol total în condiţia în care s-a refuzat participarea tuturor episcopilor,
a fost ignorată total pleroma Bisericii, a fost dispreţuită cererea de amânare
a unor biserici totalizând mai mult de jumătate din ortodocşii lumii etc.; nu,
miza de substanţă a fost, de fapt, încercarea Fanarului de a prelua,
anti-canonic, puterea în Biserica Ortodoxă, prin înfiinţarea unui „colegiu
episcopal” cu valoare de „colegiu al cardinalilor Ortodoxiei”[5], condus de „Papa de la Istambul”;
atribuţiile ne-ortodoxe şi dictatoriale atribuite Patriarhului de Fanar,
grupului întâistătătorilor şi „Sfântului şi Marelui Sinod” atestă categoric
aceste intenţii; faptul că Patriarhul de Fanar şi secretarul său şi-au permis,
după cum atestă mitropoliţi participanţi la Sinodul din Creta, să modifice
arbitrar documentele în timpul discuţiilor – şi în afara lor – este numai un
exemplu al liniei dictaturii totale spre care Fanarul încearcă să tragă
Ortodoxia;
–
„Rusia nu a luat parte pentru a nu recunoaşte autoritatea Patriarhiei
Ecumenice”; afirmaţia este de trei ori falsă; întâi, pentru că Rusia nu a
retractat semnătura sa de pe numeroasele documente pregătitoare prin care
recunoaşte această autoritate a Patriarhiei Fanarului; în al doilea rând pentru
că motivele invocate oficial de Patriarhia Rusă sunt cu totul diferite, iar
pretenţia ca supoziţiile, bănuielile sau prejudecăţile personale (fie ele
politice sau de orice altă natură) să fie socotite argumente şi adevăruri este
neortodoxă; în al treilea rând, pentru că din punct de vedere politic
acceptarea autorităţii Fanarului în cadrul grupului de întâistătători este
exact pe linia politicii Moscovei – ca autoritate de stat, inclusiv în raport
cu Ortodoxia – şi ar deschide calea către conducerea Ortodoxiei pentru
Patriarhia Rusă (e cazul să amintim că un atentat ca cel de pe aeroportul din
Istambul ar distruge complet minuscula Patriarhie fanariotă; e nevoie să spunem
cine i-ar lua atunci locul?);
–
„Patriarhia Antiohiei nu a venit în Creta din cauza conflictului pentru
Qatar”; o afirmaţie ruşinoasă – şi vinovată – pentru orice ortodox care o
vehiculează, câtă vreme textele oficiale ale Patriarhiei Antiohiei prezintă o
largă explicaţie şi argumentaţie a gestului, ca o continuare a unei atitudini
ce datează dinainte de conflictul privitor la Qatar; menţionăm doar (în
afară de exemplul din acest link: http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22846-comunicat-patriarhia-antiohiei-nu-recunoaste-marele-sinod-ortodox-din-creta.html)
faptul că Patriarhia Antiohiei nu a semnat unele din documentele preliminare şi
a ridicat de-a lungul vremii obiecţii la care nu a primit răspuns;
–
„Discuţiile privitoare la recunoaşterea Sinodului din Creta sunt un conflict
est-vest, un conflict între pro-ruşi (estici) şi pro-greci (vestici)”;
afirmaţia este atât de ridicolă încât este greu de categorisit civilizat, câtă
vreme ierarhii şi teologii greci sunt primii care s-au ridicat împotriva
Sinodului din Creta şi primii care refuză să îl recunoască (un exemplu
dintre multe: http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22856-grecia-clericii-calugarii-si-teologii-ortodocsi-de-renume-nu-recunosc-marele-sinod-din-creta.html);
atunci când nu este o josnică încercare de manipulare, această frază este doar
exprimarea unui rasism extrem care cere ortodocşilor să fie anti-ruşi
indiferent dacă poziţia rusească este corectă sau nu şi vrea să determine o
reacţie doar prin manipularea acestui rasism (etno-filetism); merită amintit că
Patriarhia Rusă a luptat pentru Sinodul din Creta împotriva propriilor
credincioşi, preoţi şi chiar episcopi, folosind în această luptă măsuri extreme
(şi neortodoxe) şi renunţând la ea doar în urma unei masive opoziţii a
pleromei; astfel că poziţia sa de-a lungul anilor şi până în ultimul moment,
după aberanta frază a est-vest-ului, a fost categoric vestică…; în fapt, este
vorba despre o dispută teologică ortodoxă complexă purtată în toate bisericile
locale;
–
„Lipsa unor biserici locale nu delegitimează Sinodul din Creta”; de
fapt, conform actelor fundamentale, chiar îl delegitimează total, de vreme ce –
ne-ortodox! – la bază s-a aşezat doctrina inovaţionistă a unanimităţii![6]; altfel spus, fără unanimitate „Sinodul
din Creta” este nul de jure şi de facto, conform propriilor acte pregătitoare
şi propriului regulament; iar unanimitatea nu a existat nici măcar la actele
preliminare, pe care nu le-au acceptat toate bisericile autocefale, cu atât mai
mult la întrunire; deci, exact pe dos, lipsa unor biserici locale delegitimează
total Sinodul din Creta;
–
„Lipsa unor episcopi sau lipsa votului unor episcopi (absenţi) nu
delegitimează ortodox Sinodul din Creta, pentru că şi la (alte) sinoade, chiar
ecumenice, nu au venit şi deci nu au votat toţi episcopii şi toate bisericile
locale”; acest sofism se bazează pe confuzia intenţionată între
interzicerea participării/votării sau boicotul argumentat canonico-dogmatic şi
respectiv neparticiparea (implicit şi ne-votarea) din motive neutre; la Sinodul
din Efes (449), la Sinodul de la Stejar (403) şi la alte sinoade tâlhăreşti s-a
urmărit ca anumiţi episcopi să nu poată lua parte, astfel încât au fost din
start invalidate; la sinoadele ortodoxe episcopii care lipsesc o fac din
încredere în cei care vin, din lipsă de interes faţă de subiecte sau din alte
motive independente de organizatori; deosebirea este gigantică şi, ca urmare,
lipsa unor episcopi datorită interzicerii prezenţei lor anulează orice
pretenţie de „ortodoxie” a Sinodului din Creta; dacă mai amintim practicile de a
forţa tăcerea tuturor criticilor faţă de acest sinod, tipică parabolanilor şi
talibanilor, avem încă un argument pentru lipsa de legitimitate ortodoxă a
întrunirii din Creta.
–
„La Sfântul şi Marele Sinod nu s-au discutat [nu se vor discuta] probleme
dogmatice şi canonice şi nu se vor face inovaţii dogmatice şi canonice”;
este una dintre cele mai repetate şi dintre cele mai incorecte afirmaţii pe
tema Sinodului din Creta; a pretinde că eclesiologia nu ţine de dogme şi
canoane este complet ne-ortodox; mai mult decât ne-ortodox, de-a dreptul
iraţional, este a pretinde că organizarea Bisericii, criteriile de acordare a
autonomiei sau autocefaliei, raporturile dintre pleromă, cler şi sinoade,
raporturile dintre sinodalitate şi infailibilitatea Bisericii şi alte asemenea
aspecte prezente la Sinodul din Creta nu ţin de eclesiologie; de
asemenea, a crede că raporturile Bisericii cu lumea nu ţin de dogmatică – şi de
canoane, evident – este complet absurd;
–
„Hotărârile Sfântului şi Marelui Sinod sunt obligatorii pentru toată
Biserica”; această afirmaţie este, o spun cu toată tristeţea, eretică şi
absurdă; este eretică pentru că nu există nici un mecanism ortodox prin care un
alt organ în afară de un sinod ecumenic să poată da hotărâri obligatorii pentru
toată Biserica, şi acestea devin obligatorii doar dacă – şi după ce – pleroma
Bisericii îl recunoaşte drept ecumenic; iar Sinodul din Creta, după cum au
recunoscut toate bisericile participante, nu este un sinod ecumenic;
ceea ce face ca acea afirmaţie să vină în directă contradicţie cu eclesiologia
ortodoxă neschimbătoare; este o afirmaţie absurdă, întrucât lipsa unanimităţii
existenţa Sinodului din Creta vine în contradicţie cu propriul regulament şi cu
actele pregătitoare, ceea ce îl face să fie lovit de nulitate totală chiar după
propriile principii de organizare şi funcţionare – şi cu atât mai mult sunt
lovite de nulitate şi „hotărârile” lui.
Acestea
sunt câteva din sintagmele total neadevărate pe care le-au propagat o serie de
adepţi fanatici ai Sinodului din Creta, în lipsa unor argumente logice sau
factuale.
Mai
poate fi amintită aici şi aberaţia desăvâşită – şi profund rasistă – după care
–
„Contestatarii Sfântului şi Marelui Sinod sunt pro-ruşi/agenţi ruşi/îndoctrinaţi
de ruşi”; afirmaţie care frizează demenţa – responsabil vorbind! – în
condiţia în care Patriarhia Rusă a susţinut necondiţionat Sinodul din Creta
până în ultimul moment, retrăgându-se doar din pricina episcopilor şi preoţilor
care au încetat pomenirea Patriarhului Kiril, exact din pricina politicii
pro-sinod a acestuia şi a sprijinitorilor lui (inclusiv Putin); în fapt,
înfiinţarea unui „colegiu de cardinali”… scuze, a unui „colegiu de
întâistătători” – superiori în drepturi celorlalţi episcopi – având un papă…
scuze, un preşedinte cu puteri absolutiste, era puternic agreată de Patriarhia
Rusă (care deja are o asemenea practică în teritoriul ei!); rămasă fără
credincioşi şi fără resurse, Patriarhia de Fanar putea fi distrusă extrem de
uşor, iar odată înlăturată, „Preşedinţia” Ortodoxiei ar fi fost preluată,
evident, de către biserica locală având cel mai puternic sprijin politic, adică
de Moscova; oprirea participării Patriarhiei Ruse la Sinodul din Creta a fost o
mare biruinţă împotriva implicării politicii în Ortodoxie în general şi în
Ortodoxia rusă în special, a fost o blocare nu doar a ambiţiilor ne-ortodoxe
ale Fanarului, dar şi ale unor politicieni ruşi (cu sau fără reverende) şi
poate să deschidă calea către înlăturarea unor practici neortodoxe introduse în
spaţiul rusesc în secolul al XVIII-lea.
- Existenţa Sinodului din Creta este o ruşine pentru Ortodoxie. Acesta a fost organizat după principii ne-ortodoxe, cu încălcarea flagrantă a dogmaticii şi canonicii eclesiale, cu anularea principiului ortodox fundamental al egalităţii episcopilor, într-un total dispreţ faţă de pleroma Bisericii.
În
acelaşi timp, el este o victorie pentru Ortodoxie, exact prin
nereuşitele lui. Întrunirea lui prin încălcarea propriului regulament de
organizare şi funcţionare, întrunire forţată şi grăbită, l-a făcut să fie lovit
de nulitate chiar şi după propriile reguli. Totodată, el a dat prilejul unor
mărturisiri puternice, după modelul Sfântului Marcu al Efesului, a trezit
conştiinţa multora şi a adus la suprafaţă probleme grave ce musteau până acum
prea departe de lumină.
Vom
arăta îndată cele mai mari dintre aceste probleme, aşa cum au fost ele
evidenţiate de către cele întâmplate înainte de, în timpul şi după Sinodul din
Creta. Concluziv, se poate constata faptul că bazele organizării acestui sinod
şi a documentelor lui sunt constituite de teologia eterodoxă a ecumenismului,
clericalismului şi etno–filetismului. Astfel,
4.1. Etno-filetismul[7] şi clericalismul[8] sunt sursa fundamentală a născocirii
„treptelor episcopale” (cele trei amintite de noi la punctul 1); etno–filetismul
a alimentat lupta pentru putere a Fanarului (şi altor biserici locale) şi, în
combinaţie cu clericalismul – care a adus aroganţa poziţiilor
administrative la nivelul anulării egalităţii dintre clericii de pe aceeaşi
treaptă harică – a produs fractura între tradiţia eclesiologică ortodoxă şi
cele trei trepte episcopale ale Sinodului din Creta.
4.2. Etno–filetismul şi ecumenismul (care
nu este altceva decât o negociere comercială a credinţei[9]) sunt la baza respingerii prezenţei
bisericilor autonome; paradoxal, ruşinos şi vinovat este faptul că au fost
acceptaţi observatori eterodocşi – inclusiv în spaţiul şi activităţile liturgice
ale Sinodului din Creta, iarăşi practică total ne-ortodoxă şi unică în Istoria
Bisericii[10] – dar au fost respinşi categoric circa
500 de episcopi ortodocşi.
Adevărul
este că toate disputele privitoare la jurisdicţia locală aparţin combinaţiei
între cele două concepţii, etno–filetismul şi ecumenismul,
cu unele nuanţe clericaliste; dacă s-ar respecta principiul fundamental
ortodox al organizării Bisericii după structura statului în care aceasta
fiinţează s-ar limpezi repede lucrurile în multe ţări (Italia, Franţa, Spania,
Germania, Marea Britanie, Moldova, SUA etc.) prin organizarea ortodocşilor din
cuprinsul lor în biserici naţionale (sau statale, dacă preferăm să le spunem
aşa), după cum este firesc pentru Ortodoxie; dacă s-ar respecta principiul
fundamental al slujirii în limba credincioşilor – principiu, de altfel, biblic
– multe alte certuri jurisdicţionale ar înceta.
Merită
amintit aici că egalitatea episcopilor şi libertatea de asociere a episcopiilor
era atât de clară în primele secole creştine încât într-un singur stat, Romania
(aka Imperiul Roman) găsim în secolul IV d.Chr. cel puţin şapte biserici
autocefale (a Ierusalimului, a Antiohiei, a Alexandriei, a Romei, a
Constantinopolului, a Armeniei, a Ciprului), altele nefiind prea departe de
acest statut. La ele se adăugau Biserica din Gruzia, cea din Persia, cea din
India, cea din Etiopia etc. Contradicţia cu setea de putere şi jurisdicţie a multor
biserici locale de astăzi este zguduitoare.
Consecinţele,
de la suprapuneri de episcopi ortodocşi în aceleaşi localităţi, provincii şi
ţări, până la nenumărate neînţelegeri, dispute, mutări de la un episcop la
altul – adesea total anti-canonice, dar îndreptăţite de dragul „creşterii
episcopiei” etc – sunt îngrozitoare şi străine unei adevărate trăiri ortodoxe.
Lipsa de ortodoxie a Sinodului din Creta în această privinţă este mai mult
decât zguduitoare.
4.3. Clericalismul, ca autoritarism care nu acceptă nici
egalitate, nici răspunderea în faţa treptelor „inferioare”, dar şi ecumenismul
(ca negoţ religios acoperit prin discursuri pietiste) au determinat de-a lungul
deceniilor secretizarea pregătirii „Sinodului Panortodox” redenumit „Sfântul şi
Marele Sinod”.
Afirmaţiile
pro-Creta privind aşa-zisa publicare a materialelor pe temă sunt profund
necinstite.
În
primul rând, în timpul comunismului asemenea materiale erau quasi-necunoscute
chiar şi clericilor sau teologilor care nu erau implicaţi în discuţii, cu atât
mai mult pleromei Bisericii.
În
al doilea rând, chiar şi după căderea comunismului materialele în cauză au fost
publicate rar, în tiraje limitate, difuzate în cercuri restrânse, fără
mediatizare, fără dezbatere publică.
În
al treilea rând, de câte ori cineva, ajungând să parcurgă materialele sau să
afle conţinutul lor, încerca să le pună în discuţie critic era redus la tăcere.
Chiar şi în cazul în care era vorba despre teologi de cel mai înalt nivel, care
participaseră ani de zile la discuţiile ecumeniste şi ale căror concluzii
negative ar fi trebuit să fie ascultate cu cea mai mare grijă (cazul Părintelui
Dumitru Stăniloaie, de pildă). În cel mai blând caz se folosea pretextul „sunt
documente în discuţie, nu sunt finale, nu are rost să le discutăm acum, în
această formă”.
Pentru
ca atunci când s-au declarat formele finale să se pretindă că „nu pot fi
discutate pentru că sunt forme finale şi nu pot fi modificate”![11]
Dincolo
de această contradicţie avocăţească şi total neortodoxă, rămâne faptul că
pleroma Bisericii nu a fost nici înştiinţată şi nici consultată în privinţa
pregătirilor a ceea ce avea să devină „Sinodul din Creta din 2016”.
Iar
această practică se încadrează perfect practicii aşa-zisului „dialog ecumenic”
(corect, ecumenist), care a dus la dezvoltarea în timp a ceea ce chiar
practicanţii au numit „theologia oecumenica”, un nou tip de teologie,
eterodoxă, în care pleroma Bisericii nu a avut niciun cuvânt de spus.
Trebuie
recunoscut public faptul cunoscut de oricare cleric
şi credincios practicant: orice dialog intra-ortodox în privinţa „dialogului
ecumenic” [de fapt, ecumenist[12]] a fost sabotat sistematic, atât pe
principii clericaliste cât şi comerciale; de la mituiri cu plecări în
străinătate sau funcţii până la ameninţări şi sancţiuni, s-au folosit toate
mijloacele ne-ortodoxe pentru a se opri orice discuţie cinstită, deschisă,
ortodoxă, frăţească pe această temă. Predicile, conferinţele, interviurile şi
scrierile anti-ecumeniste ale unor părinţi ca Iustin Popovici, Gheorghe
Calciu-Dumitreasa, Iustin Pârvu şi alţii asemenea au fost practic îngropate,
promovându-se în schimb, forţat şi neortodox, un singur punct de vedere, cel
pro-ecumenist.
Ca
urmare „theologia oecumenica” a intrat în limbajul şi mentalitatea multor
teologi şi studenţi ortodocşi, a multor clerici ortodocşi, fără a se respecta
principiile fundamentale ale consultării sinodale deschise şi clare, fără a
respecta principiul fundamental al consultării pleromei Bisericii.
Ceea
ce a dus şi la bazele anti-ortodoxe ale organizării şi funcţionării Sinodului
din Creta.
4.4. Acestea, de altfel, sunt singurele roade reale ale
ecumenismului!
În
o sută de ani de „dialog ecumenic” [de fapt, ecumenist] singurele roade
– Hristos ne-a cerut să judecăm asemenea lucruri după roade! –, şi repetăm,
singurele roade sunt infiltrarea în Biserică a unor sisteme de gândire şi a
unor termeni străini Ortodoxiei.
Nu
s-au apropiat de Ortodoxie nici Anglicanismul, nici alte culte ci, dimpotrivă,
au introdus noi şi noi inovaţii dogmatice, canonice şi liturgice,
îndepărtându-se şi mai mult de Învăţătura Ortodoxă. Şi atrăgând în mişcarea lor
centrifugă ortodocşi – teologi sau nu – într-un sens exact opus rostului
declarat al ecumenismului. Ceea ce arată că aşa-zisul dialog ecumenic nu este
doar sterp, ci de-a dreptul dăunător.
În
faţa acestei realităţi Patriarhia de Fanar, cea care a impus organizarea –
pripită, forţată şi ne-regulamentară – a Sindoului din Creta, a îndrăznit
totuşi să laude şi să promoveze mai departe ecumenismul, fără absolut nicio
explicaţie logică şi/sau ortodoxă, fără nici una din observaţiile critice minim
necesare, fără propunerea unor soluţii pentru rezolvarea sterilităţii
aşa-zisului dialog, fără a putea prezenta măcar o realizare ortodoxă în cadrul
lui; lăudare şi promovarea pe mai departe a ceea ce sfinţii secolului XX, de la
Justin Pârvu sau Paisie Aghiorâtul şi până la Justin Popovici sau Ioan
Maximovici, au osândit limpede şi categoric, repetat şi profund argumentat, s-a
făcut în Creta, de către Patriarhia de Fanar doar pe temeiul unui limbaj de
lemn tipic ecumenist; obţinând o inexplicabilă aderenţă din partea celorlalţi
participanţi, cu excepţia notabilă – şi remarcabil superioară celei de la
Ferrara-Florenţa a cel puţin şase episcopi (dacă nu cumva avem o falsificare a
prezentării situaţiei şi numărul opozanţilor este, de fapt, şi mai mare[13]); nici nu mai stăruim aici asupra
ereziei de a administra, făţarnic şi anti-ortodox, o Sfântă Taină cuiva care nu
crede în ea, sau asupra altor alunecări din documentele adoptate, toate
subsumate, în fapt, celor prezentate până acum (şi în primul rând influenţei
masive a celor trei mari rătăciri, ecumenismul, etno–filetismul
şi clericalismul).
Prin
toate aceste aspecte Sinodul din Creta a scos la iveală răul imens făcut
Bisericii de felul în care s-au desfăşurat atât aşa-zisul dialog ecumenic dar
şi pregătirile aşa-zisului Sinod Panortodox.
Dacă
la sinodul de tristă amintire de la Ferrara-Florenţa căderea din Ortodoxie a
fost impusă din afară, inclusiv prin forţă brută, la noua Ferrara-Florenţa,
adică la „Sinodul din Creta”, căderea a venit prin infiltrarea în Biserică a
învăţăturilor anti-ortodoxe ale ecumenismului, clericalismului şi
etno–filetsmului.
Patriarhia
de Fanar s-a situat, din păcate, în poziţia conducătoare a unei tabere
teologice care urmăreşte schimbarea fundamentală a eclesiologiei ortodoxe şi
altor aşezări dogmatice şi canonice veşnice. Învăţăturile străine susţinute de
ea marchează o cădere pe care o privim ca fiind chiar mai gravă decât aceea din
timpul unionismului de la Ferrara-Florenţa, pentru că nu reprezintă „doar” o
uniune cu o altă religie pe baza unui „minim” de puncte, ci alterarea
fundamentelor Bisericii, astfel încât orice modificare teologică poate fi
impusă dictatorial.
Vindecarea
este şi acum aceeaşi ca şi atunci:
- Se impune respingerea Sinodului din Creta care, în ciuda neparticipării multor biserici, în ciuda hotărârilor unor sinoade naţionale – ca cel al Bisericii Greciei sau cel al Antiohiei – şi în ciuda luptei unor delegaţii – precum cea a Bisericii Ortodoxe Române – a fost şi rămâne un exemplu stră-lucit de anti-sinod sau de sinod anti-ortodox.
Se
impune categoric necesitatea renunţării, clar şi asumat, la clericalism,
etno–filetism şi ecumenism şi revenirea la principiile
eclesiologice ortodoxe pe toate planurile.
Este
absolut necesar un sinod ecumenic organizat pe aceste baze ortodoxe, un sinod
bazat pe consultarea pleromei în privinţa documentelor şi problemelor ce
urmează să fie dezbătute şi pe egalitatea în participare, exprimare şi vot a
tuturor episcopilor ortodocşi.
Retragerea
din CMB şi din alte asemenea manifestări ecumeniste, precum şi iniţierea
unui dialog pentru organizarea canonică a bisericilor locale din Apus – Franţa,
Germania, S.U.A. etc. – cu asigurarea nevoilor fiecărui neam din hotarele
statelor respective sunt paşi necesari şi demni de poziţia B.O.R.
Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române poate şi trebuie să joace un rol hotărâtor
în aceste privinţe. După ce a încercat, fără succes, să îndrepte lucrurile prin
colaborare cu astăzi evident ne-ortodoxa Patriarhie a Fanarului, este în
punctul din care nu poate merge decât fie către delimitarea de aceasta şi
alunecările ei, fie către – ferească Dumnezeu! – alăturarea în cădere cu
aceasta. Ceea ce nădăjduim să nu se întâmple în veci!
Mulţumind
lui Dumnezeu pentru toţi cei care au muncit şi au luptat pentru Ortodoxie în
pregătirea, amânarea, desfăşurarea şi respingerea Sinodului din Creta,
mulţumind lui Dumnezeu pentru ieşirea la iveală a ereziilor ce musteau până
acum făţarnic în Biserică,
ne
rugăm Lui spre îndrumarea tuturor celor care Îl iubesc, astfel încât să rămână
mai departe mădulare vii ale Bisericii pe care porţile Iadului nicicând nu o
vor birui.
Cu
dragoste, credinţă şi nădejde,
Preot
al lui Hristos,
Mihai-Andrei
Aldea, preot slujitor în mănăstirea Paltin Petru-Vodă
[1] Conform Mitropolitului Irineu de Backa, Irineu, “toată
diferenţa dintre un episcop ortodox şi un observator eterodox, la Sinod, a fost
că primul putea lua cuvântul, pe când cel de-al doilea nu, însă niciunul dintre
ei nu putea decide asupra niciunei chestiuni.”.
[2] Simpla şi vaga menţiune făcută în Mesajul Sinodului
din Creta, este îndreptată spre exterior şi nu atinge – cu atât mai puţin
rezolvă – problema interioară a martiriului şi consecinţelor lui. Este foarte
departe de a fi o „grijă profundă”, de vreme ce nu a produs nici măcar un
document pe subiect, iar Patriarhia martirică a Antiohiei nici măcar nu a fost
menţionată. Nu s-au menţionat persecuţiile comuniste şi nu au fost lăudaţi, aşa
cum era firesc, martirii acestei încă neîncheiate persecuţii (care cel puţin în
România încă merge mai departe).
[3] Nici măcar nu a fost atinsă problema grupărilor masonice şi
a încercărilor de infiltrare în şi controlare a bisericilor locale şi a
Bisericii în general, cu toate că poziţiile pe temă ale Bisericii României şi
Bisericii Greciei ar fi îndreptăţit această preocupare. Nu s-a atins problema
grupărilor centrifuge care, în temeiul abaterilor de la Ortodoxie a multor
ierarhi, tind să creeze structuri schismatice tot mai numeroase. Nu s-a atins
problema impunerii de către state a unor politici publice şi educaţionale
anti-ortodoxe şi anti-creştine. Etc., etc., etc.
[4] De fapt punctele atinse de Mesaj, departe de a fi
lămurite de Sinodul din Creta (multe fiind total ignorate de discuţiile purtate
în cadrul lui, altele foarte neclare) ar fi trebuit să fie teme de sine
stătătoare şi chiar puncte de plecare în organizarea şi lucrările sinodului…
[6] Niciodată în istorie sinoadele nu au fost organizate şi nu
au votat pe principiul unanimităţii. Principiul egalităţii episcopilor – negat
de Sinodul din Creta şi organizatorii lui – a fost completat de acela al
dezbaterilor teologice profunde şi oricât de lungi era nevoie, clarificările
ducând la o majoritate categorică în temeiul căreia se dădeau hotărârile.
Niciodată, repetăm iar şi iar, niciodată nu a existat acest principiu absurd al
unanimităţii. Culmea este că a fost încălcat chiar de către cei care l-au
impus.
[7] Etno-filetismul este rătăcirea prin care sentimentele
naţionale sunt puse mai presus de Credinţa lui Hristos, devenind primordiale în
alegeri care ar trebui făcute pe criterii ortodoxe, nu etniciste. Printre
manifestările etno-filetismului se numără folosirea credinţei ca mijloc de
deznaţionalizare, impunerea limbii naţionale în Biserică şi celor care au altă
limbă (încălcându-se poruncile biblice în această privinţă!), folosirea
sentimentelor naţionale pentru extinderea jurisdicţiei în ţări străine (aşa cum
se întâmplă în Franţa, Germania, SUA etc., unde, strict pe criterii
etno-filetiste, structurile ortodoxe se suprapun cu totul necanonic) etc.
[8] Clericalismul este tendinţa de a impune un primat ierarhic
neortodox. În Ortodoxie treptele preoţiei încep, de fapt, cu catehumenii, care
nu fără harul lui Dumnezeu sunt în chemarea lor către Biserică, şi urcă mai
departe prin mireni, monahi, citeţi, ipodiaconi, diaconi şi preoţi până la
treapta episcopiei, într-o continuitate organică (mărturisită repetat de
Sfintele Scripturi şi, ulterior, de către Sfinţii Părinţi şi Sinoadele
Ecumenice, precum şi de către toţi continuatorii lor până în veac). Prin
contrast, clericalismul înlătură parţial sau fundamental organicitatea
Bisericii şi continuitatea treptelor, transformându-le în caste cu autoritate
discreţionară faţă de cele socotite „inferioare”. Răspunderea treptelor unele
faţă de altele este înlocuită printr-o simplă şi dictatorială subordonare a
celor de jos faţă de cele de sus. Consecinţele sunt cumplite, iar născocirea
unei diviziuni chiar şi la nivelul episcopilor – în cele trei clase arătate de
Sinodul din Creta – este doar un exemplu între multe.
[9] Pentru a dovedi falsitatea ecumenismului ca aşa-zis mijloc
de înţelegere între religii, să observăm doar două fapte. Primul, existenţa
unor sisteme foarte bune de înţelegere inter-religioasă – cu toate limitele
necesare unei vieţi sociale sănătoase – mult înainte de apariţia ecumenismului,
dar total ignorate de acesta şi adepţii lui. Moldova secolului al XVII-lea este
un exemplu, fiind un loc în care de la ortodocşi la mozaici şi de la monofiziţi
la catolici toţi cetăţenii îşi exercitau liber cultul (inclusiv la nivelul,
necesar, de confruntare ideologică de bun-simţ). Al doilea, realitatea că
înţelegerea între religii presupune existenţa lor, nu dizolvarea lor într-o
ciorbă „comună”, o mega-corporaţie religioasă ambiguă şi monopolistă, aşa cum
preconizează ecumenismul.
[10] Ar trebui să reluăm aici faptul că orice sinod adevărat –
şi mai ales ecumenic – începe de la recunoaşterea canoanelor sinoadelor
ortodoxe anterioare, începând cu Canoanele Sfinţilor Apostoli şi ale Sinoadelor
Ecumenice. Această recunoaştere este absolut necesară pentru a aşeza în
Ortodoxie şi sinodul respectiv şi lucrările lui. La Sinodul din Creta această
recunoaştere iniţială a lipsit, ceea ce îl aşează în afara Ortodoxiei,
fapt dovedit categoric de prezenţa total necanonică, total neortodoxă şi cu
totul fără precedent în istorie, a reprezentanţilor unor religii străine în
spaţiul cultic ortodox, în timpul serviciilor religioase ortodoxe. Prezenţă
refuzată, în acelaşi timp, episcopilor ortodocşi „de rangul trei”, care nu au
avut voie nici măcar să vină la acest sinod. Bazele eterodoxe ale Sinodului din
Creta nu pot fi substituite de Mesajul dat la insistenţele B.O.R.
[11] Pretext invocat repetat de Patriarhia de Fanar în 2016, inclusiv
în privinţa „Regulamentului de organizare şi funcţionare…” a Sinodului din
Creta, declarat şi el imposibil de modificat, dar încălcat categoric prin
organizarea întrunirii în ciuda lipsei unanimităţii prevăzute de acelaşi
regulament.
[12] Denumirea de dialog ecumenic este anti-ortodoxă şi
se bazează pe amestecarea teologiei ortodoxe cu teologia protestantă. În vreme
ce ecumenic înseamnă în teologia ortodoxă a toată Biserica lui
Dumnezeu, adică a toată Biserica Ortodoxă – pentru că, evident şi
elementar, Biserica este definită prin şi de Învăţătura lui Hristos – în
eclesiologia protestantă sunt pretinşi a face parte din „Biserică” toţi cei care
pretind că ar „slăvi pe Iisus”, indiferent de apartenenţa lor religioasă şi
oricât de îndepărtat de Unul Iisus Hristos, Omul-Dumnezeu, ar fi acela slăvit
de ei (în multe cazuri imaginea lui „Iisus” fiind în parte sau fundamental
reluarea unor erezii de demult, de la dochetism la arianism). Această concepţie
protestantă a avut iniţial ca rol să atenueze sofistic izbitoarea contradicţie
între pretenţia garanţiei prezenţei Duhului Sfânt în interpretarea liberă a
Scripturii şi învăţăturile divergente ce s-au născut din aplicarea pretenţiei.
Ulterior, a devenit mijlocul prin care, sub numele de „dialog ecumenic”, s-a
încercat scăderea tensiunilor dintre cultele neo-protestante americane şi
realizarea unei „unităţi în diversitate” făţarnice, cu totul inacceptabilă
ortodox. Pentru că între a accepta dreptul celuilalt de a greşi sau păcătui şi
a declara bune greşeala şi păcatul este o prăpastie similară celei dintre
mântuire şi osândire. Ca urmare, nu se poate socoti că este vorba în aşa-zisa
„Mişcare Ecumenică” (denumire protestantă) şi în aşa-numitul „Consiliu Mondial
al Bisericilor” (denumire protestantă) despre un „dialog ecumenic”,
posibil ortodox strict în Biserica Universală, ci despre un „dialog
ecumenist”.
[13] Deja s-au prezentat în presa ortodoxă noi nume de ierarhi
care nu au semnat… Iată că, deşi am avut răbdare să aşteptăm informaţiile
post-sinod, date noi continuă să apară. Dovedind mereu aceeaşi problemă a
depărtării de Ortodoxie a Sinodului din Creta, inclusiv la nivel declaraţiilor
publice.
Mai
mult, la câteva zile după ce am terminat forma primă a acestei mărturisiri,
observăm că numărul episcopilor sârbi şi de altă naţionalitate care nu
au semnat documentul „Relaţia Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine” este
mult mai mare decât se ştia (http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22904-marele-sinod-din-creta-noi-dezvaluiri-privind-semnaturile-oficiale.html).
Dat
fiind că lumina nu are părtăşie cu întunericul şi Adevărul nu are părtăşie cu
minciuna, practicile cretane de ascundere şi alterare a adevărului, aflate pe o
linie prooroceşte criticată biblic (Tit 1.12 ş.u.), dovedesc tot mai puternic
lipsa de Ortodoxie a organizării, desfăşurării şi prezentării Sinodului din
Creta în faţa lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.