Gheron Sava este una dintre cele mai rasunatoare voci ale Sfantului Munte Athos din zilele noastre.
Vorbeste despre cateva aspecte neortodoxe pe care le-au hotarat ierarhii apostati din Creta.
Părintele Matei Vulcănescu
de la Mitropolia Pireului (Grecia) a luat un interviu lui Gheron Sava Lavriotul
(Mănăstirea Marea Lavră) din Sf. Munte Atos, în care dezbate actele finale ale
sinodului tâlhăresc din Creta:
- Sinodul din Creta, așa cum așteptam, a arătat că este eretic, tâlhăresc,
cu hotărâri antiortodoxe. Tot ceea ce am spus despre textele pre-sinodale care
sunt pentru a fi votate, într-adevăr, așa a fost. Noi, ca aghioriți pregătim o
lucrare care va realiza hotărârile sinodului, din ce cauză aceste hotărâri sunt
eretice, deci neortodoxe. În textul care vorbește despre căsătorie, din nou
este problematic și eretic. Deși la început prima frază este ortodoxă și spune
că, căsătoriile mixte sunt interzise și vorbesc și despre sinodul ecumenic și despre
canonul de la sinodul ecumenic care interzic cu desăvârșire căsătoriile mixte,
însă, în mod viclean, lasă ca fiecare Biserică autocefală să judece singură
dacă să se facă căsătoria mixtă sau nu. Aceasta arată care este scopul acestui
sinod. În felul acesta se taie hotărârea unui sinod ecumenic, iar aceasta este
o mare problemă. Se reduce, deci se taie un canon. Sinoadele ecumenie nu pot fi
anulate. Nu poți anula un canon atât de important al unui sinod ecumenic.
Pentru că o Biserică autocefală, în baza hotărârii despre căsătoria mixtă din
Creta, să spună că eu consider, eu judec, eu am hotărât și prin iconomie, în
felul acesta fac căsătorii mixte, ca să aduc oameni la biserică. Dar acest
lucru duce la existența a trei mari probleme: primul lucru este că anulează
canonul care zice că sunt interzise căsătoriile mixte, ceea ce este erezie, al
doilea este că este ca și cum am recunoaște botezul neortodoxului, deoarece la
taina căsătoriei și în fiecare taină, nu putem să aducem pe cineva care nu a
fost botezat. Primesc tainele ortodocșilor numai cei care au fost botezați.
Deci, ca să participe cineva care nu este ortodox, este ca și cum ai considera
că el are botez. A treia mare problemă este faptul că creează un fel de schismă
în interiorul Bisericii. Pentru că, cu siguranță, vor exista Biserici care nu
vor fi de acord cu asta. De exemplu, dacă Biserica din Creta, face de foarte
mult timp căsătorii mixte, acuma, prin această hotărâre, poate să spună că face
căsătorii mixte în mod canonic. Dar de exemplu, dacă în Biserica Greciei, ei nu
vor accepta căsătoriile mixte, cum este posibil ca într-o Biserică să existe
căsătorii mixte și în alta să nu existe. Deci va exista o anumită schismă, o
depărtare, o rupere între creștini (ortodocși – n.n.) și să nu ne pară ciudat
dacă vom vedea perechi neortodoxe să se ducă la alte biserici ortodoxe ca să se
căsătorească. Și a patra problemă care rezultă de aici – aceste trei care v-am
spus sunt cele mai importante –, acuma există o problemă deoarece căsătoria
mixtă aduce ecumenismul în interiorul
familiei. Ce fel de urmași va lăsa această familie? Pur și simplu vor spune că
«noi suntem uniți în iubire», la fel cum spun și ecumeniștii. Deci iată că se
anulează chiar motivul pentru care cineva se căsătorește. Pentru că știm că Taina
Căsătoriei se face pentru ca doi oameni să meargă către Hristos. Dar atunci
când unul din cei doi tineri este eretic cum vor putea să meargă împreună către
Hristos? Și copiii lor ce fel de Hristos vor lua? Deci această hotărâre luată
este de fapt negarea și anularea Evangeliei. Și celelalte hotărâri ale acestui
așa-zis sinod din Creta fac același lucru, de exemplu, legat de hotărârea prin
care celelalte erezii sunt numite Biserici.
- Aș vrea să întreb pe părintele Sava cum vede hotărârea sinodului din Creta
ca celelalte culte să fie numite Biserici creștine.
- Acestă denumire de Biserici eterodoxe
este erezie, pentru că în felul acesta se anulează articolul din Crez care
spune că «cred în Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică». Erezia
ecumenismului este una dintre cele mai rele, pentru că folosește un adevăr și o
minciună în același timp. De aceea, acest text începe iarăși ortodox, spune la
început că Biserica Ortodoxă este cea «Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolească Biserică», dar după aceea ne spune că sunt și alte Biserici.
- În text se face referire la Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB) și la
dialogul dintre ortodocși și celelalte culte. Se spune cum că ar fi obligatoriu
acest dialog. Cum vedeți acest lucru?
- Aceasta este o greșeală. Aduce erezie în
Biserica noastră. Atunci când Sfântului Teodor Studitul i-au cerut ca să meargă
la dialog cu iconoclaștii acesta a negat. A spus că din partea Apostoului Pavel
avem poruncă să învățăm pe oameni, nu să facem dialog. După prima și a doua
discuție îl lași pe eretic ca pe un păgân și vameș. Pentru că adevărul nu poate
fi negociat. Noi evanghelizăm neamurile, nu facem dialog cu ereziile, ci le
evanghelizăm. Ei, și de aceea, ca să fi fost ortodox acest sinod, ar fi trebui
ca să condamne așa-numitul Consiliul Mondial al Bisericilor și să fi ieșit de
acolo prin anatematizarea CMB. Ar fi trebuit în primul rând să spunem că
Biserica cea «Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică» este numai
Biserica Ortodoxă și nu așa cum spun cei din CMB, cum că toate sunt Bisericile
lui Hristos. Această primire oficială a CMB în acest sinod este din nou
anularea articolului din Crez despre Biserica cea «Una, Sfântă, Sobornicească
și Apostolească».
- După ce o să studiați teologic, științific, faptul că aceste hotărâri
sunt eretice, care vor fi măsurile pe care le veți lua și le vom lua cu toții
pentru a ne feri și a anula acest sinod?
- Noi am declarat de la început, după ce
am analizat temele care vor fi puse în discuție în sinod, că dacă se vor vota
noi vom face oprirea pomenirii episcopului. Așteptăm, desigur întâi să
vorbească episcopii, să iasă lucrări
științifico-teologice. Noi deja, părinții aghioriți, lucrăm la un astfel de
text științific care se numește «De ce acest sinod din Creta este un sinod
eretic». După ce terminăm această lucrare vom cere de la Sfânt Chinotită să
înterupă ei primii comuniunea, dacă însă nu o vor face aceștia noi o s-o facem
imediat, pentru că nu putem să mai pomenim un episcop care în mod oficial,
sinodal, acceptă ecumenismul. Nu vorbim doar de faptul că un episcop vorbește
în public în mod eretic. Acuma este mult mai grav, pentru că îl recunoaște
oficial, sinodal, ca învățătură a Bisericii noastre distrugând, în felul
acesta, și a aduce dogma ecumenistă.
- Dacă puteți să ne spuneți un mesaj pentru poporul român, care probabil nu
știe cum trebuie să acționeze acuma, ce ar trebui să facă.
- Poporul are putere foarte mare și a fost
întotdeauna păzitorul credinței noastre. Monahismul și poporul. Noi, ca monahi
vom urma drumul patristic, vom anunța să nu fie primit acest sinod, episcopii
să nu primească acest sinod, după aceasta, dacă nu se va întâmpla aceasta, nu
mai mergem la bisericile unde episcopii primesc acest sinod. Același lucru îl
spunem și poporului român să nu pomenească, să nu se împărtășească, să nu aibă
nici o comuniune cu episcopii care acceptă acest sinod și să nu-i asculte pe
cei care spun cum că dacă nu-l pomenești pe episcopul tău, mai ales atunci când
nu este ortodox, este păcat și nu se poate. Este modul dat de Dumnezeu ca să
rămânem în Biserică. Noi vrem să rămânem în interiorul Bisericii. Și ca să poți
să rămâi în interiorul Bisericii Ortodoxe tre să fii în Adevăr. Și aceasta este
adevărata iubire. Pentru că în felul acesta arătăm drumul corect pentru a
rămâne aproape de Hristos. Să nu vă fie teamă de nimic, Dumnezeu este
chivernisitorul Bisericii, este capul Bisericii și noi trebuie să rămânem uniți
cu Capul Bisericii, cu Hristos, iubind în adevăr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.