Iezuiţii
aveau menirea de a conduce destinele Bisericii Greco-Catolice prin controlul pe
care îl aveau asupra ierarhilor uniţi
Prozelitism
iezuit în ţările ortodoxe
După
trecerea la reformă a unui foarte mare număr de catolici, Biserica Romei se
foloseşte de ordinul călugărilor iezuiţi pentru a recupera pe orice căi numărul
de credincioşi pierduţi prin reformă. Acest ordin călugăresc a fost înfiinţat
în anul 1540 de ofiţerul spaniol Ignaţiu de Loyola care contribuie foarte mult
la convertirea unor ortodocşi mai ales prin şcoală şi implicaţii diplomatice.
Iezuiţii au lucrat intens la convertirea în masă a ortodocşilor, mai ales acolo
unde situaţia politică şi economică îi avantaja.
La
început nu s-a recurs la o catolicizare totală a credincioşilor ci s-a folosit
o soluţie de compromis. S-au modificat doar unele părţi mai nesesizabile de
către populaţie dar s-a păstrat cultul şi ritul ortodox iar treptat au început
să se schimbe dogmele şi toate celelalte, scopul final fiind asimilarea în
catolicism.
Prima
astfel de „unire” a avut loc la Brest (anul 1596) pe teritoriul Belarusiei de
azi. O parte a ierarhilor şi nobililor ucrainieni ortodocşi din regatul polon
catolic au acceptat unirea cu Roma doar administrativ, fără modificări în
dogmă. Această acţiune iezuită a dus la multe tulburări în zonă ajungându-se la
martirizări şi confiscări de biserici.
În
acelaşi mod, în 1646, iezuiţii au reuşit să-i dezbine şi pe rutenii ortodocşi
din Ucraina subcarpatică. Sub presiunile nobilimii de atunci s-a rupt o parte
din ortodocşii ruteni din acele zone şi s-a unit cu Biserica Romei.
Încercări
de atragere la „unire” cu Roma papală au avut loc în Serbia, Bosnia,
Herţegovina, Siria, Ierusalim, Egipt. În aceste ţări numărul de convertiţi este
foarte mic, aproape insesizabil.
Începând
de la înfiinţarea uniaţiilor în ţările ortodoxe papalitatea a avut un control
absolut asupra ierarhilor uniţi prin intermediul a cel puţin câte un călugăr
iezuit în preajma fiecărui ierarh. Acesta ocupa, în multe cazuri, funcţia de
consilier al episcopului sau vicar al diecezei respective.
Iezuitul
Baranyi şi uniaţia în Ardeal
În
cele ce urmează vom menţiona în mod special acţiunile iezuiţilor şi influenţa
acestora asupra ierarhilor greco-catolici din Ardeal.
După
moartea mitropolitului ortodox Teofil al Ardealului (+1697), scaunul
mitropolitan a rămas vacant o perioadă scurtă. Iezuiţii maghiari au profitat de
aceasta încercând să atragă la „unire cu Biserica Romei” cât mai mulţi preoţi
şi credincioşi din cuprinsul Mitropoliei căutând să profite de nemulţumirile
românilor împotriva calvinilor care desfăşurase o propagandă intensă printre
ortodocşi de aproape un veac şi jumătate. Pe lângă acestea au încercat să
profite şi de situaţia grea a preoţilor români supuşi unei întreite opresiuni:
naţională, socială şi religioasă.
Iezuitul
Paul Ladislau Baranyi a cerut Curţii de la Viena prin numeroase memorii ca
preoţii români ce doresc să treacă la religiile favorizate de împărat
(„recepte”) să beneficieze de drepturile acelei religii la care au trecut. În
urma demersurilor lui Paul Baranyi, împăratul a emis o diplomă în care menţiona
cele cerute, subliniind în mod expres că preoţii care vor trece sub ascultarea
papei „vor beneficia de toate privilegiile preoţilor catolici” acceptând
astfel doar primatul papal. La cererea cardinalului Leopold Kollonich
(arhiepiscop de Esztergom) împăratul a mai adăugat şi cele patru puncte
dogmatice, ereziile: filioque, azima, purgatoriul şi primatul.
Pentru
a putea realiza unirea cu Roma, iezuiţii aveau nevoie de un document semnat de
noul mitropolit Atanasie Anghel care (cu sprijinul împăratului) ocupase scaunul
lui Teofil. Iezuitul Baranyi a reuşit să facă rost de un astfel de document,
emis pe data de 7 octombrie 1698 care era semnat de mitropolitul Atanasie şi de
38 de protopopi. Documentele vremii nu arată că la acea dată a existat vreun
sinod ceea ce presupune că iezuitul a fost pe la fiecare în parte cerându-i să
semneze respectivul document. Ulterior s-a descoperit că documentul respectiv a
fost un fals al lui Paul Baranyi, dar despre aceasta vom face o lucrare
separată (a se vedea studiile istoricului Silviu Dragomir despre actul
„unirii”). Pe ultima pagină Atanasie a scris cu mâna lui următorul text: „Şi
aşa ne unim… cum toată legea (dogma, învăţătura de credinţă –n.n.) noastră,
slujba Bisericii, leturghia şi posturile şi carindariul nostru să stea pă loc,
iară să (dacă –n.n.) n-ar sta pe loc acele, nici aceste peceţi să n’aibă nici o
tărie asupra noastră”. La sfârşit era menţionată dorinţa mitropolitului de
a nu fi scos din scaun până la moartea sa iar urmaşul său să fie ales de sobor
liber, să fie confirmat de papă şi de împărat dar să fie hirotonit de „Patriarhulu
de sub biruinţa Înălţimii Sale” adică de mitropolitul de la Carloviţ care
se afla sub stăpânirea teritorială a împăratului habsburg. Acest document a
stat ascuns în biblioteca Universităţii din Budapesta (arhiva iezuitului
maghiar Gabriel Hevenesi) până în 1879 când a fost descoperit de istoricul unit
Nicolae Densuşianu.
Iezuiţii
lui Atanasie Anghel
În
perioada imediat următoare mitropolitul Atanasie ţinea legături strânse cu
ierarhii din Ţara Românească, cu domnitorul Constantin Brâncoveanu şi cu
tipograful Antim Ivireanul (atunci ieromonah). Atanasie şi preoţii semnatari al
documentului ţineau linia tradiţiei ortodoxe. Acest lucru i-a nemulţumit pe
iezuiţi, astfel încât la începutul anului 1701 a fost chemat la Viena, însoţit
de iezuitul Carol Neurauttet, şi pus în faţa a 22 de acuzaţii care vizau
schimbarea sa din scaunul mitropolitan. Pentru a nu îşi pierde scaunul, la
sfatul iezuitului, Atanasie a acceptat să fie rehirotonit, de către cardinalul
Kollonich (însoţit de doi episcopi catolici maghiari de Gyor şi Nytra), pe 24
martie 1701, în capela „Sfânta Ana” a iezuiţilor din Viena.
O
dată cu acceptarea compromisului rudele lui Atanasie din Poiana şi descendenţii
lor au fost înobilate prin decizie de la împărat. De asemenea au fost înobilaţi
Ştefan Raţ şi Mihai Puiu, epitropii Mitropoliei, care au trecut împreună cu
Atanasie la „unire”.
La
câteva zile după rehirotonirea lui Atanasie, împăratul Leopold I a emis
actul prin care declara în mod oficial înfiinţarea Episcopiei Greco-Catolice de
Alba Iulia, în locul mitropoliei ortodoxe. În funcţia de episcop era numit Atanasie
Anghel care avea să semneze pe loc o declaraţie umilitoare în 16 puncte. Între
aceste puncte se specifica subordonarea necondiţionată faţă de papă şi
arhiepiscopul de Esztergom, acceptarea unui teolog iezuit care să îi cenzureze
activitatea, rehirotonirea tuturor preoţilor, ruperea oricărei legături cu
mitropolitul de la Bucureşti şi cu principatele româneşti, în mod special cu
Ţara Românească şi cu Constantin Brâncoveanu etc.
După
ce s-a întors de la Viena a fost reinstalat în catedrala ctitorită de Mihai
Viteazul la Alba Iulia dar, de data asta, ca episcop unit. Trădarea lui
Atanasie Anghel a dus la multă tulburare în popor, marea majoritate a preoţilor
au refuzat rehirotonirea şi nu l-au recunoscut de ierarh al lor, iar episcopii
existenţi atunci în Ardeal nu i-au urmat (dintre aceştia cea mai mare
împotrivire a avut-o episcopul Iosif Stoica din Maramureş). Ulterior
episcopiile ortodoxe din Ardeal s-au desfiinţat iar românii aveau sprijin de
peste Carpaţi şi de la episcopiile sârbeşti. Foarte puţini au fost cei care
i-au urmat lui Atanasie. Sprijinul oferit din Ţara Românească a încetat, iar
noul Atanasie a fost silit să accepte supravegherea teologilor iezuiţi: Carol
Neurauttet, Paul Baranyi, Ioan Prenthaler şi Francisc Szunyog.
Istoricul
Nicolae Iorga caracterizează gestul lui Atanasie ca fiind „cel mai înjositor
act public făcut de un vlădică românesc”. Vezi detalii: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2014/07/istoricul-nicolae-iorga-despre-tradarea.html
Datorită
revoltelor protestante, Atanasie îşi mută sediul de la Alba Iulia rămânând sub
controlul total al iezuiţilor. Mustrat de conştiinţă, în 1711, a încercat
revenirea la ortodoxie împreună cu protopopii săi dar iezuiţii de lângă el au
reacţionat promt şi Atanasie a cedat ameninţărilor autorităţilor de atunci şi
temerii că îşi va pierde scaunul. A murit doi ani mai târziu şi, la
înmormântarea sa au ţinut cuvânt doar doi iezuiţi, unul în latină şi altul în
maghiară.
Nici
urmaşul său, Inochentie Micu, n-a avut o soartă mai bună. Iezuiţii au
supravegheat şi controlat toate activităţile ierarhilor greco-catolici,
începând cu primul: Atanasie Anghel.
În
cele ce urmează vom prezenta câteva mărturii ale timpului venite tocmai din
rândul greco-catolicilor. Din cele exprimate mai jos se observă nemulţumirea
legată de controlul şi atitudinea iezuiţilor faţă de înaltele feţe bisericeşti
unite:
Inochentie
Micu:
Într-un
memoriu din 14 septembrie 1741, episcopul unit de Făgăraş, Inochentie Micu
Klein se plânge că: „Teologii iezuiţi nu apără clerul de maltratările ce i
le fac conaţionalii lor eretici (protestanţi maghiari –n.n.) şi în loc să-i
lumineze pe aceştia şi să-i aducă la calea adevărului, umblă să convertească,
sau mai bine zicând să înstrăineze pe români de la adevăr. Ei nu sunt conduşi
de zel apostolic, căci atunci ar avea câmp destul de larg în sânul naţiunii
maghiare, ci de pofta de a rupe şi micşora fundaţiunea destul de mică a
episcopului unit. Ei s-ar putea mulţumi cu colegiul lor din Cluj şi cu
reşedinţele lor bogate din Sibiu, Alba Iulia, Braşov şi Odorhei, de unde pot
trimite propagatori ai credinţei catolice câţi le place. Dar nu au acest gând,
ci caută odihnă în loc de muncă, nu vreau să se facă apostoli, ci să
poruncească episcopului şi clerului şi să-şi împroprieze o parte din cei 3000
de florini destinată pentru episcop, fără a lua în socotinţă că clerul unit nu
are nici cu ce să hrăni şi îmbrăca. Din contră, ei vreau să aducă şi pe episcop
la această soartă tristă şi în faptă l-au şi adus, căci episcopul nu are pentru
sine quartir (locuinţă –n.n.) corespunzător, trebuie să se îngrijească de
quartir pentru teolog şi să-i procure legume, fân, ovăz şi altele trebuincioase
pentru casa şi caii lui şi prin aceasta să se facă provisorul teologului. Iată
unde a ajuns demnitatea episcopească! Iată soarta noastră miserabilă ne mai
pomenită poate nicăieri în Europa”. (reprodus după traducerea lui Augustin
Bunea, „Episcopul Inocenţiu Klein”, Blaj, 1900, p. 149-150, apud. Mircea
Păcurariu, „Uniaţia în Transilvania în trecut şi astăzi”, Oradea, 2006.)
Samuil
Micu:
„În
anul acesta 1701, alt diplomat (altă diplomă –n.n.) sau ivit cu numele
împăratului Leopold, al cărui original fiind că nu s-au aflat, dup-aceie despre
dânsul îndoială au fost: se zice că iezuiţii l-au făcut pentru teologul carele
dintre iezuviţi era lângă vlădicul românesc, ca prin diplomatul acesta, mai
tare să-l întărească lângă vlădici. Şi dintru aceasta vlădicii româneşti,
baronul Inochentie Clain şi Petru Pavel Aron lepăda diplomatul acesta şi nu
voia a-l cunoaşte a fi ieşit de la împăratul Leopold; pentru că în donaţia sa,
carea au dat vlădicului Atanasie, întraceia zi şi întracela an în care s-au dat
şi diplomatul ce se numeşte al doilea leopoldin, pre Atanasie I îl laudă că au
fost învăţat şi procopsit, iară într-al doilea leopoldin se zice că Atanasie I
pentru că este neînvăţat şi neprocopsit, carele nu ştie canoanele, pentru aceia
trebuie să aibă lângă sine un pater iezuvit, theolog de legea lătinăcească,
carele să fie causarum auditor generalis, adecă judecătoriu mai mare în
lucrurile şi pricelele bisericeşti.
Tot
pe acea vreme s-au ivit subt numele lui Colonici, arhiepiscopul de la Strigon
(Estergom –n.n.) instrucţie cu carea se da învăţătură teologului şi se spunea
ce dregătorie are. După această instrucţie, vlădicul numai numele îl avea, iară
dregătoria episcopească o purta teologul întru atâta cât vlădicul se putea zice
că e vicarul teologului. Altă instrucţie era carea se zicea că de la Roma au
venit, carea de tot strângea puterea şi avtoritatea vlădicului şi pe iezuvitul
teolog îl punea cap mai mare şi vlădicului şi clerului, că vlădicului, cum
rânduia aceia, nici a-i face visitaţie, nici a hirotoni, nici a pedepsi pe cei
răi, nici vro judecată a face, nici vro rânduială în cler a face, nici
slujitori aş-i băga sau a-i lăsa şi muta îi era slobod fără de voia teologului,
încă nici cărţi a scrie şi a le trimite mai nainte de a le arăta teologului şi
nici un săbor sau sfat a face, întru care să nu fie îndreptătoriu theologul şi
altele mai multe”. (reprodus după Gheorghe Şincai,
„Opere III. Hronica românilor”, tom. III, Bucureşti 1969, p. 262-263, apud.
Mircea Păcurariu op. cit.)
Petru
Maior:
„şi
acuma se află unii prin părţile noastre carii învăţând la Roma theologia
socotesc că numai acelea sunt adevărate carea le-au auzit la Roma şi doar
sângele şi l-ar vărsa pentru monarchia papei. O! de-ar apăra Dumnezeu neamul
românesc de acest feal de oameni învăţaţi şi theologi! carii numai cu atenţia,
cu tiful şi cu vălfa ce au în haine şi în locul lăcaşului său vrau să învingă
pe toţi; de spun ceva de la Roma, să taci, să înlemneşti, să caşti gura. De
arăţi din Sfinţii Părinţi, din soboare şi din istoria cea veche a Besearicii
asupra poveştilor lor, îndată eşti schismatic şi mai rău decât ereticii.
Trebuie înaintea acestora toţi să plece capetele, să-i chemi rabi, domnule,
măria ta şi alte titluri ce se împotrivesc cinului călugăresc. Şi în acestea
lucrând, li se pare că atunci ţân mai tare canoanele bisericeşti şi aduc slujbă
lui Dumnezeu. O vremi, o obiceiuri!”.
(reprodus din „Procanonul” lui Petru Maior, ed. II, Sibiu, 1948, p.68-69, apud.
Mircea Păcurariu, op. cit.)
Alexandru
Papiu-Ilarian:
„…Şincai,
ca şi Clain episcopul, Clain călugărul, Petru Maior şi toţi blăjenii luminaţi
din secolul al XVIII-lea, cunoşteau tot răul fatal produs prin unire… Voi,
iezuiţi români de la Oradea Mare, de la Gherla… şi aiurea, voi cari în aceste
zile ale luminei şi ale libertăţii cutezaţi a îndemna pe români să meargă la
sinodul catolicilor din Pesta, voi, cari mergeţi cu cutezanţa până a da
românilor uniţi numele urât şi străin de catolici… Voi, cari prin aceste şi
altele asemenea criminale apucături, cercaţi a rupe de tot o parte însemnată a
românilor din corpul cel mai mare al naţiei, auziţi pe profesorul Şincai şi
până e timp, convertiţi-vă!”. (reprodus
din Al. Papiu-Ilarian, „Viaţa şi operele lui Gheorghe Şincai”, Bucureşti, 1870,
p.32-34, apud. Mircea Păcurariu, op. cit.)
Sub
controlul iezuiţilor mai erau tipografiile şi şcolile unite din Ardeal. Din
acest motiv marii corifei ai Şcolii Ardelene – Samuil Micu, Petru Maior,
Gheorghe Şincai şi alţii au avut dese conflicte cu ierarhia unită şi cu
teologii iezuiţi atunci când vedeau că se impun norme străine de simţirea şi
gândirea românească. Cu detalii despre acest aspect vom reveni într-o lucrare
separată.
ieromonah
Eftimie Mitra
BIBLIOGRAFIE:
Dragomir
Silviu, „Românii din Transilvania şi
unirea cu Biserica Romei”, ed. IBMBOR, Bucureşti, 1963;
Iorga
Nicolae, „Istoria Bisericii Române”, vol.
2, Bucureşti, 1930;
Nedei
Grigore, „Imperialismul catolic, o nouă
ofensivă antiromânească”, ed. Clio, Bucureşti, 1993;
Păcurariu
Mircea, „Uniaţia în Transilvania în trecut
şi astăzi”, ed. Episcop Nicolae Popovici, Oradea, 2006;
Stăniloae
Dumitru, „Uniatismul în Transilvania,
încercare de dezmembrare a poporului român”, Bucureşti, 1973;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.