luni, 17 octombrie 2011

Adventismul (AZS) – o scurtă prezentare istorică a sectei

Deoarece am primit mai multe semnale din ţară prin care ni sa relatat o insistentă activitate de prozelitism a cultului advent în România şi Republica Moldova vom posta un scurt istoric al sectei. Va urma cât de curând şi o scurtă prezentare a sectei Martorii lui Iehova.

Din a doua mişcare neoprotestantă de factură adventă a apărut Cultul adventist de ziua a şaptea - nici în acest cult nu se găseşte ceva original ci din potrivă, lucrurile se complică mai mult.

Denominaţiunea "Adventiştii de ziua a şaptea" a apărut în prima jumătate a secolului trecut. Pornind de la anabaptiştii hiliaşti, doctrina acestora are ca punct central, împărăţia de o mie de ani pe Pământ.Printre primii care au făcut "calcule" în acest sens a fost B. Swedenborg (1668-1772), fiul unui renumit teolog lutheran de origine suedez.

În 1831, baptistul William Müller, un fermier din Massachusett, născut în 1782 în Pittsfield (SUA) din părinţi baptişti de origine germană, în debutul său de predicator vorbea despre apropiata venire a lui Hristos pentru a întemeia o împaraţie de o mie de ani pe pamânt; astfel îşi atrage mulţi adepţi care îl urmează. Fiind o fire mai recalcitrantă, a părăsit educaţia din familie. William vede multă suferinţă în războiul anglo-american (1812-1816) şi prin spectrul neiertător al morţii pe front se apucă să urmarească "sfârşitul lumii". După ce a studiat cărţile profetice ale Vechiului Testament şi Apocalipsa, este primul care, prin "calculele" sale, stabileşte o dată exactă a venirii lui Hristos pe Pământ. Ajungând la concluzia că a doua venire va avea loc în anul 1843, W. Müller anunţă această proorocire încă din anul 1833, prin broşura "Învederare din Biblie a venirii a doua lui Hritos, în anul 1843", informaţie care este tipărită şi în alte publicaţii ale timpului, în urma căreia se stârneşte multă senzaţie.

Trecând anul 1843 fără să se petreacă nici un eveniment deosebit, William nu îşi pierde speranţa şi plin de nădejde declară adepţilor săi că a fost doar o mică eroare de calcul iar ucenicul său Samuel Snow, de origine mozaică, dupa ce reface "calculele" găseşte greşeala. După corecturile făcute de Samuel se stabileşte a doua venire a lui Hristos pe 10 octombrie 1844.

Adunaţi într-o sală mare din Boston, urcaţi pe acoperişuri şi pe coline, îmbrăcaţi în veşminte albe, adventiştii lui Müller aşteaptă toata noaptea sunetul trâmbiţei. Văzând că din nou s-a înşelat, W. Müller le recomandă adventiştilor sai să se întoarca la baptişti, însa nu numai că baptiştii nu i-ar fi primit dar ei nici nu voiau să-şi abandoneze "speranţele mileniste".

În acele momente de derută pentru adventişti, când aceştia încep sa se divizeze şi să se organizeze pe diferite grupuri şi organizaţii, apare o tânără de 17 ani, anume Hellen Harman, nascută în 1827 într-o familie de adepţi metodişti, care speculează cu succes eşecul lui Müller. La puţin timp, pe 22 octombrie acelaşi an (10 octombrie dupa calendarul neândreptat), tânara Hellen are o "revelaţie" în care i se descoperă că nu au fost greşite calculele ci Hristos a început lucrarea Sa intrând mai întâi sa cureţe Sanctuarul ceresc şi abia dupa aceea va coborî sa întemeieze mileniul pe pamânt.

În 1846, Hellen Harman, se casatoreşte cu bogătaşul american James White, împreuna cu care va pune bazele doctrinei adventiste. În anul căsătoriei, Hellen are din o "vedenie" prin care Dumnezeu îi porunceşte să nu mai serbeze ziua întâi a saptamânii (Duminica) ci să revină la serbarea Sabatului evreiesc; idee care a fost inspirata de fapt, de la capitanul de vapor Iosif Bates.

Primele baze organizatorice se pun în anul 1860, când are loc prima sesiune a "Conferinţei generale" în cadrul căreia se stabileşte şi numele sectei: "Biserica adventiştilor de ziua a şaptea". În urma acestui "succes", Hellen White, îşi dedică întreaga sa viaţă organizarii acestei grupări religioase după "revelaţiile" sale. A avut peste 2000 de viziuni şi vise profetice, iar adepţii sectei o numesc "Spiritul profetic".

Adventismul de ziua a şaptea pătrunse deja în multe ţări, iar doctrina lor variază de la conducator la conducător. Ei socotesc că doctrina este transmisă profetic de înger fiecaruiă în parte, altfel n-ar fi profetică.

Deşi născută în Europa occidentala, secta AZS se răspândeşte cu repeziciune în America şi Australia. Organizaţia mondială a adventiştilor de ziua a şaptea este "Conferinţa generala" cu sediul la Washington, înfiinţată în anul 1862. Peste 20 de ani se înfiinţeaza "Conferinţa Europeană a Bisericii AZS" cu sediul la Basel, în Elveţia.

În Europa (1864), primul predicator al sectei este Mihail Czechowski, fost preot catolic - după care a predicat în Italia, Elveţia , Franţa, Germania, Austria, Ungaria şi Rusia. În anul 1870 vine în România şi se stabileşte la Piteşti. În 1881, când gruparea sa avea 13 membri în întreaga ţară, un grup de adventişti vine din Germania şi se stabileşte în Dobrogea, unde întemeiază o nouă organizaţie. În Bucureşti, prima grupare a adventiştilor apare în anul 1900, iar primul lor congres are loc în anul 1920, când se hotăraşte înfiinţarea "Uniunii comunităţilor evanghelice ale adventiştilor de ziua a şaptea". Acest congres cuprinde două ramuri organizatorice: Conferinţa Muntenia, cu sediul la Bucureşti şi Conferinţa Moldova, cu sediul la Focşani. În 1949, ia fiinţă la Bucureşti seminarul AZS, cu durata de 4 ani.

Până la 23 august 1944, secta adventistă a avut un statut provizoriu de asociaţie "religioasa" iar dupa aceea se interzice activitatea acestei grupari pâna în 1950, când prin decretul numărul 1203/1950, al Marii Adunări Naţionale (forum de conducere a ţării din perioada atee-comunista), s-a aprobat "Statul de organizare şi funcţionare a cultului AZS". Biserica Ortodoxă îi considera în continuare eretici şi schismatici, asemenea "strămoşilor" lor baptiştii (anabaptiştii).

ierom. Eftimie Mitra

Despre secta penticostala: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2012/03/scurt-istoric-al-sectei-penticostale.html

Despre secta iehovista: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2011/11/secta-martorii-lui-iehova-o-scurta_07.html

Despre secta baptista: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2011/10/secta-baptista-o-scurta-prezentare.html

5 comentarii:

  1. Credetii ca vechimea credintei conteaza?daca da? atunci SABATUL in porunca a-4-a din decalog ce valoare are. Adventisti care ii numiti eretici serbeaza aceasta zi de odihna si nu dumineca care a fost o inventie a lui Constantin si a mamei sale Elena.Ne intoarcem la vechimea credintei nu aceasta conteaza ci legatura noastra permanenta cu DUMNEZEUL CEL VIU si aceasta prin pazirea poruncilor sale.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sarbatoarea Duminicii nu e de la Constantin si Elena ci de la Apostoli. In cartea Faptele Apostolilor spune clar ca ucenicii lui Iisus faceau "Cina" Duminica si nu sambata ca evreii.
    Draga Traian, iti recomand sa citesti Epistola catre Evrei si ai sa vezi ca Sf Ap Pavel spune ca "Dumnezeu a randuit o alta zi de odihna" care e ziua Invierii lui Iisus Hristos si nu ziua azimei (sambetei), a celor care L-au rastignit.

    RăspundețiȘtergere
  3. Vechimea credintei conteaza deoarece aceasta dovedeste continuitatea Bisericii de la Iisus pana azi. Dumnezeul cel viu este in ortodoxie. Din ce spune Traian constat ca nu cunoaste adevarata ortodoxie, cea practicata de marii duhovnici ai ortodoxiei si de Sfintii Parinti.
    Cel mai mult conteaza invatatura de credinta ca aceasta este defapt credinta unei Biserici, iar in prezent singura care pastreaza credinta neschimbata este ortodoxia.

    RăspundețiȘtergere
  4. Adventisti se ascund cu tot arsenelul de minciuni in spetele Sabalului .

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi pare rau pentru astfel de comentarii tendentioase la adresa unor culte (secte e punctul dvs. de vedere). Doar as dori sa va reamintesc un lucru. va rog sa cititi in Fapt. Apostolilor Cap. 5 de la versetul 33 cu accent pe vers. 39. Asa ca va rog nu mai denigrati ce nu cunoasteti (multe informatii sunt gresite care le-ati specificat) si lasati-i pe oameni sa aleaga pun\ndu-le in maini Biblia. Numai bine

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.