Părintele
Macarie Banu de la Schitul Oituz, judeţul Bacău, aduce lămuriri în ce priveşte
practici de primire a Sfintei Împărtăşanii din istoria Bisericii Ortodoxe.
Vorbind despre Sfânta Împărtăşanie, ieromonahul Macarie se bazează pe
învăţături ale Sfinţilor Părinţi şi din Sfânta Scriptură. Prin aceasta oferă şi
un răspuns celor care în zelul lor exagerat mărturisesc pătimaş pe Hristos
provocând tensiuni şi tulburări inutile. Cu un duh paşnic şi patristic, slujitorul
lui Hristos Macarie Banu, aduce lămuriri evitând totodată polemizarea de joasă
speţă a celor care din orice subiect caută să facă gâlceavă.
În cele ce
urmează, vom prezenta o sinteză teologică alcătuită pe temei patristic de către
părintele Macarie, folositoare tuturor care doresc să sporească duhovniceşte şi
să se unească cu Hristos prin Sfintele Taine:
(Materialul care urmează să fie publicat a fost preluat de pe http://psaltirea.ro/files/Lamurire%20teologica.pdf)
Lămurire teologică a Sfinților Părinți cu privire la
Spovedanie și la Împărtățirea cu Sfintele Taine
1.
Despre spovedanie
În cartea „Calea
spre mântuire” a Sfântului Teofan Zăvorâtul la capitolul VI, punctul 2 - Cu privire la Spovedanie -, pagina 341, găsim
scrise următoarele:
„1) Fiecare păcat ce ne împovărează conștiința
trebuie curățit de îndată prin pocăință, fără a mai aștepta vremea hotărâtă pentru
îngrijirea sufletului. Nu e bine să-l ții
în suflet nici măcar o zi, nici măcar o oră, pentru că păcatul îndepărtează
harul și ne lipsește de îndrăzneala la rugăciune; cu cât rămâne mai mult în
suflet, cu atât se învârtoșează și se răcește inima. Odată izgonit afară prin
pocăință, el lasă în urmă o mântuitoare rouă de lacrimi de pocăință.
2) În fiecare zi, înainte
de a merge la culcare, fă o mărturisire particulară Domnului, spunându-ți toate
păcatele. Gândurile, dorințele, simțămintele și mișcările pătimașe ale
sufletului, precum și orice pătează faptele noastre, chiar și pe cele bune,
trebuie mărturisite Domnului. Chiar dacă am păcătuit oarecum împotriva propriei
noastre voințe, păcatul zace încă în noi, făcându-ne întinați și netrebnici împotriva
lui Dumnezeu și a propriului simțământ de curăție și desăvârșire. Culcându-ne
în pat e ca și cum am pleca spre lumea de dincolo. Spovedania ne pregătește
pentru această călătorie, în timpul somnului, tot ceea ce am dobândit peste zi
devine o parte a firii noastre; de aceea trebuie să curățim tot ce am adunat în
cursul zilei și să îndepărtăm prin zdrobirea inimii toată necuviința și murdăria.
Astfel vom deveni curați.
3) Să săvârșești o
spovedanie minut de minut, adică fiecare gând, dorință, sentiment și mișcare rușinoasă
și vrednică de osândă a sufletului tău să o mărturisești cu pocăință și cu
străpungere a duhului, de îndată ce ți-ai dat seama de ele, lui Dumnezeu Cel Ce
pe toate le vede; și să ceri iertare pentru ele și puterea de a te feri de ele
pe viitor. Roagă-l, ca în clipa aceea să te curețe de toată întinăciunea.
Această lucrare este foarte ziditoare - parcă am lăcrima necontenit când mergem
împotriva prafului - și cere o severă luare-aminte la mișcările inimii. Cel
nerisipit este mereu osârduitor și plin de râvnă, pe când cel ce nu alungă de
la sine gândurile și dorințele prin pocăință și zdrobire lasă o rană deschisă în
inima sa. Cât de multe răni avem și câte săgeți primim fără a prinde măcar de
veste! Nu este de mirare că ne răcim și suntem biruiți. Un gând aduce un alt gând
și din ele se naște dorința. O dorință și încă una dau naștere consimțirii, iar
pe urma se săvârșește desfrânarea cea lăuntrică și astfel am căzut. Cel ce se pocăiește neîncetat se curăță de
toate acestea și-și netezește calea.
4) Descoperă orice nedumerire, tulburare
sau înțeles nou unei alte persoane care este de același cuget cu tine sau părintelui
tău duhovnicesc, astfel încât el să fie cel care le dezleagă sau le cumpănește
valoarea și care pronunță o judecată.
[...] Prin toate
aceste lucrări, spovedania ajunge într-adevăr neîancetată. Duhul este menținut
într-o stare de străpungere, de căință, de umilință și de rugăciune smerită -
ceea ce înseamnă că este viu. Dintre toate lucrările, aceasta este cea mai
potrivită pentru păstrarea duhului de râvnă și menținerea căldurii osârdiei, astfel
unii au restrâns toată lucrarea duhovnicească atât pentru sine, cât și pentru
alții la un singur lucru: pocăința și plângerea păcatelor în fiecare clipă.”
Așa cum sugerează a
cincea cerere din rugăciunea „Tatăl nostru”, împăcarea cu Dumnezeu și aproapele
prin iertarea păcatelor este absolut necesară, dar petele păcatelor spălate
prin mărturisire sunt uscate și vindecate abia prin Împărtășire, cele două
netrebuind să fie disociate. Însuși Sfântul
Isaac Sirul încurajeaza apropierea de Sfintele Taine:
„Frica de păcatele tale să nu-ţi facă zăbavnică apropierea
[de Mine], păcătosule, căci meditând la această taină pulberea păcatelor se va
scutura de pe gândirea ta” („Cuvinte către singuratici”, partea II, Cuvântul V,
punctul 19).
2.
Despre împărtășanie
În revista „Studii
Teologice” (seria a II-a, mai - iunie, anul V/ 1953) la pagina
438, Ieromonahul Ilie Cleopa scria:
„Pe acea vreme Sfintele Taine se dădeau totdeauna în
palmele creștinilor, atât bărbaților cât și femeilor, atât în Biserica Răsăritului
cât și la Apus, în ce chip se dă acum Sf. Anafură, precum scrie și Sf. Marele
Vasilie în trimiterea 93 către Chesaria Patrichia, unde zice: «Toți pustnicii cei de prin pustie, unde nu
este preot, Sfânta Împărtășanie să o ție în casă și singuri să se împărtășească».
Încă și în Alexandria și în Egipt, din
norod fiecare de multe ori Sfânta Împărtășanie la casa sa o ține și când
voiește, singur se împărtășește, precum și Sfântul Grigore Bogoslovul
povestește în cuvântul cel de la îngroparea surorii sale Gorgonia, că fiind ea
odată bolnavă și desnădăjduită a alergat la Sf. Altar și le uda pe ele cu
lacrimi, precum oarecând oarecine picioarele lui Hristos, și împărtășindu-se
singură s-a făcut sănătoasă.”
În Cuvântul înainte a lui Neofit
Kavsokalivitul din „Manualul anonim” (fragmente extrase din „Împărtășirea
continuă cu Sfintele Taine”, diac. Ioan I. Ică jr) se dovedește faptul că, creștinii sunt
obligați să se împărtășească mai frecvent cu dumnezeieștile Taine:
„[…] deși conștient
de faptul că nu oricine are dreptul de a învăța pe alții în Biserică, totuși
pentru a evita ca tăcerea să nu devină complicitate, oricine are datoria de a demasca abaterile și abuzurile și de a lupta
pentru adevăr până la moarte. În cazul de față este vorba de a demasca
scripturistic, patristic și canonic «inovația pierzătoare» de suflete
care a introdus în Biserică legiferarea unor soroace anume (krairoi) pentru
apropierea de împărtășania cu Sfintele Taine - doar de două sau trei ori pe an
- și de a scoate la lumină motivația absurdă care-i face pe creștini să
întoarcă spatele din evlavie, chipurile, Mesei Pâinii Vieții care li se întinde
la fiecare Liturghie. Or lucrurile stau exact invers: toți credincioșii care se
adună în biserică la fiecare Liturghie solemnă - duminica și în sărbători -
trebuie să se împărtășească. Această regulă se poate deduce din însăși
celebrarea Liturghiei (care-i cheamă pe toți să se apropie cu frică și cu
dragoste), din conținutul canoanelor 8-9 apostolic și 2 Antiohia, care îi pedepsește pe cei ce nu se împărtășesc fără
motiv întemeiat, precum și din cel al canoanelor 3, 13 și 16 ale lui
Timotei al Alexandriei (385), ca și din cuvintele Sfântului Ioan Hrisostom (406)
în Omilia a 3-a la Efeseni, care califică drept insolență și nerușinare
simpla asistență la Liturghie.” (pag.
34-35)
„[…] după ce se
naște duhovnicește, omul are nevoie
zilnic de hrana spirituală, Pâinea cea spre ființă (Matei 6, 11), și de
iertarea păcatelor care vin din împărtășirea din Jertfa euharistică perpetuă a
Domnului. Continuitatea Jertfei euharistice implică în mod logic și
continuitatea împărtășirii din ea și din roadele ei. Nu pustnicii și Maria
Egipteanca dau Bisericii regula, ci chinoviții asemenea avvei Apollo, care se
cuminecau zilnic.” (pag. 37)
În culegerea „Rânduielile vieții
monahale” alcătuită de Sfântul
Teofan Zăvoratul - din scrierile ascetice ale marilor organizatori ai
monahismului: Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Pahomie cel Mare, Sfântul Ioan
Casian și Sfântul Benedict -, în capitolul „Dreptarul
(Regulamentul) Sfântului Vasile cel Mare, cuprinzând teoria și practica monahismului
de obște”, punctul B, capitolul V: „Despre
Sfânta Împărtășanie”, pagina 216, se specifică la punctul 99:
„Este bine și de mare folos a te împărtăși în
fiecare zi, primind Sfântul Trup și Sânge al lui Hristos; fiindcă Însuși
Domnul Hristos lămurit spune: «Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu
are viață veșnică» (Ioan 6,
54). Căci cine oare se mai îndoiește că a fi pururi părtaș al vieții nu înseamnă
altceva decât a viețui în mai multe chipuri? De altfel noi ne împărtășim de
patru ori pe săptămână: în ziua Domnului, miercuri, vineri și sâmbătă; de
asemeni, și în alte zile dacă se face prăznuirea vreunui sfânt. Iar cum că nu este oprit ca cineva în
timpul prigonirilor, lipsind preotul sau slujitorul altarului, să ia împărtășania
chiar cu mâna sa, aceasta chiar este de prisos să dovedim, căci obiceiul de
multă vreme îndreptățește aceasta prin însăși starea lucrurilor. Fiindcă toți
monahii care viețuiesc prin pustietăți, unde nu se află preot, păstrând împărtășania
în casă, se împărtășesc singuri. Iar în
Alexandria și Egipt chiar fiecare mirean botezat ține de obicei acasă la el împărtășanie
și singur se împărtășește când simte nevoia. Căci o dată ce preotul a săvârșit și a predat Sfânta Jertfă, cel ce o
primește ca una întreagă și se împărtășește din ea zilnic cu toată dreptatea
trebuie să creadă că o primește și se împărtășește chiar de la cel ce i-a
predat-o. Căci și în biserică preotul dă părticică și cel
ce o primește cu tot dreptul o ține în propria mână și în acest chip chiar cu mâna
sa o apropie de gură. De aceea deopotrivă putere are, fie că primește
cineva de la preot o singură particică, fie că mai multe deodată.”
În Cuvântul către cititori din „Carte
folositoare de suflet despre Dumnezeiasca
Împărtășanie cu Preacuratele lui Hristos Taine” a Sfântului
Nicodim Aghioritul scrisă de Neofit Kavsokalivitul este schițată o comparație între atitudinea
creștinilor față de Euharistie și cea a evreilor în pustie față de mana care le
cădea din cer:
„Noi creștinii de
acum, însă, urmăm nu pe evreii cei buni, ci pe cei nemulțumitori, care din
pricina lăcomiei lor lăsau mana cea cerească și doreau cărnurile și celelalte mâncări
ale Egiptului, pentru că și noi alegând dulcețile lumii și plăcerile trupului,
ne lenevim sau mai bine zis, nesocotim duhovniceasca și cereasca hrană a
Sfintei Împărtășiri. Din pricina acestei
nesocotințe, lipsește sfințenia de la noi, s-a împuținat virtutea, a crescut răutatea.
De aceea s-a mâniat Dumnezeu și ne pedepsește cu feluri de nenororici, precum:
cutremure, boli, moarte și cu alte mii de rele, așa cum și atunci a pedepsit pe
evrei, pentru nesocotința ce o arătaseră față de mană, cu moarte, cu ciumă și
cu alte plăgi.” (pag. 27)
În Partea întâi a cărții mai sus
menționate, la Capitolul I, spune că:
„Toți binecredincioșii creștini sunt îndatorați
să se împărtășească des. Acest lucru îl poruncesc:
1) Stăpâneștile porunci ale Domnului nostru Iisus Hristos
Domnul nostru Iisus
Hristos, înainte de a ne preda Taina Sfintei Împărtășiri, a zis «Pâinea pe care Eu o dau este Trupul Meu, pe
care Eu îl dau pentru viața lumii» (Ioan 6, 51).
[...] În altă parte,
Domnul zice hotărât: «Amin, amin zic vouă,
de nu veți mânca Trupul Fiului Omului și de nu veți bea Sângele Lui, nu veți
avea viață întru voi» (Ioan 6, 53).
[...] Apoi, când
Domnul a predat această Taină ucenicilor Săi, nu a dat-o ca un sfat, ca adică să mănânce Trupul Meu cine vrea și să
bea Sângele Meu cine vrea, așa cum a zis că «cine vrea să vină după Mine» și «dacă vrei să fii desăvârșit», ci
a spus poruncitor: «Luați, mâncați,
acesta este Trupul Meu și Beți dintru acesta Toți, acesta este Sângele Meu»;
adică neapărat trebuie să mâncați Trupul
Meu și neapărat trebuie să beți Sângele Meu. Și iarăși zice: «Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea»
(Luca 22, 19). Adică, această taină pe care Eu v-o predau, să o săvârșiți nu
numai o dată, de două sau de trei ori (precum tâlcuiește Sf. Ioan Gura de Aur) ci zilnic, întru pomenirea patimilor mele. A
morții și a întregii Mele rânduieli.
2) Faptele și Canoanele Sfinților Apostoli și ale
Sfintelor Sinoade și mărturiile locale ale Sfinților Părinți
Dumnezeeștii
Apostoli urmând această hotărâtoare poruncă a Domnului nostru, la începutul
propovăduirii, cu orice prilej adunau pe toți credincioșii în loc ascuns de
frica iudeilor, îi învățau, se rugau împreună și săvârșind Taina, se împărtășeau
și ei și toți cei adunați, precum mărturisește Sf. Ap. Luca […] «Erau,
zice, așteptând învățătura Apostolilor, în împărtășire, în frângerea Pâinii și în
rugăciuni» (Fapte 2, 42).
Și pentru ca să se
păstreze această necesară Predanie a Domnului și de către creștinii de după ei,
[…] Apostolii au scris-o în al 8-lea și al 9-lea din canoanele lor, poruncind,
cu pedeapsa afuriseniei, ca să nu rămână nimeni neîmpărtășit cu Dumnezeieștile
Taine, când se săvârșește Sfânta Liturghie,
«Dacă cineva nu se împărtășește când se săvârșește Liturghia să spună pricina pentru
care nu se împărtășește și de va fi binecuvântată să se ierte, iar dacă nu o va
spune, să se afurisească» (Can. 8).
Iar în canonul al
9-lea zic: «Biserica trebuie să afurisească pe toți acei creștini, care merg la biserică,
ascultă citirea Sfintelor Scripturi și nu stau nici la rugăciune, nici la Sfânta
Împărtășire, ca unii care produc sminteală în Biserică».
[...] Sinodul din
Antiohia, urmând Sfinților Apostoli, mai întâi întărește canonul de mai sus,
apoi adaugă: «Se cuvine ca toți cei care intră în Biserică și ascultă Sfintele
Scripturi, dar nu stau să se roage cu celălalt popor și se îndepărtează de Sfânta
Împărtășanie, să fie afurisiți până când se vor spovedi și vor arăta roduri de
pocăință și se vor ruga și atunci să fie iertați» (Can. 2).
3) Cuvintele, rânduiala și sfințita lucrare a Sfintei
Liturghii
[…] La rugăciunea,
care se numește a celor credincioși se spune: «Dă-le lor (adică credincioșilor) ca totdeauna să-Ți slujească cu frică
și cu dragoste și fără de păcat și neosândiți să se împărtățească cu Sfintele
Tale Taine». În rugăciunea care urmează după săvârșirea Sfintelor Taine
zice: «Ca să fie celor ce se vor împărtăși
spre trezirea sufletului și spre iertarea păcatelor» […]. Rugăciunea
dinaintea Sfintei Împărtășanii zice: «Și
ne învrednicește prin mâna Ta cea preacurată să ni se dea Preacuratul Tău Trup,
și Preacinstitul Tău Sânge și prin noi
la tot poporul Tău».
[…] Însuși numele
cu care Sfânta Liturghie se numește în special: comuniune și adunare, obligă la
deasa Împărtășire. Deoarece comuniune și adunare însemnează că prin împărtășirea
cu Trupul și Sângele Lui Hristos, toți
credincioșii se adună, se împărtășesc și se unesc cu Hristos și se fac un Trup și
un Duh cu El.
[…] De aceea și dumnezeescul
Hrisostom, urmând Sfintelor canoane ale Sfinților Apostoli și ale Sfântului
Sinod pomenit mai înainte […] socotește
nevrednici chiar și de intrarea în biserică, pe cei ce merg la Sfânta Liturghie
și nu se împărtășesc.
«Văd, zice, că mulți se împărtășesc mai mult din obicei
și nu după dreapta judecată. Pentru că atunci când vine Postul Mare, toți, în
orice stare s-ar afla, fie vrednici, fie nevrednici, se împărtășesc. Tot așa
fac și când vine ziua Bobotezei, chiar dacă acest timp nu este pentru împărtășire».
Dar nici Boboteaza și nici Postul Mare nu fac vrednici pe
oameni pentru împărtășire, ci îi face vrednici curăția sufletului. Cu aceasta
te poți împărtăși în fiecare zi.
[…] Zadarnic se săvârșește
Liturghia în fiecare zi, că nu vă împărtășiti. Zadarnic stăm în fața Altarului,
că nimeni nu vine să se împărtășească. Acestea
le spun, nu ca să vă împărtășiti oricum, la întâmplare, ci ca să vă faceți
vrednici.
Omule, nu ești
vrednic să te împărtășești? Atunci nici pe celelalte rugăciuni ale Liturghiei
nu ești vrednic sa le auzi.
[…] Rogu-te să-mi spui dacă cineva invitat la o
masă, merge, intră înlăuntru, se spală pe maini și se așează dar apoi nu mănâncă,
oare nu jignește pe împăratul, care l-a chemat? Nu era mai bine să nu se fi dus
deloc? Asa și tu, ai venit la masă, ai cântat cu ceilalți, ai mărturisit că ești
vrednic, deoarece nu ai ieșit cu cei nevrednici, atunci de ce ai rămas, dacă nu
te împărtășești din masă?
[…] Așa și tu,
creștine, dacă nu ești vrednic să te apropii și să vezi pe Dumnezeu la Sfânta
Liturghie, pleacă împreună cu catehumenii, pentru că cu nimic nu te deosebești
de ei.
[…] Sfântul Simeon
Tesaloniceanul spune: «Dumnezeeasca
Liturghie este o lucrare Sfântă pentru pregătirea Preasfântului Trup și Sânge a
lui Hristos, ca să fie dat spre împărtășire tuturor credincioșilor. Acesta este întreg scopul și rostul
Liturghiei: împărtășirea credincioșilor».
Sfântul Nicolae
Cabasila, episcopul Dirahiului, scrie: «Lucrul
Dumezeeștii Liturghii este să prefacă pâinea și vinul în Trupul și Sângele lui
Hristos, iar scopul ei este sfințirea
credincioșilor prin împărtășirea cu ele» (Tâlcuirea Sfintei Liturghii,
cap. 1).
4) Însăși rânduiala Sfintei Împărtășiri
[…] Ghenadie, patriarhul
Constantinopolului, foarte înțelept arată cât de trebuitoare este creștinilor
Sfânta Împărtășanie, zicând:
«Sfânta Împărtășanie lucrează mare sporire a vieții cei
întru Hristos, celor ce se împărtășesc. Fiindcă
ceea ce lucrează în trup elementele cele din afară ale pâinii și vinului, aceeași
lucrează în chip tainic și nevăzut Trupul Domnului la sufletul nematerial.
Căci precum pâinea susține și hrănește trupul, tot așa Trupul lui Hristos hrănește
sufletul nostru. Și precum prin sfântul Botez luăm viața Harului în loc de viața
păcatului pe care am avut-o, tot așa hrănindu-ne cu Sfânta Împărtășanie creștem
și sporim în Harul lui Dumnezeu».
[…] Zice și Sfântul
Ioan Gură de Aur: «De vreme ce ne-am învrednicit
de atâta iubire și cinste de la Hristos, ca să ne împărtășim cu Trupul și cu
Sângele Lui, să nu ne lenevim a face acest lucru. Nu vedeți pe copiii cei mici cu câtă grabă apucă sânul mamei lor? Cu
câtă repezeală pun buzele la sân? Cu așa grabă ar trebui ca și noi să ne
apropiem de această Sfântă Masă și de acest sân al duhovnicescului Potir, ca să
ne împărtășim. Sau mai bine zis, cu mai mare graba să ne alăptăm din Sfânta
Împărtășanie, ca niște prunci care se alăptează cu Harul Sfântului Duh, și singura noastră mâhnire să fie neîmpărtășirea
cu această hrană de Viață făcătoare» (Omil. 82, la cap. 26 de la Matei).”
În Capitolul II al aceleași cărți, la
pagina 45 zice:
„Iar dumnezeescul
Chiril al Alexandriei zice că prin
Dumnezeeasca Împărtășanie, nu pot furii de gând, diavolii, să intre prin
simțuri în inima noastră.
«Uși ale casei, să înțelegi simțurile, prin care intră în
inimile noastre închipuirile tuturor lucrurilor și se varsă într-însa mulțimea
nenumărată a poftelor. Pe aceste simțuri, proorocul Ioil le numește ferestre zicând: ‘Au
vrut să intre tâlharii prin ferestrele voastre pentru că nu erau unse cu
Preacinstitul Sânge a lui Hristos’. Și iarăși: ‘Poruncește Legea evreilor
ca după ce vor junghia mielul să ungă cu sângele lui ușorii ușilor și pragurile
de sus și de jos’ arătând prin aceasta că prin Preacinstitul Sânge a lui
Hristos păzim cortul nostru cel pământesc, adică trupul nostru, iar prin
primirea împărtășirii celei de viață făcătoare, izgonim de la noi omorârea
neascultării celei vechi și astfel izgonim de la noi și pe pierzătorul, prin
folosirea Sângelui lui Hristos».
[…] Sfântul Teodor
Studitul, în chip minunat, descrie folosul pe care îl câștigă omul prin deasa împărtășire:
«Mult pot lacrimile și umilința, ci mult mai mult decât toate și
împreună cu toate, Sfânta Împărtășanie
are mare putere și folos». De aceea nu mă pricep și mă minunez
văzându-vă așa de lenevoși să vă
grăbiți spre dânsa, ci numai Duminica vă împărtășiti, iar în altă zi deși este
Liturghie nu vă cuminecați.
[…] Ne
încredințează de aceasta și Sfântul Kiril al Alexandriei: «Împărtășește-te cu Sfânta Cuminecătură crezând ca ne eliberează nu
numai de moarte, ci și de toată boala pe care o avem. Fiindcă atunci când
Hristos locuiește în noi, prin deasa
împărtășanie, adoarme și veștejește războiul cel sălbatic al trupului și
aprinde evlavia cea către Dumnezeu, iar patimile le omoară. Așadar
fără deasa împărtășire nu ne putem elibera de patimi și să ne suim la înălțimea
nepătimirii».
[…] precum zice
Apostolul și dumnezeiescul Hrisostom: «Sfânta
și marea Patruzecime (Postul mare) este o singură dată pe an. Dar Paștile le
facem, adică ne împărtășim de trei și de patru ori pe săptămână; și ca să zic
mai bine, ori de câte ori vrem. Fiindcă
nu postul face Paștile, ci comuniunea și împărtășirea care se face la fiecare
Liturghie. Și că lucrul acesta este adevărat, auzi pe Sfântul Pavel, care
zice: ‘Că Hristos este Paștile nostru, care s-a jertfit din dragoste pentru noi’
(I Cor. 5, 7). Deci ori de câte ori te împărtășești cu curată conștiință, faci
Paștile cele luminate. Nu pentru că ai postit Patruzecimea, ci pentru
că te-ai împărtășit cu Dumnezeeștile Taine.»”
În Capitolul III - „Că amânarea Sfintei Împărtășanii pricinuiește mare vătămare” la
pagina 61, găsim:
„Iar cuviosul
Paladie povestește despre Avva Macarie Egipteanul că, vindecând pe femeia
aceea, care din lucrarea diavolului apărea oamenilor ca o iapă, i-a dat acest
sfat și i-a zis: «Femeie, niciodată să nu te lipsești de împărtășirea cu Sfintele Taine
ale lui Hristos, ci să te împărtășești adeseori, deoarece această lucrare
diavolească te-a ajuns, pentru că nu te-ai împărtășit de cinci săptămâni și de
aceea a putut diavolul să te ispitească».
De asemenea și dumnezeescul
Gură de Aur, în ziua în care a fost hirotonit, vindecând un îndrăcit, l-a sfătuit
să meargă adeseori la Biserică și la Sfintele Taine, cu post și cu rugăciune ca
să nu-l mai ispitească diavolul.”
În aceeași carte, Sfântul Nicodim Aghioritul
răspunde cu argumente teologice ale Sfinților Părinți la o serie de 13 întrebări acuzatoare, cu privire la
deasa împărtășire, dintre care amintim:
„Cuvântul 13 - Zic unii: Iată facem porunca Domnului și ne împărtășim
de două și de trei ori pe an și aceasta este de ajuns pentru apărarea noastră.
Acestora le răspundem
că și acest lucru este bun și folositor; dar
a se împărtăși cineva mai des este mult mai folositor. Căci cu cât se
apropie cineva de lumină, se luminează; cu cât se apropie de foc, cu atât mai
mult se încălzește; cu cât se apropie de sfințenie, cu atât mai mult se sfintește,
cu cât se apropie cineva de Dumnezeu, prin Sfânta Împărtășanie, cu atât mai
mult se luminează, se încălzește și se sfințește. Fratele meu, dacă ești vrednic să te împărtășești de două
și de trei ori pe an, ești vrednic să te împărtășești și mai des, precum
spune dumnezeescul Gură de Aur, păstrând aceeași pregătire și vrednicie. Dar ce
ne împiedică sa ne împărtășim? Lenevirea și nepăsarea noastră, de care fiind
biruiți, nu ne pregătim pe cât este cu putință pentru a ne împărtăși.
[…]Căci unde a
poruncit Dumnezeu sau vreunul din sfinţi ca să ne împărtăşim de două sau de
trei ori pe an? Nicăieri nu se află acest lucru.
[...] Adică a ne împărtăşi des este şi necesar, şi
foarte folositor de suflet, şi după porunca lui Dumnezeu, şi lucru desăvârşit
şi bineplăcut - «Adevărat, adevărat
zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui,
nu veţi avea viaţă în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are
viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. Trupul Meu este
adevărată mâncare şi sângele Meu, adevărată băutură. Cel ce mănâncă Trupul Meu
şi bea Sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el» (Ioan 6, 53-56) -; iar
a ne împărtăşi numai de trei ori pe an, nu este nici după poruncă, nici un bine
deplin, deoarece nu este lucru bun,
ceea ce nu se face bine.
[...]tot aşa şi cu
porunca sfintei împărtăşanii, trebue să-i dăm timpul cuvenit, iar timpul
potrivit este acela în care preotul zice: «Cu
frica lui Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi». Iar
aceasta numai de trei ori pe an se aude? Vai şi vai! Și dacă pentru a trăi
trupul cel material, trebuie omul să mănânce de două şi de trei ori pe zi,
nenorocitul suflet ca să-şi trăiască viaţa sa duhovnicească, numai de trei ori
sau şi o singură dată să mănânce hrana cea dătătoare de viaţă? Și nu este aceasta o mare nebunie?
Cuvântul 1 - Există creştini evlavioşi, care
necunoscând scripturile, când văd pe cineva că se împărtăşeşte adesea, îl
împiedică şi-l ocărăsc zicând că lucrul acesta este numai pentru preoţi. Dacă
vrei să te împărtăşeşti des, zic ei, fă-te şi tu preot.
Acestora le răspund nu
cuvinte de ale noastre, ci ale Sfintelor Scripturi, ale Sfintelor Sinoade, ale
Sfinţilor locali şi învăţători ai Bisericii şi zicem: Slujirea preoţilor este
ca să aducă şi să săvârşească dumnezeeştile Daruri, ca nişte organe, prin venirea
Sfântului Duh şi de a mijloci către Dumnezeu pentru popor, precum şi alte
sfinte lucrări, pe care nu le poate lucra cel ce nu este sfinţit. În timpul
împărtăşirii însă, adică atunci când se împărtăşesc, preoţii nu se deosebesc cu
nimic de mireni şi de monahi, ci numai prin aceea că preoţii le dau, iar laicii
le primesc. Si că preoţii se împărtăşesc în altar, direct, fără sfinţita
linguriţă, iar laicii şi monahii, afară de altar şi indirect, cu sfinţita
linguriţă.
[…] Iar preoţii care
nu împărtăşesc pe creştinii, care se apropie de Sfânta Împărtăşanie cu evlavie
şi credinţă, sunt socotiţi de Dumnezeu ca ucigaşi, aşa cum scrie la
Proorocul Osie: «Au ascuns preoţii calea şi voia şi porunca lui Dumnezeu şi
nu au arătat-o, au omorât Sichemul şi au făcut nelegiuire în poporul meu».
Însă eu mă minunez şi mă
îndoiesc dacă există astfel de preoţi, care să izgonească pe cei ce se apropie
de Sfintele Taine şi nu se gândesc măcar că ei înşişi mint în cuvintele pe care
le spun. Fiindcă ei înşişi, la sfârşitul Liturghiei strigă cu mare glas şi
cheamă pe toţi credincioşii zicând: «Cu frica lui Dumnezeu, cu
credinţă şi cu dragoste apropiaţi-vă»; adică apropiaţi-vă la Sfintele
Taine şi vă împărtăşiţi. Pe urmă tot ei îşi tăgăduiesc cuvintele rostite şi
gonesc pe cei ce se apropie. Eu nu ştiu cum să numesc această nerânduială.
Cuvântul 2 - Unii se împotrivesc zicând că trebuie
să ne împărtăşim la 40 de zile şi nu mai curând.
Deoarece acesta
(dumnezeescul Hrisostom) scrie mai mult decât alţii despre deasa împărtăşire şi
în mai multe cuvântări, încă şi în aceasta zicând: «Nu-mi spune aceasta, ci
arată-mi că aşa a poruncit Hristos să faci, dar eu îţi arăt că a poruncit să
faci cu totul dimpotrivă. Și nu numai că nu ne-a poruncit să luăm aminte la
zile, ci ne-a şi eliberat de această nevoie şi respectare. Ascultă deci ce zice
Pavel. Și când zic de Pavel, de însuşi Hristos zic, fiindcă Hristos era Cel
care mişca sufletul lui Pavel. Si ce zice el? Ţineţi zilele şi lunile şi anii
şi cele din ele? Mă tem ca nu cumva în zadar m-am ostenit la voi şi v-am
propovăduit Evanghelia. Si iarăşi zice: Ori de câte ori veţi mânca pâinea
aceasta şi veţi bea paharul acesta, vestiţi moartea lui Hristos. Zicând ‘ori
de câte ori’, a făcut domn şi stăpân pe cel vrea să se împărtăşească,
eliberându-l de orice observare a zilelor. Pentru că nu este unul şi acelaşi
lucru Paștile şi Patruzecimea, ci altceva este Paștele şi altceva Patruzecimea.
Fiindcă Patruzecimea numai odată pe an se ţine, iar Paștile le facem de trei
ori pe săptămână, uneori şi de patru ori şi ca să zic mai bine, ori de câte ori
vrem. Fiindcă Paștele nu sunt post, ci Sfânta Liturghie şi dumnezeeasca
împărtăşire, care se face în ea.
Că acesta este adevărul, ascultă ce zice Pavel:
Paștele nostru este Hristos, Care s-a jertfit pentru noi. Încât ori de câte ori
te vei împărtăşi cu curată conştiinţă, prăznueşti Paștele. Nu când posteşti,
ci când te împărtăşeşti din acea jertfă. […] Precum şi acela care nu
posteşte, dacă se apropie de Sfintele Taine cu conştiinţă curată, săvârşeşte
Paștele, şi azi şi mâine şi ori de câte ori se împărtăşeşte. Fiindcă
adevărata pregătire pentru Sfintele Taine nu stă în ţinerea zilelor şi a
vremurilor, ci în conştiinţa curată.
Noi însă facem cu totul dimpotrivă: Nici mintea nu
ne-o curăţim, şi ne împărtăşim numai în ziua în care Hristos ne-a predat Taina
şi ni se pare că facem Paștile, chiar dacă suntem plini de multe păcate.
[…] Ştiu că mulţi dintre voi, din obiceiul
sărbătorii, vor merge să se împărtăşească. Se cuvine însă, precum de multe ori
am zis, să nu căutaţi la sărbători când vreţi să vă împărtăşiţi, ci să vă
curăţiţi conştiinţa şi aşa să vă împărtăşiţi. Fiindcă cel păcătos şi necurat
nici în sărbătoare nu este vrednic să se împărtăşească cu acel sfânt şi
înfricoşat Trup al lui Hristos; iar cel curat, care se curăţeşte de păcate cu
pocăinţă adevărată, şi sărbătoarea şi în tot timpul şi totdeauna este vrednic
să se împărtăşească cu dumnezeeştile Taine şi să primească darurile şi harul
lui Dumnezeu.
Însă nu ştiu de ce mulţi trec cu vederea acest lucru
şi fiind plini de multe păcate, când văd că a sosit sărbătoarea, ca şi când ar
fi siliţi de ziua aceea, se împărtăşesc cu acele Taine, pe care nici să le
vadă nu sunt vrednici» (Cuvântul 74 la Sfântul Botez al Domnului).”
„[…] Dumnezeiescul Hrisostom zice: «’ori de câte ori’ l-a făcut pe
fiecare stăpân peste această apropiere» eliberându-l de orice
păzire a unor zile, astfel încât, spune părintele, nimic nu-l împiedică pe
cel care nu a postit, dar are conștiința curată, să se apropie de trei ori pe
săptămână, ba chiar și de patru ori, și chiar și azi și mâine și, simplu spus,
ori de câte ori am voi să ne apropiem cu conștiința curată; și pe noi, cei
nedesăvârșiți, nimic nu ne împiedică să ne apropiem, dacă avem conștiința
curată, nu o singură dată sau de trei ori pe an, ci ori de câte ori am vrea,
întrucât pentru cei nevinovați canonic curățirea conștiinței nu are nevoie
de mult timp, ci, iarăși potrivit aceluiași Hrisostom are loc și în cinci
zile, ba chiar într-o singură zi și o oră, chiar și într-o clipită, ca una care
stă nu în fire, care e neschimbabilă, ci în voința liberă care e schimbătoare.”
(„Împărtășirea continuă cu Sfintele Taine” - diac. Ioan I. Ică jr, pag. 118)
„Cuvântul 4 - Iarăşi
spun unii că iată şi cuvioasa Maria Egipteanca şi mulţi alţi pustnici şi asceţi
numai odată s-au împărtăşit în toată viaţa lor şi această întârziere nu i-a
împiedicat să se sfinţească.
Către aceştia răspundem
că nici pustnicii nu conduc Biserica şi nici Biserica nu a făcut canoanele
pentru pustnici, precum zice Apostolul. «Legea nu este pusă pentru cel
drept» (I Tim. 10,9)
[…] Dar şi aceşti
pustnici, dacă au avut putinţa şi nu s-au împărtăşit, se osândesc ca nişte
călcători ai sfintelor canoane şi ca nesocotitori ai Sfintelor Taine. Iar dacă
nu au avut, sunt nevinovaţi.
[…] Căci cum poate avea
dragoste şi râvnă pentru împărtăşire, cel care putând să meargă să se
împărtăşească, dar nu vrea? Și cum poate avea credinţă faţă de Dumnezeu, cel ce
nu se teme deloc de teribila ameninţare pe care o face Domnul împotriva celor
ce nesocotesc această Cină? Și cum va crede cineva că el iubeşte Tainele, pe
care, putând să le primească, nu le primeşte?
Cuvântul 5 - Se împotrivesc unii zicând că sfânta
împărtăşanie este lucru înfricoşat, de aceea trebuie şi viaţă sfântă,
desăvârşită şi îngerească.
[…] Iar Teodoret zice: «Cei
care se împărtăşesc cu Dumnezeeştile Taine, unii se împărtăşesc ca oaie, adică
cei desăvârşiţi în virtute; iar alţii ca capre, adică acei care îşi
curăţă întinăciunea păcatului prin pocăinţă».”
„Iar o dovadă limpede
că este cu putință și pentru cei nedesăvârșiți, sunt preoții, care pătimesc
lucruri asemănătoare și au în comun aceeași fire cu toți, și dintre care cei
mai mulți, deși sunt dintre cei nedesăvârșiți și hrăniți cu lapte, nu încetează
să aducă neîncetat Ofranda Euharistică și să se cuminece cu Ea. Astfel încât, dacă
nedesăvârșirea oprește prin fire, atunci ar trebui oprit mai degraba [preotul]
cel care aduce Ofranda euharistică decât numai cel ce se împărtășește din ea,
cu atât mai mult cu cât faptul de a aduce Ofranda euharistică e mai mare decât
numai a te împărtăși din Ea”. („Împărtășirea continuă cu Sfintele
Taine” - diac. Ioan I. Ică jr, pag.
117)
„[…] totuşi se pare că
Sfinţii Părinţi nu cer desăvârşirea de la cei care se împărtăşesc, ci
îndreptarea vieţii prin pocăinţă. Căci după cum în această lume văzută nu
toţi oamenii au aceeaşi vârstă, tot aşa şi în lumea cea duhovnicească a
Bisericii, sunt stări deosebite, potrivit cu parabola seminţei. Cel desăvârşit
aduce lui Dumnezeu numărul o sută, cel mijlociu şasezeci, iar începătorul
treizeci, fiecare după puterea lui şi nimeni nu este lepădat de Dumnezeu pentru
că nu aduce o sută. Dar noi, de vom socoti bine, este cu neputinţă să ajungă
cineva la desăvârşire fără deasa împărtăşire cu Sfintele Taine. Pentru că fără
de aceasta, nici dragostea nu o poate dobândi; fără dragoste, nici ascultarea
faţă de stăpâneştile porunci, iar fără de ascultare nici desăvârşirea.
[…] Nu este
îndrăzneală şi obrăznicie a se împărtăşi cineva des, ci împărtăşirea cu
nevrednicie, chiar dacă şi numai o dată pe an. Iar noi suntem atât de
ticăloşi şi nepricepuţi că tot anul facem păcate şi nu ne străduim să ne
curăţim de ele şi socotim că este de ajuns pentru curăţirea noastră să nu ne
împărtăşim des şi să îndrăznim cu ocară împotriva Trupului lui Hristos. Să
ne gândim că cei ce au răstignit pe Hristos, numai o singură dată L-au
răstignit; şi pentru că numai o dată L-au răstignit, au făcut un păcat mai mic?
Si Iuda numai odată L-a vândut, şi pentru aceasta nu s-a osândit? Nu este aşa,
nu!
Pentru ce dar să folosim sfânta Împărtăşanie cu
măsurarea vremii? Timpul cel mai bun pentru a ne împărtăşi este conştiinţa
curată.”
Aceeași problemă, doar că abordată dintr-un unghi diferit, este tratată
și în cartea „Împărtășirea continuă cu Sfintele Taine” - diac. Ioan I.
Ică jr, la pagina 118:
„Obiecție [5]: Da, e
destul pentru cei nedesăvârșiți și o singură dată pe an, căci este mult pentru
ei de două sau de trei ori, cum legiuiește un anume Ioan din Kitros. Căci nu
cumva (ca să spun cu cuvintele lor îndrăzneala celor indolenți) Împărtășania e
ciorbă sau ceva din cele cu care ne hrănim în fiecare zi?
Răspuns [5]: O, la ce lipsă de
evlavie sau, mai bine zis, la ce îndrăzneală i-a târât indolența pe mulți!
Căci, frumosule, cuvântul nostru nu este despre cei care socotesc fără
evlavie, ca să nu spun fără credință, Împărtășania «ciorbă», și pe care, pe
cât se pare, tu îi primești să se apropie o dată pe an, dar dreapta rațiune
nu-i primește nici măcar o singură dată. Iar dacă lucrul primit multe ori
este pentru ei ciorbă, ciorbă va fi și dacă va fi luat o singură dată, fiindcă
nu-și preschimbă firea prin întrebuințarea lui. ”
„Cuvântul 7 - Unii,
mişcaţi de frica de Dumnezeu, socotesc erezie deasa împărtăşire, zicând că aşa
cum cei ce se botează în afară de Tradiţia Bisericii sunt eretici, tot aşa şi
cei care se împărtăşesc des sunt eretici.
Faţă de aceste îndrăzneţe
cuvinte, noi cu adevărat ne minunăm ce să răspundem. Aceasta numai o spunem că după
această părere, urmează că sunt eretici toţi sfinţii, nu numai cei ce
îndeamnă pe credincioşi la Dumnezeeasca Împărtăşire, ci şi cei ce primesc
cuvintele lor. Si toţi preoţii care slujesc în fiecare zi şi se împărtăşesc (vai
ce hulă!)
[…] Sfântul Timotei al
Alexandriei primeşte şi pe îndrăciţi să se împărtăşească în fiecare duminică,
dacă nu hulesc Dumnezeeştile Daruri, zicând: «Și credinciosul, care este
îndrăcit, dacă nu îngână Taina şi nu huleşte, să fie împărtăşit; dar nu în
fiecare zi, ci ajunge numai Duminica» (Canonul 3).
Deci Sfinţii Părinţi, nu
numai pe cei sănătoşi, ci şi pe cei îndrăciţi îi primesc des la împărtăşirea
Dumnezeeştilor Taine, iar aceşti binecuvântaţi nici pe cei întregi la minte
nu-i primesc, ci caută să se arate mai legişti decât legea.
Cuvântul 8 - Unii se împotrivesc zicând că ei ca
oameni ce sunt, sunt supăraţi de patima lăcomiei, mândriei, a râsului, a
grăirii în-deșert si a altora asemenea. Deci cum să se împărtăşească des?
Acestora le răspunde
Sfântul Anastasie al Antiohiei şi zice: «Sunt mulţi care, fiindcă se
împărtăşesc rar, se prăpăstuiesc în păcate, iar alţii împărtăşindu-se mai des
se păzesc pe sineşi adesea de multe rele, fiindcă se tem de Sfânta
Împărtăşanie. Deci dacă greşim, ca oameni ce suntem, cu păcate mici şi de
iertat, precum cu cuvântul, cu limba, cu auzul, sau cu ochii ne răpim şi ne
înşelăm şi cădem în slava deşartă, în mâhnire, sau mânie sau în altceva
asemenea, să ne osândim pe noi înşine şi să ne mărturisim lui Dumnezeu şi aşa
să ne împărtăşim, crezând că Sfânta Împărtăşire ni se face nouă spre
iertarea păcatelor şi spre curăţire. Iar dacă facem păcate grele trupeşti şi
necurate, sau avem pomenire de rău către fratele nostru, până când nu ne vom
pocăi de aceste păcate, să nu îndrăznim să ne apropiem de Dumnezeeştile Taine».”
„Cine are nevoie de
medic? Oare nu cei ce suferă rău? Oare nu mai degrabă celor nedesăvârșiți și
care sunt mâncați de multe ori, ca să nu spun neîncetat, înlăuntrul lor ca de
un șarpe de irascibilitatea care locuiește în ei, nu acestora deci le poruncește
undeva dumnezeiescul Hrisostom să bea ca antidot spre uciderea șarpelui
ascuns înăuntrul lor, Sângele de viață făcător al Domnului? Iar dacă,
potrivit Sfântului Chiril al Alexandriei […] celor desăvârșiți împărtășirea dumnezeieștilor
Taine le «pune urcușuri în inimă» [cf. Ps 83, 6] și-i duce din slavă în
slavă și din putere în putere, iar celor nedesăvârșiți și împătimiți ca mine le
dă o slăbire și o ușurare a tiraniei patimilor care-i bântuie, deci dacă așa
stau lucrurile, cum nu va fi împărtășirea neîncetată a Tainelor necesară mai
degrabă pentru cei nedesăvârșiți decît pentru cei desăvârșiți […]?” („Împărtășirea
continuă cu Sfintele Taine” - diac. Ioan I. Ică jr, pag.
115)
„Cuvântul 9 - Fiindcă
în vremea aceea se împărtăşeau cei mai mulţi şi cei mai puţini nu se
împărtăşeau, de aceea dumnezeeştii Părinţi au canonisit (deasa împărtăşire)
pentru cei puţini, ca să nu se smintească cei mulţi. Acuma însă, fiindcă cei
mai mulţi nu se împărtăşesc, ci numai câţiva puţini, trebuie ca nici aceşti
puţini să nu se împărtăşească (des), ca să nu facă neorânduială în Biserică şi
să smintească pe cei mulţi.
Cei ce spun acestea, ar
trebui să ştie ce însemnează sminteală şi neorânduială şi apoi să aducă înainte
acestea. Sminteală este şi se numeşte acel lucru care îndepărtează pe om de
Dumnezeu şi-l apropie de diavolul, precum zice şi Marele Vasile: «Tot
lucrul care se împotriveşte voii lui Dumnezeu se numeşte sminteală şi ca să
zic mai limpede, sminteală este orice piedică pusă pe cale, ca să împiedece
pe cel ce umblă».
[...] Deci, fiindcă în
felul acesta, cei mai puţini sminteau pe cei mai mulţi, căci îi duceau la
lenevire şi la călcarea poruncii lui Dumnezeu, iar acum cei mulţi smintesc pe
cei puţini trăgându-i la călcarea Legii, ce trebuie să facem? Aşa cum
atunci, cei puţini şi-au tăiat voia lor şi au urmat pe cei mulţi spre
săvârşirea voii lui Dumnezeu; tot aşa şi acum trebuie ca cei mulţi să-şi taie
voia lor şi să urmeze pe cei puţini la împlinirea voii lui Dumnezeu. Și nu
aceia pentru că sunt puţini să lase porunca lui Dumnezeu şi să urmeze acestora,
pentru că sunt mulţi, în călcarea poruncii. Deoarece dacă aşa se întâmplau
lucrurile, trebuia ca şi proorocul Ilie, şi Apostolii şi atâţia alţi Părinţi,
câţi s-au luptat pentru adevăr, să ascundă adevărul şi să urmeze pe cei mulți,
deoarece ei erau puțini.
[…] Iar dacă şi zic unii
că neputându-i vedea că se împărtăşesc se smintesc, să înţeleagă că ei
singuri sunt pricina şi că aceasta este urmarea sau a invidiei sau a urii de
frate.
[…] Iar neorânduială este
când un lucru se face în afară de rânduiala lui. Și fiindcă rânduială şi lege a
Bisericii este ca să se împărtăşească, când se află la Sfânta Liturghie,
creştinii care nu sunt sub canon, precum am mai spus; iar cei ce nu se
împărtăşesc, este vădit, că fac neorânduială, călcând Legile Bisericii.
Cuvântul 10 - Alţii iarăşi aduc Tomul ce se cheamă
al Unirii şi zic că este scris în Ceaslov un canon care rândueşte creştinilor
să se împărtăşească de trei ori pe an.
Acest canon, pe care
aceşti binecuvântaţi îl aduc înainte deşi este falsificat, dar chiar dacă ar fi
adevărat, vă rog să-mi spuneţi este cuviincios și drept să aibă putere mai mult
decât atâtea trâmbiţe ale Duhului Sfânt, pe care le-am adus înainte?
[…] Cum dar aceştia caută
să întărească acest obicei vătămător de suflet? Dar fiindcă aceştia vor să
ascundă adevărul cu acest canon, noi vom arăta pe scurt înţelesul precis al
acestui canon, pentru ca să se vadă limpede adevărul şi să nu se mai înşele
cineva.
Acest canon s-a făcut din
pricina aceasta. Împăratul Leon cel înţelept, fiindcă ajunsese la a patra
căsătorie, a fost afurisit de patriarhul Nicolae de atunci. […] Au convocat un
sinod la anul 992, după Hristos şi au oprit nu numai a patra căsătorie, ci şi
împotriva celei de a treia nuntă au făcut acest canon care zice: «Dacă
cineva în vârstă de patruzeci de ani fiind şi fără să se ruşineze de vârsta
lui, sau să se grijească de viaţă bine rânduită, precum se cuvine creştinilor,
ci stăpânit numai de pofta trupească, ar vrea să facă a treia căsătorie,
hotărâm cu toată stricteţea şi mustrarea, ca acesta să nu se împărtăşească timp
de cinci ani, fără îngăduinţa de a se micşora acest număr de ani. Iar dacă se
va împărtăşi după aceşti cinci ani, să nu se împărtăşească decât numai la
Sfânta Înviere a Domnului, după ce se va curăți pe cât este cu putinţă cu
postul sfintei Patruzecimi.
Și iarăşi cine fiind de treizeci de ani şi are copii
de la primele femei şi apoi ar vrea să se căsătorească cu a treia femeie,
acesta să fie neiertat a se împărtăşi până la patru ani. Apoi dacă se va
împărtăşi după aceşti patru ani, numai de trei ori pe an să se împărtăşească:
odată la Învierea Domnului, a doua oară la Adormirea Maicii Domnului şi a treia
oară la Naşterea lui Hristos, pentru că se ţine post înainte de toate aceste
sărbători şi prin post capătă folos şi curăţire cei ce postesc».
Această hotărâre a
sinodului s-a numit Tomul Unirii, pentru că iarăşi s-au unit arhiereii şi
poporul, care se împărţise mai înainte din pricina celei de a patra căsătorie a
lui Leon.
Iar acum nu ştiu ce blagoslovit, sau din neştire
sau vrând să împiedece pe creştini de la viata cea veşnică, a scurtat acest
canon şi l-a pus în Ceaslov aşa ştirb. Iar binecuvântaţii noştri duhovnici
aflându-l, l-au vestit în tot pământul, împovărând cu pedeapsa şi canonul celei
de a treia căsătorii pe toţi creştinii, digami, monogami, necăsătoriţi şi
simplu la toată vârsta.
[…] Dumnezeescul Gură de
Aur zice: «Dacă nu este bine a tăcea cineva când este nedreptăţit, cu cât
mai mult va fi pedepsit cel ce trece cu vederea şi tace când sunt hulite
dumnezeeştile legi şi canoanele?»
Cuvântul 11 - Mulţi împotrivindu-se zic că
Împărtăşirea nu este o dogmă de credinţă, care trebuie să se păzească negreşit.
Deşi deasa Împărtăşire nu
este o dogmă de credinţă, totuşi este o poruncă stăpânească, cuprinsă şi
în alte cuvinte ale Domnului şi în deosebi în aceea care zice: «Aceasta să o
faceţi întru pomenirea Mea» (Luca 12, 19), adică totdeauna, în fiecare zi,
de-a lungul întregii vieţi. De aceea, pentru că este poruncă stăpânească trebuie
în chip necesar să fie păzită.
[…] Vremea nu mi-ar ajunge
să număr miile de pilde a atâtor sfinţi care au pătimit şi au murit pentru
legile şi canoanele Bisericii. Și totuşi se găsesc unii atât de obraznici,
încât nu numai că nu suferă pentru adevăr, ci şi cu îndrăzneală se împotrivesc
stăpâneştilor porunci, împiedecând de la dumnezeeasca împărtăşanie pe cei ce se
apropie să se împărtăşească, fără nici o vină sau pricină. Care lucru este
foarte îndrăzneţ, deoarece Domnul nostru nici pe Iuda nu l-a alungat de la
împărtăşire, deşi cunoştea ce vas necurat al răutăţii era. Pe lângă aceasta,
Hristos primeşte pe toţi care se împărtăşesc; şi pe cei vrednici îi curăţă,
luminează şi sfinţeşte, iar pe cei nevrednici, mai întâi îi predă să fie
mustraţi de conştiinţă, pe urmă dacă s-au îndreptat, îi primeşte cu milostivire.
Iar dacă rămân neîndreptaţi îi predă la diferite boli, precum zice Apostolul: pentru
că adică mulţi se împărtăşesc cu nevrednicie, se îmbolnăvesc şi mulţi mor. (I
Cor. 11,30).
Iar aceşti binecuvântaţi, fără să ştie starea
celor ce se împărtăşesc, ci numai ca să-şi ţină obiceiul lor cel rău, care în
chip vătămător de suflet a stăpânit, împiedică pe dreptcredincioşi de la Sfânta
Împărtăşire.”
Pentru că nimeni nu poate ști
cu ce conștiință se împărtășește fratele, iar însăși faptul că îl judecă, arată
boala sufletească a celor care îi acuză pe cei ce se împărtășesc.
Culese de Ieromonahul
Macarie Banu
Surse bibliografice:
· „Calea spre
mântuire” - Sfântul Teofan Zăvorâtul;
· Revista „Studii
Teologice”, 1953;
· „Împărtășirea continuă cu Sfintele Taine” - diac. Ioan I. Ică jr;
·
„Rânduielile vieții
monahale” - Sfântul Teofan Zăvoratul;
·
„Despre Dumnezeiasca Împărtășanie cu Preacuratele lui Hristos Taine” - Sfântului Nicodim Aghioritul - Neofit Kavsokalivitul, care poate fi accesată
și în variantă
online.
Da și canonul 88 al sfântului Vasile Cel Mare ce zice???
RăspundețiȘtergereDar despre Sfintele Taine la cutiutza, nici un cuvintzel?
RăspundețiȘtergereDoamne fereste ce vorba multa, care nu lamureste de fapt nimic.
RăspundețiȘtergereFrecventa cu care se ia Sf Impartasanie nu cred ca o poate stabili o norma procustiana, ci numai duhovnicul, cunoscandu-si fiul duhovnicesc in general si dupa fiecare spovedanie in particular ... Iar asta cu atat mai mult cu cat vorbim, nu de sfinti, pusnici, sau asceti departe de tumultul cotidian, ci de'alde noi, astia de abia ne abtinem (sau nu ...) zilnic sa nu injuram in trafic, sa nu ne barfim seful ca ia decizii proaste, sau ne nedreptateste si altele cate si mai cate.
De fapt o argumentatie similara, tot pe baze scripturistice, are si justificarea impartasirii mai putin dese ...
Pentru ce s-au dat atunci Anafora si Agheazma, daca le inlocuim direct si poate usuratec cu Sf Impartasanie ? Nu e fiecare "medicament" si "intaritor" dupa capacitatea de a suporta a "organismului" ?
Si ... iertat sa-mi fie, dar toate cele pomenite nu converg deloc, cum probabil s-ar dori, catre concluzia inovatiei bizare a Impartasaniei la purtator ... in cutiuta ...
Bai "Umbra serii", cred ca te-a cam umbrit noaptea. Te pui tu sa comenteyi de ce este Anafora sau Aghiasma? Nu crezi ca esti cam indraznet? Parca tu esti cel care faci revolutie in invatatura Bisericii. Iesi de sub umbra, ca vei avea de castigat smerenie.
ȘtergereEste corect ce spuneti.
ȘtergereImportant nu este nici DES, nici RAR, ci CUM ne impartasim. Uneori asezarea noastra duhovniceasca poate sa necesite UN mai des iar, alteori caderea noastra, UN mai rar. Tratamentul il primeste fiecare de la duhovnic dupa stare si nu dupa regula. Unde este doar regula s-a pierdut Harul.
La marii nostri duhovnici ne impartaseam la o luna sau la 40 de zile. Nu a insetat nimeni dupa Har pentru ca invatam cum sa pastram comoara si cum sa ne smerim si sa ne impartasim in duh cum spuneau parintii. Le doresc sincer celor care se impartasesc zi dupa zi sa aiba trairea celor care mai ieri aveau aceste bucurii alaturi de duhovnici fara impartasanie DEASA.
Intre timp am ajuns vase sparte si ne impartasim mai des, dupa moda de acum, dar multi dintre noi, cu mare durere o spun, am ajuns superficiali pentru ca urmam o regula si nu o conduita. Candva daca indrazneam sa mancam de frupt chiar daca aveam scuza (eram in deplasare si nu era altceva de mancare) primeam oprire de la Sf. impartasanie 40 de zile. Altadata o mama indraznea sa danseze la nunta fiicei ei si primea tot 40 de zile oprire, sau aveai un schimb de replici mai taioase cu cineva care ti-a grasit si nu primeai impartasanie pana nu te duceai tu, cel insultat, sa-ti ceri iertare.
Aceasta era calea cea stamta si binecuvantata spre Imparatie care slefuia sufletele.
Acum a ramas doar regula. DES inseamna ORICUM pentru multi, iar asazisa bucurie pate fi un efect psihologic. Cine este vrednic sa primeasca Harul il primeste si in duh si pe alte cai, il pastraza si devine iubire pentru ca isi pierde eul/egoismul.
Haideti sa facem un exercitiu si sa ne observam pe noi, cei care mai ieri se impartaseam la o luna iar astazi mai des. N-am schimbat in mai bine?
NU SFANTA IMPARTASANIE LUATA CANTITATIV NE SCHIMBA CI STAREA IN CARE O PRIMIM O FACE ZIDITOARE SAU PIERZATOARE PENTRU SUFLETELE NOASTRE IAR, NOI CARE SUNTEM MEREU IN CADERI AVEM uneori NEVOIE DE TIMP PENTRU POCAINTA, pentru a ierta si a ne cere iertare, pentru a ne ridica. De aceea nu putem lua Sf. Impartasanie ca pe anafora.
Impartasania la cutiuta pote fi numai pentru acei sfinti din pustie care si-au cunoscut sfarsitul si dupa o ultima spovedanie merg cu Impartasania la ei stiind ca nu mai apuca sa se intoarca la duhovnic pentru ca pleaca la Domnul.
Sa ne fereasca bunul Dumnezeu de ratacire.
Foarte bine zis!!!
RăspundețiȘtergere" NU SFANTA IMPARTASANIE LUATA CANTITATIV NE SCHIMBA CI STAREA IN CARE O PRIMIM O FACE ZIDITOARE SAU PIERZATOARE PENTRU SUFLETELE NOASTRE IAR, NOI CARE SUNTEM MEREU IN CADERI AVEM uneori NEVOIE DE TIMP PENTRU POCAINTA" Sa inteleg ca atunci cand o luati deja sunteti intr-o stare deosebita , de sfintenie. O luati cu multa vrednicie ? Oare ce stare au preotii care dupa ce participa sambata noaptea la nunta merg de savarsesc Sf liturgie si se impartasesc? Anafora este mangaiere pentru cei care datorita pacatelor grele nu se pot impartasi.Este o solutie temporara.Cati preoti ati vazut consumand anafora?Odata impartasiti credeti ca ar mai fi nevoie de anafora? Credeti ca anafora este instituita dogmatic de cine? Anafora exista datorita nevredniciei noastre. Un crestin care se dovedeste a fi crestin isi va tine viata in asa fel incat se poate impartasi la fiecare Sf liturghie.Sfanta impartasanie iti impune un stil de viarta crestinesc. Te impartasesti duminica de duminica inseamna ca de la o duminica la alta te pregatesti pentru Sfanta Impartasanie.Ne afisam cu sfintii parinti in sus Sfintii Parinti in jos fara sa realizam de fapt ca si ei ne spun acelasi lucru. Rugati-va neincetat ca nu se stie nici ziua nici ceasul. Starea de a muri in fiecare ceas. unui om aflat pe patul de moarte i se administreaza , cu voia lui , neconditionat Sfintele taine. Aici un caz fericit, stie ca moare in imediatul interval de timp. noi oare stim? Cum suntem tot timpul pregatiti de moarte?invocati pericolul desei impartasiri cu cele Sfinte. Cred ca problema nu este deasa impartasire ci mai degraba teama de a nu ne pazi pentru a lua mai des cele Sfinte. Decat sa ne cautam o stare continua de veghe pnetru a primi Sfintele Taine ne permitem sa mai calcam in mod voit pe bec ca apoi sa ne gasim si un timp de revenire , de pocainta sa intram un pic in normalitate imparatsindu-ne. Cu Hristos in tine continuu cred ca incerci sa-l tii cat mai mult si asta doar cu Hristos. " Fara de Mine nu puteti face nimic". Am citit mai sus :"Cine este vrednic sa primeasca Harul il primeste si in duh si pe alte cai, il pastraza si devine iubire pentru ca isi pierde eul/egoismul." Serios? "Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el." " Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi" Tare sunt curios ce alternative mai sunt pentru a primi pe Hristos -viata mai sunt. Ne amagim ca sectantii si ne complacem in starea noastra muribunda.Vai de capul nostru!
RăspundețiȘtergere"Le doresc sincer celor care se impartasesc zi dupa zi sa aiba trairea celor care mai ieri aveau aceste bucurii alaturi de duhovnici fara impartasanie DEASA."Ma intreb ce fel de duhovnici erau cand nu faceau Sf.Liturghie decat o data la 40 de zile.Daca nu se impartaseau decat atunci inseamna ca atunci liturghiseau nu?Sincer nu-mi doresc trairea unui duhovnic ce intra in altar dupa un asemenea interval de timp.
RăspundețiȘtergere