Dimitrios Tselenghidis
Scrisoare a D-lui Dimitrios Tselenghidis, Profesor al Facultății
de Teologie a Universității Aristoteliene din Thessalonic, adresată Sfântului
Sinod al Bisericii Greciei și publicată in Romfea.gr
Prea Fericite Părinte Președinte,
Preasfințiților Părinți Arhierei,
Preasfințiților Părinți Arhierei,
Vă trimit, cu evlavie, o
cuprinzătoare evaluare despre „Sfântul și Marele Sinod” și vă rog să o studiați,
deoarece cred că ar putea ajuta, cumva, în discuția responsabilă care va avea
loc in cadrul Sfântului Sinod al Ierarhiei Bisericii noastre, atunci când
acesta se va întruni. Evaluarea se va mișca pe două niveluri. Primul nivel va
avea în vedere evaluarea în ceea ce privește partea de rânduială și canonică a
Sinodului, în vreme ce nivelul al doilea se va referi la evaluarea conținutului
său.
În ceea ce privește rânduiala lui
bisericească și canonică, așa numitul „Sfântul și Marele Sinod” – judecat după
criterii teologice – nu este literalmente „Sfânt”. Și aceasta deoarece nu este
„următor Sfinților Părinți”, nici în mod formal, nici în privința conținutului,
așa cum va reieși din cele pe care le vom spune în continuare.
Nu este însă nici „Mare”, nu numai
pentru că nu au fost prezente toate Bisericile autocefale, dar în mod principal
pentru că a fost o foarte mică și selectivă reprezentare a acestora de către
arhiereii locali. Dar cel mai important în această privință este că această
„Adunare” a episcopilor nu poate fi caracterizată – pe baza criteriilor strict
teologice – nici măcar un Sinod Local. Mai degrabă este vorba de o bizară,
„Conferință presinodală lărgită a arhiereilor” cu zece Întâistătători sau de un
„Congres” a anumitor zece Biserici Autocefale, care au fost reprezentate de
Întâistătătorii lor și de cel mult 24 de Arhierei aleși. Am afirmat că această
„Conferință” sau „Congres” nu poate fi numit nici Sinod Local, pentru că în
cadrul Sinodului Local se întâlnesc și votează toți Arhiereii prezenți la
acesta. La această „Conferință-Congres”, în acord cu Regulamentul de
funcționare, drept de vot au avut numai cei zece Întâistătători prezenți.
Această practică este fără precedent și arbitrară în istoria noastră
bisericească și nu este deloc în concordanță cu practica cu caracter
eclesiologic a Sinoadelor Ortodoxe de până astăzi, care presupun egalitatea
duhovnicească a tuturor Arhiereilor, lucru care se vădește în egalitatea
votului lor. Nici un episcop, sub nici o formă – nici măcar cu excepția Președintelui
Sinodului – nu este „fără egal” (mai presus) decât episcopii împreună cu el.
Ceea ce s-a aplicat în prezenta „Conferință”, trimite în mod indirect la o
formă clară de catolicism, chiar și în situația în care votul Întâistătătorilor
are un caracter colectiv.
În consecință, deciziile
„Conferinței presinodale” sau a „Congresului Ierarhic” de mai sus nu au
caracter obligatoriu. De altfel, ele nu au nici o autoritate nu numai asupra
întregii Biserici, dar nici asupra Bisericilor locale autocefale care au fost
reprezentate la acest „Congres Ierarhic” – cu totul fără temei instituțional –
din moment ce Ierarhii care au participat nu au avut drept de vot. Dar
deciziile sunt nule și pentru motivul în plus al principiului unanimității,
care a fost încălcat prin neprezentarea celor patru Patriarhii (a Antiohiei, a
Rusiei, a Bulgariei, a Georgiei).
În plus, deciziile acestui ciudat
„Sinod” de la Kolimbari nu sunt obligatorii pentru Biserica Greciei, pentru
încă un motiv în plus. Întâistătătorul Bisericii noastre, în loc să susțină
poziția unanimă a Ierarhiei Bisericii noastre cu privire la textul al VI-lea, a
sugerat o altă poziție, care a fost acceptată de celelalte nouă Biserici
Autocefale. În mod practic, aceasta înseamnă că poziția Corpului Ierarhiei grecești
nu a fost reprezentată, deci pe baza Regulamentului de funcționare a
„Conferinței”, asupra celui de al VI-lea text nu a existat unanimitate. Deci,
textul nu este valid.
Și acum evaluarea părții de conținut
a originalului „Sinod”. În primul rând, trebuie să spunem în mod general, că la
așa numitul „Sinod” din Kolimbari Creta, s-a încercat o reducție duhovnicească
cu caracter instituțional de la învățătura dogmatică a Bisericii. Spunem că s-a
încercat pentru că – în acord cu ceea ce am afirmat anterior – nu conferim un
rol instituțional hotărârilor „Conferinței Arhierești” menționate mai sus. În
Creta nu numai că nu a fost condamnată nici o credință diferită de cea ortodoxă
(erezie), dar s-a încercat o teribilă, instituțională reducție/scădere de la
credința delimitată în mod sinodal a Bisericii, în realitate o reducție de la
definiția dogmatică (Oros-ul dogmatic) a Sinodului al doilea Ecumenic. Mai
precis este vorba de o reducție (scădere) de la învățătura dogmatică a
Simbolului de Credință (Crezul), care se referă la identitatea Bisericii în
sine. În Simbolul de Credință mărturisim: credem „Într-Una, Sfântă,
Sobornicească și Apostolească Biserică”. Dar la „Conferința” din Creta zece
Biserici Autocefale, între care și Biserica Greciei, au acceptat, ateologic (în
mod neteologic), „teologia baptismală” și, indirect, „teoria ramurilor”,
recunoscând ca biserici pe romano-catolici, pe maroniți, pe nestorieni, pe
monofiziții anticalcedonieni, pe monoteliți, care au fost condamnați pentru
erezia lor hristologică de un rând de Sinoade Ecumenice (de la al treilea până
la al șaselea inclusiv), dar și pe amestecătura de protestanți, care sunt
reprezentați la Consiliul Mondial al așa numitelor biserici. Această tentativă
de decizie sinodală la Kolimbari, de recunoaștere ca biserici a ereticilor
condamnați de către Sinoade Ecumenice, constituie o nebunie spirituală și o
lovitură de stat spirituală. Aceasta, în practică, este sincretism și
ecumenism. Nu s-a mișcat mânia – facultatea rațională a sufletului –
Arhiereilor „sinodali” împotriva lupilor înțelegători ai Bisericii. Din contră,
„lupii” au fost numiți „oi” ale Uneia și singurei turme înțelegătoare, ale
Bisericii. Ca urmare a acestui rezultat, concluzionăm că în Creta nu s-a
întâmplat așteptata de către pliroma Bisericii a deliberării Arhiereilor
„sinodali” cu Duhul Sfânt, nici nu a funcționat „praștia” Duhului Sfânt pentru
condamnarea din nou a ereticilor. În special, pentru romano-catolici, în mod
verbal am mărturisit credința noastră în definiția Sinodului al doilea
Ecumenic, dar în mod practic noi am anulat această credință, recunoscând ca
biserici nu numai pe aceștia, dar și alte comunități creștine, care se opun
acestei definiții, prin filioque.
După cum se știe, orice adaos la
Simbolul de credință (Crez) – fie el și explicativ corect – este condamnat de
către Sinoadele Ecumenice de după al treilea (inclusiv) și cei care o fac, s-a
hotărât ca să fie caterisiți și excomunicați de către Biserică. Așadar, în mod
clar filioque, ca adaos, este condamnat – în mod indirect, automat și în avans
– de către Sinoade Ecumenice ca și erezie, din moment ce au decăzut din
Biserică cei care o înfiază ca și adaos, conform cu hotărârile Sinoadelor
amintite mai sus. De aceea și eterodoxia lui filioque a romano-catolicilor și a
tuturor protestanților este o erezie vrednică de condamnat.
De altfel, adaosul filioque a fost
condamnat în vremea lui Fotie cel Mare la Sinodul din 879/80 (al optulea
Ecumenic), unde a participat și reprezentanța Bisericii Romei, în timp ce au
fost condamnate și alte învățături rele (kakodoxii) ale romano-catolicismului
despre identitatea între fire și lucrări în Dumnezeul Treimic și despre
caracterul creat al Harului Dumnezeiesc, la Sinoadele din 1331 și 1351. Dar și
protestantismul a fost condamnat de către un șir de Sinoade ale Orientului
Ortodox (1638, 1642, 1691).
În consecință, nu este posibil ca
într-un text sinodal cu caracter dogmatic să nu existe precizie teologică și
eterodocșii să fie recunoscuți ca biserici. Aceasta ar însemna fie că se face o
scădere conștientă în dogma eclesiologică, fie că există o dualitate de limbaj,
cu tot ce aceasta implică. Cu votarea celui de-al șaselea document, care se
caracterizează prin neclaritățile intenționate și mai ales prin contradicțiile
teologice, „Conferința Arhierească” din Creta a consolidat instituțional
ecumenismul, introducând astfel și promovând confuzia eclesiologică în
conștiințele credincioșilor. In mod special reamintesc paragraful 16, unde se
afirmă următoarele: „Unul din organele principale în istoria mișcării ecumenice
este Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB)… în paralel există și alte
organisme intercreștine și organe regionale, precum „Conferința Bisericilor
Europene” (CEB), „Consiliul Ecumenic al Bisericilor din Orientul Mijlociu”, și
„Consiliul Panafrican al Bisericilor”. Acestea, împreună cu Consiliul Mondial
al Bisericilor susțin o importantă misiune pentru promovarea unității lumii
creștine”.
Acceptarea termenului de biserică
pentru eterodocși și în mod special pentru protestanți, întâlnim până la
saturație și în paragrafele 19 și 21 în același text. Formularea de mai sus
înseamnă că noi, Biserica Ortodoxă, suntem de acord că eterodocșii-eretici
contribuie în mod important la promovarea unității lumii creștine! De aici se
atestă că cei care au votat și cei care au semnat acest text nu au
conștientizat, în mod sigur, că „Ecumenismul are duh de răutate și este condus
de duhuri necurate”, conform cu experiența harismatică a fericitului Bătrân
(Gheron) Efrem Katunakiotul. Poziția de bază a ecumenismului este pluralismul
dogmatic. Aceasta înseamnă, în mod practic, legalizarea coexistenței
diferitelor credințe deosebite între ele din punct de vedere dogmatic. Oricine
contestă acest pluralism dogmatic este caracterizat ca fanatic și
fundamentalist. In paralel, ecumeniștii nu permit evaluări axiologice cu
privire la exactitatea, superioritatea sau inferioritatea diferitelor religii.
În ecumenism toți au loc. Pentru că unitatea în acesta nu este împiedicată de
varietatea diferitelor credințe, lucru care este eclesiologic inacceptabil, din
punct de vedere ortodox.
Ca dogmatist al Bisericii Ortodoxe,
am adânca convingere că ecumenismul este cea mai mare erezie eclesiologică, dar
și cea mai riscantă poli-erezie care a apărut vreodată în istoria Bisericii. Și
aceasta deoarece ecumenismul, datorită caracterului său sincretist, recomandă
cea mai insidioasă contestație a credinței Bisericii, dar și cea mai gravă
falsificare a ei. Tocește într-un grad inacceptabil conștiința dogmatică a
pliromei Bisericii și generează confuzie în jurul identității credinței
noastre. În mod viclean golește integritatea credinței mântuitoare a Bisericii
– lucru care are consecințe soteriologice grave – cu considerația că toate
credințele religioase sunt soteriologic valabile, atunci când susține că toate
credințele eterodoxe și ale celorlalte religii sunt căi care conduc la aceeași
mântuire.
Însă, cu câte s-au scris
contradictoriu față de eclesiologie în documentul al VI-lea se dă impresia că
sunt batjocoriți creștinii eterodocși, de vreme ce la început sunt numiți
„biserici eterodoxe”, adică eretici, iar în continuare sunt numiți biserici. Nu
este permis să subestimăm inteligența lor. Înțeleg bine că nu-i iubim cu
adevărat, pentru că nu le spunem adevărul în mod clar. Le spunem minciuni, cum
că ar fi biserici. Și în acest mod nu-i ajutăm, pentru că nu-i chemăm la
pocăință și la negarea alunecărilor lor dogmatice, astfel încât să fie
încorporați în singura Biserică adevărată, cea Ortodoxă. Din fericire,
suficient de mulți Arhierei nu au semnat acest document, din motive dogmatice.
În documentul despre „Taina Cununiei
și impedimentele la aceasta”, nu voi repeta cele pe care le-am scris referitor
la aceasta în prima mea scrisoare către Sfântul Sinod, la 3-2-2016, ca să nu vă
obosesc. Voi adăuga numai că, în timp ce canonul 72 al Sinodului Ecumenic
Quinisext așează condițiile eclesiologico-dogmatice pentru existența Tainei
bisericești a Cununiei, decizia „Conferinței” Arhiereilor la Kolimbari Creta –
cu totul necanonic și neautorizat – dă posibilitatea Bisericilor Autocefale
Locale să devieze de la învățătura dogmatică despre Taine a Bisericii. În mod
specific, recomandarea propusă a căsătoriilor mixte ca iconomie – dincolo de
anticanonicitatea și ilegalitatea ei, dar și oximoronul relativizării unui
canon (72) al unui Sinod Ecumenic (Quinisext) de către un „Sinod” mai mic, la
care face trimitere tema – este, eclesiologic, extrem de neteologică. De
altminteri, de aceea se recomandă în mod foarte sever de către canonul 72
anularea sau desfacerea acestei căsătorii, ca o conviețuire nelegitimă din
punct de vedere eclesiologic. Mai departe chiar, argumentarea teologică a
canonului, nu lasă loc deloc pentru nici o iconomie. „Căci nu trebuie să
amestecăm cele neamestecate”, notează canonul, „după cum nici oaia nu se
încaieră cu lupul tot așa nici partea lui Hristos cu moștenirea celor păcătoși;
iar dacă va încălca cineva cele hotărâte de noi, să se afurisească”. Așadar, al
72 canon nu recomandă iconomia, ci atrage atenția asupra gravității
nelegiuirii. Devierea de la canonul specificat constituie o foarte gravă
ilegalitate și „para-iconomie” canonică, care are, de asemenea, foarte grave
urmări eclesiologice, din moment ce amestecă cele neamestecate într-un „amestec
neamestecat”, amestecă eclesiologic împreună pe „oaie” cu „lupul” și „partea”
lui Hristos cu „moștenirea” păcătoșilor. Însă o astfel de amestecare este
eclesiologic de neconceput, iar teologic și spiritual de neacceptat.
În documentul „Misiunea Bisericii
Ortodoxe în lumea contemporană” se dă impresia că se încearcă introducerea în
același spațiu (în aceeași arcă) a Ortodocșilor și a eterodocșilor, uneori și a
celor de altă religie. Aceasta este evident atunci când toate referirile la
pace, care este trăită în Biserica Ortodoxă ca și rod al Duhului Sfânt, se pot
înțelege ca adresându-se și la cei care sunt în afara ei, fără impunerea
vreunei condiții în prealabil. În practică, însă, aceasta golește de înțelesul
ei Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul și însăși Biserica, din moment ce lasă să
se înțeleagă că pacea lui Hristos, ca și lucrare necreată a Sa, ar putea să fie
realizată și să fie făcută familiară și în afara acesteia de către eterodocși
și de către oameni, simplu, „de bine”, eventual și de către atei. Aceasta nu
numai că nu o recomandă ca mărturie (ortodoxă), dar provoacă și confuzie între
credincioși cu privire la identitatea Bisericii și la „pacea” dăruită ei „de
sus”.
În ceea ce privește problema
Diasporei Ortodoxe, suntem de părere că odată cu această „Conferință
Arhierească” s-a încercat o rezolvare necanonică – chiar și dacă este numai
vremelnică – a Adunărilor Episcopale, care nu numai că nu tratează, ci
perpetuează etnofiletismul deja condamnat în mod sinodal (1872).
După „Sinodul” din Creta s-a editat
„Enciclica Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe” (Creta, 2016),
care prezintă neconcordanțe teologice. De aceea ne vom referi, pe scurt, la
acestea. Mai precis, în paragraful al doilea se consemnează următoarele:
„Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolească constituie mărturia autentică a credinței în fața Dumnezeu-omului
Hristos…”. Aici se naște, în mod rezonabil, întrebarea logică și teologică: Cum
„Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolească constituie mărturia autentică a credinței în fața Dumnezeu-omului
Hristos…”, când acesta recunoaște pe nestorieni,, monofiziți, pe
anticalcedonieni și pe monoteliți ca biserici, odată ce aceștia au Hristologia
condamnată de Sinoade Ecumenice?
În primul paragraf se pomenesc
Sinoade de prestigiu sobornicesc de autoritate sobornicească, după cum sunt cel
de pe timpul lui Fotie cel Mare și al Sfântului Grigorie Palama și Sinodul din
1484, care repudiază pseudo-sinodul de la Florența. Ba încă și Sinoadele care
repudiază credințele protestante. Cum se împacă însă acestea toate cu
recunoașterea romano-catolicilor și a protestanților ca biserici?
În paragraful al 20-lea se
menționează în mod caracteristic următoarele: „Dialogurile inter-creștine au
funcționat ca oportunități pentru Ortodoxie, de a arăta respectul față de
învățătura Părinților și de a da o mărturie credibilă a tradiției autentice a
Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. Dialogurile desfășurate
de către Biserica Ortodoxă nu au însemnat niciodată, nu înseamnă și nici nu se
pune problema să însemne vreodată un compromis în materie de credință. Aceste
dialoguri sunt mărturia despre Ortodoxie…”. Această afirmație, însă, este
contrazisă de către documentele comune semnate și de către Ortodocși, așa cum
sunt cele de la Balamand, Porto Alegre, Ravenna și Pussan. Și Enciclica
Sinodală se încheie astfel: „Acestea se adresează în sinod către fiii din lume
ai Preasfintei noastre Biserici și către întreaga lume, urmași fiind Sfinților
Părinți și așezămintelor sinodale, întru păzirea credinței încredințată de
Părinți”. Însă, Biserica Ortodoxă „următoare Sfinților Părinți și așezămintelor
sinodale” nu a recunoscut niciodată în trecut, ca biserică, pe eretici, așa cum
a încercat să facă această „Adunare a Arhiereilor” în Creta.
În ceea ce privește „Mesajul”
„Conferinței Arhierești”, acesta recapitulează deciziile luate și, în paralel,
e o provocare la adresa inteligenței credincioșilor informați. Mai precis, în
primul paragraf al „Mesajului” se notează următoarele: „Principala prioritate a
Sfântului și Marelui Sinod a fost proclamarea unității Bisericii Ortodoxe,
întemeiată pe Dumnezeiasca Împărtășanie și pr succesiunea apostolică a
Episcopilor. Unitatea existentă are nevoie să fie întărită și să aducă roade
noi”.
Întrebarea rezonabilă a cititorilor
acestui „Mesaj” este: Cum este proclamată atât de triumfalist unitatea
Bisericii Ortodoxe, când este cunoscut că la această „Întrunire” nu au
participat patru Patriarhate, care reprezintă în mod covârșitor mai mulți
credincioși decât cei care au fost reprezentați de către cei zece
Întâistătători care au participat la aceasta? Și cum se face referire cu atâta
ușurință la Dumnezeiasca Împărtășanie ca temei al unității, din moment ce este
în vigoare oprirea comuniunii liturgice între două vechi Patriarhii, a
Ierusalimului și a Antiohiei?
În același paragraf se menționează:
„Sinodicalitatea inspiră organizarea, modul în care se iau deciziile și îi
determină cursul”. Însă, există vreo mărturie în istoria Sinoadelor Bisericii
Ortodoxe, la care hotărârile să se fi luat numai de către Întâistătători și
fără votul Arhiereilor participanți?
În al treilea paragraf se face
referire la dialogurile teologice cu eterodocșii și se menționează în mod
caracteristic: „Dialogurile pe care desfășoară Biserica Ortodoxă nu înseamnă
niciodată compromis în problemele de credință”. Aici amintim în mod
semnificativ, din nou, documentele de la Balamand, de la Porto Alegre, de la
Ravenna, de la Pussan, care conțin grave erezii eclesiologice.
Toate acestea de mai sus le spun cu
dragoste plină de durere și respect față de rangul arhieresc al Dumneavoastră,
fără a avea vreo altă aspirație, decât numai aceea că dorim să rămânem
întotdeauna, ca membre vii, în Trupul tainic al lui Hristos, în Biserica Lui.
Dupa sinodul talharesc din Creta, unde pseudo-patriarhii au calcat in picioare Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe si au dat liber la casatoria ortodocsilor cu ereticii, papa Francisc vine si el in intampinarea hotararilor eretice din Creta:
RăspundețiȘtergerehttps://danielvla.wordpress.com/2016/09/16/papa-francisc-a-hotarat-preotii-catolici-pot-boteza-si-casatori-ortodocsi-la-cerere/
Dupa roade se cunoaste pomul si este valabil si pt acest sinod care se cunoaste cum a fost dupa "roadele"ce le da.A fost o subtila lucrare a lui antihrist.Cei superficiali din randul clericilor,au tratat cu nepasare chiar si termenul de BISERICA.Dupa cum ne invata sf.pr.Paisie Aghioritul,antihrist va insela pe cei care se roaga cu mintea si nu va insela pe cei ce se roaga cu inima.Daca s-ar fi rugat din toata inima,ori nu ar fi participat la sinod,ori ar fi avut curajul in timpul sedintelor sa ia atitudine fata de orice neregula din documentele sinodului.Diavolul e mare teolog si profita si de inteligenta omului,dar si de prostia lui.S-a mers pe ratiune-minte si pe mandrie-incapatanare ca le stiu pe toate la acest sinod si nu pe smerenie si rugaciune din inima.
RăspundețiȘtergere