Un patriarh ortodox condamnă ecumenismul.
Un sinod ortodox a dat anatemei pe ecumenisti
Intr-un
interviu acordat ziarului atenian “Orthodoxos Typos” (1972, nr. 170),
Patriarhul Alexandriei, Nicolae VI (1968-1986) s-a pronuntat foarte categoric
impotriva miscarii ecumenice: “Eu condamn ecumenismul si il consider nu doar o
erezie, ci o pan-erezie – un cuib al tuturor ereziilor si relelor credinte.
Cunoastem bine fortele anticrestine care dirijeaza din culise ecumenismul…
Ecumenismul este indreptat impotriva Ortodoxiei. El reprezinta astazi cel
mai mare pericol, deopotriva cu necredinta epocii noastre, divinizand
afectiunile si placerile materiale”.
In timp ce toate Bisericile Ortodoxe locale participa la actiunile C.E.B., aparatorii fermi ai Ortodoxiei sunt incurajati in zelul lor de aceste cuvinte pline de barbatie ale ierarhului din Alexandria: “Salut si binecuvantez pe toti clericii si mirenii care lupta impotriva ecumenismului!”. Patriarhul a adresat de asemenea Sfantului Sinod al Bisericii din Elada apelul de a iesi din C.E.B.
“În
ciuda tuturor cuvintelor si asigurarilor
scrise, “dialogul dragostei” nu este sincer. Noi nu credem într-o “dragoste” ce
se demonstrează în culise. Căci dacă e să luăm în seamă închiderea locasurilor ortodoxe în
Cehoslovacia, în Polonia si alte actiuni, vom vedea că asa-numitul “dialog
al dragostei” nu este decât o cursă pentru ortodoci.
Fiul rătăcit n-ar trebui să vorbească de iubire, ci doar de pocăintă”.
Anatema
data ecumenismului
Mult
mai consecvent actioneaza Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse din afara
Rusiei[1], care in august 1983, imediat dupa Adunarea de la Vancouver, a
predat anatemei ecumenismul.
“Anatema
– celor care se ridica impotriva Bisericii Ortodoxe si sustin ca Biserica lui
Hristos s-a impartit in asa-zise “ramificatii”, ce difera una de alta dupa
doctrina si modul de viata, sau ca Biserica nu a existat in chip vazut, ci se
va constitui abia in viitor, cand toate “ramificatiile”, sau partile, sau
confesiunile si chiar toate religiile se vor uni intr-un singur trup. Anatema
– si celor care nu deosebesc Preotia si Tainele Bisericii de “preotia” si
“tainele” ereticilor, dar afirma ca botezul si euharistia ereticilor ar fi
suficiente pentru mantuire. De aici anatema – si celor ce comunica in
mod constient cu ereticii amintiti sau sustin, propaga si iau apararea ereziei
ecumeniste proaspat aparute a acestora sub pretextul pretinsei iubiri fraterne
sau presupusei uniri a crestinilor scindati!”
Textul
anatemei, desi succint, este destul de clar, asa incat nu are nevoie de
comentarii. Este, pana acum, unica anatema pronuntata la nivel oficial
impotriva ereziei ecumenice contemporane!
Biserica
Ortodoxa a ramas neinvinsa si neatinsa in fata furtunilor vremii, fie si ca
„turma mica” (Lc. 12, 32), dar care a lucrat peste tot ca o drojdie buna (Lc.
13, 21). Ea exista si azi si va exista si in timpurile venirii Antihristului,
intarita nevazut de Hristos Mantuitorul (Mt. 28,20). In ea au fost mantuiti, se
mantuiesc si vor fi mantuiti, pana la sfarsitul lumii, toti fiii lui Dumnezeu
credinciosi lui Hristos, luminand in mucenicie tacuta si tainuita pentru
adevarul lui Hristos si dreptatea lui Dumnezeu!
Acesti cu adevarat dreptcredinciosi fii ai lui Dumnezeu nu se cred deloc fara de prihana. Ei isi simt adanc vina in fata lui Domnului, se roaga mereu pentru iertarea pacatelor si se calauzesc dupa parerea binecuvantata, pe care o exprima Sfantul Teofan Zavoratul in scrisorile adresate fiilor sai duhovnicesti, dornici de mantuire:
Adevarul
lui Dumnezeu nu poate fi strambat. El nu este al nostru, ci ne-a fost dat.
Datoria noastra este sa-l marturisim si sa-l aducem tuturor curat, asa cum a
ajuns la noi din gura lui Dumnezeu. De trait, traim rau; cel putin Adevarul lui
Dumnezeu sa-l propovaduim fara amestec strain, si tot ar fi bine!
In
acelasi spirit se pronunta si marele aparator al Ortodoxiei, Sfantul Marcu
Mitropolitul Efesului:
Vom
marturisi pana la ultima suflare, cu toata cutezanta, acea buna chezasie a
Sfintilor Parinti – Credinta marturisitoare pe care o cunoastem din copilarie,
careia la inceput i-am dat glas si cu care, la sfarsit, vom pleca de aici,
luand cu noi… cel putin Ortodoxia!
(frgament din ORTODOXIA SI ECUMENISMUL, de
Arhimandrit Serafim Alexiev, Arhimandrit Serghie Jazadjiev)
Nota: [1] Pe 2 iunie 2005, a fost anunțat simultan pe siturile oficiale ale
BORR(Biserica Ortodoxa din afara Rusiei) și ale Patriarhiei Moscovei că
discuțiile pentru reapropiere a dus la reluarea completă a relațiilor
dintre cele două Biserici, Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei
urmând să i se acorde statutul de autonomie asa cum este consemnta pe wikipedia.
BORR este în comuniune liturgica cu toate bisericile ortodoxe, în
virtutea faptului că din mai 2007 este în comuniune cu Biserica Ortodoxa
Rusa. Prin urmare acestia revenind sub ascultare si comuniune cu
Patriarhia Moscovei.
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
TALMACIREA
ANATEMEI data de Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din afara
Rusiei[1], 1983, iscalita de toti episcopii, spre a fi mereu adaugata la
sfarsitul anatemelor insirate in “Credinta Ortodoxiei”, praznuita in prima
Duminica a Postului Mare, Duminica Ortodoxiei
…Biserica Ortodoxa Rusa de peste hotare,
condusa in acest moment de mitropolitul Filaret, se marturiseste ca fiind o
parte de nedespartit a Bisericii istorice a Rusiei. Ca Biserica Locala are
dreptul sa-si tina soboarele obisnuite si sa dea hotarari ce sunt obligatorii
in totalitate pentru toti fii ei imprastiati in intreaga lume. Timpul va arata
daca celelalte Biserici Locale vor accepta hotararea noastra privind
Ecumenismul, chiar daca la vremea lor, hotararile celor zece Sinoade Locale au
fost acceptate de catre toti, si au fost inscrise in “Cartea Canoanelor
Sfintilor Apostoli, ale Sfintelor Sinoade Ecumenice si Locale si ale Sfintilor
Parinti” a Bisericii Sobornicesti… Cat priveste Ecumenismul, fiecare Biserica
Locala a avut timp suficient in decursul ultimei sute de ani pentru a-l studia,
si daca o anume Biserica Locala isi bazeaza invataturile si viata pe canoanele
Sfintilor Apostoli, pe canoanele tuturor Sinoadelor Ortodoxe, atunci nu poate
decat sa recunoasca faptul ca Ecumenismul s-a format intr-una din ereziile care
au existat din totdeauna, atat in trecut cat si in prezent, si numeste aceasta
unitate o biserica. O astfel de manifestare este deja pe deplin a
Antihristului.
Astfel, dand Anatema, ne-am protejat turma
de aceasta ispita apocaliptica, si in mod neintentionat am ridicat o intrebare
profunda constiintei tuturor Bisericilor Locale, pe care trebuie mai devreme
sau mai tarziu sa o solutioneze intr-un fel sau altul. Viitoarea lor soarta
duhovniceasca va depinde de raspunsul la aceasta intrebare. De jure [de drept] Anatema
care a fost data de noi are un caracter strict local al Bisericii Ortodoxe Ruse
de peste hotare, dar de facto [de fapt] are o semnificatie istorica imensa, pe
plan universal, istoric si ecleziastic, exact fiindca Ecumenismul este o erezie
de scara mondiala. Aceasta pozitie a Bisericii Ortodoxe Ruse de peste
hotare este vadit constiinta tuturor ortodocsilor. Pentru noi, este o cruce
grea pusa asupra noastra de Domnul. Dar nu mai putem pastra tacerea, caci
tacerea in continuare ar echivala cu o tradare a adevarului, de care tradare sa
ne izbaveasca Domnul pe noi toti.
Arhiepiscop
Vitalie de Montreal
Sinodul de la Creta si toti cei de un cuget sunt deci, sub anatema. Cu toate fortele impotriva sinodului din Creta.
RăspundețiȘtergereROCOR a avut probleme de succesiune apostolica. Ceva mai de incredere nu exista, corect? Deci, faimoasa "anatemizare a ecumenismului" e doar vorba goala si nu are nici un efect ecleziologic real.
RăspundețiȘtergereNu are probleme de succesiune apostolica. Aceasta este minciuna bolsevicilor si ecumenistilor.
ȘtergereSi in acest caz se pune problerma de succesiune apostolica ? urmariti link-ul http://st-sergius.org/Bio/Metp/translation.htmliar iar apoi informati-va . Dupa mintea noastra poate dar nu si dupa ceea ce Dumnezeu doreste cu alesii Sai .
ȘtergereDeciziile Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Graniţelor despre ecumenism, stilul nou şi vechi-calendarişti
RăspundețiȘtergerehttp://lumea-ortodoxa.ro/deciziile-bisericii-ortodoxe-ruse-din-afara-granitelor-despre-ecumenism-stilul-nou-si-vechi-calendaristi/
Parerile sant impartite si nu este nimic clar pana acum in ambele tabere!
RăspundețiȘtergere