Poporul roman s-a format in timp. Elementul crestin a aparut
odata cu formarea poporului roman, timp in care locuitorii de pe teritoriul
fostei Dacii au renuntat la religia pagana politeista.
Etnogeneza este procesul de formare a
unui popor. In componenta poporului roman intra tracii nordici (geto-dacii) si
romanii ce s-au format din amestecul dintre latini, sabini si etrusci. Dupa
cucerirea unei parti a Daciei de catre romani – 106 – a inceput procesul de
formare a poporului roman. Trebuie mentionat ca pe teritoriul locuit majoritar
de geto-daci erau si alte popoare precum: sciti, goti, celti etc., iar ca
organizare statala regatul Daciei mari[1]
si regatele dacice marunte au avut o existent scurta.
Dacia romana, organizata ca provincie a imperiului. Sudul Moldovei si Muntenia de astazi se aflau, dupa 117 d. Hr., sub controlul altei provincii romane, Moesia Inferior. (Neagu Djuvara) |
Dacia era o provincie imperiala,
subordonata direct imparatului, care o administra printr-un guvernator cu titlul
“legatus augusti pro praetore”. Capitala era in noul oras, creat prin 108-110,
Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica, numita mai tarziu si Sarmizegetusa Ulpia
Traiana. Sub Hadrian (117-138), Dacia a fost impartita in doua provincii: Dacia
Inferior si Dacia Superior, iar prin anul 124 s-a facut o reorganizare,
desprinzand din cea din urma o noua provincie, Dacia Porolissensis (dupa numele
localitatii Porolissum). A treia organizare administrativa s-a facut sub
imparatul Marcus Aurelius (161-180), formandu-se trei provincii: Dacia
Apulensis, Dacia Porolissensis si Dacia Malvensis – dupa numele oraselor lor
principale.
In provincia romana Dacia au fost aduse
numeroase unitati militare (aproximativ 30-40 mii de oameni, cam o zecime din
totalul trupelor romane), precum si un insemnat numar de colonisti (“…multimi
nesfarsite de oameni”, dupa cum spune istoricul Eutropius), functionari,
negustori, agricultori, meseriasi din toate partile imperiului (“ex toto orbe
romano”, dupa expresia aceluiasi istoric), dar mai ales din provinciile romane
sud-dunarene invecinate si din Orientul Apropiat, deci din teritorii romanizate
si increstinate mai de mult. Colonizarea, fiind masiva si avand un caracter
romanizat, a facut ca populatia geto-daca autohtona sa sufere o puternica
influenta romana. Intr-un timp relativ scurt, geto-dacii s-au romanizat,
insusindu-si limba, cultura, obiceiurile, unele credinte religioase ale
cuceritorilor. Asa se face ca in anii 271-275, cand a avut loc “retragerea”
armatei si administratiei romane in sudul Dunarii, provincia era locuita de o
populatie daca romanizata sau daco-romana.
Limba romana este o limba neolatina
(romanica). Dupa greci, romanii ortodocsi sunt cel mai vechi popor din
rasaritul Europei. Printr-un decret al imparatului Teodosie al II-lea, din anul
421, toate bisericile din prefectura Illyricului, care faceau parte din Imperiul
de Rasarit, erau subordonate arhiepiscopului din Constantinopol. Prin Codicele
Teodosian din anul 438 se prevedea din nou subordonarea Illyricului fata de
Constantinopol, deci Biserica straromana nu a stat niciodata sub jurisdictia
Romei, mai ales ca in primele trei secole, fiecare Biserica locala isi avea
propriul ei episcop. Intrarea eparhiilor daco-romane sub jurisdictia
Patriarhiei de Constantinopol a contribuit la pastrarea ritului ortodox, incat
poporul roman este pana azi, singurul de origine romana, dar de credinta
ortodoxa, cu alte cuvinte, un popor legat de Roma prin limba, iar de
Constantinopol prin credinta. Despre aceasta teologul Dumitru Staniloae spunea:
“Aceasta sinteza de latinitate si
ortodoxie, ea insasi un miracol si o forma de originalitate unica, a ajutat
poporul roman sa se mentina, prin latinitate neconfundat cu lumea slava, iar
prin Ortodoxie neconfundat cu lumea nationalitatilor catolice din vecinatatea apuseana”[2].
Niciodata romanii ortodocsi nu au fost sub jurisdictia Bisericii Romei. Despre
istoria geto-dacilor se cunosc putine lucruri ceea ce permite adeptilor
curentelor daciste sa creeze fantezii istorice. Procesul etnogenezei a
continuat si dupa retragerea aureliana. A luat sfarsit odata cu venirea
slavilor pe teritoriul fostei Dacii.
In privinta limbii in care s-a predicat
Evanghelia la stramosii nostri si in care s-a slujit in locasurile de cult
daco-romane este sigur ca aceasta nu putea fi decat limba vorbita de ei, adica
latina populara[3].
In cetatile grecesti la Pontul Euxin (Marea Neagra), in cultul bisericesc, se
folosea si limba greaca.[4]
Despre etnogeneza romaneasca, istoricul
Nicolae Iorga scria: “Romanii se coboara
din amestecul autohtonilor, adeca al bastinasilor Iliri si Traci, vechii
locuitori ai Peninsulei Balcanice, mostenitorii, sau, am putea zice, mostenii
ei, cu elemente din Imperiul Roman, cari, de semintii deosebite, se desprinsese
a vorbi limba latina a poporului de jos”[5].
Istoricul interbelic, bizantinologul Gheorghe Bratianu, spunea ca poporul roman
este o insula de latinitate in mijlocul unei mari slave.
Istoricul ortodox Mircea Pacurariu
concluziona: “Cuvintele de origine latina
din lexicul bisericesc[6]
roman arata ca increstinarea geto-dacilor s-a facut concomitent cu romanizarea
lor. Limba latina si credinta crestina au fost factorii care au contribuit la
procesul de contopire a autohtonilor cu noii veniti, de neamuri si credinte
diferite. Atat romanizarea, cat si increstinarea constituie argumente
hotaratoare in sprijinul ideii de continuitate a populatiei romanizate in
Dacia, dupa anii 271-275…Crestinismul daco-roman, impreuna cu limba poporului
care imbratisase noua credinta, au fost factorii principali care au contribuit
la mentinerea unitatii acestuia in mijlocul populatiilor migratoare care s-au
abatut pe teritoriul Daciei.”[7]
Odata cu increstinarea geto-dacilor a
disparut si religia pagana geto-dacica, deci si cultul lui Zalmoxis si a altor
zei dacici. Datorita credintei in nemurire pe care o aveau geto-dacii au primit
cu usurinta mesajul transmis de catre Sfintii Apostoli care au propovaduit pe
teritoriul geto-dacilor. Acestia au hirotonit episcopi, preoti si diaconi care
au dus mai departe mesajul mantuitor propovaduit de Iisus Hristos in Ierusalim.
Apostolii au fost trimisi sa propovaduiasca credinta in Hristos la toate
neamurile, crestinismul fiind o religie universala a fost raspandita la toate
popoarele mari printre care si tracii. Paganismul dacic a fost o credinta doar
a poporului autohton si neavand un mesaj universal, practic nu avea cum sa
ofere mantuire.
Adin Lucian Roman
[1] In
timpul regelui Burebista statul dac a fost mai mare decat in timpul regelui
Decebal.
[2]
Dumitru Staniloae, “Rolul Ortodoxiei in
formarea si pastrarea fiintei poporului roman si a unitatii nationale”, in
revista Ortodoxia, anul XXX, 1979,
nr. 4, pag. 599.
[3]
Latina populara este intalnita in expresiile unor istorici ca “latina vulgara”
– vulgus insemnand popor.
[4]
Mircea Pacurariu, “Istoria Bisericii
Ortodoxe Romane”, Editura Andreana, Sibiu 2007, vezi capitolul I.
[5]
Nicolae Iorga, “Istoria Bisericii
Romanesti”, vol. I, anul 1928, pag. 9.
[6]
Dupa venirea slavilor pe teritoriul fostei Dacii, lexicul bisericesc s-a
imbogatit cu noi cuvinte slave.
[7]
Mircea Pacurariu, op cit. pag. 30.
Bravo Adin! Continua sa scrii!
RăspundețiȘtergereAberatii istorice!
RăspundețiȘtergerePoti aduce un argument la ce spui?
ȘtergereDupa cucerirea o parte a Daciei de catre romani,au fost adusi colonisti din toata lumea romana cum spune istoricul Eutropius.O civilizatie superiora supune o civilizatie inferioara.
RăspundețiȘtergere